کد خبر: ۸۷۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ 11 July 2020
 

تابناک گیلان/ نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد ترور سردار سلیمانی، طرح ترامپ برای کاهش پرواز‌ها از آسمان ایران، تصویب بودجه در کمیته کنگره آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران و هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره افزایش دخالت‌های خارجی در لیبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اظهارات فرمانده سنتکام در مورد جنگ با ایران نیز اشاره کرد.

 

به گزارش «تابناک»؛ ژنرال «کنث مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا در مصاحبه با یک رسانه لبنانی بار دیگر تأکید کرد که کشورش دنبال جنگ با ایران نیست.

مک‌کنزی در گفت‌وگو با این شبکه تلویزیونی لبنان ادعا کرد: «کارزار فشار حداکثری علیه ایران در عرصه‌های اقتصادی و دیپلماتیک است و اساساً هیچ جنبه نظامی ندارد».

اظهارات فرمانده سنتکام در مورد جنگ با ایران/نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد ترور سردار سلیمانی/ طرح ترامپ برای کاهش پروازها از آسمان ایران/ تصویب بودجه در کمیته کنگره آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران

وی در ادامه مدعی شد: «ما [آمریکا] منافع بلندمدت در سوریه نداریم، اما این مساله در نهایت، مساله سیاسی است و نه نظامی.»

مک‌کنزی پیش از این نیز گفته بود،کارزار فشار حداکثری علیه ایران فاقد مؤلفه نظامی است و اینکه ارتش آمریکا صرفاً به دنبال «ایجاد بازدارندگی» علیه ایران است.

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد ترور سردار سلیمانی

«اسماعیل بقایی هامانه» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو در گفت‌وگو با شبکه «المیادین»  نشست روز پنجشنبه در شورای حقوق بشر درباره موضوع شهید سردار سلیمانی را مهم توصیف کرد.

بقایی هامانه گفت: «شهید سلیمانی، فرمانده عالی رتبه یک کشور مستقل بود و ما حق پیگرد قضایی (درباره عاملان ترور وی) داریم و یکی از اصول حقوق بین الملل به کارگیری راه‌های قضایی داخلی قبل از انتقال به نهادهای بین المللی است.»

او گفت: «امروز هیچ کشوری از اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی اعلام موافقت نداشت و اروپایی‌ها هم در موضع حمایت از اقدام تروریستی آمریکا نبودند و هیچ سخنرانی یا صحبتی در حمایت از کار آمریکا در ترور سلیمانی در نشست امروز در کار نبود».

خانم «کلامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در نشست روز پنجشنبه شورای حقوق بشر، جنایت آمریکا در ترور سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش را مغایر با موازین حقوق بشری و نقض صریح  منشور ملل متحد خواند. 

خانم کلامارد که گزارش جدید خود در مورد قتل‌های خودسرانه از طریق به کارگیری پهپادهای نظامی را به نشست شورا ارائه می‌کرد، تاکید کرد: اقدام آمریکا مطابق هیچ یک از موازین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل قابل توجیه نیست. 

بقایی هامانه هم در این نشست در حالی که تصویری از سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش را در  کنار خود قرار داده بود به ایراد نطق پرداخت و سردار سلیمانی را سرباز بزرگ ایرانی و مدافع واقعی حقوق بشر و کرامت انسانی در برابر سلطه گری، اشغال و تروریسم داعش معرفی کرد که توسط شقی‌ترین انسان‌های روی‌ زمین به طرز وحشیانه ای ترور شد.

طرح ترامپ برای کاهش پروازها از آسمان ایران

شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» خبر داد، امارات توافقی با میانجیگری آمریکا میان عربستان و قطر را لحظاتی قبل از نهایی شدن برهم زد.

این شبکه آورده است که توافق میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ـ که امارات آن را به هم زد ـ به خطوط هوایی قطر اجازه می‌داد از حریم هوایی عربستان و امارات عبور کند و این یک هدف مهم در کمپین فشار حداکثری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه ایران بود تا تهران را از سالانه ۱۳۳ میلیون دلار در ازای استفاده دوحه از آسمان ایران محروم کند.

فاکس نیوز گفت: «امارات از عربستان خواست از پیشنهاد آمریکا برای حل بحران کشورهای عربی با قطر حمایت نکند و همین اقدام ابوظبی موجب شد دولت ترامپ از یک پیروزی قاطع و مهم در سیاست خارجی محروم شود».

اظهارات فرمانده سنتکام در مورد جنگ با ایران/نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد ترور سردار سلیمانی/ طرح ترامپ برای کاهش پروازها از آسمان ایران/ تصویب بودجه در کمیته کنگره آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران

خبرگزاری بلومبرگ یک ماه پیش اعلام کرد که کویت بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت آمریکا درباره بازگشایی حریم هوایی دو کشور عربستان و امارات به روی هواپیماهای قطری، هدایت اقدامات میانجیگرانه جدید برای حل بحران منطقه خلیج فارس را بر عهده گرفته است.

همچنین این خبرگزاری گزارش داد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شخصا رهبران عربستان را برای توقف محدودیت‌های هوایی اعمال شده بر قطر تحت فشار گذاشت.

عربستان، مصر، امارات و بحرین از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را از برای ازسرگیری این روابط تعیین کردند.

تصویب بودجه در کمیته کنگره آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران

«کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان آمریکا» دقایقی پیش طرح بودجه عملیات‌ خارجی وزارت خارجه آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۱ را به تصویب رساند. 

این طرح که از حمایت نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برخوردار شد، حاوی مفادی در حمایت از رژیم صهیونیستی و علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

این طرح خواستار اختصاص ۳ میلیارد دلار به عنوان کمک‌های امنیتی به رژیم صهیونیستی طبق مفاد تفاهم‌نامه سال ۲۰۱۶ میلادی است.

دو میلیون دلار هم برای تقویت همکاری‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی جهت مقابله با چالش‌های پیش روی در دنیا از جمله کمبود منابع آبی، کشاورزی و ذخیره انرژی در نظر گرفته شده است.

اظهارات فرمانده سنتکام در مورد جنگ با ایران/نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد ترور سردار سلیمانی/ طرح ترامپ برای کاهش پروازها از آسمان ایران/ تصویب بودجه در کمیته کنگره آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران

این طرح همچنین حاوی بندهایی علیه ایران است. لابی صهیونیستی آیپک ضمن استقبال از لحن ضد ایرانی این طرح از اختصاص بودجه برای آنچه «جلوگیری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران» خوانده شده، خبر داده است.

در بیانیه آیپک آمده است: «این طرح لحن شدیدی در محکوم کردن اقدامات ستیزه‌جویانه و بی ثبات‌کننده ایران در سراسر منطقه، اعم از عرضه موشک‌های هدایت‌ دقیق به حزب‌الله دارد و خواستار اختصاص بودجه برای پیشگیری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران است.»

این طرح هنوز به قانون تبدیل نشده است. طرح مذکور باید نخست در صحن عمومی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده و سپس در مجلس سنا هم به تصویب برسد.

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره افزایش دخالت‌های خارجی در لیبی

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت، مداخله خارجی در لیبی به دلیل استفاده از تجهیزات پیچیده و افزایش نفوذ مزدوران به سطح بی سابقه ای رسیده است.

گوترش از حضور نیروهای نظامی در مجاورت شهر« سرت»، واقع در طرابلس در غرب و «بنغازی» در شرق کشور لیبی ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر، نماینده ایالات متحده در شورای امنیت به نوبه خود تاکید کرد، تحولات و تجمع نظامی در منطقه سیرت برای ما نگران کننده است.

اظهارات فرمانده سنتکام در مورد جنگ با ایران/نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد ترور سردار سلیمانی/ طرح ترامپ برای کاهش پروازها از آسمان ایران/ تصویب بودجه در کمیته کنگره آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران

وی در ادامه خاطرنشان کرد، در قلمرو لیبی جایی برای مزدوران وجود ندارد و همه احزاب باید آتش بس کنند؛ اما وزیر کشور انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اظهار داشت که نقض تحریم تسلیحاتی لیبی همچنان ادامه دارد.

در همین راستا، نماینده فرانسه در شورای امنیت گفت، هیچ راه‌حل نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد.

طی چند ماه گذشته، ترکیه مزدوران و افسران ارتش خود را به لیبی اعزام و اتاق‌های عملیاتی را در سرزمین‌های لیبی مستقر کرد تا از دولت «فیض السراج» در غرب این کشور حمایت کند.

در حال حاضر نیروهای ترکیه با وجود تحریم تسلیحاتی بین المللی لیبی، پایگاه نظامی «الوطیه» را تحت کنترل گرفته و همچنان در حال حمل سلاح به لیبی هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار