کد خبر: ۸۷۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹ 02 July 2020
 
 
 
مقدسی گفت: امروز قیمت تمام شده تولید یک کیلوگرم شیر برای گاودار ۳۲۵۰ تومان است و ما حتی حاضر به قبول همین قیمت شدیم. بعد در جلسه ستاد تنظیم بازار این قیمت را کاهش دادند و در خوش بینانه‌ترین حالت به ازای هر کیلو شیر خام ۱۵۰ تومان ضرر خواهیم داد.
 
 
قیمت جدید شیر تیشه به ریشه صنعت دامپروی خواهد زد/ دوباره واردکننده خواهیم شد/ چرا باید هزینه حمایت از مصرف کننده از جیب تولیدکننده پرداخت شود؟
 

تابناک اقتصادیاین روزها اگر سری به بازار بزنید متوجه خواهید شد که قیمت بسیاری از اقلام خوراکی، رشد چشمگیری داشته و در این بین قیمت لبنیات بیشتر از هر کالای دیگر رشد کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در چهارم تیرماه سال جاری، ستاد تنظیم بازار طی جلسه‌ای قیمت جدید ده فرآورده لبنی مشمول قیمت گذاری را اعلام کرد. قیمت‌های جدید طی یک نامه که تصویر آن را در زیر ملاحظه می‌کنید در ۷ تیرماه سال جاری رسمی اعلام شد.

رشد ۲۲ تا ۲۸ درصدی قیمت لبنیات/ قیمت فروش هر کیلوگرم شیرخام درب دامداری ۲۹۰۰ تومان

قیمت یک لیتر شیر بطری کم چرب ۱.۵ درصد چربی ۵ هزار و ۶۰۰ تومان، شیر بطری نیم چرب ۲ درصد چربی ۵ هزار و ۹۰۰ تومان، شیر بطری پرچرب ۳ درصد چربی ۶ هزار و ۵۰۰ تومان و شیر کامل ۳.۲ درصد چربی ۶ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین و همچنین قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی ۴ هزار تومان اعلام شد.

قیمت هر ۹۰۰ گرم ماست کم چرب ۱.۵ درصد چربی ۶ هزار و ۳۰۰ تومان و ماست پرچرب ۹۰۰ گرمی ۳ درصد چربی ۷ هزار و ۳۰۰ تومان، نرخ ماست دبه‌ای کم چرب ۱.۵ درصد چربی ۲۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ماست پرچرب ۳ درصد چربی ۲۵۰۰ گرمی ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی نیز ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد.

همچنین در ادامه نامه ذکر شده بود: با توجه به درخواست تشکل‌ها و انجمن‌های مربوطه برای اصلاح نرخ و محاسبه سهم اثر نرخ جدید نهاده‌ها (ذرت و جو ۱۵۰۰ تومان و سبوس ۱۴۰۰ تومان) و قیمت فروش شیرخام با مشخصات ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار مبلغ ۲۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم درب دامداری تصویب شد.

قیمت جدید شیر تیشه به ریشه صنعت دامپروی خواهد زد/ دوباره واردکننده خواهیم شد/ چرا باید هزینه حمایت از مصرف کننده از جیب تولیدکننده پرداخت شود؟

این قیمت‌های لبنیات بیانگر آن بود که قیمت‌ها در مقایسه با گذشته بین ۲۲ تا ۲۸ درصد رشد را به صورت رسمی داشته اند.

اعتراض دامداران به قیمت شیرخام اعلام شده و نامه به معاون اول رئیس جمهور

با توجه به افزایش قیمت شیرخام در مقایسه با گذشته (۲۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو) باز هم دامداران نسبت به قیمت جدید معترض بودند. سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در همین رابطه طی مصاحبه‌ای در دهم تیرماه سال جاری با انتقاد از تصویب نرخ ۲،۹۰۰ تومان برای هر کیلوگرم شیرخام گفت: ما از حدود هشت ماه قبل از ستاد تنظیم بازار درخواست کردیم، قیمت شیرخام با توجه به افزایش نرخ نهاده‌های دامی و سایر عوامل تأثیرگذار در تولید باید افزایش یابد که دبیر آن ستاد عنوان کردند سازمان حمایت باید به این مساله رسیدگی کند. طی نامه‌ای به آن سازمان تقاضای خود را ارائه کردیم و آن‌ها پاسخ دادند دستگاه متولی باید پیشنهاد بدهد. تقاضای خود را به دستگاه متولی یعنی معاونت امور دام ارائه کردم که متعاقب آن جلسه‌ای در حوزه آن معاونت در این خصوص برگزار شد و در این جلسه اتحادیه مرکزی دامداران ایران، انجمن گاوداران کشور و مرکز اصلاح نژاد براساس آنالیز‌ها و بررسی‌های خود سه قیمت را اعلام کردند که این سه قیمت بسیار به هم نزدیک بود و بحثی راجع به آن نداشتیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در جلسه مذکور قیمت شیر خام براساس محاسبات و آنالیزهای انجام شده مبلغ ۳,۳۰۰ تومان مورد تایید حاضرین قرار گرفت و همین قیمت نیز به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد شد، افزود: متأسفانه بدون هیچ گونه مشورتی با ما قیمت شیرخام ۲,۹۰۰ تومان تعیین شده و دلیل آن را نیز عدم توانایی مصرف کنندگان برای خرید لبنیات عنوان می‌کنند.

سلطانی تصریح کرد: ما در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور اعتراض شدید خود را به قیمت اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام کردیم و امیدواریم که در این نرخ تجدید نظر شود.

قیمت جدید شیر، تیشه به ریشه صنعت دامپروی خواهد زد/ دوباره واردکننده خواهیم شد/ چرا باید هزینه حمایت از مصرف کننده از جیب تولیدکننده پرداخت شود؟

سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره افزایش قیمت شیر گفت: قیمت پیشنهادی ما برای افزایش قیمت شیر به ازای هر کیلو ۳۴۴۰ تومان بود. همچنین معاونت امور دام نیز قیمت شیر را به ازای هر کیلو ۳۴۲۰ تومان پیشنهاد داده بود. وی ادامه داد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قبل از اعلام نرخ‌های جدید، جلسه‌ای را با انجمن صنفی گاوداران و معاونت امور دام برگزار کرد و در این جلسه تصمیم بر آن شد که قیمت هر کیلو شیر خام با چربی ۵۰ درصد درب دامداری ۳۲۵۰ تومان باشد.

مقدسی گفت: این رقم هم به اصرار رئیس سازمان حمایت مورد قبول واقع و صورت جلسه شد و به امضای افراد حاضر در جلسه رسید. رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: متاسفانه در جلسه ستاد تنظیم بازار رقم دیگری (۲۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو) تصویب شد که مورد مخالفت امور دام (وزارت جهاد کشاورزی) هم قرار گرفت.

مقدسی گفت: این گونه که حاضرین در جلسه اعلام کرده اند نماینده بانک مرکزی مخالف نرخ ۳۲۵۰ تومان بوده است. وی افزود: در نهایت قیمت هر کیلوگرم شیر خام در این جلسه ۲۹۰۰ تومان با تلورانس مثبت و منفی ۷ درصد تصویب شد. یعنی قیمت شیرخام درب دامداری‌ها حداکثر به ازای هر کیلو ۳۱۰۰ تومان خواهد بود. مقدسی گفت: من منطق این مثبت و منفی ۷ درصد را متوجه نمی‌شوم و تصمیمات گرفته شده را تصمیماتی غیرکارشناسی می دانم.

وی ادامه داد: امروز قیمت تمام شده برای تولید یک کیلوگرم شیر برای گاودار ۳۲۵۰ تومان است و ما حتی حاضر به قبول همین قیمت تمام شده شدیم، بعد در جلسه ستاد تنظیم بازار این قیمت را کاهش دادند و در خوش بینانه‌ترین حالت به ازای هر کیلو شیر خام ۱۵۰ تومان ضرر خواهیم داد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: ما و وزارت جهادکشاورزی با این تصمیم مخالفیم و ستاد تنظیم بازار با این قیمت عملاً در سالی که با نام سال جهش تولید نامگذاری شده است، تیشه به ریشه صنعت دامپروی یعنی تولید شیر و گوشت کشور خواهد زد. همان گونه که این ستاد با تصمیمات غیرکارشناسی صنعت طیور کشور را به پرتگاه نابودی کشاند، حالا نوبت به صنعت دامپروری رسیده است.

مقدسی در پاسخ به این پرسش که این وسط مصرف کنندگان چه خواهند شد، گفت: اول این را بیان کنم که همیشه اعلام می‌شود که مصرف کنندگان از افزایش قیمت شیر و لبنیات متضرر خواهند شد، ولی من به شما عرض می‌کنم این تصمیم به هیچ عنوان به نفع مصرف کنندگان هم نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما نیز قبول داریم که توان خرید مصرف کننده پایین است و برای جبران این موضوع مسئولین فشار را بر روی تولید وارد می‌کنند و این باعث خواهد شد که تولید هم از بین برود و در این شرایطی که تحت فشار‌های ارزی هستیم، واردکننده خواهیم شد. با از بین رفتن تولید، امنیت غذایی و شغلی هم از بین خواهد رفت.

مقدسی گفت: در حالی که در جنگ اقتصادی از یک واردکننده لبنیات به یک صادرکننده تبدیل شدیم حالا با یک تصمیم غلط به بهانه حمایت از مصرف کننده به تولید ضربه می‌زنیم و دوباره به یک واردکننده تبدیل خواهیم شد.

وی افزود: اگر دلشان به حال مصرف کننده می‌سوزد اجازه دهند تولیدکننده به قیمت واقعی کالای خود را عرضه کند و دولت برای حمایت از مصرف کننده به او یارانه بدهد و توان خرید مصرف کننده را افزایش دهد. قرار نیست که برای حمایت از مصرف کننده از جیب تولیدکننده هزینه‌ای پرداخت شود.

گفتنی است، قیمت نهاده‌های دامی هم اکنون بسیار بیشتر از قیمت‌های مصوب است و این نهاده‌ها با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به دست دامدار نمی‌رسد. به عنوان نمونه به گفته سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از نهاده‌های دامی با قیمت مصوب به دست دامدار می‌رسد و در حال حاضر قیمت جو بالای ۲ هزار تومان، ذرت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا حدود ۵ هزار و ۸۰۰ تومان است. همچنین ۵۰ درصد خوراک دام کنسانتره و ۵۰ درصد آن مواد خشبی است که قیمت مواد خشبی نیز نسبت به خرداد سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین با عدم توازن در هزینه‌ها و درآمدها، قطعا دامدار متضرر و ادامه روند به ورشکستگی صنعت دامداری و دامپروری منجر خواهد شد و در نهایت واردات لبنیات به ضرر مصرف کنندگان خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار