کد خبر: ۸۷۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹ 09 July 2020

 

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت و معدن ایران: نقدینگی سرگردان به‌جای بخش تولید وارد امور دلالی شد‌ه است

تابناک/ عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اعلام اینکه نقدینگی سرگردان در جامعه به جای بخش تولید وارد امور دلالی شده است، گفت: با کنترل ارز عمده مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود.

محمدرسول سماکچی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه نقدینگی سرگردان در جامعه به جای سرریز شدن در تولید وارد امور دلالی سکه، دلار و مسکن(نه ساخت مسکن) و دست به دست شدن خودرو(نه تولید خودرو) شده؛ اظهار داشت: با کنترل اوضاع نابه‌سامان ارز عمده مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عنوان کرد: به طور ساده و کلاسیک اگر در یک زمان معین حجم پول در گردش نسبت به ارزش واقعی تولیدات افزایش پیدا کند، تقاضا در کشور بیشتر از عرضه باشد و یا بی‌جهت هزینه‌های تولید افزایش یابند و قیمت‌ها نامتناسب و بی‌علت بالا بروند با ایجاد پدیده تورم مواجه خواهیم شد.

سماکچی با بیان اینکه تورم پولی - تورم فزونی تقاضا یا تقاضای کاذب - تورم ناشی از نقص بنیان‌ها، تورم نامتناسب افزایش هزینه‌ها و پول در گردش و نقدینگی در کشور زیاد است تصریح کرد: با توجه به اینکه چند ماه از کاهش سود سپرده بانکی می‌گذرد اما این پول‌های سرگردان به جای بخش تولید در بخش‌‌های غیرمولد وارد شده است.

وی پدیدار شدن نقدینگی موجود در جامعه به‌صورت افزایش هزینه‌های تولید به ویژه تولید صنعتی و تورم افسار گسیخته در کشور را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: در تمام مکاتب اقتصادی و کتاب‌های مربوط به اقتصاد این توصیه اکید به دولت‌ها شده که در این‌گونه موارد باید دخالت مؤثر کنند نه اینکه اصل قضیه را به فراموشی بسپارند.

سماکچی با بیان اینکه دولت‌ها بگویند ما درحال انجام وظیفه هستیم و گروه‌های تعزیراتی و بازرسی دولتی را به خیایان‌ها و مغازه‌ها ارسال کنند تا به قول خودشان کنترل قیمت ها را از شبکه‌های تلویزیونی نمایش دهند را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وزارتخانه‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید تمام سعی و تلاش خود را در مهار قیمت ارز داشته باشند.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تأکید بر اینکه با این‌گونه اعمال سطحی و دم دستی در مبارزه با پدیده گرانی و تورم از اصل مبازره و دخالت دولت در امور مهم غفلت می‌شود ابراز داشت: جلوگیری از افزایش بی‌دلیل نرخ ارز بر سایر امور ارجحیت دارد زیرا با کنترل آن دولت می‌تواند امورات کلیه حوزه‌های دیگر را مدیریت کند.

سماکچی ارتباط بین نوسانات بازار ارز، گرانی‌های مسکن، خودرو، سکه و سایر لوازم ضروری و مایحتاج عامه مردم را متذکر شد و خاطرنشان کرد: اگر دولت و بانک مرکزی همه امور را به کنار بگذارند و فقط ارز را کنترل کنند عمده مسائل و مشکلات اقتصادی حل خواهد شد از طرفی  هزینه‌های تولید نیز بی‌دلیل افزایش پیدا نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در صورت کنترل نرخ ارز تقاضا با عرضه تطابق پیدا می‌کند و نقدینگی به جای دلالی به سمت تولید رفته و سبب کاهش تورم می‌شود اظهار داشت: نمی‌دانم در واقع چه حکمتی است که دولت ارز را رها کرده است زیرا به عقیده بنده این رهایی یعنی رهایی اقتصاد سالم در کشور و اینکه چرا مسئولان تماشاگر شدند مشخص نیست.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن انتقاد به سیاست‌های دولت در حوزه بازار ارز عدم دخالت علمی و عملی متولیان مربوطه را مورد اشاره قرار داد و گفت: شایسته است نمایندگان طرح‌های دو‌فوریتی برای مهار قیمت ارز بدهند زیرا در هر صورت وادادگی مسئولان سبب پررویی دلالان می‌شود و این قصه ادامه پیدا می‌کند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار