اتابناک گیلان/ ین روزها، بیمه گران برای صدور بیمه نامه و ارائه خدمات به مردم با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند؛ مشکلاتی که نمونه آن را در معاملات بورس و اختلال در هسته معاملات نیز می‌توان دید.
کد خبر: ۸۷۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷ 11 July 2020

اتابناک گیلان/ ین روزها، بیمه گران برای صدور بیمه نامه و ارائه خدمات به مردم با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند؛ مشکلاتی که نمونه آن را در معاملات بورس و اختلال در هسته معاملات نیز می‌توان دید.

 
 
کلافگی در صدور بیمه نامه، شاهکار جدید صنعت بیمه/ مسئول کیست؛ فناوران خبره یا مدیران خبره صنعت بیمه؟
 
بیش از یک قرن پیش، صنعت بیمه در ایران فعالیت خود را غیررسمی آغاز کرد و نخستین بار در سال ۱۲۸۹ خورشیدی دو شرکت بیمه خارجی به تاسیس نمایندگی در ایران اقدام کردند.
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ با گذشت زمان، شاهد رونق صنعت بیمه در اقتصاد کشور بودیم؛ صنعتی که در جهت پوشش انواع ریسک‌های کسب و کار و سلامت مردم، روند رو به رشدی را طی کرده است.
 
در این میان، با گسترش شکل گیری شرکت‌های خصوصی در صنعت بیمه، نیاز به بستری آنلاین برای ارائه خدمات نرم افزاری و آی تی محور، ضرورت پیدا کرد؛ اما در این مسیر، به دلیل سیاست‌های انحصارگرایانه، شاهد شکل گیری شرکت‌های محدود در جهت ارائه این خدمات به صنعت بیمه بودیم.
 
به گونه‌ای که در طول زمان، با وجود شکل گیری شرکت‌های جدید بیمه ای، اولا حمایت جدی و همه جانبه از شرکت‌های داخلی در زمینه ارائه خدمات نرم افزاری و زیرساختی در صنعت بیمه، در دستور کار روسای کل بیمه مرکزی در این سال‌ها نبوده است، (چراکه امروزه تنها دو شرکت به ارائه خدمات نه چندان مطلوب به ده‌ها شرکت بیمه‌ای مشغول هستند) ثانیا این مدیران عالی رتبه بیمه مرکزی، برنامه‌ای هم برای تسهیل ورود شرکت‌های موفق خارجی در زمینه Core Insurance به کشور نداشته اند یا اگر هم داشته اند، موفق نبوده اند تا بتوانند در راستای بومی سازی آن شرکت، به نتیجه‌ای مطلوب برسند. موضوعی که حالا باعث ایجاد مشکلات متعدد برای کسب و کار‌های بیمه‌ای از یک سو و سردرگمی و گرفتاری جدید برای مردم (بیمه گذاران) شده است.

در حالی که این روزها، با شیوع ویروس کرونا، کسب و کار‌ها به سمت فعالیت بیشتر در بستر آنلاین رفته‌اند، صنعت بیمه و به طور مشخص، نمایندگی‌های بیمه‌ای برای صدور بیمه نامه و ارائه خدمات به مردم با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. مشکلاتی که نمونه آن را در معاملات بورس و اختلال در هسته معاملات نیز می‌توان مشاهده کرد.
 
در این خصوص، مردم و شاغلین در نمایندگی‌های بیمه، این روزها، سردرگم و کلافه شده‌اند. یکی از کارمندان نمایندگی‌های بیمه، در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با گلایه از انحصار در ارائه خدمات به شرکت‌های بیمه‌ای و عدم ورود جدی بیمه مرکزی به مشکلات موجود، اظهار داشت: چند هفته‌ای است که بستر خدمات پشتیبان و نرم افزاری ده‌ها شرکت بیمه‌ای با مشکل مواجه شده است. وی در این باره توضیح داد: متقاضی دریافت انواع بیمه نامه در زمان سررسید بیمه نامه خود به نمایندگی مربوطه مراجعه می‌کند، اما امکان صدور بیمه نامه برای وی وجود ندارد. زیرا شرکت فناوران که به عنوان شرکت پشتیبان در ارائه خدمات نرم افزاری و زیرساخت فناوری اطلاعات است، با مشکل و اختلال مواجه شده است.
 
این فعال صنعت بیمه در ادامه افزود: وضعیت ما شبیه اختلال در هسته معاملات بورس شده است. از ابتدای صبح با تصور این که نرم افزار پشتیبان با مراجعه کمتری همراه است و می‌توان سریع‌تر به نتیجه رسید، اقدام به صدور بیمه نامه می‌کنیم، اما باز هم مشکلات پابرجاست. مردم منتظر دریافت بیمه نامه هستند، اما شرکت فناوران توان ارائه خدمات مطلوب و بموقع را ندارد.
 
وی با تاکید بر اینکه از خردادماه به دستور بیمه مرکزی، حذف نسخه فیزیکی بیمه نامه‌های شخص ثالث فراهم شده است، گفت: اما با مشکلات به وجود آمده از سوی شرکت فناوران، عملاً تعداد اندکی بیمه نامه صادر می‌شود و برای حجم زیادی از درخواست ها، بیمه نامه‌ای صادر نمی‌شود که بتوان حداقل فایل PDF آن را به بیمه گذار ارائه کرد.
 
این فعال بیمه در ادامه افزود، در سایت این شرکت در خردادماه امسال در این باره نوشته شده بود: «اقدامات لازم به منظور ایجاد بستری برای دیجیتالی شدن فرآیند صدور بیمه نامه‌ای شخص ثالث در مجموعه فناوران اطلاعات خبره، در حال انجام است و با پیاده سازی آن در آینده نزدیک، صنعت بیمه از این تسهیلات برخوردار خواهد شد»؛ اما آنچه این روزها، کسب و کار‌های بیمه را با مشکلات متعدد مواجه کرده است، عدم ارائه خدمات مطلوب و قابل قبول به شرکت‌های بیمه‌ای است.
 
وی در پاسخ به این که چه تعداد شرکت بیمه در حال حاضر با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار داشت: بیست و سه شرکت بیمه‌ای با شرکت فناوران قرارداد همکاری دارند. در این میان، شرکت بیمه آسیا، بزرگ‌ترین شرکت در بین مشتریان شرکت فناوران است که متأسفانه حجم بسیار زیادی از متقاضیان بیمه‌ای را سردرگم و کلافه کرده است. مردمی که هر روز در انتظار صدور بیمه نامه هستند، اما همچنان با وعده شرکت فناوران مواجه می‌شوند و در هفته‌های اخیر، تعداد بیمه نامه‌هایی که صادر شده است نسبت به حجم درخواست ها، بسیار کمتر است و تا به این لحظه، مشکلات هم چنان پابرجاست.
کلافگی در صدور بیمه نامه، شاهکار جدید صنعت بیمه/ مسئول کیست؛ فناوران خبره یا مدیران خبره صنعت بیمه؟
 
جای سؤال است شرکتی که ادعا دارد به عنوان بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین شرکت فعال در زمینه مکانیزاسیون صنعت بیمه فعالیت دارد و بر ارائه سامانه جامع بیمه گری و سامانه هوش تجاری، خود را برتر معرفی می‌کند، چرا قادر به ارائه پشتیبانی و خدمات نرم افزاری مطلوب به بیش از ۲۰ شرکت بیمه‌ای نیست؟
 
آیا زمان ورود شرکت‌های جدید در زمینه ارائه خدمات نرم افزاری و پشتیبانی از شرکت‌های بیمه‌ای نرسیده است؟
 
در این خصوص، همچنین انجمن صنفی نمایندگان بیمه آسیا در استان البرز، طی نامه‌ای به مدیریت و بازرسی شرکت بیمه آسیا ضمن اشاره به مشکلات ذکر شده در این گزارش، تاکید کردند: «سرعت استعلام‌های بیمه‌ای با کُندی مواجه است. قطعی سیستم در مواقعی از ساعات میانه روز بیشتر می‌باشد. همیشه هر زمان به روز رسانی و مخصوصاً تغییرات ورژن می‌باشد، تا چند روز نمایندگان دارای مشکلات فراوان هستند. در چند سالی که این سیستم توسط فنآوران ایجاد شده به وضوح مشخص شده که این شرکت توانایی ارائه مناسب خدمات به شرکت بیمه آسیا را ندارد.»
 
انتظار می‌رود در شرایطی که مردم و فعالان بیمه‌ای با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند، هرچه زودتر مسعود بادین مدیرعامل بیمه آسیا برای رفع مشکلات به وجود آمده اقدام عاجل کند تا از بار مشکلات متقاضیان بیمه نامه و نمایندگی‌های مربوطه، اندکی کاسته شود. همچنین سایر مدیران عامل شرکت‌های بیمه، در اسرع وقت برای رفع مشکلات به وجود آمده تدبیر و راهکاری داشته باشند. اگر توان استفاده از امکانات نرم افزاری یک شرکت جدید فراهم است، بهتر است بیش از این وقت کشی نکنند و برای کمک به حل مشکلات مردم، اقدامی کنند، وگرنه مطالبه در تسریع حل مشکل به وجود آمده از شرکت طرف قرارداد، در اولویت باشد.
 
در این میان، ضرورت دارد که دکتر غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی و همچنین سندیکای بیمه گران، به سمت ایجاد بستری مناسب برای ورود شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه و حمایت حداکثری از این شرکت‌ها، گام بردارند. در زمانه‌ای که ضرورت پشتیبانی آنلاین و ارائه خدمات بموقع، نیاز ضروری جامعه است، چرا باید انحصار ارائه خدمات در اختیار تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها باشد؟ هرچند لفظ انحصار در این مورد، با انحصار در موارد دیگر متفاوت باشد، اما وقتی حمایت کارا و حداکثری از شرکت‌های نوپا در زمینه ارائه خدمات نرم افزاری از سوی بیمه مرکزی صورت نمی‌گیرد، در عمل چرخه ادامه ارائه خدمات قبلی به سود شرکت‌هایی است که در حال حاضر پشتیبانی ضعیفی از شرکت‌های بیمه‌ای دارند و حاضر به تغییر در سازوکار خدماتی خود نیستند.
 
در پایان روی سخن با دکتر سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی است. صنعت بیمه به مانند بسیاری از صنایع بالادستی در این کشور، با مشکلات متعددی مواجه است. مشکلاتی که بسیاری از آن را می‌توان با تکیه بر توان دانش داخلی و نخبگان علمی این کشور برطرف کرد. نمی‌توان دست روی دست گذاشت و بدون برنامه دقیق و عدم حمایت از شرکت‌های جدید در زمینه پاسخ گویی به نیاز‌های نرم افزاری شرکت‌های بیمه ای، انتظار تسهیل امور را داشت. این روز‌ها صدور بیمه نامه به عنوان خدمات اولیه بیمه‌ای به مردم با مشکلات جدید و اختلال نرم افزاری مواجه است. همانگونه که اشاره شد در حال حاضر صدور بیمه نامه به دلیل اختلال در سامانه نرم افزاری شرکت فناوران با کُندی مواجه است و در مقابل تعداد زیاد درخواست صدور بیمه نامه، تعداد اندکی به مرحله نهایی صدور بیمه نامه می‌رسد و مردم را با نگرانی و چالش مواجه ساخته است.
 
آنچه مسلم است، شکستن انحصار خود ساخته در ورود شرکت‌های جدید در بستر مورد اشاره، بیش از هر زمانی احساس می‌شود. با حمایت از شرکت‌های جدید در زمینه ارائه خدمات نرم افزاری بیمه ای، اولاً مشکلات موجود تا حدود زیادی بر طرف خواهد شد و ثانیاً به ایجاد رقابت بین شرکت‌های پشتیبان برای ارائه خدمات مطلوب خواهد انجامید و ثالثاً با بهره گیری از توان علمی شرکت‌های دانش بنیان، زمینه برای اشتغال دانش آموختگان مرتبط، فراهم می‌شود. همان گونه که رئیس کل بیمه مرکزی در خردادماه در اقدامی به موقع در راستای کاهش تردد مردم در نمایندگی‌های بیمه ای، دستور به عدم صدور فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث دادند، حال نیز دستور و اقدام فوری برای برطرف ساختن مشکلات به وحود آمده در صدور بیمه نامه ضرورت دارد.
 
تابناک در پایان آمادگی دارد تا نظرات مدیران شرکت فناوران اطلاعات خبره، بیمه مرکزی، سندیکای بیمه گران، بیمه آسیا، انجمن های صنفی نمایندگان بیمه و سایر ذینفعان و فعالان صنعت بیمه را در راستای شفاف سازی و حل مشکلات به وجود آمده، منتشر کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار