کد خبر: ۸۷۰۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱ 03 July 2020

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت ایران: قیمت سهام شستا در بورس غیرعادی است

تابناک/گروه استان‌ها- عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عرضه ۱۰ درصد سهام شستا در فرا بورس با قیمت ۸۶۰ تومان را مورد اشاره قرار داد و گفت: قیمت سهام شستا در بورس غیرعادی است.

محمد رسول سماکچی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با تأکید بر اینکه در حال حاضر قیمت سهام شستا در بورس غیرعادی است از وجود یک حباب در قیمت‌ها سخن گفت و اظهار داشت: 10 درصد سهام شستا در فرا بورس با قیمت 860 تومان عرضه شد و در پی آن بیش از 2 میلیون نفر شخص حقیقی به استقبال این سهام رفتند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه قیمت سهام شستا روز به روز رشد کرده است به‌طوری که در حال حاضر هیچ توجیح فنی برای این افزایش قیمت وجود ندارد عنوان کرد: عواملی نظیر جوزدگی و تبلیغات غیررسمی سبب افزایش و رشد قیمت سهام شستا شده و تأثیرات فراوانی بر روی آن ایجاد کرده است.

سماکچی مصاحبه مدیرعامل شستا پس از عرضه سهام آن و اعلام اینکه در سال 98 بیش از 11 هزار میلیارد تومان سود داشته است را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: مدیرعامل شستا در کنار اعلام این آمار و ارقام دیگر هیچ توضیح نداد که سود به این سهامداران جدید تعلق نمی‌گیرد بنابراین مردم از این امر اطلاع درستی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از افرادی که سهام شستا را خریداری کرده‌اند غیرفنی بوده و نسبت به فعالیت در این حوزه حرفه‌ای نیستند خاطرنشان کرد: این افراد فکر می‌کنند بعد از مجمع امسال سود به آن‌ها تعلق می‌گیرد در حالی‌که سود پایان سال 99 که تیرماه سال 1400 مشخص می‌شود به این سهامداران تعلق می‌گیرد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه تا سود به دست سهامداران برسد چیزی در حدود 18 ماه طول می‌کشد خاطرنشان کرد: سهامدار وقتی بداند سهام شستا 2 هزار و 500 تومانی پس از 18 ماه ممکن است حدود 100 تومان سود عایدش شود تصمیم می‌گیرد سریعاً سهام را بفروشد.

سماکچی با بیان اینکه بانک در مدت 18 ماه حدود 500 تومان سود خواهد داد از افت فاحش قیمت این‌گونه سهام‌ که دچار حباب هستند در درازمدت خبر داد و گفت: سعی مدیران شستا این است که قیمت سهام را به اوج برسانند تا 2 درصد سهمی که می‌خواهند عرضه کنند به اندازه حدود 7 درصد عرضه اولیه عایدی داشته باشند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گوشزد کردن مطالب لازم به مردم عادی به عنوان خریداران سهام را وظیفه ناظران، مدیران بورس و فرابورس تلقی کرد و اظهار داشت: این کار باید حتماً در دستور کار متولیان امر قرار گیرد و اجرایی شود تا آنان در ماه‌های آینده دچار شوک ناشی از افول قیمت سهام شستا نشوند.  

وی با اشاره به اینکه برای عرضه کردن 2 درصد دیگر از سهام شستا در بورس صندوق‌های شستا و کسانی که به آن‌ها وابسته هستند در حال بازارگردانی هستند افزود: در حال حاضر شاهد یک حباب قیمتی هستیم و قیمت‌ها به صورت کاذب در حال افزایش است از طرفی با عرضه 10 درصد سهام شستا در بورس 7 هزار میلیارد تومان عاید شد.

سماکچی از نوع عملکرد مدیران بورس و فرابورس انتقاد کرد و با بیان اینکه این افراد به جای حمایت از مردم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنند و فقط درصدد بالا بردن آمار خودشان هستند عنوان کرد: با هر بار عرضه سهام در بورس 3 تا 4 میلیون نفر مردم عادی و غیرفنی که اطلاع کافی از سازوکارهای فعالیت در بورس ندارند وارد میدان می‌شوند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران قیمت واقعی سهام شستا را حداکثر هزار و 200 تومان اعلام کرد و با تأکید بر اینکه اخیراً قیمت این سهام به 2 هزار و 800 تومان رسید افزود: مردم عادی به عنوان سهامداران غیرحرفه‌ای که شمارشان بیش از 3 تا 4 میلیون نفر است ریسک‌پذیری ندارند بنابراین وقتی قیمت‌ها یکدفعه سقوط کند شوک اقتصادی بزرگی به آنان وارد می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار