کد خبر: ۸۷۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲ 11 July 2020
 
روند افزایشی مدرن سازی شالیکوبی های گیلان  

ایسنا/گیلان معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه مدرن‌سازی شالیکوبی های گیلان منجر به افزایش کیفیت و کاهش ضایعات می‌شود، گفت:  روند تجهیز و نوسازی این واحدها رو به افزایش است.     

قاسم جوادزاده در گفت و گو با ایسنا گفت: در حال حاضر  ۱۴۲۵ واحد شالیکوبی برای تبدیل حاصل دسترنج شالیکاران گیلانی به برنج سفید در فصل برداشت پیش رو آماده خدمات‌رسانی هستند.

وی افزود: مدرن‌شدن کارخانه‌های شالیکوبی علاوه براینکه ضایعات برنج را کاهش می‌دهد، موجبات افزایش کیفیت برنج سفید را نیز فراهم می‌کند.

جوادزاده ادامه داد: تاکنون ۴۷۵ شالیکوبی نیز برای کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری تجهیز، نوسازی و اصلاح شده است.

وی خاطرنشان کرد: اغلب سفید شدن برنج استان در این کارخانه های مدرن انجام می‌شود، زیرا برنج ها در این کارخانه ها خوب خشک می‌شوند و به این ترتیب کشاورزان با مراجعه به کارخانه‌های شالیکوبی درآمدشان افزایش می‌یابد.

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شیب تمایل کشاورزان برای مراجعه به واحدهای شالیکوبی مدرن برای تبدیل شلتوک‌ها به برنج سفید تند است.

جوادزاده خاطرنشان کرد: پراکنش کارخانه‌های مدرن شالیکوبی در شهرستانهای گیلان مناسب است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده باید تعداد کارخانه‌های مدرن گیلان به ۶۹۰ واحد برسد و ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم، برای رسیدن به این هدف هرسال ۲۸ واحد کارخانه شالیکوبی تجهیز شوند.

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: از ۲۸ کارخانه شالیکوبی که امسال باید مدرن می شد تاکنون هشت واحد مجهز شده اند و پیش بینی می شود، پس از پایان برداشت برنج و اتمام سفید کردن برنج، ۲۰ واحد شالیکوبی دیگر در گیلان نوسازی شوند.  

جوادزاده با بیان اینکه با تجهیز و نوسازی و اصلاح ساختار این شالیکوبی‌ها سالانه از ۳۰ تا ۳۵ هزار تن ضایعات ناشی از تبدیل شلتوک به برنج جلوگیری شده است، افزود: با این کار از هدر رفت ۶۰۰ میلیارد تومان جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه از اعطای ۵۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به صاحبان ۴۰ شالیکوبی استان در سال ۹۸ خبر داد و افزود: نیاز واقعی استان در این بخش حداقل دو برابر این رقم است و انتظار می‌رود در برنامه ریزی آینده، دست اندرکاران مالی دولت، به این موضوع توجه کنند.

جوادزاده گفت: اکنون ۱۵ زنجیره تولید برنج در گیلان شناسایی و ۶۵ برند رسمی برنج با مشارکت ۵۵ کارخانه و ۷۰ هزار تن ظرفیت ایجاد شده است و این ظرفیت تا دو سال آینده به ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار