کد خبر: ۸۷۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 09 July 2020

مهدی چمران: نقد دولت باید بر پایه عقل، منطق و انصاف باشد

تابناک/عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از منتخبین مردم در مجلس یازدهم درخواست کرد در ذیل قانون به دولت مستقر کمک کنند.

سیدسجاد موسوی: مجلس یازدهم و عملکرد یکماهه منتخبین این دوره پارلمان زیر ذره بین است. اظهارنظر برخی از نمایندگان مجلس جدید در همین مدت زمان کوتاه، پرحاشیه شده و بازتاب زیادی در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور داشته و برخی معتقدند نوعی شتاب زدگی و حتی رفتار هیجانی در مجلس یازدهم وجود دارد.

مهدی چمران، چهره سیاسی اصولگرا و عضو شاخص «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» معتقد است در مدت زمان کوتاهی که از عمر مجلس جدید گذشته، اساسا نمی‌توان نظر قطعی درباره عملکرد نمایندگان ارائه کرد.

رئیس سابق شورای شهر تهران تأکید می‌کند؛ مجلس یازدهم زمانی موفق می‌شود که با حفظ روحیه انقلابی و جهادی، تنها به فکر استقرار قانون در کشور باشد، زیرا در این فضا دو قوه دیگر نیز منتفع می‌شوند و بسیاری از مشکلات مردم، قابل حل خواهد شد.

*آقای چمران! بسیاری از نمایندگان مجلس فعلی خروجی شورای ائتلاف هستند که شما نیز از چهره های تصمیم گیر در آن بودید، ارزیابی تان از عملکرد نمایندگان این مجلس خاصه نمایندگان برخواسته از لیست شورای ائتلاف چیست؟

فعالیت یکماهه نمایندگان مجلس یازدهم به راحتی قابل ارزیابی نیست، زیرا در این فرصت کوتاه تنها می‌توان تشکیلات داخلی مجلس را برای یک فعالیت چهار ساله ساماندهی کرد.اگر به فعالیت پارلمانی سایر کشورها نیز توجه کنیم، متوجه می‌شویم که نمایندگان جدید در ماه نخست کار خود بیشتر به موضوع ایجاد تشکیلات توجه می‌کنند و کمتر فرصت می‌کنند تا در مباحث کاری مرسوم ورود کنند.

شورای ائتلاف بنای دخالت در کار مجلس را ندارد اما...

*شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برنامه ای برای نظارت بر عملکرد و رفتار نمایندگان مجلس یازدهم(نمایندگان مورد حمایت این شورا) دارد؟

بنای کار شورای ائتلاف بر دخالت در کار نمایندگان کنونی نیست. ما تلاش می‌کنیم از منتخبین مردم پشتیبانی کرده و با آنها همفکری کنیم. در صورت نیاز حتی این آمادگی از سوی شورای ائتلاف وجود دارد که با تشکیل تیم‌های تخصصی، به حمایت خود از مجلسی‌ها ادامه دهد.

تیم‌های حمایتی شورای ائتلاف برای کمک دهی به مجلس تشکیل شده‌اند

*تا کنون اقدامی هم در این راستا صورت گرفته است؟

بله! برای مثال در برخی از استانها این تیم‌ها تشکیل شده و نمایندگان منتخب همان استان از حمایت و نظرات مشورتی اعضای آن تیم بهره می‌گیرند.

*در تهران چطور؟

در تهران نیز برخی از نمایندگان با مراجعه به اعضای شورای ائتلاف از نظرات مشورتی ایشان بهره می‌گیرند. برای مثال چند نفر از نمایندگان مجلس طرحی را برای «مسکن» آماده کرده بودند که پیش از ارائه آن؛ با مراجعه بنده در خصوص مباحث مربوط به «معماری» و «مسکن» پرس و جو کردند.

*منظور شما این است که یک بازوی مشورتی به صورت سیستماتیک به نمایندگان کمک خواهد کرد؟

خیر! تلاش ما بر این است که با منتخبین مردم رایزنی کنیم. در حقیقت اعضای شورای ائتلاف و تیم‌های ایجاد شده به فراخور موضوعات مختلف با نمایندگان گفتگو خواهند کرد.

بزرگان اصولگرا آماده کمک و مشورت دادن به مجلس هستند

*تأکید شما بر این است که دخالت مستقیم بر کار نمایندگان نداشته باشید و...

بله!

*به موضوع رجوع نمایندگان به شخص شما جهت اخذ مشورت اشاره داشتید، این روزها شاهد سکوت بزرگان و عقلای جریان اصولگرا هستیم، فکر می کنید فضای مجلس فعلی مشورت گیری و کمک گرفتن از بزرگان باشد یا...

بله! بسیاری از بزرگان جریان اصولگرا نیز اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند تا به مجلس جدید کمک و نظر مشورتی دهند. باید توجه کنیم همه وظیفه داریم به مجلس جدید کمک کنیم، زیرا ارتقای مجلس در نهایت منجر به ارتقای کشور می‌شود و در این مسأله نگاه جناحی موضوعیت ندارد.

ما این آمادگی را داشتیم که به مجلس دهم نیز کمک کنیم. این رویه را در قبال دولت کنونی نیز داشته‌ایم و دو سال قبل با نگارش نامه‌ای اعلام کردیم که با تمامی امکانات و تجربیات خود آماده همکاری با دولت مستقر هستیم.
 

نقد دولت باید بر پایه عقل، منطق و انصاف باشد

*رهبر انقلاب همواره به امر وحدت تأکید دارند و به نظر می‌رسد که در فضای کنونی کشور سه قوه نیز باید با هم تعامل داشته باشند. فکر می‌کنید بهتر نیست نمایندگان جدید در طرح مباحث خود خطاب به دولت از هیجان دوری کنند؟

برخی از نمایندگان مجلس دهم نسبت به دولت لحن تهاجمی داشتند، ولی من این نوع ادبیات را تا کنون از منتخبین جدید ندیده‌ام. من به نمایندگان جدید توصیه می‌کنم که تمام تمرکز خود را بر روی قانون بگذارند. بنده معتقدم اگر دولت در جایی از کار خود عملکرد خوبی دارد، باید نمایندگان از این عملکرد حمایت کنند و اگر دولتی‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، منتخبین مردم تلاش کنند که در زمینه اصلاح آن مشکل به دولت یاری برسانند.

گاهی دولت در برخی امور انحراف دارد که در آن زمان نمایندگان موظف هستند به مسأله ورود کنند و اگر لازم شد نقد خود را به دولت انتقال دهند، اما همین نقد نیز باید بر پایه «عقل»، «منطق» و «انصاف» باشد.

در چنین فضایی دولت می‌تواند انتظار داشته باشد که در قبال عملکرد خوب خود، از حمایت مجلس نیز برخوردار خواهد بود. البته دولت نیز نباید انتظار داشته باشد که مجلس به طور کل از اهرم نظارت و نقد بهره نگیرد.

مجلس قوی کمک حال دو قوه دیگر است

*برخی معتقدند عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم می‌تواند مسیر قدرت گرفتن یک چهره اصولگرا در سال ۱۴۰۰ را هموار کند، فکر می‌کنید در چنین فضایی نمایندگان باید چه رفتاری از خود داشته باشند؟

من تأکید می‌کنم منتخبین مردم تنها قانون را برای انجام کارهای خود در نظر بگیرند. در کنار این موضوع باید روحیه «جهادی» و «انقلابی» در بین نمایندگان نیز حفظ شود، اگر این دو اتفاق رخ دهد؛ علاوه بر مردم رضایت مردم، دو قوه دیگر نیز از کمک مجلس بهره خواهند گرفت و در آن فضا بسیاری از مشکلات کشور، از جمله مسائل اقتصادی قابل حل خواهد شد. نمایندگان مجلس اگر بتوانند با کمک سایر قوا مشکلات را حل کنند، مردم نیز امیدوار می‌شوند و در انتخابات بعدی رغبت بیشتری برای حضور پیدا می‌کنند.

*فکر می‌کنید نمایندگان مجلس یازدهم در یک ماه اخیر در این مسیر گام برداشته‌اند؟

بنده پیش از نیز تأکید کردم، نمی‌توان بر اساس فعالیت یکماهه مجلس، ارزیابی دقیق از عملکرد پارلمان ارائه داد.

نمایندگان نظرات مردم را اخذ کنند

*آقای چمران! این روزها شاهد مطرح شدن طرح های زیادی از سوی نمایندگان جدید هستیم که بیشتر آنها نیز شاکله اقتصادی دارند، فکر نمی‌کنید اگر نمایندگان مجلس در ارائه طرح‌های خود به خصوص در حوزه اقتصاد،  از نظرات کارشناسی استفاده نکنند، حتی ممکن است نتیجه معکوس بگیرند؟

اظهارنظر یک نماینده در خصوص یک مسأله اقتصادی را نباید طرح کل مجلس دانست. باید توجه کنیم به ثمر رسیدن یک طرح از سوی مجلس مستلزم یک پروسه قانونی است و به راحتی نمی‌تواند به شکل یک قانون اجرایی، تصویب شود.

این سخن بنده نافی اعلام نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست و حتی در این مسیر وکلای ملت می‌توانند از مردم نیز نظرخواهی کنند، اما حرف بنده این است که نباید اظهارنظر یک نماینده در خصوص یک موضوع را به عنوان نظر کل مجلس و یا یک طرح پیشنهادی کامل در نظر بگیریم.

*برخی از صاحبنظران معتقدند که اگر نمایندگان مجلس به دنبال طرح مسائل غیرکارشناسی باشند، شاید مردم را از شرکت در انتخابات بعدی مأیوس کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

من نمی‌پذیرم که یک نماینده رفتار غیرکارشناسی از خود بروز دهد. مجلس با وجود شماری از نمایندگان با تجربه این فضا را ایجاد نمی‌کند که یک کار غیرکارشناسی به نتیجه برسد. ضمن اینکه چنین تحلیل‌هایی هنوز در حد تئوری هستند و نباید از هم اکنون درباره رفتار احتمالی منتخبین مردم پیشگویی کنیم.

نمایندگان قدیمی بازوی مشورتی نمایندگان جدید باشند

*فکر نمی‌کنید نمایندگانی که تا به حال سابقه نمایندگی نداشته‌اند ممکن است چنین رفتاری را از خود بروز دهند؟

من معتقدم نماینده جدیدی که وارد مجلس می‌شود از همان بدو ورود در مسیر کسب تجربه قرار می‌گیرد. اما باید این نکته را در نظر بگیریم که نمایندگان با تجربه پارلمان که سابقه چند دوره نمایندگی را نیز دارند، نمایندگان جدید را از نظر مشورتی خود بهره‌مند می‌کنند.

باید توجه داشت همواره نیروهای جدید در کنار نمایندگان قدیمی می‌توانند یک ترکیب خود برای کار را تشکیل دهند و حتی بنده اعتقاد دارم نمایندگان مجلس در انجام امورات نمایندگی خود باید از نظرات مردم نیز بهره بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار