کد خبر: ۸۷۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵ 12 July 2020
 
تابناک/مراسم رونمایی از دو اذان مصوب با مجوز پخش از شبکه‌های استانی گیلان و مازندران، ظهر امروز ۲۲ تیرماه برگزار شد.
 

به گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از دو اذان مصوب با مجوز پخش از شبکه‌های استانی گیلان و مازندران ظهر امروز ۲۲ تیرماه، با حضور سید‌علی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورا، علی قاسم‌آبادی، معاون نظارت شورا، تیموری، مدیر تولید شورا، باقرزاده، مدیر کل صدا و سیما مرکز گیلان و ابراهیمی، مدیر کل صدا و سیمای مرکز مازندران به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

موضوع این مراسم اذان‌های مصوب محمدعلی عنبری از گیلان و هادی قاسمی از مازندران بود. در آغاز این مراسم، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید از سوی محمدعلی عنبری، قاری ممتاز قرآن، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در سخنان کوتاهی به ارائه گزارشی اجمالی از فرآیند تولید و تصویب این دو اذان پرداخت و گفت: اذان اول مربوط به محمدعلی عنبری از استان گیلان است که در جشنواره اذان برتر شورای عالی قرآن به عنوان برگزیده جشنواره انتخاب شد.

وی ادامه داد: پس از این جشنواره از موذن برگزیده یعنی محمدعلی انوری برای حضور در شورا دعوت و اذان وی تحت نظارت و آموزش محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی قرآن در استودیو شورا ضبط شد.

میرزاجانی بیان کرد: اذان بعدی متعلق به هادی قاسمی، قاری ممتاز قرآن استان مازندران است که در جریان سفر هیئت اعزامی شورا به مازندران جهت ضبط تلاوت قاریان ممتاز استان، تولید و ضبط شد و نهایتاً با کارشناسی سعید رحمانی و نظارت استاد آهنگری، این اذان نیز مجوز پخش از شبکه استانی را کسب کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم مردم گیلان و مازندران از نوای ملکوتی موذنان بومی استان بهرمند شوند و در آینده نیز شاهد تولید و ضبط اذان‌های بسیار زیبا از موذنان اقصی نقاط کشور جهت پخش از مراکز استانی باشیم.

معاون اجرای شورای عالی قرآن بیان کرد: با تولید این دو اذان، تعداد اذان‌های استانی کشور به شش اذان رسید و پیش از آن نیز تعداد ۳۳ اذان مصوب از شبکه‌های مختلف سراسری پخش می‌شد که با احتساب اذان‌های جدید تولید شده، تعداد اذان‌های مصوب برای پخش از شبکه‌های استانی و سراسری به ۳۹ عدد رسید.

وی تصریح کرد: برای ساماندهی پخش اذان از شبکه‌های رسانه ملی نیز جدول پخش اذان از شبکه‌های استانی آماده شده و از این پس اذان‌ها با یک انضباط و در قالب تقویم منظم پخش می‌شوند.

۵۰ اجرای اذان در سطح کشور مصوب شده است

در ادامه سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن نیز طی سخنانی اظهار کرد: همان طور که مشخص است، طی چند سال گذشته با کمک مراکز استان‌ها و اساتید مختلف، اذان‌های بیشتری از موذنان برجسته کشور تولید و ضبط شده است. هم‌اکنون بالغ بر ۵۰ اذان در سطح کشور تولید شده و در استان‌های مختلف پخش می‌شود.

وی افزود: این آمار پیش از انقلاب اسلامی حتی به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسیده است و حتی تا یک دهه اخیر نیز آمار محدودی در این رابطه وجود داشت. البته ممکن است یک اذان هزاران بار در شبکه‌های ملی و استانی کشور پخش شود و همین امر باعث می‌شود که حساسیت در مورد ضبط و کیفیت فنی اذان نیز بسیار بالا باشد.

سرابی اظهار کرد: تاکنون اذان‌های بسیاری گفته شده و پخش شده است، اما اذان‌هایی ماندگار شدند که کیفیت فنی بالا و نیز کیفیت ضبط و تولید خوبی داشتند. رسانه ملی و شورای عالی قرآن حساسیت فراوانی در کیفیت ضبط و نیز کیفیت فنی اذان‌ها دارند.

قائم مقام شورای عالی قرآن بیان کرد: بسیاری از موذنان نیز در این زمینه حساسیت فراوانی دارند تا اذانی را ارائه دهند که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد و طوری ادا شود که در میان جامعه نیز ماندگار باشد. امروز اذان‌های زیادی در شبکه‌های مختلف به صورت زنده پخش می‌شود که شاید تعداد آنها نزدیک به ۱۵۰ اذان باشد، اما اذان‌هایی که در شبکه‌های ملی و استانی پخش می‌شوند، از حساسیت بالاتری برخوردار هستند.

سرابی با بیان اینکه دو اذانی که امروز رونمایی می‌شوند، هم از لحاظ کیفیت ضبط و هم از لحاظ کیفیت فنی و نیز از لحاظ نوآوری در حد بسیار قابل قبولی هستند، گفت: امیدواریم روند تولید و پخش چنین اذان‌هایی در استان‌های دیگر نیز ادامه داشته باشد و شاهد تولید اذان‌های متنوعی در سطح کشور باشیم.

وی در ادامه به موضوع اهمیت اذان در اسلام پرداخت و بیان کرد: برای درک جایگاه اذان در شریعت اسلام باید ابتدا جایگاه ویژه نماز را درک کنیم. بنابراین اذان از جایگاه بسیار والایی در اسلام برخوردار است و اگر با شرایط خود گفته شود و موذنان وجه‌الله را دنبال کنند، ثواب و اجر فراوانی را به دست خواهند آورد.

سرابی با بیان اینکه موذنان باید قدر خود را بدانند، با اشاره حدیثی از امام سجاد(ع) در رابطه با اذان اظهار کرد: امیدواریم خداوند متعال ثواب و اجر ویژه خود را برای موذنان قرار دهد و به همه ما توفیق خدمت‌گذاری در راه فرهنگ قرآن و عترت را عنایت کند.

رونمایی از دو اذان مصوب

در ادامه برگزاری این مراسم، باقرزاده، و ابراهیمی، مدیران کل صدا و سیمای مراکز گیلان و مازندران طی سخنانی ضمن معرفی شخصیت‌های قرآنی استان‌های گیلان و مارندران، به ارائه برنامه‌های مختلف قرآنی و معارفی صدا و سیمای استانی پرداختند.

در پایان برگزاری این مراسم، رونمایی از این دو اذان مصوب که شامل اجرای بخشی از اذان از سوی موذنان بود، همراه با برنامه تقدیر و تشکر از این موذنان با حضور مدیران کل صدا و سیمای مراکز استان‌های گیلان و مازندران برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار