کد خبر: ۸۷۰۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶ 02 July 2020
 
 
تابناک گیلان/ دیدار مصطفی الکاظمی با فرماندهان الحشد الشعبی، اظهارات ضد ایرانی فرزند پادشاه عربستان، اعلام حمایت عربستان از عضویت امارات در شورای امنیت و کنایه جالب عراقچی به دیدار دبیرکل آژانس و برایان هوک، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نامه امارات به شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام نیز اشاره کرد.
 
 

دیدار مصطفی الکاظمی با فرماندهان الحشد الشعبی، اظهارات ضد ایرانی فرزند پادشاه عربستان، اعلام حمایت عربستان از عضویت امارات در شورای امنیت و کنایه جالب عراقچی به دیدار دبیرکل آژانس و برایان هوک، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نامه امارات به شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ طبق گزارش رسانه‌ها، امارات متحده عربی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل درباره «نقض برجام از سوی ایران» ابراز نگرانی کرده است.

رسانه‌های سعودی از قبیل الشرق الاوسط و الحدث گزارش دادند، امارات متحده عربی در نامه به شورای امنیت سازمان ملل درباره آنچه «نقض توافق هسته‌ای (برجام) از سوی ایران» خوانده شده، «ابراز نگرانی» کرد.

در حالی که امارات متحده عربی برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان عضو غیردائم این شورا بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تحرکات خودش را تشدید کرده است، این کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس نامه‌ای با موضوع برجام و ایران به شورای امنیت ارسال کرد.

طبق گزارش‌ رسانه‌ها، امارات متحده عربی در این نامه نگرانی خودش را درباره نقض برجام از سوی ایران ابراز کرد.

ابراز نگرانی امارات متحده عربی در شرایطی مطرح شده که این کشور در سال‌های اخیر همنوا با مواضع غیرقانونی آمریکا و عربستان سعودی درباره برجام، از خروج واشنگتن از این توافق حمایت کرده است.

نامه امارات به شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام/دیدار مصطفی الکاظمی با فرماندهان الحشد الشعبی/ اظهارات ضد ایرانی فرزند پادشاه عربستان/کنایه جالب عراقچی به دیدار دبیرکل آژانس و برایان هوک

پیش از این نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل اعلام کرده بود که ریاض خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است و در این باره با روسیه و چین در ارتباط است.

رسانه‌ای شدن خبر ارسال نامه امارات به شورای امنیت سازمان ملل، یک روز بعد از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ انجام شد؛ نشستی که با سخنان «رزماری دیکارلو»، معاون دبیر کل سازمان ملل و ابراز تأسف او از خروج آمریکا از برجام آغاز شد.

دیدار مصطفی الکاظمی با فرماندهان الحشد الشعبی

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه با شماری از فرماندهان و مسئولان سازمان «الحشد الشعبی» این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

«مُهنّد العقابی»، مدیر کل اطلاع رسانی الحشدالشعبی گفت که این دیدار با هدف «تلطیف فضا» ترتیب داده شده است.

این دیدار چند روز بعد از حوادثی رخ داده که در منطقه «الدوره»، مقر نیروهای الحشد الشعبی رخ داد و طی آن شماری از اعضای این سازمان با حمله نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این مسئول عراقی به وب‌سایت خبری شفق‌نیوز گفت، نخست‌وزیر عراق فرماندهان الحشد الشعبی و فرماندهان دستگاه مقابله با تروریسم را به حکم این که شریک و دوست یکدیگر در میادین نبرد هستند، گرد هم آورد.

نامه امارات به شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام/دیدار مصطفی الکاظمی با فرماندهان الحشد الشعبی/ اظهارات ضد ایرانی فرزند پادشاه عربستان/کنایه جالب عراقچی به دیدار دبیرکل آژانس و برایان هوک

مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی سازمان الحشد الشعبی در ادامه افزود: «هدف از این نشست، خاموش کردن فتنه بود؛ فتنه‌ای که برخی با حملات رسانه‌ای، سعی دمیدن در آن کردند و بعد از حادثه "الدوره" اتفاق افتاد».

به گفته مهند العقابی، نخست‌وزیر عراق با ترتیب دادن نشست امروز خواسته پیامی با این مضمون بدهد که آنچه در روزهای گذشته رخ داده، مساله‌ای گذرا بوده و هر دو نیرو (هم الحشد الشعبی و هم دستگاه مقابله با تروریسم) نیروی رسمی و تحت امر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق (مصطفی کاظمی) هستند.

بر اساس این گزارش، فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی و فرماندهان رده اول این سازمان به همراه «عبدالوهاب الساعدی»، رئیس دستگاه مقابله با تروریسم و فرماندهان طراز اول این دستگاه در نشست امروز حضور داشتند.

طی هفته گذشته، نیروهای نهاد مقابله با تروریسم عراق به دستور مستقیم کاظمی به مقر نیروهای الحشد الشعبی در الدوره بغداد ورود کرده و شماری از آن‌ها را بازداشت کردند که این اقدام واکنش منفی جریان‌های سیاسی و گروه‌های مردمی عراق را در پی داشت.

افراد بازداشت شده، به اتهام مشارکت در شلیک راکت به منطقه سبز بغداد که منطقه‌ای دیپماتیک است بازداشت شده بودند و پس از آنکه  اتهام‌های مطرح ثابت نشد، آزاد شدند.

مقامات آمریکایی مدعی‌اند که نیروهای گردان‌های حزب‌الله عراق در شلیک راکت به پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق دست دارند؛ اتهامی که تحلیلگران داخلی عراق آن را تلاشی از سوی واشنگتن برای توجیه تداوم حضور نظامی آمریکا در این کشور می‌دانند؛ به ویژه اینکه طرح خروج این نظامیان از عراق به تصویب پارلمان رسیده و منتظر اجرای دولت است.

اظهارات ضد ایرانی فرزند پادشاه عربستان

«خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی روز چهارشنبه مدعی شد که گزارش سازمان ملل چهره واقعی نظامی تهران را نشان داد و جامعه بین‌الملل باید مانع از برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران شود.

خالد بن سلمان اضافه کرد که درخواست عربستان برای تحقیق بین‌المللی با هدف متوقف کردن اقدامات ایران است.

از سوی دیگر «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل روز چهارشنبه در اظهاراتی ضد ایرانی گفت که نباید به ایران فرصت انجام اقدامات ویرانگر داده شود.

نامه امارات به شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام/دیدار مصطفی الکاظمی با فرماندهان الحشد الشعبی/ اظهارات ضد ایرانی فرزند پادشاه عربستان/کنایه جالب عراقچی به دیدار دبیرکل آژانس و برایان هوک

وی اضافه کرد: «از شورای امنیت سازمان ملل انتظار داریم تا تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند و ما با تهدیدات و اقدامات تحریک آمیز زیادی از سوی ایران مواجه شده‌ایم.»

ریاض در حالی خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می‌شود که این کشور بیش از ۵ سال است با انواع تسلیحات آمریکایی و غربی، شهرهای مختلف یمن را آماج حملات ویرانگر قرار داده و هزاران یمنی را به خاک و خون کشانده است.

اعلام حمایت عربستان از عضویت امارات در شورای امنیت

خالد بن محمد منزلاوی، معاون نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در سخنرانی خود در گروه آسیا و اقیانوسیه که به صورت ویدیوکنفرانس به ریاست هیات چین برگزار شد، تاکید کرد که عربستان سعودی حمایت خود را از نامزدی امارات برای عضویت غیردائم در شورای امنیت برای دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ اعلام می‌دارد.

وی اظهار کرد: «عربستان با امارات در دیدگاه میانه‌رو ابوظبی که از هیچ تلاشی برای تحقق صلح و امنیت در جهان فروگذار نمی‌کند، همسوست».

نامه امارات به شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام/دیدار مصطفی الکاظمی با فرماندهان الحشد الشعبی/ اظهارات ضد ایرانی فرزند پادشاه عربستان/کنایه جالب عراقچی به دیدار دبیرکل آژانس و برایان هوک

منزلاوی ادامه داد: «امارات در حل و فصل مسائل اصلی ذی‌ربط از طریق همکاری بین‌المللی، صلح، امنیت و توسعه پایدار، موفق بوده است و در سایه همکاری مستحکم با سازمان ملل و شرکای بین‌المللی جهت تحقق هدف مشترک که همان تحقق صلح همیشگی در خاورمیانه و تمام جهان است، اثرگذاری‌های انسانی مشخصی داشته است».

این مقام سعودی عنوان کرد: «امارات همواره برای تحکیم پیام صلح و اشاعه فرهنگِ گذشت تلاش کرده و از هیچ تلاش دیپلماتیکی جهت حل و فصل نزاع‌ها از طریق راهکارهای مسالمت آمیز و با گفت‌وگو و اعتمادسازی، دریغ نکرده است. امارات همواره بر پایبندی خود به همکاری جمعی و التزام به منشور سازمان ملل و تحکیم دیپلماسی چندجانبه تاکید دارد».

کنایه جالب عراقچی به دیدار دبیرکل آژانس و برایان هوک

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در توئیتی در واکنش به دیدار رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و عکس یادگاری آنها خطاب به گروسی به وی توصیه کرد: «بهتر است هم فاصله اجتماعی را رعایت کنید و هم فاصله سیاسی را.»

نامه امارات به شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام/دیدار مصطفی الکاظمی با فرماندهان الحشد الشعبی/ اظهارات ضد ایرانی فرزند پادشاه عربستان/کنایه جالب عراقچی به دیدار دبیرکل آژانس و برایان هوک

وی در این توئیت از هشتگ‌های بیطرفی و حرفه‌ای‌گری استفاده کرده و آنها را به گروسی یادآور شده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در توئیتی با انتشار تصویری از ملاقاتش با برایان هوک در حالی که نزدیک یکدیگر و بدون رعایت فاصله اجتماعی ایستاده‌اند، نوشته است: «امروز (چهارشنبه) با برایان هوک نماینده ویژه آمریکا دیدار و درباره اجرای تعهدات پادمانی ایران گفت‌وگو کردیم.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار