کد خبر: ۸۷۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴ 11 July 2020
تابناک گیلان/ کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص اینکه بازار حباب دارد، حکم کلی نمی توان صادر کرد. بخشی از بازار حباب دارد، بخشی متعادل بوده و بخشی از بازار هنوز رشد نکرده و حتی ممکن است حباب منفی برای سرمایه گذاری داشته باشد.
 
 

حباب منفی در برخی نماد‌های بورس/ روند رو به رشد بازار سرمایه تا اواخرپاییز/ تازه واردان برای متضرر نشدن این توصیه‌ها را جدی بگیرند

کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص اینکه بازار حباب دارد، حکم کلی نمی توان صادر کرد. بخشی از بازار حباب دارد، بخشی متعادل بوده و بخشی از بازار هنوز رشد نکرده و حتی ممکن است حباب منفی برای سرمایه گذاری داشته باشد.

سید مهدی رباطی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص وضعیت بازار و پایداری روند صعودی شاخص کل گفت: به نظر من همچنان تا اواخر پاییز امسال، روند صعودی بازار سرمایه ادامه خواهد داشت و بازار دچار ریزش جدی نمی شود؛ هر چند ممکن است با اصلاحات مقطعی در بازار مواجه شویم.

وی در خصوص متضرر شدن تازه واردان به بازار سرمایه گفت: چه در شرایط فعلی که شاخص کل در کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی قرار دارد و چه آن زمان که شاخص ۷۰ هزار واحد بود، همواره این ریسک در بازار سرمایه وجود دارد و افرادی که وارد می‌شوند احتمال دارد، متضرر شوند و این مساله ارتباطی به وضعیت کنونی ندارد.

رباطی افزود: در وضعیت فعلی بورس ما به دلایلی رشد قابل توجهی داشته و این موضوع می‌تواند جو هیجانی ایجاد کند که منجر به کنار گذاشتن و به حاشیه رانده شدن تحلیل در خرید و فروش ها شود و سهامدارانی که آشنایی با بازار ندارند، رفتارهای غیرکارشناسی داشته باشند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در این صورت احتمال ضرر این افراد همواره وجود داشته و همیشه بازار با این ریسک مواجه بوده، لیکن توصیه ما این است، افرادی که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند، اگر دارای دانش و تجربه کافی برای معامله مستقیم نیستند، توصیه می‌شود از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری معتبر وارد بازار شوند و مستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری نکنند.

حباب منفی در برخی نماد‌های بورس/ روند رو به رشد بازار سرمایه تا اواخر پاییز/ تازه واردان برای متضرر نشدن این توصیه‌ها را جدی بگیرند

بیشتر بخوانید:

یکه تازی بورس متأثر از کدام بازار است؟

رباطی در خصوص گروه ها و صنایعی که در ادامه بازار روند صعودی خواهند داشت، نیز گفت: در چهار ماه ابتدایی سال 99، تعدادی از گروه ها و صنایعی رشد زیادی داشتند و برخی نیز رشد چندانی نداشتند، صنایع که رشد بالایی داشتند مثل نمادهای پالایشگاهی، خودرو و قطعات ریسک بالاتری دارند و صنایعی که رشد کمتری داشته اند، همچون گروه زراعت، آی تی و نمادهای بانکی و بعضی از پتروشیمی ها پتانسیل افزایش قیمت و بازدهی بیشتری برای سرمایه گذاران خواهند داشت.

وی در خصوص صحبت های اخیر دکتر عبده تبریزی راجع به وجود حباب در بازار گفت: نظرات در خصوص وجود حباب و اینکه قیمت ها بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند بسیار متناقض است و این موضوع به تعریف از حباب بستگی دارد و حکم کلی در این خصوص نمی‌توان اعلام کرد.

رباطی ادامه داد: دکتر عبده زمانی که شاخص ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد بود، معتقد به وجود حباب در بازار بودند، یعنی زمانی که شاخص یک هشتم عدد فعلی بود، معتقد به وجود حباب بود اکنون که بازار رشد کرده و شاخص هشت برابر شده برخی سهم ها رشد بیشتری حتی نسبت به شاخص داشتند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من در خصوص اینکه بازار حباب دارد حکم کلی نمی توان صادر کرد، بخشی از بازار حباب دارد، بخشی متعادل بوده و بخشی از بازار هنوز رشد نکرده و حتی ممکن است و حباب منفی برای سرمایه گذاری داشته باشد.

مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران در پایان تصریح کرد: گذشته از اینکه در بخشی از بازار حباب وجود دارد یا خیر، بازار سرمایه مسیر روبه رشد و صعودی خود را در سال ۹۹ ادامه خواهد داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار