کد خبر: ۸۷۲۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴ 07 July 2020

 

تابناک/بازار مسگران رشت در میان بازار بزرگ رشت واقع شده است .بازار از دو میدان بزرگ و کوچک و تعدادی بازارچه و سرا (کاروان سرا) و تیمچه تشکیل می‌شد. دو میدان بزرگ و کوچک از قدیم وجود داشتند. میدان بزرگ در سمت غرب و میدان کوچک در شرق واقع است . در میان این دو میدان بازارچه ها یا راسته ها بودند . سراها (کاروان سراها) و تیمچه ها در اطراف این دو میدان قرار داشتند.

بازار مسگران رشت

فاصله میدان بزرگ تا میدان کوچک از ۲۰۰ متر بیشتر تجاوز نمی کند. می‌توان گفت بیشترین تیمچه‌ها و بازارهای طاقی و کاروانسرا‌ها در خیابان مسگران جمع شده‌اند. در این راسته دو مسجد قدیمی نیز وجود دارد؛ مسجد «کاسه‌فروشان» و مسجد «گلشن» که کاشی‌کاری‌هایی زیبا دارند و می‌گویند صدساله هستند.
بازار قدیم رشت در مرکز شهر (منطقه ۲) قرار دارد و مرکز فعالیت‌های اقتصادی مردم رشت و شهرها و روستاهای اطراف محسوب می‌شود که اجناس خود را در این بازار به فروش می‌رسانند. این مکان، بازاری روباز است و تنها قسمتی از آن به نام راسته زرگرها، سقفی با پوشش حلبی دارد. درباره تاریخ دقیق افتتاح این بازار اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما بر اساس برخی منابع، قدمت بازار رشت به دوران زندیه و بر اساس روایاتی دیگر به دوران صفویه می‌رسد و در طول دهه‌ها، اتفاقات و فراز و نشیب‌های زیادی به خود دیده است. سبک معماری این بازار از جلوه های فرهنگ عامه (دانش عامیانه یا فولکلور) نشأت گرفته است.

هرچند اسم این راسته، مس گران است ولی، امروزه به خاطر از بین رفتن حرفه مس گری و تمایل به خرید ظروف غیرمسی، مغازه های مس گری این راسته بسیار کم بوده و جای خود را به فروش گوشی تلفن همراه داده اند.درضمن، از خیابان شهید مطهری دسترسی آسان تری به این راسته خواهید داشت. تمام این کاروانسرا‌ها به همین شکل دالان‌هایی از شمال و جنوب دارند که به هم وصل هستند. . اگر دنبال انواع دیگ و سیخ و ملاقه‌های چوبی و مسی و آهنی هستید، این راسته گزینه خوبی است و همه‌چیز در آن پیدا می‌شود. گوشه‌ای انواع پادری و فرش چیده شده است و در کنارش ادویه‌های خوش‌رنگ جلوی مغازه خودنمایی می‌کنند.

غذاخوری‌های کوچکی در بازار مسگران هستند و گاری باقالی داغ در این فصل مشتری زیادی دور خود جمع می‌کند. وسط این راسته گاری‌های لوبیاسبز و میوه‌های فصل هم همیشه حضور دارند تا کسی دست خالی از این راسته بیرون نرود..

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار