کد خبر: ۸۷۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸ 12 July 2020

 

تابناک/به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن قالیباف اصل طی سخنانی در جمع خبرنگاران در پایان جلسه  شورای عالی بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر گفت: البته دو بند از این آیین نامه باقی مانده است که در جلسه فوق العاده روز دوشنبه هفته جاری این شورا، آنها را نیز به تصویب خواهیم رساند.
قالیباف گفت: البته امروز هم، جلسه شورای عالی بورس و اوراق بهادار بصورت فوق العاده و به منظور تصمیم گیری در مورد مشمولین سهام عدالتی برگزار شد که روش غیر مستقیم را برای اداره سهام خود انتخاب کرده اند.
وی اعلان داشت: در جلسه امروز شورا مقرر شد به قیمت های تاریخ 31 تیر ماه، سبد سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی نهایی شود و دارایی افرادی که روش غیر مستقیم را برای اداره سهام خود انتخاب کرده اند، به شرکت های سرمایه گذاری مذکور منتقل شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران افزود: بعدازافزایش سرمایه این  شرکتها  و ثبت توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، این افزایش ثبت می شود و مشمولین نیز می توانند ارزش دارایی خود را مشاهده کنند.
وی یکی دیگر از مباحث جلسه امروز شورای عالی بورس و اوراق بهادار را چگونگی پذیرش شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس عنوان کرد و گفت: هیات مدیره این شرکت ها موظف شده اند، برای سبد سهام خود، که هم اکنون نهایی شده و توسط سازمان خصوصی سازی نیز به شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام شده است، در بورس و اوراق بهادار تهران پذیرش بگیرند.
وی یادآور شد: پس از پایان مهلت مقرر، در صورتی که هر یک از هیات مدیره های  شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، سبد سهام خود را در در بورس تهران ثبت نکنند، تخلف از آیین نامه صورت گرفته است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با بیان اینکه، تعداد 30 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت، روش غیر مستقیم را برای اداره سهام خود انتخاب کرده اند، اظهار داشت: همه این افراد از این پس سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی محسوب می شوند.
قالیباف یکی دیگر از تصمیمات جلسه امروز شورای عالی بورس و اوراق بهادار را در ارتباط با شرکت های غیر بورسی سبد سهام عدالت اعلام کرد و گفت: 13 فقره از  شرکت های واگذار شده در قالب سهام عدالت، غیر بورسی هستند که به یک هلدینگ فراگیر ملی منتقل می شوند و تمام مشمولین حدودا 49 میلیون و 150 هزار نفری سهام عدالت، سهامدار این هولدینگ خواهند شد.
وی اعلام کرد: سازمان خصوصی سازی سازی موظف شده است تا با همکاری اتاق تعاون ایران و نیز اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، این هلدینگ فراگیر ملی را تاسیس کرده، دارایی ها را انتقال داده و هیات مدیره آن را تعیین کند.
دبیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار افزود: بعد از طی این مراحل، هیات مدیره هلدینگ فراگیر ملی موظف خواهد بود، مراحل پذیرش آن در بورس را پیگیری کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه واریز وجه کسانی که نسبت به فروش 30 درصد سهام عدالت خود اقدام کرده اند، با بیان اینکه افراد به ترتیب زمانی فروش سهام خود و با فرجه دو بعلاوه یک روز، پول خود را دریافت می کنند اعلان کرد: حسب اطلاع، تا الان شرکت سپرده گذاری مرکزی، نزدیک به دو هزارهفتصد میلیارد تومان به کارگزاری ها پرداخت کرده و آنها نیز بین فروشندگان سهم 30 درصدی سهام عدالت خود توزیع نموده اند.
قالیباف اصل با اشاره تاریخ های ذکر شده از سوی رییس جمهور برای آزاد سازی 30 درصد دوم و سوم سهام عدالت جهت معامله در بورس نیز اظهار داشت: این موضوع در جلسات آتی شورای عالی بورس و اوراق بهادار به منظور تکلیف بازار سرمایه برای آزاد سازی 30 درصد دوم و سوم سهام عدالت در موعد عید غدیر خم و بیست و دوم بهمن ماه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در ادامه در پاسخ به سوالی اظهار داشت: شاید 10 سال قبل، معامله دو میلیارد تومان طی یک روز در بازار سرمایه، از نظر همه ناظران، آمار بسیار خوبی تلقی میشد اما الان بعضا شاهد 30 هزار میلیارد تومان معامله در یک روز هستیم.

وی با اعلام اینکه در سه ماهه نخست سال 1398 تنها معادل 27 هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه انجام شده بود و این رقم در مدت مشابه سالجاری به حدود 100 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: این برای هلدینگ های بزرگ و حتی خود دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی هم فرصت خوبی است که بتوانند از این فرصت تاریخی استفاده کنند و با فروش سهام خود و جمع آوری منابع مالی، پروژه های نیمه تمام خود را تکمیل کرده یا اصلا طرح هایی را از صفر شروع نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار