کد خبر: ۸۷۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ 02 July 2020

 

تابناک/اگرچه ماجرای برگزاری مجدد کنسرت‌ها فصل تازه‌ای از فعالیت هنرمندان را فراهم کرده اما فضای مجازی همچنان یکی از کانون‌های اصلی انعکاس فعالیت هنرمندان در روزهای کرونایی است.
 
                                                   «کرونا» در کمین خوانندگان جوان

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، خیلی‌ها فکر می‌کردند با فرا رسیدن فصل تابستان بالاخره شرّ ویروس کرونا از کشورمان رخت بر بسته و همه چیز دوباره به حالت عادی خود باز می‌گردد. رویایی که فعلاً در حد یک خیال محض باقی مانده و آمار و ارقام اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا خوب نشان می‌دهد که خیلی‌ها تازه با این ویروس و داستان‌های ترسناکش دوست شده‌اند و بنا دارند حالا حالاها میزبانش باشند؛ میزبانی‌ای که به قیمت جان تمام می‌شود و اصلاً هم قرار نیست آمار رو به افزایشش در ایران سیر نزولی را طی کند.

حالا فکر کنید در این مجال بی توجهی محض از سوی برخی که فکر می‌کنند این ویروس منحوس در دو قدمی‌شان قرار نداشته و آن‌ها مصون از هر گونه آسیبی هستند، یک هنرمند بیاید و از شکست دادن کرونا با موسیقی حرف بزند و بخواند و بنوازد که: «آقا و خانم محترمی که دنیا به کامتان است خواهش می‌کنم جدی تر به ماجرا نگاه کن. خواهش می‌کنم ماسک بزن، خواهش می‌کنم فاصله‌گذاری را رعایت کن، خواهش می‌کنم، خواهش می‌کنم و خواهش می‌کنم …»

شاید این کارها از نظر این آدم‌های بی‌خیال اقداماتی لوس و خنده‌دار به نظر بیاید، اما در این روزهای سخت و طاقت فرسا که برخی در تلاشند تا نمک روی زخم بپاشند و دائم از ناامیدی و نشدن و نابودی حرف بزنند، هستند هنرمندانی که با بی اهمیتی به سم پاشی‌های غیر عادلانه در فضای عمومی جامعه در تلاشند تا به سهم خود کارهایی را برای تلطیف فضای جامعه و ارتقای پویایی جامعه هنری نشان دهند.

امید باید باشد تا بالاخره خیلی‌ها بفهمند اگر کمی فقط کمی مواظب آنچه به آن توصیه می‌شود، باشند، اگر ماسک به صورت بزنند، اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، قطعاً روزهای سخت تمام می‌شود، خیلی زود هم تمام می‌شود و می‌رود پی کارش.

آنچه می‌خوانید روایتی دیگر از فعالیت برخی هنرمندان فعال موسیقی طی روزهایی کرونایی در فضای مجازی است، شرایطی که برخی از ان‌ها دربرگیرنده اخباری تلخ و برخی هم در برگیرنده شرایط امیدوارکننده برای روزهای پیش روست.

همکاری دوباره آقای فیلمساز، یک شاعر و آهنگساز در پویش مشاهنر

تک آهنگ «اسب» یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی تولید شده در قالب پویش «مشاهنر» است که طی روزهای گذشته با شعر علیرضا بهرامی، موسیقی سپاس صدرنوری و روایت مهرداد اسکویی کارگردان شناخته شده سینمای مستند در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

پویش # مشاهنر همزمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شد و جمعی از هنرمندان رشته‌های مختلف اعلام کردند که برای مردمی که شرایط قرنطینه خانگی و سختی احتیاط در برابر شیوع ویروس کرونا را تحمل می‌کنند، به تولید و انتشار عام آثار هنری می‌پردازند. مؤسسه هنرمندان پیشکسوت از حامیان این پویش است.

قطعه موسیقایی «اسب» به‌عنوان تازه‌ترین حرکت در قالب پویش مُشاهنر منتشر شده و آهنگسازی و نوازندگی این قطعه را سپاس صدر نوری به عهده داشته و مهرداد اسکویی یکی دیگر از شعرهای بهرامی را دکلمه کرده است. میکس و مسترینگ این اثر را صالح حدیدی و طراحی کاور آن را مهتاب افشاری به انجام رسانده‌اند.

مهرداداسکویی و علیرضا بهرامی در همکاری با بردیا صدر نوری نیز، زیر عنوان پویش ملی مشاهنر (همراهی و مشارکت هنرمندان با مردم در شرایط دشوار دوران کرونا)، دو قطعه دیگر را با نام‌های «صدای تو یعنی…» و «ضیافت» تولید و عرضه کرده‌اند.

قطعه «نوروز حیرانی» به خوانندگی فاضل جمشیدی، از جمله آثاری هستند که تاکنون در قالب پویش «مشاهنر» برای مخاطبان تولید شده اند.

موسیقی و تئاتر؛ سوژه بر گزاری یک فستیوال مجازی

یکی دیگر از اتفاقاتی که طی روزهای گذشته در رسانه‌ها مطرح شد، مقدمات برگزاری فستیوال مجازی تئاتر و موسیقی با همراهی مشترک تعدادی از هنرمندان موسیقی و نمایش بود که ایده برگزاری آن توسط شهاب الدین حسین پور از کارگردانان تئاتر با رسانه‌ها در میان گذاشته شد.

شهاب‌الدین حسین‌پور روز هشتم تیر ماه بود که از شکل‌گیری طرح فستیوال مجازی تئاتر و موسیقی و برگزاری آن در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: به همراه رضا دادویی و مازیار رضاخانی و با هدف ایجاد فضایی برای اشتغال زایی جوانان، امیدبخشی به هنرمندان و جامعه و همچنین فاصله گرفتن از رخوت کرونایی موجود، طرح برگزاری فستیوالی را در فضای مجازی شکل دادیم که در ۲ حوزه تئاتر و موسیقی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه قرار است فستیوال مجازی تئاتر و موسیقی از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری «هفت آینه میترا» و در نیمه دوم سال جاری برگزار شود، افزود: دکتر رضا دادویی رئیس بخش موسیقی و مازیار رضاخانی رئیس بخش تئاتر و من نیز به عنوان مدیر اجرایی فستیوال فعالیت خواهیم کرد.

این هنرمند تئاتر با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور مساعدت برای برگزاری این فستیوال را داده است، اظهار کرد: فستیوال مجازی تئاتر و موسیقی به صورت ملی برگزار خواهد شد و برای برگزاری این رویداد به دنبال جذب حمایت نهادهای دولتی و خصوصی هستیم.

حسین‌پور درباره فراخوان نخستین دوره فستیوال مجازی تئاتر و موسیقی، تأکید کرد: از ابتدای سال جاری و طی جلسات متعدد در حال تدوین فراخوان فستیوال هستیم تا تمامی نکات بدون نقص مدنظر قرار گیرند ولی نباید این مهم را فراموش کرد چون اولین دوره‌ای است که چنین رویدادی برگزار می‌شود، ما نیز در حال بررسی‌های لازم برای رسیدن به روندی درست و دقیق برای برگزاری فستیوال هستیم. ما با توجه به پروتکل‌های بهداشتی وزارت ارشاد که در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و هنری اعلام شده‌اند، شکل و شیوه برگزاری فستیوال مجازی تئاتر و موسیقی را برنامه ریزی می‌کنیم.

مدیر اجرایی نخستین فستیوال مجازی تئاتر و موسیقی در پایان درباره زمان انتشار فراخوان جشنواره، گفت: بعد از انتخاب دبیران هر دو بخش در هفته آتی و با همراهی و مشورت ایشان، به زودی فراخوان این فستیوال منتشر می‌شود.

رضا بهرام به کرونا مبتلا شد

روز ششم تیر ماه بود که تست کرونای رضا بهرام خواننده موسیقی پاپ که از مدتی قبل در بستر بیماری شده بود، مثبت اعلام شد. این خواننده جوان از اوایل تیر ماه به کووید ١٩ مبتلا شده و طبق گفته پزشک معالج ریه‌هایش درگیر این ویروس شده‌اند.

این خواننده موسیقی پاپ در حال حاضر طبق دستور پزشک در منزل خود دوران قرنطینه را طی می‌کند. او روزگذشته با انتشار ویدئویی در فضای مجازی ضمن اشاره به گذشت ۱۳ روز از ابتلایش به کرونا، خطاب به طرفدارانش تأکید کرد که این ویروس را جدی بگیرند.

رضا بهرام از جمله خوانندگان صاحب سبک موسیقی پاپ است که طی ماه‌های اخیر با قطعاتی که در فضای مجازی با حمایت محمدحسین توتونچیان تهیه‌کننده، ناشر و مدیر سامانه «ایران کنسرت» منتشر کرد خود را به عنوان یک خواننده پرطرفدار معرفی کرد. به طوری که کنسرت‌های او به لحاظ رکورد زمانی فروش بلیت اینترنتی جزو اجراهایی بود که بلیت آن به سرعت فروش می‌رفت.

رضا بهرام اولین کنسرت خود را ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۸ در تالار مجلل پرشین جزیره کیش برگزار کرد و پس از آن بود که در تهران و شهرهای مختلف به اجرای کنسرت‌های مختلف پرداخت. این خواننده طی ماه‌های گذشته علاوه‌بر تولید چندین قطعه از جمله «از عشق بگو»، «بیمار»، «کجایی»، «دیوانه»، «مو به مو»، «آتش»، «شب‌های بعد از تو»، «گل عشق» و «آرامشی دارم» به خوانندگی تیتراژ پایانی سریال «ممنوعه» نیز پرداخته که عمده این آثار با استقبال مخاطبان رو به رو شده است.

این خواننده که نام اصلی او رضا هلاورجانی است در بیستم دی ماه سال ۱۳۷۰ به دنیا آمده و تحصیلات خود در رشته مدیریت مالی دانشگاه علم و فرهنگ یزد به پایان رسانده است. وی که در ابتدا به عنوان یک فوتبالیست فعالیت می‌کرد و حتی تجربه حضور در تیم‌های فوتبال «فولاد یزد» و «فولاد خوزستان» را نیز در کارنامه فعالیت‌های ورزشی خود دارد، پس از اینکه در این عرصه دچار مصدومیت جدی شد روی به موسیقی آورد و در این عرصه به فعالیت خود ادامه داد. در این دوران بود که سبک خوانندگی او مورد توجه قرار گرفت و به تدریج وارد فضای حرفه‌ای موسیقی شد.

هی نگو مواظبم، ماسک بزن!

یکی از اتفاقات دیگری که طی روزهای گذشته در فضای مجازی توسط تهیه کننده و مدیر تولید موسیقی دست به دست شده و با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان و کاربران مواجه شد، طراحی یک پوستر با عنوان «هی نگو مواظبم، ماسک بزن» اشتراک گذاری آن میان مردم بود.

علی نیکونیا تهیه کننده و مدیرتولید حوزه موسیقی که طی سال‌های اخیر در مؤسسه صوت «آوای هنر» مشغول به فعالیت است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به طراحی و انتشار پوستر «هی نگو مواظبم، ماسک بزن» توضیح داد: طی روزهای اخیر شاهد اتفاقات ناگواری در زمینه شیوع بیماری کووید ۱۹ بودم که بسیار من را ناراحت کرد. متأسفانه در همین چند روزی که از بالا رفتن آمار این بیماری می‌گذرد، می‌دیدم که تعدادی از نزدیک‌ترین دوستانم به این بیماری مبتلا شدند. شرایطی که اصلاً باور نمی‌کردم تا این حد به من نزدیک باشد. وقتی هم از کارشناسان و تعدادی از دوستان پزشکم درباره راه حال پیشگیری از شیوع این بیماری سوال کردم تمامی آنها بر این باور بودند که زدن ماسک بر صورت تا ۹۰ درصد از شیوع این ویروس جلوگیری می‌کند.

وی افزود: یکی دیگری از نکات مهمی که در پی همین اظهارنظر دوستان کارشناسم برای من بسیار جالب توجه شد، این بود که من به برخی از مخاطبانم می‌گفتم: «ماسک بزن» و آن‌ها در جواب می‌گفتند: «مواظبم» و این برای من بسیار ناراحت‌کننده بود که همه با این رویکرد ذهنی کاری می‌کنند که یا خود ناقل بیماری می‌شوند و یا از دیگران بیماری را دریافت می‌کنند در حالی که اگر دائم نگویند که مواظبند و اول از ماسک استفاده کنند قطعاً تا حد زیادی از بیماری جلوگیری می‌شود. به همین جهت تصمیم گرفتم با کلید واژه «هی نگو مواظبم، ماسک بزن» پوستری را طراحی کنم که بتواند این فرهنگ سازی را در فضای مجازی ایجاد کند و امروز بسیار خوشحالم که فضای طرح مورد توجه قرار گرفته است. حتی شرایط به گونه‌ای شده که تعدادی از نهادهای بین‌المللی در حوزه بهداشت با من تماسی داشته‌اند که در طرح‌های دیگر همراهشان باشم.

یک خواننده موسیقی از کرونا شکست خورد

محمدرضا اعرابی، خواننده جوانِ اصفهانی که چندی پیش به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده بود، در مرکز آموزشی و درمانی نور و علی اصغر اصفهان درگذشت.

مرتضی محمدی، مدیر مرکز آموزشی و درمانی نور و علی اصغر اصفهان روز هشتم تیرماه بود که در گفتگویی ضمن اعلام این خبر گفت: محمدرضا اعرابی خواننده اصفهانی در ۳۸ سالگی بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا پس از چند روز بستری در بخش مراقبت‌های ویژه این مرکز آموزشی و درمانی در گذشت.

محمدرضا اعرابی متولد ۱۲ بهمن ۱۳۶۱ و دانش آموخته رشته موسیقی بود که از تو باید می‌گذشتم معروف‌ترین قطعه از این خواننده اصفهانی است. این هنرمند فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۱ با حضور در کلاس‌های ردیف آوازی نزد شادروان استاد قاسمی و استاد سیدرضا طباطبایی آغاز کرد و در ادامه کلاس‌های سلفژ را نزد استاد کیا در اصفهان به پایان رساند.

اولین اثر موسیقی این خواننده جوان در سال ۸۰ با عنوان عروسک و کوچه دلواپسی ساخته که بیشتر با این موزیک شناخته شد.

کنسرت ۳۰۰ هزار تومانی حسن ریوندی و یک نکته مهم

در هیاهوی برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت‌های موسیقی که طی روزهای اخیر پس از افزایش قیمت بلیت‌ها تا مرز ۲۶۵ هزار تومان در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد، حسن ریوندی استندآپ کمدین مشهور کشورمان که در سال‌های اخیر از طریق حضور در فضای مجازی و برگزاری برنامه‌های مختلف درآمدهای خوبی را کسب کرده، تازه‌ترین اجرای خود را روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌کند.

از نکات قابل توجه این برنامه که به «کنسرت خنده» مشهور و همواره نیز با استقبال مردم مواجه بوده است، قیمت بلیت آن است که بر اساس نوع صندلی و ردیف از ۴۰ تا ۳۰۰ هزارتومان قیمت‌گذاری شده است. شرایطی که در روزهای قبل از کرونا نیز به همین منوال پیش رفت و کنسرت این کمدین مشهور را تبدیل به یکی از گران‌ترین اجراهای زنده کرده بود.

اگرچه اعلام قیمت بلیت کنسرت خنده حسن ریوندی با رقم ۳۰۰ هزار تومان موضوع جدیدی نیست و این هنرمند می‌توانست با کمی تخفیف از قیمت بلیت کنسرت‌ها در روزهای کرونایی و شرایط اقتصادی این ایام بکاهد، اما نکته‌ای که احتمالا سبب شد بلیت‌فروشی این برنامه برخلاف دیگر کنسرت‌هایی که در آستانه برگزاری بودند مورد انتقاد قرار نگیرد این بود که قیمت بلیت‌ها همچنان در عدد ۳۰۰ باقی ماند و مانند خوانندگان پاپ به بهانه فروش 50‌ درصدی، شاهد رشد قیمت بلیت آن نبودیم.

هرچند هنوز هم این رقم همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شده بود، نشان از خلاء برنامه ریزی و نظارت دستگاه‌های دولتی به ویژه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان‌هایی چون سازمان تعزیرات حکومتی دارد و این توجه را به مسئولان می‌دهد که بد نیست در این شرایط به فکر تدوین برنامه‌ها و سیاست‌هایی در جهت حفظ منافع مردم و قاعده‌مند شدن فرآیند قیمت‌گذاری برنامه‌هایی از این جنس باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار