کد خبر: ۸۷۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ 14 July 2020
 
  تابناک / شهردار رشت در آیین آغازین تبدیل ساختمان تاریخی حاج میرزا خلیل رفیع به خانه مشروطه گیلان در سخنانی ایجاد این خانه را از دو منظر گرد هم آوری فرهیختگان و پژوهشگران گیلانشناس و جذب گردشگر به استان موثر و مفید دانست و گفت: برای تکمیل این پروژه باید اعتبارات لازم تخصیص یابد.
 

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت دکتر حاج محمدی در زمینه انتخاب این روز برای آغاز فعالیت این خانه گفت: گیلانیان نقشی اساسی در پیروزی انقلاب مشروطه ایران داشته‌ اند.

وی افزود: کتاب "گیلان در جنبش مشروطیت" که در سال ۱۳۵۲ به وسیله ابراهیم فخرایی نوشته شده است و یکی از منابع مطالعاتی در اتفاقات آن دوران به شمار می رود، دو طبقه در گیلان را به عنوان قوای محرکه انقلاب مشروطه در گیلان مطرح می کند و اتحاد این دو یعنی دهقانان و صنعتگران شهری، پیشه وران و خرده تجار را نشانه بروز جنبش در کرانه‌ های جنوبی دریای خزر می داند.

شهردار رشت گفت: پس از صدور فرمان مشروطیت در ۱۴ مرداد ماه ۱۲۸۵ خورشیدی به وسیله مظفرالدین شاه و پس از استبداد صغیر به وسیله محمدعلی شاه، گیلانیان به کمک بختیاریها تهران را فتح می کنند و با کنار زدن محمدعلی شاه که مجلس را به توپ بسته و مشروطه خواهان را آواره کرده بود، با پس گرفتن پایتخت سبب احیای مشروطه شده و بر استبداد صغیر پیروز می شوند.

واقعه فتح تهران در ۲۲ تیر ماه ۱۲۸۸ خورشیدی رخ داد که به همین دلیل ما روز ۲۲ تیر ماه امسال را برای آغاز عملیات اجرایی ایجاد موزه مشروطه در گیلان انتخاب کردیم.

وی افزود: باید از شورای اول رشت که زمینه های خریداری خانه نخستین شهردار رشت حاج میرزا خلیل رفیع را فراهم آورد و در شورای دوم کار مرمت این بنا انجام شد و برای مرکز فعالیت شورای شهر مورد استفاده قرار گرفت و همچنین اقدام اساسی که در شورای پنجم با روشن بینی اعضای شورا انجام شد، این مکان تخلیه گردید تا مکانی برای ایجاد موزه مشروطه در گیلان باشد، تشکر و قدردانی می کنم.

دکتر حاج محمدی سپس گفت: بسیار خوشحال هستم که از این اقدام شورا و شهرداری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان هم استقبال کرده و انشاءالله این خواسته دیرینه شهروندان رشت هم به زودی محقق شود.

وی از همکاری و کمکهای موثر سازمان برنامه و بودجه و همچنین مساعدت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان، مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان و همه اعضای محترم شورای اسلامی شهر تشکر کرد که این مکان را برای فعالیت گیلانشناسان فراهم کرده اند.

دکتر حاج محمدی سپس نحوه تشکیل هیات امنای خانه موزه مشروطه را تشریح کرد و گفت: تمام شهروندان شهر باران اعضای این هیات امنا هستند و ما امیدواریم با اعتبار لازم از سوی شورای شهر، کمیسیون فرهنگی شورا و دیگر دستگاه های مرتبط استان، درِ خانه موزه مشروطه به روی شهروندان گشوده شود.

حاج محمدی افزود: دو سال پیش قرار بود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه شود اما با توجه به نرخ تورم، اعتبار باید دستکم تا پنج میلیارد تومان افزایش یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز بر لزوم جامه عمل پوشاندن به وعده ها و خروج از حیطه وعده و شعار تاکید کرد.

اسماعیل حاجی پور گفت: احتمال ریزش ساختمان کنونی پیش از خرید شورای اسلامی شهر وجود داشت اما امروز به همت مسئولان بازسازی شده است.

وی حفظ آثار تاریخی رشت را حفظ آبروی شهر توصیف کرد و مجموعه شهرداری را مکلف به خدمتگزاری به جامعه فرهنگیان و فرهیختگان دانست.

محمدحسن عاقل منش هم با اشاره به گامهای موثر شورای اسلامی در نگهداری از این خانه تاریخی اظهار امیدواری کرد که اعتبارات لازم در زمینه تکمیل این بنا هر چه زودتر تخصیص یابد.

عاقل منش از همکاری همه دستگاههای فرهنگی مرتبط قدردانی کرد و گفت: برای تکمیل این بنا باید هر چه زودتر بتوانیم بازسازی لازم را انجام دهیم.

این عضو فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در پایان سخنانش خاطر نشان کرد که بسیار خوشحال است که می بیند یکی از خواسته های دیرینه فرهنگیان و فرهیختگان محقق می گردد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان هم پاسداشت مظاهر قومی، مذهبی و ملی را وظیفه همگانی دانست و بر ضرورت گسترش فعالیت های فرهنگی و انتقال هویت فرهنگی این استان به نسل های آینده شد.

دکتر کیوان محمدی گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی هر گونه همکاری با شورا و شهرداری رشت را برای تکمیل این بنا دارد.

گفتنی است در این برنامه دکتر سید هاشم موسوی رئیس پژوهشکده گیلانشناسی، دکتر خارابی از استادان برجسته دانشگاه گیلان و... سخنرانی کردند.

همچنین با حضور جمعی پرشمار از فرهنگیان و فرهیختگان از تابلو خانه موزه مشروطه در رشت رونمایی شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار