تابناک گیلان/ بیش از یک ماه است از تکیه زدن محمد باقر قالیباف بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی می‌گذرد؛ رییس قوه مقننه در این مدت تلاش کرد علاوه بر حضور در جلسات مختلف برای حل مشکلات اقتصادی کشور در گفت‌وگو با همتایان خود گامی در جهت ارتقای همکاری‌های پارلمانی بردارد.
کد خبر: ۸۷۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ 05 July 2020
 
تابناک گیلان/ بیش از یک ماه است از تکیه زدن محمد باقر قالیباف بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی می‌گذرد؛ رییس قوه مقننه در این مدت تلاش کرد علاوه بر حضور در جلسات مختلف برای حل مشکلات اقتصادی کشور در گفت‌وگو با همتایان خود گامی در جهت ارتقای همکاری‌های پارلمانی بردارد.
 
 

بیش از یک ماه است از تکیه زدن محمد باقر قالیباف بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی می‌گذرد؛ رئیس قوه مقننه در این مدت تلاش کرد علاوه بر حضور در جلسات مختلف برای حل مشکلات اقتصادی کشور در گفتگو با همتایان خود گامی در جهت ارتقای همکاری‌های پارلمانی بردارد.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رییس قوه مقننه با رای نمایندگان برای یک سال انتخاب شده و وظیفه اداره جلسات مجلس، امور اداری، مالی، استخدامی، و سازمانی مجلس، امضای کلیه احکام استخدامی بر پایه آیین‌نامه استخدامی کارکنان مجلس و نامه‌های مربوط به امور قانونگذاری و پارلمانی و حضور در نهاد‌های قانونی را دارد که رئیس مجلس عضو آن‌هاست.

رئیس مجلس همچنین عضو شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بوده و اختیار ابلاغ قوانین را دارد؛ یعنی اگر رئیس‌جمهور مصوبات مجلس را که به تأیید شورای نگهبان رسیده، نادیده بگیرد، رئیس مجلس آن را ابلاغ خواهد کرد.

علاوه بر این، رئیس مجلس شورای اسلامی از طریق دیدار‌های دو یا چند جانبه و گفت‌وگو‌های دیپلماسی با همتایان و سایر مقامات کشور‌های خارجی در جهت تقویت دیپلماسی پارلمانی و حرکت در راستای اهداف کشور تلاش می‌کند؛ همان کاری که پیش از این در مجالس گذشته از طریق رئیس سابق مجلس و گروه‌های دوستی پارلمانی دنبال می‌شد.

اما قالیباف رییس تازه نفس پارلمان در چهل روزی که از ریاستش بر مجلس شورای اسلامی گذشته است، چه فعالیت‌هایی در عرصه داخلی و بین المللی داشته است.

اولین پیام قالیباف به علی لاریجانی برای انتصابش به عنوان مشاور رهبر معظم ‌انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و بعد از آن مقامات داخلی و خارجی بسیاری در پیام‌های جداگانه‌ای انتخاب قالیباف را تبریک گفتند.

اولین گفت و گوی تلفنی خارجی با قالیباف را مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ملی ترکیه داشت که ضمن دعوت رسمی از او برای سفر به ترکیه بر آمادگی پارلمان ترکیه برای تقویت و تحکیم مناسبات دوستانه فیمابین در عرصه‌های محتلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به ویژه ارتباطات پارلمانی تأکید و ابراز امیدواری کرد با مهار بحران کرونا، سطح مراودات اقتصادی و تجاری میان ترکیه و ایران به روال گذشته برگردد؛ قالیباف هم همکاری‌های دو کشور در مباحث منطقه‌ای در جهت برقراری صلح و امنیت پایدار را مهم دانست و بر هم افزایی، اتحاد و یکپارچگی کشور‌های اسلامی در برابر توطئه‌های رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

علاوه بر این، روسای مجالس سنای پاکستان، افغانستان، سوریه، چین، ویتنام، روسیه، عراق، تاجیکستان، عمان، ونزوئلا، کوبا، قزاقستان، آذربایجان، لهستان، اتریش، ارمنستان، اندونزی، ایتالیا، قرقیزستان، قطر، تاجیکستان، بوسنی هرزگوین، فلسطین و سنگال در پیام‌های جداگانه‌ای و یا به صورت گفت و گوی تلفنی انتخاب قالیباف به ریاست مجلس شورای اسلامی را تبریک گفته و خواستار ارتقای همکاری‌های پارلمانی بین ایران و کشور‌ها شدند.

اولین مهمان قالیباف، مادر شهید خرازی بود، بعد از آن مقامات مسئول همچون وزیر اطلاعات و جمعی از فرماندهان ارشد نظامی کشور، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و جمعی دیگر از فرماندهان ارشد نیرو‌های مسلح کشور با رییس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند؛ دیداری مهم که در آن قالیباف نیرو‌های مسلح را الگوی مردمی شدن اقتصاد و صنعت دانست و سرلشکر باقری از امید مردم به مجلس یازدهم سخن گفت.

سفرای روسیه، چین، فلسطین و سوریه نیز حضوری به بهارستان رفتند تا ضمن تبریک برای انتخاب قالیباف درباره موضوعات مهم پارلمانی دو کشور گفت‌وگو کرده و خواستار ارتقا و تداوم همکاری‌ها شدند.

همچنین قالیباف در تنها گفت و گوی رسانه‌ای خود گفت، مجلس با مدنظر قرار دادن پیام رهبر معظم انقلاب به عنوان نقشه راه خود، تلاش ویژه‌ای درباره معیشت طبقات ضعیف خواهد داشت.

رئیس مجلس در این مدت بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور در شرکت همراه اول از طریق ویدئو کنفرانس این مرکز را افتتاح کرد و گفت که اقتصاد دیجیتال واقعیتی است که می‌تواند تحولی شگرف به نفع وضعیت اقتصادی مردم ایجاد کند و این طرح از گام‌های ابتدایی تامین زیر ساخت‌های آن تحول است. اینکه ما نتوانسته ایم بر خلاف برخی کشورها، از سهم ۵ درصدی اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی فراتر رویم، نتیجه بی توجهی سیاستگذاران و آماده نبودن مجریان برای تحول است، وگرنه نیروی انسانی به روز، توانمند و با انگیزه ما می‌تواند «چرخش به سمت اقتصاد دیجیتال» را با قدرت رقم بزند.

علاوه بر این، قالیباف در جلسه کمیسیون اقتصادی برای بررسی تلاطم‌های بازار ارز، نشست با اقتصاددانان جوان برای رسیدن به راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی کشور، مجمع نمایندگان استان تهران جهت بررسی چگونگی حل مسائل پایتخت، نشست هم اندیشی جامعه دانشگاهی کشور و گردهمایی قرارگاه جهادی امام رضا (ع) حضور پیدا کرد.

او این روز‌ها به دبیران کل مجامع بین المللی و روسای مجالس کشور‌های جهان برای اتخاذ گام موثر برای مقابله و توقف سریع اقدامات غیرقانونی و سیاست‌های خصمانه و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی نامه نوشت و تاکید کرد، باید پارلمان‌ها نقش فعالی در مقابله با الحاق کرانه باختری فلسطین ایفا کنند.

رئیس مجلس در فضای مجازی توییتر، اینستاگرام و تلگرام هم حضور پررنگ و فعالی داشته تا از این طریق ارتباط بدون واسطه با مردم را حفظ کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار