کد خبر: ۸۷۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶ 02 July 2020
 

تابناک/خون هدیه‌ای الهی است که تاکنون بشر نتوانسته آن را بسازد این دلیل اهمیت اهدای خون است چراکه اهدای خون لازمه ادامه حیات برخی بیماران است.

 

اهدای خون و کرونابه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای حسین زاده را در مرکز اهدای خون وصال دیدیم، آمده بود پلاسما هدیه کند. وی که در اسفند به کووید ۱۹ مبتلا شده بود در اردیبهشت یکبار برای اهدای پلاسما مراجعه کرده بود و امروز با تماس کارشناسان مرکز انتقال خون دوباره برای اهدای پلاسما مراجعه کرده بود بعد از آزمایش‌های لازم مشخص شد هنوز اندازه آنتی بادی خونش به اندازه‌ای هست که بتواند دوباره اهدای پلاسما داشته باشد.
وی می‌گوید: من و خانواده ام در اسفند به کووید ۱۹ مبتلا شدیم و درد و سختی زیادی متحمل شدیم لذا درد مبتلایان به این بیماری را درک می‌کنم و برای کمک به بیماران بدحال که گفته میشود با پلاسما درمانی در کنار درمان‌های معمول بهبود یشان تسریع می‌شود امدم که به ان‌ها کمک کنم.
آقای حسین زاده البته اظهار نگرانی هم کرد از اینکه مردم مدتی است که شرایط کرونا را عادی گرفتن و این خیلی نگران کننده است، زیرا هنوز نمی‌دانند چقدر این بیماری درد دارد و چقدر به مرگ نزدیک می‌شوند.
دکتر مجید مسلمی، معاون اهداکنندگان انتقال خون استان تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما با تاکید براینکه ما مکانی کاملا مجزا برای اهداکنندگان پلاسما در مرکز اهدای خون وصال شیرازی در نظر گرفتیم می‌گوید: از آنجا که هنوز هیچ دارو و واکسنی برای درمان و پیشگیری از کووید ۱۹ در دنیا تایید شده نیست لذا راه‌های درمانی در کمک به بهبود حال مبتلایان به کرونا در ایران همپا و حتی جلوتر از دیگر کشور‌ها انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بهبود یافتگان کووید ۱۹ یکماه پس از بهبود بیماری حتی می‌توانند خون اهدا کنند می‌افزاید: اهدای پلاسمای خون این افراد در زمان حاضر ارزشمند است ما خون این افراد را بادستگاهی کاملا پیشرفته دریافت می‌کنیم. در این دستگاه که کاملا استریل است خون در چند مرحله چرخش داشته و پس از جدا شدن پلاسمای خون مجددا خون به بدن افراد بازگردانده می‌شود. این پلاسما در دمای زیر ۳۰ درجه فریز و با توجه به نیاز بیمارستان‌ها برای بیماران بدحال ارسال می‌شود.
دکتر مسلمی به بهبود یافتگان کووید ۱۹ توصیه می‌کند در صورتی که ۱۴ روز از بهبودی کامل آن‌ها گذشته است به سازمان انتقال خون جنب بیمارستان میلاد و پس از ۲۸ روز در تهران به مرکز انتقال خون، خیابان وصال شیرازی هر روز بجز روز‌های تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعداز ظهر مراجعه کنند.
در ادامه این گزارش سری به بخش اهدای خون زدیم، سالن خلوت بود و فقط چند تخت بود که اهداکنندگان در حال اهدای خون بودند آن‌ها علت این خلوتی را ترس مردم از کرونا می‌دانستد این در حالی بود که از ابتدای ورود به مرکز انتقال خون به مراجعه کنندگان ماسک داده و دمای بدن اندازه گیری می‌شود. فواصل اجتماعی علامت گذاری شده بود و مواد ضدعفونی کننده در دسترس همگان وجود داشت.
دکتر امیر مسعود ناظمی معاون آموزش و پژوهش انتقال خون استان تهران با بیان اینکه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته اهداکنندگان یک سوم کاهش داشته اند علت این کاهش را ترس از کرونا ذکر می‌کند.
وی می‌گوید: مردم باید بدانند تنها راه کمک به بیماران صعب العلاج و جراحی‌ها - بیماران هموفیلی و تالاسمی و زنان بارداری که حین زایمان نیاز به خون دارند اهدای خون است چرا که هنوز بشر نتوانسته است خون صنعتی بسازد.
دکتر ناظمی ادامه می‌دهد:تمام موارد استاندارد در مراکز انتقال خون برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا رعایت می‌شود و جای هیچگونه نگرانی برای اهدا کنندگان وجود ندارد ضمن اینکه هنوز هیچ مورد ابتلا به کرونا ازطریق خون و فراورده‌های خونی ادعا نشده است.
سراغ دکتر بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور رفتیم. وی با اشاره به کاهش اهدای خون پس از بحران کرونا می‌گوید:مردم توجه داشته باشند که ۲۰ درصد خون‌های اهدایی به مصرف بیماران تالاسمی و بیماران خاص می‌رسد که باید فقط از طریق خون‌های اهدایی تامین شود.
وی تاکید می‌کند: نیاز به خون و فراورده‌های خونی نیاز روزانه و مستمر است. سال گذشته سه میلیون و ۶۰۰ هزار خون و فراورده‌های خونی به ۸۰۰ بیمارستان انتقال داده شد، اما در اسفند ۹۸ با کاهش مراجعه اهدای خون در کل کشور ۳۵ درصد امار اهدای خون کاهش یافت. در فروردین امسال نیز امار اهدای خون ۲۵ درصد کاهش داشت، اما به مرحله بحران نرسید و با شبکه ملی خونرسانی کشور توانستیم مدیریت کنیم و نگذاریم هیچ بیماری دغدغه خون و فراورده‌های خونی را داشته باشیم.
حاجی بیگی خاطر نشان می‌کند: در برخی استان‌های کشور ازجمله استان‌های مازندران -گیلان- گلستان - خراسان رضوی- سیستان و بلوچستان- بوشهر - هرمزگان و خوزستان به خاطر بیماران تالاسمی و خاص با کاهش اهدای خون روبرو بودیم از انجا که تالاسمی‌ها باید هر دو هفته یکبار تزریق خون داشته باشند بنابراین باید اهدای خون روزانه و مستمر باشد.
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور می‌افزاید: در اسفند عمل‌های جراحی و درخواست‌ها کاهش داشت، اما از اردیبهشت که جراحی‌ها شروع شده نیاز به خون افزایش داشته و این نیاز فقط با کمک مردم کشور امکانپذیر است.
وی می‌گوید: در سه استان بزرگ کشور تهران - فارس و خراسان رضوی بیشترین میزان مصرف خون را داریم و بیشترین اهدای خون نیز در این ۳ استان است ضمن اینکه یک چهارم خون‌های اهدایی در تهران مصرف می‌شود و ما با این کاهش اهدای خون با کمک شبکه ملی خونرسانی توانسته ایم خون مورد نیاز این ۳ استان را تامین کنیم.
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور می‌افزود: با وجود این کاهش اهدای خون هنوز ما با بحران روبرو نشده ایم و فراورده‌های خونی و خون بیمارن سرطانی با مدیریت خوب انجام شده است، اما نیاز است که هموطنان با سن ۱۸ سال تمام و وزن ۵۰ کیلوگرم به کمک بیماران چشم انتظار بشتابند
سخن پایانی اینکه بیماران هموفیلی و تالاسمی که باید بصورت ثابت هر دو هفته خون تزریق کنند بیماران صعب العلاج و بیمارانی که در اتاق‌های جراحی هستند ادامه زندگیشان وابسته به خون‌های اهدایی است. آن‌ها چشم انتظار خون‌های اهدایی هستند. تاکنون با کمک شبکه خونرسانی کشور سازمان انتقال خون نگذاشته است به بیماری آسیب برسد، اما با کاهش ذخایر خونی، زندگی این بیماران به خطر می‌افتد.
نیاز به خون و فراورده‌های خونی نیاز روزانه و مستمر است. سال گذشته ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خون و فراورده‌های خونی به ۸۰۰ بیمارستان کشور انتقال داده شد، اما در اسفند ۹۸ با کاهش مراجعه اهدای خون در کل کشور ۳۵ درصد آمار اهدای خون کاهش یافت. در فروردین امسال نیز آمار اهدای خون ۲۵ درصد کاهش داشت، اما به مرحله بحران نرسید و شبکه ملی خونرسانی کشور توانست آن را کنترل و مدیریت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار