کد خبر: ۸۷۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ 10 July 2020
 
 
  

تابناک/به گزارش دولت بهار، علی رضا بیگلری گفت: سازمان جهانی بهداشت و همه کشورها به این نتیجه رسیدند که بهترین راه تشخیص ویروس کرونا، تست‌های مولکولی است که از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور ما نیز انتخاب شد و در سراسر کشور با یک پروتکل خاص اجرایی شد و در حال حاضر ۱۵ هزار تست روزانه مولکولی کرونا در کشور انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر به این توانایی رسیدیم که در همه استان‌های کشور کار تشخیص کووید ۱۹ را انجام بدهیم و به ۱۲۰ آزمایشگاه در کشور رسیدیم که آزمایش کرونا انجام شود. با توجه به این‌که تست‌های تشخیصی کرونا به دو دسته مولکولی و سرولوژی تقسیم می‌شوند. تست سرولوژی آثار وجود ویروس کرونا در بدن افراد را تشخیص می‌دهند.

رییس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: بعد از پوشش تست‌های مولکولی در بیمارستان‌ها به این مرحله رسیدیم که این تست‌ها را برای افرادی که علامت کمتری دارند یا بی علامت هستند هم انجام بدهیم. با یک برنامه منسجم توانستیم افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند را تشخیص داده و زنجیره انتقال را کند کردیم. در اکثر استان‌ها، نتیجه کار نشان می‌داد که تعداد بستری‌ها به سرعت کم می‌شد.

بیگلری گفت: تولید کیت تست‌های سرولوژی هم در کشور انجام شده و حالا می‌توانیم این تست‌ها را هم انجام بدهیم و بدانیم که جمعیت‌های مختلف چقدر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

تست‌های سرولوژی به هیچ وجه ارزش تشخیصی ندارند و فقط می‌توانند مواجهه افراد با ویروس را در گذشته تشخیص بدهند. از مردم می‌خواهیم اطمینان کافی به شبکه بهداشت و درمان کشور داشته باشند و بدانند قطعی‌ترین راه تشخیص، تست‌های مولکولی است و تست‌های آنتی بادی به هیچ عنوان ارزش تشخیصی ندارند. با توجه به غربالگری‌های انجام شده، خط سیر انتقال به راحتی به ما نشان داده شده است. امیدواریم در دو تا سه ماه آینده به راحتی بتوانیم تصویر انتقال ویروس در کشور را مشخص کنیم. با توجه به عملکرد کشورها، غربالگری‌ها با روش‌های مختلف انجام شده، اما کارنامه ایران در این زمینه درخشان است.

رییس انستیتو پاستور ایران بیان کرد: یکی از شرکت‌ها توانست در زمینه تولید تست‌های سرولوژی به مرحله خوبی برسد. این تست‌ها در استان‌های گیلان و قم تحت مطالعه قرار گرفتند. نتیجه مطالعه‌های انجام شده در هفته‌های آینده منتشر می‌شود. وزارت بهداشت تصمیم گرفت که در قالب سیستم ارجاع وقتی افراد جدید تست می‌شوند، از آنها تست سرولوژی نیز انجام شود. تست سرولوژی به تنهایی ارزشی ندارد و در کنار تست مولکولی ارزش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه به این شکل خواهد بود که افراد بعد از انجام تست مولکولی، از آنها برای تست سرولوژی هم نمونه گرفته شود. این موضوع باعث می‌شود که بدانیم چند درصد افراد جامعه با این ویروس مواجهه شده‌اند. تست سرولوژی برای مطالعه اپیدمیولوژی به کار می‌رود.

بیگلری در پاسخ به سوالی درباره کیت‌های رپید تشخیص کرونا اظهار کرد: چند کشور اروپایی برنامه خود را روی تست‌های رپید گذاشتند. این تست‌ها در ۵ دقیقه پاسخ می‌دهند، اما آنها بر اساس آنتی بادی هستند و قدرت جواب دهی این تست‌های رپید به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد و نتیجه بسیار گیج کننده است. انگلستان روی این کیت‌ها سرمایه گذاری کرد و دیدند که نتیجه گنگ است، اما هزینه زیادی صرف آن کردند. جمهوری چک هم کیت‌های رپید چینی را خرید. هیچ تست رپید کرونا در دنیا معیار تشخیصی مناسبی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار