کد خبر: ۸۷۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷ 13 July 2020

احیای آب‌بندان‌های سه منظوره در ۳۰ روستای شهرستان رشت

تابناک/مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: در حال حاضر در حال انجام احیای آب‌بندان‌های سه منظوره در ۳۰ روستای این شهرستان هستیم.

مسعود اسدی‌پرور در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه رشت، بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور است، گفت: وضعیت شالیزارهای این شهرستان مطلوب است و برای تامین آب شالیزارها هیچ مشکلی نداریم.

وی افزود: در حال حاضر در ۶۸ درصد از شالیزارهای این شهرستان ظهور خوشه‌های طلایی برنج به ما گزارش شده است.   

اسدی‌پرور ادامه داد: برخی از شالیزارهای گیلان که به صورت لکه‌ای هستند، به دلیل اینکه در انتهای آبرسانی شبکه سفیدرود قرار گرفته‌اند، در برخی از روزها با تنش آبی مواجه می‌شوند که خوشبختانه این مشکلات با همکاری شرکت آب منطقه ای گیلان در شهرستان رشت حل شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات اساسی که برای کاهش مشکلات تامین آب شالیزارهای شهرستان به خصوص در مناطق لشت نشاء و خشکیجار در حال انجام است، احیای آب‌بندان‌ها است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت تصریح کرد: در حال حاضر ۴۵۰ هکتار از آب بندان‌ها در ۳۰ روستای شهرستان رشت در حال احیا هستند و تا اواخر شهریور ماه احیای این میزان از آب‌بندان‌ها به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه شهرستان رشت ۱۸۳ هکتار آب‌بندان دارد و برنامه داریم ظرف سه سال تمام این آب‌بندان ها را احیا کنیم، گفت: با احیای این آب‌بندان‌ها نیمی از مشکلات کم‌آبی در برخی از شالیزارهای شهرستان رشت به طور کامل مرتفع می‌شود.

اسدی‌پرور خاطرنشان کرد: با احیای آب‌بندان‌ها ضمن اینکه ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در این منابع ذخیره می شود، به طبع در کاهش راندمان مصرف آب و کاهش هزینه تمام شده تولید برنج نقش موثری ایفا خواهند کرد.

وی ادامه‌داد: این آب بندان‌ها سه منظوره هستند و علاوه بر تامین آب برنج برای پرورش ماهی و توسعه بخش گردشگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: با احیای این آب‌بندان‌ها شاهد افزایش اشتغال جوانان روستایی نیز خواهیم بود زیرا با توجه به وجود امکاناتی برای توسعه توریسم و پرورش ماهی، این قشر تمایل بیشتری برای فعالیت در این بخش‌ها خواهند داشت.

وی با بیان اینکه آب بندان‌ها بسیا مفیدتر از آب سدسفید رود برای رشد برنج است زیرا معمولا دمای آب منطبق با دمای محیط و در حدود ۳۰ درجه است، گفت: این در حالیست که آبی که از سدسفیدرود رها می‌شود، سردتر از آبی است که در آب‌بندان‌ها ذخیره است.

اسدی پرور افزود: امسال انتظار داریم، با توجه به شرایط آب و هوایی و همت کشاورزان شاهد افزایش کیفیت و کمیت برنج شهرستان باشیم و  پیش‌بینی می‌شود، بالغ بر ۱۶۰ هزار تن برنج سفید در این شهرستان تولید شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار