کد خبر: ۸۷۵۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ 16 July 2020

نمایندگان درباره اولویت‌های اصلی مجلس و تعامل با دولت چه گفتند؟

تابناک/هشت تن از نمایندگان مجلس یازدهم با تأکید بر لزوم تعامل و هم‌افزایی دولت و مجلس منطبق با بیانات رهبر معظم انقلاب، تصریح کردند که مجلس و دولت باید رسیدگی به مسائل معیشتی مردم از جمله مسکن، قیمت ارز و بیکاری را در اولویت کاری خود قرار دهند.

به رسم همیشه، نمایندگان دور جدید بعد از استقرار در مجلس، به دیدار رهبری می‌رفتند. با توجه به وضعیت کنونی همه‌گیری ویروس کرونا،‌ از ابتدای امسال، دیدارها و بازدیدها به صورت تصویری بوده است. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه ۲۲ تیرماه در ارتباط تصویری با نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، بر تعامل و هم‌افزایی مجلس با قوای دیگر تأکید کردند و گفتند: بحث نظارت نیز مطابق قانون اما بدون حاشیه و با متنانت انجام شود.
ایشان همچنین مسائل اقتصادی، معیشتی و فرهنگی را از جمله مشکلات اساسی و اولویت کاری نمایندگان بر شمردند.

با توجه به موارد مهم تاکید شده از سوی رهبری، هشت نماینده مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره مسائلی که آنها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید در اولویت کاری خود قرار دهند و همچنین در چه زمینه‌هایی مجلس و دولت باید همکاری کنند، سخن گفتند.

طرح «هر ایرانی یک مسکن» در دستور کار مجلس
علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس درباره موارد اولویت‌دار مجلس با توجه به سخنان و تاکیدات رهبری می‌گوید: ما باید دولت پاسخگو و مجلس تعاملی داشته باشیم. این مجلس مجموعه ای از جوانان انقلابی، مدیران و نمایندگان با سابقه است و مجلس و دولت باید هم‌افزایی داشته باشند. تعامل دولت و مجلس باید در همه بخش‌ها باشد اما چون امروز معضل اصلی مردم اقتصاد است، باید دولت و مجلس دور یک میز بنشینند و برای ۶ ماه  و یک سال آینده برنامه‌ریزی کنند.

بابایی ادامه می‌دهد: ارز، یکی از چالش‌های اساسی ماست. مسکن نیز یکی دیگر از موارد مهم است؛ به طور نمونه نباید فقط مالیات بر مسکن خالی در نظر گرفته شود اما جای دیگر لحاظ نشود. ما در کمیسیون عمران در حال آماده طرح «هر ایرانی یک مسکن» را آماده می‌کنیم که فوریت آن در صحن علنی رأی آورد و برای جزئیات در کمیسیون درحال بررسی است تا نرخ و تورم مسکن مهار شود و کسانی که به دنبال تهیه مسکن هستند دچار مشکل نشوند. بنابراین در این زمینه نیز دولت و مجلس باید باهم همکاری کنند.

نماینده مردم ساری می‌افزاید: بیکاری نیز یکی دیگر از معضلات اساسی جامعه است که لایحه آن در دست شورای نگهبان بوده و دولت و مجلس باید به این موضوع ورود کنند. همچنین کارت‌های خرید نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که باید همکاری شود تا به قدرت خرید مردم بویژه در این اوضاع کرونایی کمک کند.

وظیفه‌ای سنگین بر دوش نمایندگان
رضا حاجی‌پور نماینده مردم آمل نیز به ایرناپلاس می‌گوید: رهبری وظیفه سنگینی بر دوش نمایندگان گذاشتند. بنابراین دوستان باید اتحاد و همدلی داشته باشند و در جهت حل مشکلات مردم گام برداشته و کنار مردم باشند.
وی می‌افزاید: گره‌ها و مشکلاتی که در راستای بحث تولید، راه‌اندازی کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که نیاز به حمایت دارند باید در اولویت قرار بگیرند. رهبری نیز به این مسائل تأکید کرده و گفتند که دنبال تخریب نباشید. ایران مانند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیست که فقط نفت دارند. بنیه کشور ما قوی است و ظرفیت‌های بالایی دارد. ما به جای نفت باید صنایع تبدیلی خود را مانند پتروشیمی‌ها قوی می‌کردیم.

قانونگذاری برای طرح‌های دولت در مجلس
حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر نیز به ایرناپلاس توضیح می‌دهد که مجلس و دولت باید با تعامل و هم‌افزایی، کشور را از این وضعیت و فشار خارج سازند.
نماینده پلدختر همچنین معتقد است که حمایت از دولت توسط مجلس و قانونگذاری در زمینه‌هایی که دولت به قانون نیاز دارد تا بتواند امورات خود را انجام بدهد یکی از موارد مهمی است که هر دو قوه می‌توانند تعامل داشته باشند.  

توجه به بحث جهش تولید
غلامرضا منتظری نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم گرگان نیز به ایرناپلاس می‌گوید: نخستین مساله‌ای که باید در اولویت مجلس یازدهم قرار گیرد، مشکلات اقتصادی و معیشتی است و با اهتمام به جهش تولید می‌توانیم به این هدف دست یابیم.
«مجلس باید نخستین اولویت خود را در ارائه طرحی در  راستای جهش تولید قرار دهد. باید بین اولویت‌های مجلس و نیازهای مردم رابطه معنادار وجود داشته باشد. در صدر انتظارات مردم بحث اشتغال، معیشت و مسکن است. اول باید موانعی که مزاحم تولید و متضاد با یکدیگر است را شناسایی کنیم زیرا با این موانع جهش تولید رخ نمی‌دهد. یکی دیگر از مسائل فرهنگی مانند خانواده و جمعیت است که رهبری نیز بارها به آن تأکید کرده‌اند.

منتظری همچنین اضافه می‌کند: یکی دیگر از موارد مهم، بحث شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی است. ما باید روی پای خودمان بایستیم؛ تا کی مصرف‌کننده تلاش و کوشش دیگران باشیم؟ اشکالی ندارد که در حوزه فناوری از امکانات موجود استفاده کنیم اما باید به سمت تولید محتوای ملی برویم تا با فرهنگ خودمان ارائه شود. بحث سبک زندگی و مصادیق آن در حوزه‌های مختلف را نیز قبلا رهبری بارها مطرح کرده بودند.

او می‌گوید: یکی از ابزارهای مهم و نقش‌آفرین یک نماینده، «نظارت» است که موارد مختلفی را شامل می‌شود که یکی از آن استیضاح و طرح سوال است؛ اما در شرایطی که ما به سر می‌بریم و خطوطی که رهبری برای نمایندگان ترسیم کردند نماینده باید به وظیفه قانونی خود عمل کند؛ سوال و تذکرش را مطرح کند اما با رعایت استانداردهای اخلاقی. ما اجازه نداریم دیگران را مورد تحقیر قرار دهیم یا از واژه‌هایی استفاده کنیم که شایسته نماینده مجلس نیست.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است: دولتی‌ها  و مجلسی‌ها باید به منافع ملی توجه کنند؛ اگر منافع ملی را در نظر بگیریم، دل‌ها به هم نزدیک می‌شوند؛ مسائل حاشیه‌ای اولویت قرار نمی‌گیرند. مانند زمان جنگ که در سنگرها درمورد گرایش سیاسی‌شان نمی‌پرسیدند. اگر غیر از این بود خرمشهرها فتح نمی‌شد. ما اکنون خرمشهرهای فرهنگی، اقتصادی و معیشتی داریم که برای فتح آن دولت و مجلس باید باهم تعامل کنند.

بحث قیمت مسکن در اولویت قرار گیرد
هادی بیگی نماینده مردم ملایر نیز درباره زمینه‌هایی که مجلس و دولت باید در اولویت قرار دهند تا با یکدیگر تعامل و هم‌افزایی داشته باشند، به ایرناپلاس می‌گوید: در بیانات رهبری نیز تعریف شد که هم‌افزایی یعنی چه و باید به چه شکل باشد؛ اینکه مجلس و دولت با کمک یکدیگر همکاری کنند؛ مجلس در تصویب قوانین و دولت در اجرای آن باهم تعامل داشته باشند.
بیگی ادامه می‌دهد: به عقیده من حوزه‌های مختلفی باید در دستور کار قرار گیرد که البته قرار گرفته است. در ابتدا بحث مسکن که طرح کامل آن تا یک ماه دیگر ارائه  خواهد شد؛در مرحله بعدی موضوع کنترل ارز و بعد صنایع است و هرکاری که لازم باشد مجلس و دولت برای کاهش قیمت‌ها و تورم انجام دهند.

باید به مردم امید بدهیم
محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس نیز در همین باره به ایرناپلاس می‌گوید: رهبری به تعامل مجلس و دولت تأکید کردند و گفتند که دولت هم باید مصوبه‌های مجلس را اجرا و مجلس نیز از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند اما بدون حاشیه و با آرامش.
صالح جوکار ادامه می‌دهد: ما درحال حاضر با مشکلات اقتصادی و معیشتی درگیریم؛ مساله نخستی که باید در اولویت هم‌افزایی مجلس و دولت قرار گیرد بحث مسکن است؛ قیمت‌ها باید مهار شود. ما باید به مردم امید بدهیم.

لزوم ایجاد وحدت رویه در قوای کشور
محمدصفر ملک میان، نماینده مردم رودسر نیز معتقد است که دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر نهادها در کشور باید وحدت‌رویه و وحدت‌گفتمانی داشته باشند تا بتوانند بر مشکلات کشور غالب شوند.
وی به ایرناپلاس می‌گوید: مهم‌ترین چالش ما در حوزه اقتصادی مسائلی مانند قیمت ارز، دو نرخی بودن آن، سامان دادن به امور مالیاتی و مسکن باید در اولویت کاری کمیسیون‌های مجلس قرار گیرد و دولت نیز در این زمینه‌ها همکاری داشته باشد تا جلوی گرانی‌ها گرفته شود؛ همچنین کمک کند تا نقدینگی موجود در جامعه، هدفمند هدایت شود.

اشتغال و بیکاری جوانان در اولویت کمیسیون‌های اقتصادی
محمدرضا احمدی، نماینده مردم رشت نیز به ایرناپلاس می‌گوید: رهبری بحث فرهنگ و اقتصاد را بسیار تأکید کردند و ما نمایندگان نیز باید توصیه ایشان اجرایی کنیم. بحث معیشتی و اقتصادی در حال حاضر اهمیت زیادی دارد. این روزها نیز جلسه‌های متعددی تشکیل می‌شود تا طرح‌های اقتصادی ارائه شود.

این نماینده می‌افزاید:‌ بحث مسکن، اشتغال و بیکاری جوانان نیز باید در اولویت کمیسیون‌های اقتصادی قرار گیرد تا قیمت‌های افسارگسیخته مهار شود و مردم به وضعیت با ثبات‌تری برسند. دولت نیز در این زمینه‌ها با مجلس همکاری کند تا طرح‌های جامعی برای برون رفت از این شرایط به دست آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار