کد خبر: ۸۷۳۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸ 11 July 2020
 
تابناک گیلان/ وزیر خارجه آمریکا که کشورش پیشنهاد قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده، ضمن تاکید بر ضرورت تصویب قطعنامه پیشنهادی واشنگتن در شورای امنیت گفت، ایالات متحده به همراه متحدان خود یک کشتی حامل سلاح‌های ایرانی را که برای حوثی‌های یمن حمل می‌شد توقیف کرده است.
 
 
 

پشت پرده ادعای توقیف شناور حامل سلاح ایران از سوی آمریکا!

بین الملل تابناک: مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری از کشف و ضبط یک شناورِ حامل سلاح‌هایی با منشا ایران برای شبه نظامیان جنبش‌ انصارالله یمن خبر داد.

پمپئو مدعی شد در این کشتی که در آب‌های ساحلی یمن توقیف شده، دویست قبضه آرپی‌جی، بیش از ۱۷۰۰ عدد مسلسل کلاشنیکف و ۲۱ موشک وجود داشته است.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش پیشنهاد قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده، ضمن تاکید بر ضرورت تصویب قطعنامه پیشنهادی واشنگتن در شورای امنیت گفت، ایالات متحده به همراه متحدان خود، یک کشتی حامل سلاح‌های ایرانی را که برای حوثی‌های یمن حمل می‌شد، توقیف کرده است.

پمپئو در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «شورای امنیت باید تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند تا از درگیری و منازعات بیشتر در منطقه جلوگیری شود.»

آنچه واضح به نظر می رسد، این است که پمپئو با هدف ترغیب جامعه جهانی به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران چنین اخباری را منتشر و بزرگنمایی می کند. در واقع، آمریکایی ها که مسیر تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران را با توجه با مخالفت های روسیه و چین، مسیر سختی می بینند، به دنبال اتهام زنی و فرافکنی جهت ایجاد اجماع علیه ایران و تمدید تحریم های تسلیحاتی هستند.

وی مدعی شد: «هیچ فردی نمی‌تواند باور کند، ایران سلاح‌های دریافتی را برای اهداف صلح‌آمیز به کار خواهد گرفت.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به موارد مشابه گزارش شده توسط واشنگتن در خصوص توقیف محموله‌های تسلیحاتی ایران برای انصارالله که به گفته وی پیش‌تر در نوامبر۲۰۱۹ و فوریه سال جاری جزئیات آن مطرح شده بود، اعلام کرد: «نیروهای آمریکایی و شرکا ـ که نامی از آنها برده نشد ـ روز بیست و هشتم ژوئن از ورود یک کشتی حامل سلاح‌های ایرانی برای حوثی‌ها به سواحل یمن جلوگیری کردند.»

پشت پرده ادعای وزیر خارجه آمریکا

آنچه واضح به نظر می رسد این است که پمپئو با هدف ترغیب جامعه جهانی به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران چنین اخباری را منتشر و بزرگنمایی می کند. در واقع، آمریکایی ها که مسیر تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران را با توجه با مخالفت های روسیه و چین، مسیر سختی می بینند، به دنبال اتهام زنی و فرافکنی جهت ایجاد اجماع علیه ایران و تمدید تحریم های تسلیحاتی هستند.

مایک پمپئو معتقد است که رفع تحریم‌های تسلیحاتی، امکان خرید تجهیزات و سامانه‌های پیشرفته نظامی را برای ایران فراهم می‌کند و این کشور در عین حال می‌تواند به یک تامین کننده سلاح برای «تروریست‌ها و اوباش در سراسر جهان» تبدیل شود.

بریان هوک، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا و کلی کرفت، سفیر ایالات متحده در سارمان ملل پیشتر اعلام کرده بودند که پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران از سوی ایالات متحده در اختیار شورای امنیت قرار گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا تهدید کرد، در صورت به تصویب نرسیدن قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران کشورش مسیر بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را در پیش خواهد گرفت.

واکنش ایران

«سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه در واکنش به ادعای مقامات آمریکا مبنی بر توقیف شناور ایرانی حامل سلاح به یمن اظهار داشت: دروغگویی، اتهام زنی و نفرت پراکنی از عناصر اصلی سیاست خارجی آمریکا به ویژه در رژیم فعلی است و اظهارات وزیر خارجه «نفرت پراکن» آمریکا نیز نشات گرفته از همین رویکرد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بی اساس خواندن این اتهام واهی افزود: آمریکایی ها که احساس می کنند برای ادامه محدودیت های تسلیحاتی کشورمان در صحنه بین المللی و شورای امنیت دستاوردی نداشته اند تلاش می کنند با اتهام زنی و دروغگویی بهانه هایی برای استمرار فشار حداکثری و پیشبرد اهداف خبیثانه خود فراهم کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، موسوی با تصریح این نکته که آمریکا و عربستان سعودی با برقراری محاصره پنج ساله بر مردم یمن، باعث مرگ هزاران تن به دلیل گرسنگی و سوء تغدیه شده اند، افزود: این دو رژیم به جای اینکه پاسخگوی جنایات خود در یمن باشند، با ایراد اتهام های ناروا و بی اساس به سایرین تلاش می کنند از بار مسئولیت و پاسخگویی در قبال این رفتار خلاف انسانی و جنایتکارانه خود شانه خالی کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار