کد خبر: ۸۷۵۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 15 July 2020

 

عظیم مدبری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، ظرفیت‌های استان گیلان در حوزه شیلات و فعالیت‌های آبزی‌پروری را بسیار خوب و قابل توجه خواند و اظهار داشت: سالانه به شکل میانگین چیزی در حدود 3 هزار و 700 کیلوگرم خاویار در سطح مزارع پرورش ماهیان خاویاری استان گیلان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان مدت زمان دوره پرورش ماهیان خاویاری و استحصال خاویار آن‌ها را به شکل میانگین 8 ماه اعلام کرد و بیان داشت: سال گذشته چیزی در حدود 3 هزار و 600 کیلوگرم خاویار پرورشی در استان گیلان تولید شد که میزان آن در مقایسه با تولید مدت مشابه سال گذشته معادل 41 درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدبری از صادرات معادل 900 کیلوگرم خاویار پرورشی ایران به ارزش هر کیلوگرم 700 دلار به کشورهایی مانند فرانسه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در سال گذشته خبر داد و افزود:  این مقدار خاویار پرورشی صادرات شده چیزی در حدود 630 هزار دلار یعنی به میزان  10 میلیارد تومان برای کشور ارز آوری داشت.

وی تلاش مجموعه شیلات گیلان جهت تحقق اهدافی نظیر پایداری صید، حفظ اشتغال موجود، افزایش صید، ارتقاء درآمد صیادان و حفظ بانک ژنی ماهیان را نیز متذکر شد و گفت: به منظور اجرای منویات مقام معظم رهبری در سالی که با نامگذاری ایشان به عنوان سال جهش تولید مزین شده سعی می‌کنیم برنامه‌های خوبی را در بخش شیلات اجرا کنیم. 

مدبری استان گیلان را در زمینه بازسازی ذخیره انواع ماهیان استخوانی و خاویاری مرکزی پیشرو در سطح کشور دانست و خاطرنشان کرد: مجموعه شیلات استان گیلان تاکنون در این راستا توانسته ضمن تدوین یک برنامه‌ریزی خیلی دقیق گام‌های بسیار مؤثری در حوزه آبزی‌پروری و پایدار کردن فعالیت‌های صید و صیادی بردارد. 

وی استفاده از سازه‌های جدید شامل سازه‌های پیش‌ساخته و پرورش ماهی در قفس دریایی را از دیگر شاخصه‌های مهم تولید در بخش آبزیان اعلام کرد و بیان داشت: مجموعه شیلات استان گیلان در سال 99 و با توجه به شعار جهش تولید که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد برای تحقق این هدف برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است.

مدیرکل شیلات گیلان ماهی‌دار کردن آب بندان‌های مستعد استان و استفاده بهینه و چند منظوره از آن‌ها را یکی از برنامه‌های محوری شیلات گیلان برای تحقق شعار جهش تولید دانست و گفت: ماهی‌دار کردن تالاب انزلی، صادرات آبزیان و توسعه پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی از دیگر برنامه‌های شیلات گیلان است.

مدبری توسعه پرورش ماهی قفس دریایی در کنار اصلاح و بهبود روش‌های پرورش آبزیان را از دیگر اولویت‌های کاری شیلات استان گیلان در سال جهش تولید تلقی کرد و اظهار داشت: طرح‌ها و پروژه‌های شیلاتی یکی از مزیت‌های عمده گیلان به شمار می‌روند که نقش بسیار تعیین کننده در توسعه اقتصادی استان برعهده دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار