کد خبر: ۸۷۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 04 July 2020
 
تابناک گیلان/ دستور قاضی آمریکایی برای مصادره‌ نفتکش‌های ایرانی، پاسخ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نامه ظریف، پیشنهاد سوئیس برای میانجی‌گری میان فلسطین و اسرائیل و بمباران شمال عراق از سوی جنگنده های ترکیه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به گزارش آژانس از حادثه تاسیسات نطنز نیز اشاره کرد.
 
 

دستور قاضی آمریکایی برای مصادره‌ نفتکش‌های ایرانی، پاسخ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نامه ظریف، پیشنهاد سوئیس برای میانجی‌گری میان فلسطین و اسرائیل و بمباران شمال عراق از سوی جنگنده های ترکیه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به گزارش آژانس از حادثه تاسیسات نطنز نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در بیانیه‌ای تکمیلی در خصوص حادثه اخیر در سایت هسته‌ای نطنز اعلام کرد که آژانس تأیید می‌کند که در محل وقوع آتش‌سوزی در سایت هسته‌ای نطنز هیچ‌گونه ماده هسته‌ای وجود نداشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود اعلام کرده است که ایران وقوع آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های [سوله‌های] سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز در نخستین ساعات بامداد روز پنج‌شنبه را به آژانس اطلاع داده و اعلام کرده است که آتش‌سوزی به‌سرعت مهار شده است.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اطمینان حاصل کردن از اینکه حادثه سایت هسته‌ای نطنز به اثرات نامطلوب [نشت مواد هسته‌ای] منجر نخواهد شد به‌طور دائم با مقامات ایرانی در تماس بوده،‌تأکید شده است: «آژانس می‌تواند تأیید کند که در هنگام وقوع آتش‌سوزی هیچ‌یک از بازرسان پادمانی آژانس در محل حضور نداشته‌اند و در محلی که حادثه رخ داده است، هیچ ماده هسته‌ای نگهداری نمی‌شده است.»

دستور قاضی آمریکایی برای مصادره‌ نفتکش‌های ایرانی/ پاسخ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نامه ظریف/ گزارش آژانس از حادثه تاسیسات نطنز/بمباران شمال عراق از سوی جنگنده های ترکیه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه نیز همچون بیانیه‌ روز گذشته خود خاطرنشان کرده است که فعالیت‌های نظارتی بازرسان پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت هسته‌ای نطنز همچون گذشته ادامه خواهد یافت و حادثه اخیر تأثیری بر مأموریت آنها نخواهد داشت.

«لارنس نورمن» خبرنگار نشریه آمریکایی وال‌استریت ژرونال در اروپا در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر ادعا کرده است که بر اساس شنیده‌های وی، بازرسان آژانس روز شنبه (فردا) در محل حادثه حضور خواهند یافت.

به گزارش تسنیم، صبح دیروز پنج‌شنبه بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شده است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در توضیح وقوع حادثه‌ در یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز گفت: یکی از سوله‌ها که بامداد امروز دچار حادثه شد، سوله‌ای است که در فضای باز و فاقد مواد هسته‌ای بود که در واقع آلودگی هم ندارد.

کمالوندی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی شایعات از سوی رسانه‌های معاند در ارتباط با مساله آلودگی مطرح شده است که به هیچ وجه صحت ندارد. تیم های کارشناسی در محل حضور دارند و در حال بررسی علت حادثه هستند. علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی هم در اینجا حضور داشتند؛ دوستان و همکاران موضوع را بررسی می‌کنند.

دستور قاضی آمریکایی برای مصادره‌ نفتکش‌های ایرانی

«جیمز بوسبرگ» قاضی فدرال آمریکا روز جمعه دستور مصادره محموله‌های نفتی و توقیف چهار نفتکش ایرانی را که به سمت ونزوئلا در حرکت هستند، صادر کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا نیز اعلام کرد که قاضی فدرال دستور  داد تا چهار نفتکش ارسالی ایران به ونزوئلا توقیف و محموله‌های آن مصادره شوند.

دیشب (پنجشنبه) دادستان‌های آمریکایی به منظور جلوگیری از تداوم روابط تجاری ایران و ونزوئلا، با تنظیم شکوائیه‌ای خواستار توقیف محموله نفتکش‌هایی شدند که از ایران به ونزوئلا سوخت حمل می‌کنند.

دستور قاضی آمریکایی برای مصادره‌ نفتکش‌های ایرانی/ پاسخ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نامه ظریف/ گزارش آژانس از حادثه تاسیسات نطنز/بمباران شمال عراق از سوی جنگنده های ترکیه

تنظیم‌کنندگان این شکوائیه مدعی شده‌اند که در حال حاضر 4 فروند نفتکش ایرانی عازم ونزوئلا هستند که مجموعاً بالغ بر 1.1 میلیون بشکه بنزین با خود حمل می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند روز پیش، پنج ناخدای نفتکش‌های ایرانی را که برای انتقال سوخت به ونزوئلا ارسال شدند، در فهرست تحریم قرار داد. 

با وجود فشارهای آمریکا، ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری به منظور مهار بحران سوخت ونزوئلا، اقدام به اعزام پنج نفتکش حامل سوخت به کاراکاس کرد و دولت آمریکا نتوانست مانع آن شود.

ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا هستند، تأکید کرده‌اند که روابط تجاری خود را بدون توجه به فشارهای آمریکا حفظ خواهند کرد.

پاسخ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نامه ظریف

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد شنبه نامه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را پاسخ داد. 

در نامه بورل آمده است: «من امروز نامه‌ای را از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که نگرانی‌های ایران در خصوص مسائل مربوط به اجرای "برنامه جامع اقدام مشترک" توسط فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده را طبق بند ۳۶ به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع می‌داد.»

وی در ادامه خاطرنشان کرده است: «همان‌طور که قبلاً گفته‌ام ساز و کار حل و فصل اختلاف نیازمند تلاش‌های فشرده و مبتنی بر حسن نیت از سوی همه است. در کسوت هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک از تمامی طرف‌ها برجام انتظار دارم با این روحیه به این روند نگاه کنند.»

دستور قاضی آمریکایی برای مصادره‌ نفتکش‌های ایرانی/ پاسخ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نامه ظریف/ گزارش آژانس از حادثه تاسیسات نطنز/بمباران شمال عراق از سوی جنگنده های ترکیه

بورل در ادامه خاطرنشان کرد: «کمیسیون مشترک که مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق ذیل مفاد برجام را بر عهده دارد از سال ۲۰۱۶ برای رایزنی درباره اجرای برجام و رفع مسائل مرتبطی که هر یکی از طرف‌ها مطرح کرده‌اند تشکیل جلسه داده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته است: « با نزدیک شدن به پنجمین سالگرد برجام مایلم از این فرصت استفاده کرده و اهمیت این توافق را یادآور شوم. برجام دستاوردی تاریخی برای نظام منع اشاعه هسته‌ای است و به ثبات منطقه و دنیا کمک می‌کند. من مصمم به ادامه همکاری با طرف‌های برجام و جامعه جهانی برای حفظ این توافق هستم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصریح کرد که هرگونه مداخله در همکاری‌های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می‌تواند بر مبانی همکاری‌های پادمانی موجود تاثیرات منفی بگذارد.

پیشنهاد سوئیس برای میانجی‌گری میان فلسطین و اسرائیل

سوئیس پیشنهاد میانجی‌گری میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین را داده است.

به گزارش القدس العربی، این پیشنهاد سوئیس برای برگزاری یک نشست سران سیاسی جهت حل بحران طرح الحاق و ازسرگیری مذاکرات میان دو طرف بر اساس معامله قرن است.

شبکه أی ۲۴ اسرائیل گزارش داد که رئیس جمهوری سوئیس با مسئولان فلسطینی و اسرائیلی در این خصوص طی روزهای اخیر صحبت کرده است.

وی همچنین دو هفته قبل با عبدالله دوم، پادشاه اردن در این خصوص صحبت کرده بود.

بمباران شمال عراق از سوی جنگنده های ترکیه

پایگاه خبری شبکه «رووداو»، روز جمعه گزارش داد که چند جنگنده ترکیه کوه «لینکی» در ناحیه «دیرلوک» و همچنین کوه «کوره جاری» در ناحیه «شیلادزی» از توابع استان «دهوک» در شمال عراق را بمباران کردند.

رووداو به نقل از یکی از شهروندان کُرد گزارش داد که کوه لینکی امروز چهار بار بمباران شده است؛ اما با این حال این حملات تلفات جانی در پی نداشته است.

دستور قاضی آمریکایی برای مصادره‌ نفتکش‌های ایرانی/ پاسخ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نامه ظریف/ گزارش آژانس از حادثه تاسیسات نطنز/بمباران شمال عراق از سوی جنگنده های ترکیه

این در حالی است که به گفته رووداو، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق روز گذشته در اشاره به عملیات ترکیه در شمال این کشور اعلام کرد که تمام گزینه‌ها برای پاسخگویی به نقض حاکمیت عراق روی میز است.

پیشتر عراق، دو بار، سفیر ترکیه در بغداد را به علت نقض حریم این کشور احضار و مراتب اعتراض شدید بغداد را به وی ابلاغ کرده بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار