کد خبر: ۸۷۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳ 05 July 2020
 

تابناک/در همین راستا سینا فرحی یکی از موسسین هشتگ مدیا و مغز متفکر این تیم کاربلد در گفتگوی تفصیلی با صراط نیوز از این جریانات سخن گفته كه متن اين مصاحبه در ادامه آمده است

داستان كمپين ديجيتال ماركتينگ هشتگ مديا از چه قرار است و اهميت آن در كجاست؟

در هشتگ مدیا ما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ هستیم و کلاً کارمان طراحی کمپین‌های تبلیغاتی است و برای خیلی از برندها در ایران کمپین‌های مختلفی مانند رایتل، اویلا، فامیلا و یا بزرگترین لیوان چای جهان را برای فامیلا کلاً از صفر تا صد ایده تا اجرا پياده كرده ايم
این کمپین‌هایی که الان در دور چهاردهم آن قرار داریم یکی از این کمپین‌ها بوده که به قدری استقبال از آن زیاده بوده که الان به دور چهاردهم رسیده و این در کمپین‌های تبلیغاتی رکورد محسوب می‌شود کمپینی که به دور چهاردهم برسد تاکنون نداشتیم زیرا هر چقدر هم یک کمپین تبلیغاتی موفق باشد، دور سوم و چهارم و پنجم مخاطب ریزش می‌کند و دیگر استقبال چندانی نخواهد شد اما در کار ما به قدری از طرف اسپانسرها عرضه و تقاضا می‌شود که ما مداوم پیگیر این کمپین‌ها هستیم و از همین حالا چهار کمپین بعدی مشخص است که مثلاً کمپین بعدی با احمدرضا عابد زاده، و بعد با رامبد جوان و به همین صورت ادامه‌دار است.

هدف از تشکیل این کمپین چه بود؟

هدف از تشکیل این کمپین‌ها مانند همه کمپین‌های تبلیغاتی که ما درست می‌کنیم بحث اول و اصلی مالی و درآمدزایی برای شرکت است و هدف دوم برندسازی و برنامه سازی برای مجموعه هاست.

ذهن خلاق چه کسی پشت هیاهوی این روزهای فضای مجازی است؟

چه موفقیت هایی در این کار بدست آوردید؟ به هدفی که داشتید رسیدید؟

هشتگ مدیا اولین آژانس تبلیغاتی برای من نبوده و خوشبختانه آژانس‌های تبلیغاتی مختلف داشته‌ام که این تجربه‌ها موجب شد تا اولین موضوعی که یاد گرفتم در ایران کار کنم اخذ مجوز بوده و برای اولین بار هست که من برای رسانه خبری توضیح می‌دهم که چه مجوزهایی داریم ما مجوز کانون تبلیغاتی در رسته شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از وزارت ارشاد داریم که دقیقاً تخصصی‌ترین مجوز برای کار ما است و مجوز دیگری که داریم مجوز صاترا ( صوت و تصویر فراگیر) از سازمان صدا و سیما برای اجرای برنامه‌های زنده داریم.
علاوه بر این دو مجوز اصلی چندین مجوز دیگر نیز داریم.
با توجه به سختگیری‌هایی که در کشور ما در مورد قانونمند بودن کار وجود دارد که این البته جای تشکر دارد ما بارها جاهای مختلف پاسخگو بودیم و مجوزهایی که داشتیم ارائه دادیم و من از این طریق از نهادهای مربوطه تشکر می‌کنم که با برخورد خوب کاملاً با ما همکاری کردند.

ایده های خلاقانه و خاص تبلیغاتی را از کجا می آورید؟

تیزرهایی که ساخته و کمپین‌هایی که راه اندازی می‌شود و طراحی دکور و هر چیزی که در هشتک مدیا دیده می‌شود و یا خیلی از موارد قابل دیدن نیست مثلاً خیلی از برندهایی که وجود دارند و یا تبلیغاتی که در اینستاگرام وجود دارد و حتی در فضا و بیلبوردهای شهری و تلویزیونی کاملاً ایده پردازی خودمان است.
ما همیشه یک شعار داریم در هشتک مدیا ایده‌های ما هیچ‌وقت تمام نمی‌شود چون دائم به موضوعات مختلف فکر می‌کنیم و نت برداری می‌کنیم و برای هر موضوعی معمولاً چهار یا پنج ایده داریم.

بد نیست برای دوستانی که ایده پرداز هستند به یک نکته اشاره کنم که ایده پردازی و پیاده سازی ایده‌ها حاصل تجربیات هستند.
به طور مثال ما ده سال است که در این زمینه فعالیت داریم از سال ۲۰۱۱ در فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی به هنرمندانی که برای اولین بار سوشال مدیا را لمس می‌کردند و بسیاری از هنرمندانی که برای نخستین بار در فیس‌بوک عضو شدند و بعد وارد اینستاگرام شدند کسانی بودند که مشتری ما بودند و ما به آنها مشاوره دادیم.
در طول کار تجربه و تفکری که به دست می‌آید کمک می‌کند اگر برای موضوعی می‌خواهید نظر بدهید و یا در مورد آن فکر و یا صحبت کنید و قصد درست کردن کمپینی برای موضوع موردنظر داشته باشید خودبه‌خود تا آخر آن موضوع قابل درک است چون بارها این مسیر را برای برندها و محصولات مختلف رفته‌اید و برای آن وقت گذاشته‌اید، و دقیقاً میدانید که باید چه کاری انجام دهید و ما الان دقیقاً در این وضعیت قرار داریم چون تجربه زیادی به دست آوردیم.
من علاوه بر تجربیاتی که گفتم به مدت دو سال در وب‌سایت ورزش سه و آژانس فست کلیک نیز مدیر شبکه‌های اجتماعی بودم که خروجی تجربه همه این سالها هشتک مدیا شده است.

ذهن خلاق چه کسی پشت هیاهوی این روزهای فضای مجازی است؟

چگونه توانستید با ایده پردازی و اجرای کمپینها اکثرا در صدر اخبار شبکه های اجتماعی قرار بگیرید؟

در مورد این سؤال باید بگویم که موفقیت در رسانه و مدیا یک نکته دارد و این که باید سراغ چیزی بروید که مردم به آن علاقمند هستند مثلاً ما در اینستاگرام سراغ علی صبوری می‌رویم که یکی از معروف‌ترین اینفلوئنسرها هست و یا محمدامین کریم پور چون یکی از معروف‌ترین هاست و یا پرسپولیس که یکی از محبوب‌ترین هاست و رامبد جوان چون محبوبیت مردمی دارد پس تنها دلیلی که در صدر شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتیم به این خاطر است که ذائقه و سلیقه مردم را به خوبی شناختیم. نکته قابل توجهی که باید به آن اشاره کنم این است که ما یک کار منحصر به فرد کردیم و لایوهای کمپین ها را در صفحات مختلف به نمایش گذاشته ایم . به نحوی که اگر کسی فالوور علی صبوری باشد یا فالوور باشگاه پرسپولیس و یا مهرداد میناوند می تواند برنامه های لایو ما را از صفحات مختلف مشاهده کند . از هفته آینده هم در لایو صفحه احمدرضا عابدزاده خواهیم بود . در واقع این یک روش جدید مدیا و رسانه داری است که هر بار از یک صفحه پر مخاطب با طیف مختلف مخاطب برنامه خود را پخش زنده می کنیم .

رقبای شما در این عرصه چه کسانی هستند؟

باید اشاره کنم به این موضوع که ما خودمان این روش را ابداع کردیم.
6 یا 7 سال پیش مسابقاتی از طریق فالو کردن در اینستاگرام داشتیم اما الان برای همان مسابقات ساده کلی برنامه ریزی کردیم و آپدیت شدند کد برای مخاطبان ارسال می‌شد هر شب قرعه کشی داشتیم.
با این تفاسیر باید بگویم سازوکار این برنامه کاملاً شکل گرفته از خلاقیت و ایده پردازی‌های خود ما بوده و افراد زیاد آمدند که شبیه کار ما را انجام بدهند که نتوانستند حتی به ده درصد از موفقیتی که هشتگ مدیا در این زمینه رسید، برسند.
البته من به شخصه از این افراد که در این زمینه همکاری می‌کنند حمایت می‌کنم و به آنها مشورت هم می‌دهم.
اما چون این مارکت جدید هست و به تازگی در بحث دیجیتال مارکتینگ راه اندازی شده و ابزارهایی که در فضای اینترنت برای تبلیغات وجود دارد، این کمپین‌ها ابزاری است که به ابزارهای قبلی افزوده شده مثلاً قبلاً ایمیل مارکتینگ و سئو و خیلی موارد دیگر بود اما روش کمپین ما روشی ابداعی و ابتکار خود ما بود که من خوشحالم خیلی از افراد از این روش استفاده می‌کنند و به خودمان افتخار می‌کنیم که این روش تبلیغاتی را باب کردیم که خیلی‌ها که از فعالان این صنعت هستند از این روش بهره می‌برند، امیدواریم به شکل صحیح و درست و با قدرت این راه را ادامه بدهند.

البته ناگفته نماند مانند بسیاری از روش های تبلیغاتی در بدو شروع یک سری باگ‌هایی که دارد که رفته رفته بهتر می‌شود.
امروز اگر ما اولین کمپین خود را با کمپین سیزدهم مقایسه کنیم اصلاً قابل قیاس با هم نیستند چون در عرض چندماه کمپین‌ها به پیشرفت‌هایی می‌رسد که کمبودهای ریز و درشت آن رفع می‌شود مانند تمام روش‌های تبلیغاتیِ دیگر. نهایت سعی ما این است که مزیت این کمپین‌ها بسیار بیشتر شده و یکی از روش‌های کاربردی و اثربخش در زمینه دیجیتال مارکتینگ ارائه بدهیم.

چه کسانی در ایده پردازی ها به شما کمک میکنند؟

این که چه کسانی در این زمینه ایده پردازی به ما کمک می‌کنند باید بگویم این یک کار تیمی است و یک اتاق فکر داریم که به فراخور هر کمپین و فردی که با او کار می‌کنیم افرادی را به این اتاق فکر اضافه می‌کنیم.
به طور مثال در این اتاق فکر برای کمپین پرسپولیس از چند خبرنگار ورزشی و فوتبالیست قدیمی استفاده کردیم چون بحث ورزش و فوتبال بود و ممکن بود همکاران در این زمینه تخصص کمتری داشته باشند
یا در کمپین رامبد جوان که هنری‌تر هست و چون رامبد کمدین معروفی هست از کمدین ها برای همفکری استفاده کردیم. برای همه کمپین‌ها به فراخور هر شخص یا تیم از افراد درجه یک در همان زمینه برای برنامه ریزی بهتر کمک می‌گیریم.

در طول شبانه روز چند ساعت در این حوزه فعالیت میکنید؟

در طول شبانه روز فعالیت مستمر داریم و یک گروه واتس آپی داریم که در هر ساعت از شبانه روز دوستان در آن فعال هستند.
یک تیم چهل نفره هستیم که بچه‌ها از جان و دل کار می‌کنند و رشد سریعی که در این زمینه داشتیم دوستان را پرانگیزه و هیجان زده کرده است و می‌توان گفت تمام افراد چند برابر توان خود فعالیت می‌کنند.

مثلا دوستانی که کار موشن گرافی انجام می دهند ساعت 3 نیمه شب تیزر را به صورت آماده ارسال می کنند و یا ساعت 4 صبح برای پست روز بعد از طرف دوستان کپشن ارسال می شود و یا 8 صبح برای استوری یک مطلب آماده شده است.
بد نیست بگویم برنده قبلی که ساعت ۱۰ شب مشخص شد ماچهار صبح به فرد برنده که در خشک بیجار رشت بوده جایزه تحویل دادیم پس خیلی بیراه نیست که ادعا کنم ما شبانه روز در حال فعالیت هستیم.

ذهن خلاق چه کسی پشت هیاهوی این روزهای فضای مجازی است؟

بار مالی جوایز به عهده چه کسی است؟

بار مالی جوایز به عهده هشتگ مدیا هست که از طریق اسپانسرها تامین می شود.
لازم است یک مثال بزنم: یک فیلم پرفروش مانند نهنگ عنبر که ۳۰ میلیارد فروخته ویا مطرب که عدد خیلی بالایی فروش داشته، یک تهیه کننده خصوصی آمده یک برنامه ای را ساخته و ارائه کرده که از آن کلی استقبال شده و توانسته کسب درآمد خوبی از این فیلم داشته باشد.

هشتگ مدیا هم به همین روال است ما برنامه را ساختیم که خوشبختانه این برنامه خیلی مورد استقبال قرار گرفت و ارتباطات زیادی را جذب کرده بسیاری از افراد هشتگ مدیایی شدند و همیشه در کمپین های ما حضور دارند، به واسطه همین و اعتماد و اعتباری که مردم دادند توانستیم اسپانسرهای زیادی جذب کمپین کنیم که پولی که از این اسپانسرها دریافت می کنیم بخشی برای جوایز و ساخت و توسعه هشتک مدیا هزینه می شود و چون کار ما زیرساخت کامل دارد و هزینه ها صرف یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در ایران می شود که با نگاه کاملا مدرن به این بازار دارد.
به زودی از پلتفرم اینسفلوئنسر مارکتینگ خودمان رونمایی می کنیم، قبلا نیز آژانس دیجیتال مارکتینگ داشتیم اما این پروژه موردی هست که دوست دارم با شریک خودم امیر تشکر تصمیم نهایی و قطعی برای هشتک مدیا را میگیریم و این چیزی هست که در مورد آژانسهای دیجیتال مارکتینگ همیشه در ذهن خودم می پروراندم چون ما آژانس تبلیغاتی هستیم که هواداران زیادی داریم.

چرا تا این حد به مخاطب اهمیت داده و برای کیفیت کار هزینه می کنید؟

یکی از ادعاهایی که همیشه داریم این که وعده می دهیم گارانتی میکنیم چندهزار فالوئر برای شما در این کمپین و کسانی که وارد کمپین می شوند دو حالت دارد یا مبلغ کامل را پرداخت می کنند و گارانتی را می گیرند و این در قراردادی که می بندیم قید می شود که شما ۱۰۰ هزار فالوئر از این کمپین دریافت می کنید ولی اگر به ازای هر ۱۰ هزار نفری که دریافت نکردید مبلغی که در قرارداد به عنوان خسارت تعیین شده را پرداخت می کنیم.
بد نیست بدانید کلا کار تبلیغات گارانتی ندارد اما چون به کار خود خیلی مطمئن هستیم خسارت تعیین می کنیم و اگر هم فالوئر به آن تعداد ذکر شده نرسید، ضرر و زیان را جبران می کنیم که خوشبختانه تا حالا این اتفاق نیفتاده با کسانی که قرارداد گارانتی دار دارند به مشکل برخورده باشیم و دوستانی هم که تخفیف گرفتند قراردادشان گارانتی نداشته است.

رکورد افزایش فالوور در کمپین های شما چقدر بوده است؟

رکورد افزایش فالوئر مربوط به کمپین خانم سی سی بوده که ۲۳۰ هزار افزایش مخاطب داشته که در آن کمپین ۲۰ الی ۲۵ هزار نفر هم لایو همزمان رو میدیدند و همه رکوردهای ما در آن کمپین شکسته شد و کمپین خیلی خوبی بود و طرفداران این خانم که به سی سیون معروف هستند کمپین بسیار خاطره انگیزی درست کردند.
کمپین های آقایان کریم پور و علی صبوری نیز در رتبه های بعدی بودند با رقم ۲۱۰ هزار و ۱۸۰ هزار فالوور که طرفداران آنها هم حسابی سنگ تمام گذاشتند.

آیا نقطه پایانی برای این کمپین ها در نظر گرفته اید؟

من نقطه پایانی برای این کمپین ها نمی بینم چون نقطه شروع از خود ما شروع شد و ساخته ذهن و تفکر خودمان بوده پس جایی نبوده که نقطه شروعی برای ما باشد و ما وارد این موضوع بشویم و بگوییم حالا هر چه شد و هر چه بادا باد!
چون استراتژی این کمپین ها ایده خود ما بوده قوانین و طراحی آن از صفر تا صد ایده خودمان بوده و الان مطمئن باشید به قدری پلن برای این کمپین ها داریم که اگر روزی احساس کنیم از این کمپین ها به این شکل استقبال نمی شود به سراغ پلن بعدی رفته و کمپین را با روش پلنهایی بعدی که در نظر گرفته ایم پیش می بریم.

در طول مدت فعالیت هشتک مدیا به چ مشکلاتی بر خوردید؟

البته من به عنوان ایده پرداز دوست دارم وارد یک سری چالش بشوم مثلا یک جای کار به قدری سخت بشود که من آن گره را باز کنم چون از نگاه ما این گره نقطه شادی و عطف ما هست. باید بگویم واقعیت اعتماد به نفس کاذب نداریم اما به قدری به کار خود اطمینان داریم و با فضای کار آشنا هستیم که اگر احتمال بدهیم اتفاقی می افتد می دانیم که چه باید بکنیم که گره از کار باز کنیم.

البته واقعا لازم میدانم که این مطلب را بگویم که هیچوقت در بازی شطرنج این کار کیش نمی شویم چون همیشه با فکر و ایده کامل جلوتر از کار و مشکلی که ممکن است پیش بیاید، می رویم مثلا الان که روز دوم کمپین پرسپولیس هستیم تیزر کمپین عابدزاده که کمپین بعدی هست اعلام کردیم و یا از همین الان می دانیم که کمپین رامبد جوان که کمپین بعدی است از 6 تا 10 مرداد اجرا می شود.

به عنوانی کسی که ۱۰ سال است در شبکه های اجتماعی از طریق این کار فعال هستم با خیلی از افراد و برندها، روزی که برای صحبت با آنان می رفتم که در شبکه های اجتماعی حضور پیدا کنند اصلا با سوشال مدیا آشنایی نداشتند و من از اهمیت شبکه های اجتماعی برای آنان صحبت می کردم که این شبکه ها برای برند است و این مانند هواداران برای آنان است چون فضا طوری بود که هنوز این مسائل جا نبفتاده بود مثلا به این صورت بود که 4سال پیش از اهمیت بیت کوین در بازار برای کسی صحبت می کردی که مثلا پولی که داری به اسکناس و سکه تبدیل نکن به بیت کوین تبدیل کن که این موضوع برای طرف مقابل بی نهایت مسخره به نظر می آمد اما الان آشنایی کامل دارند.
حالا شما ببینید من ۱۰ سال پیش برای برندها باید فضا را توضیح می دادم و آنها را قانع می کردم.

توصیه شما به افرادی که کسب و کار اینترنتی دارند چیست؟

برای هر کسب و کاری باید نسخه ای جداگانه پیچید چون نسخه کامل جوابگو نیست مثلا در دیجیتال مارکتینگ کلی روشهای تبلیغاتی داریم که طرف می تواند از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کند از میکرو اینفلوئنسرها استفاده کند از کمپین های تبلیغاتی استفاده کند و یا تبلیغات در پایپلیک تیشن ها را در دستور کار خود بگذارد از همه مهمتر روی تولید محتوای خود تمرکز کند و به همین شکل به قدری راهکار زیاد است که می توان از همه استفاده کرد چون هر کسب و کاری روی اینستاگرام و فضای مجازی می گیرد و هیچ محدودیتی ندارد از فروش کفش و فندک گرفته تا ادوکلن تماما در اینستاگرام فروش بسیار خوبی داشته و این که چطور تبلیغ و پورموت کنید و یا مزایای محصول را با تولید محتوای خوب ارائه دهید مهم است و در کنار اینها یک مشاور خوب وجود داشته باشد.

فضای مجازی فرصتی مغتنم به عنوان بستری برای رشد و توسعه اقتصادی به‌شمار می‌آید. در کشور ما هم در سالیان اخیر شاهد رشد فزاینده ظرفیت‌ها در این حوزه بوده‌ایم که هشتگ مدیا از جمله مجموعه های معروفی است که از آن استقبال بسیار خوبی در اینستاگرام شده و توانسته در مقاطعی رکوردشکنی های جالبی را از آن خود کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار