به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ فوتبال پاک یکی از رویاهایی است که بعید به نظر می‌رسد تا سالیان سال برای هواداران واقعی این رشته برآورده شود. تقریبا 10 سال پیش بود که مرحوم ناصر حجازی در برنامه 90 روبروی عادل فردوسی‌پور نشست و جمله‌ای ماندگار گفت. ناصر حجازی در آن برنامه که موضوعش فوتبال پاک بود به عادل گفت: «مدام می‌گوئیم فوتبال ناپاک من فقط می‌خواهم بپرسم دیگر جاهای ما پاک است که توقع پاکی فوتبال را داشته باشیم؟ باید همه چیزمان به هم بیاید.» درگیر شدن تمام ارکان فوتبال از مدیران و مربیان و بازیکنان گرفته تا داوران نشان می‌دهد مرحوم حجازی در واپسین روزهای عمرش تحلیل درستی از وضعیت فوتبال و ناپاکی‌های موجود در آن داشته است. وزیر ورزش و جوانان شاید با اطلاع از این وضعیت بود که در نامه ای به وزیر اطلاعات خواستار ورود این وزارت به موضوع مبارزه با فساد شد و طبق آخرین اخبار وزارت اطلاعات اقدامات مهمی را در این عرصه شروع کرده است.

بعد از انتشار اولین قسمت از گزارش شرط‌بندی در فوتبال، خبرگزاری برنا اقدام به انتشار افشاگری‌های جدیدتر از شرط‌بندی و قمار در فوتبال ایران کرده است. در این گزارش نام برخی از افراد به درخواست خودشان حذف شده چون مدعی بودند ممکن است با برخورد کمیته انظباطی فدراسیون فوتبال مواجه شوند، با این وجود فایل صوتی این افراد در خبرگزاری برنا محفوظ است.

نمونه این اتفاق هم امیدرضا روانخواه است که سال گذشته درباره شرط‌بندی در لیگ دسته اول افشاگری کرد و امسال از انجام فعالیت‌های فوتبالی محروم شد.

شرط‌بندی‌های 5 میلیون دلاری روی بازی‌های لیگ برترشرکت اسپرت رادار شرکتی است که تحت نظر فیفا و AFC وظیفه مانیتورینگ فعالیت‌های سایت‌های شرط‌بندی در دنیا و تاثیرات احتمالی آنها بر نتایج فوتبال را برعهده دارد. این شرکت لیگ‌های فوتبال ایران را از پول‌سازترین لیگ‌های دنیا اعلام کرده و مدعی شده شرط‌بندی در تمام رده‌های فوتبال ایران و حتی لیگ‌های پایه اتفاق می‌افتد. طبق آمارهای اعلام شده از طرف این شرکت روی یک بازی در لیگ برتر 5 میلیون دلار، در لیگ دسته اول 1 میلیون دلار و در بازی‌های جام حذفی 3/5 میلیون دلار شرط‌بندی می‌شود. مبالغ کلانی که با توجه به افزایش قیمت ارز می‌تواند شرط‌بندی و قمار را بیشتر از قبل بین فوتبالی‌ها رواج دهد.

30 سکه در ازای یک گل به خودی

امیدرضا روانخواه، بازیکن اسبق استقلال، در سال‌هایی که در لیگ دسته اول مربیگری کرده به چشم خودش شرط‌بندی و قمار بین بازیکنان را دیده است. او در این باره توضیحاتی به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا داد و گفت: «به چشم خودم شرط‌بندی و قمار در لیگ دسته اول را دیده‌ام. به جرات می‌گویم 90 درصد بازیکنان در لیگ دسته اول و دسته دوم به شرط‌بندی مشغول هستند. چون رقم قراردادها در این لیگ‌ها پائین است بازیکنان وسوسه می‌شوند و شرط می‌بندند. مثلا در یک بازی حساس به بازیکن پیشنهاد دادند 30 سکه بگیرد و گل به خودی بزند. حتی سر بازی‌های لیگ دسته دوم هم گزارشگران خارجی می‌آیند و بازی‌ها را برای گردانندگان سایت‌های شرط بندی گزارش می‌کنند.»

شایعه شرط‌بندی همسر دروازه‌بان معروف

یکی از پرونده‌های پرسروصدای فوتبال ایران، پرونده محسن فروزان و همسرش بود. در هفته‌های پایانی لیگ هجدهم تراکتور در رشت مهمان سیپدرود بود و اگر تبریزی‌ها سپیدرود قعرنشین را شکست می‌دادند، موقتا به صدر جدول می‌رسیدند و امیدهایشان برای قهرمانی زنده می‌ماند اما در آن بازی نتیجه عجیبی رخ داد و تراکتور با نتیجه 3 بر یک بازی را واگذار کرد تا راه برای قهرمانی پرسپولیس هموارتر شود. محسن فروزان، دروازه‌بان تراکتور در آن بازی بود که 2 گل عجیب دریافت کرد و همین باعث شد شائبه‌های زیادی درباره او پیش بیاید. هواداران تراکتور معتقد بودند فروزان در گل‌هایی که مقابل تراکتور دریافت کرده کاملا مقصر بوده و عمدا گل خورده است! ساعتی نکشید که پای همسرش به وسط کشیده شد و تراکتوری‌هایی که حتی در خیابان‌های تبریز فروزان را تعقیب کردند تا با او درگیر شوند، معتقد بودند همسر فروزان در سایت‌های شرط‌بندی فعال است و در آن بازی روی باخت تراکتور شرط بسته بود و به همین دلیل فروزان هم آن گل‌های عجیب را در آن بازی خورد. ماجرا در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و مراجع بالاتر قضایی و امنیتی بررسی شد و چیزی به اثبات نرسید با این حال محسن فروزان بیش از یک‌سال از فعالیت‌های فوتبالی دور ماند.

البته بعد از این ماجرا فدراسیون فوتبال فعالیت خانواده اهالی فوتبال در سایت‌های شرط‌بندی را ممنوع اعلام کرد.

ردپای آقازاده‌ها و رپرها و شاخ‌های مجازی در قمار

ماجرای سایت‌های شرط‌بندی و فعالیت آنها در فوتبال ایران پرونده پیچیده‌ای است. این روزها صفحه اینستاگرام «شاخ‌های مجازی» پر است از تبلیغ سایت‌های قمار و شرط‌بندی و کاملا واضح است همه آنها زیر مجموعه یک شرکت خاص هستند که گفته می‌شود یک ایرانی در اسپانیا آن را اداره می‌کند. علاوه بر این برخی آقازاده‌های خارج‌نشین هم هرکدام برای خود یک سایت شرط‌بندی دارند و مدام به تبلیغ آن می‌پردازند و هر کدام تلاش می‌کنند نشان دهند سایت‌شان معتبر است و پول کاربران ایرانی در این سایت‌ها از بین نمی‌رود.

شرط‌بندی به داوری هم رسیده؟

2 سال پیش بود که سرمربی تیم نود ارومیه، که در لیگ دسته یک کشور حضور داشت، مدعی شد در این لیگ خرید داور و شرط‌بندی رواج دارد. طرح این ادعا در آن زمان با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد و برخی از پیشکسوتان داوری این ادعا را رد کردند. مربی سابق یک تیم دسته اولی درباره شرط‌بندی داوران به خبرگزاری برنا مطالبی را می گوید که در صورت صحت می ‌تواند فاجعه باشد ولی چون سندی نسبت به این ادعاها ندارد خبرگزاری برنا از انتشار آنها خودداری می‌کند.