کد خبر: ۸۶۹۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ 30 June 2020

 

تابناک / در طول سالیان گذشته برای چندمین بار سنگ یادمان مشهد میرزا کوچک خان جنگلی که در ارتفاعات شهرستان ماسال قرار دارد توسط عده‌ای ناشناس تخریب شد.

 

یونس استادسرایی معروف به میرزا کوچک، رهبر نهضت جنگل در دوران مشروطیت در پی اعتراض به دولت مرکزی و سیاست‌های استکبارگرایانه حکومت وقت درحالی‌که هم‌زمان هم با مأمورین حکومت محلی و هم با اشغالگران گیلان می‌جنگید، در ارتفاعات شهرستان ماسال به‌طور ناجوانمردانه‌ای به شهادت رسید و در شهرستان رشت آرام گرفت.

میرزا کوچک خان که به‌عنوان روحانی مبارز دوران مشروطیت یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ ایران بوده امروز با بی‌مهری و نامهربانی عده‌ای ناشناس مواجه شده است.

میرزای جنگلی مرد آزادیخواه و چهره محبوب مردم گیلان و شخصیت آشنای تاریخ‌دانان که در آذر سرد سال ۱۳۰۰ درحالی‌که برای رسیدن به خلخال از ارتفاعات شهر ماسال می‌گذشت درحالی‌که تنها یار وفادارش گائوک آلمانی (معروف به هوشنگ) را به کول می‌کشید براثر شدت سرما و بوران برف درگذشت بعدها توسط یکی از یاران خائنش به نام خالو قربان سرش از تن جدا و به تهران نزد رضا پهلوی فرستاده می‌شود.

 میرزا کوچک جنگلی شخصیت محبوب مردم گیلان بود و باگذشت یک قرن از شهادتش هیچ‌چیز نتوانسته او را از قلب مردم گیلان خارج کند.

مقتل شهید جنگل در ارتفاعات شهرستان و بافاصله سه هزار و ۱۵۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد جایی که میرزا براثر سرمای زمستان و بوران و برف جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و بعدها سر از تنش جدا شد.

از دیرباز این مکان برای بومیان و آزادی‌خواهان و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران محبوب و باارزش بوده است مردم ماسال چنان علاقه و ارادتی به میرزا داشته‌اند که مقتلش را زیارتگاه می‌دانستند و قدیمی‌ترها به یاد مظلومیت و روحیه جهادیش اشک‌ها می‌ریزند گویی که هنوزم منتظر بازگشتش هستند.

اما چند سالی است که انگار میرزا از دید مسؤولین فراموش‌شده. بااینکه هر بار شاهد قول‌های جذابی در مورد ساخت یادمانی در شان میرزای جنگلی هستیم ولی بازهم جز نصب سنگی بر آن مکان اتفاق دیگری رخ نمی‌دهد.

در طول سالیان گذشته براثر شناخته‌تر شدن ییلاقات شهرستان ماسال و علاقه‌مند شدن گردشگران برای بازدید از این شهر چندین مرتبه سنگ یادبود مقتل میرزا کوچک خان تخریب‌شده است

ساخت یادمان برای مقتل مبارز آزادیخواه گیلانی جز در حد شعارهای انتخاباتی پا فراتر نگذاشته و بی‌مهری عده‌ای ناشناس منجر به هتک حرمت به مقتل شهید نهضت جنگل و محبوب مردم گیلان شده است.

میرزا دیگر برای مسؤولین مهم نیست

در جدیدترین رویداد روز گذشته یکی از بومیان منطقه با بیان اینکه به نظرم دیگر میرزا برای گیلانیان و مسؤولینش مهم نیست، اظهار کرد: در طول سالیان مردم ماسال به عشق میرزا باجان خود این مکان را حفظ کرده‌اند اما در طی چند سال اخیر بارها شاهد هتک حرمت به مقتل میرزا کوچک خان و شکستن سنگ مقتل این اثر ملی بودیم.

وی با بیان اینکه عده‌ای ناشناس باهدفی نامعلوم سنگ مقتل میرزای جنگلی را می‌شکنند و هر بار مسؤولین جز سکوت و تعویض آن تدبیری ندارند، افزود: باید نشست و دید این سکوت تا چه زمان ادامه خواهد داشت و سرانجام چه راهی برای مقابله با این هتک حرمت به ساحت روحانی مبارز و آزادیخواه و نماد حکومت اسلامی گیلان در دوران مشروطیت خواهند اندیشید.

برخی با میرزا مشکل دارند

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ماسال نیز در این زمینه اظهار کرد: نه‌فقط محدوده شهادت میرزا بلکه کل آن منطقه ییلاقی به‌عنوان میراث ملی و معنوی باید ثبت شود که تا حدودی کار آن انجام‌شده ولی به دلیل سیر مراحل اداری هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

مجید کوهی با اشاره به اینکه در سالیان گذشته بارها این مکان توسط عده‌ای ناشناس که باشخصیت انقلابی و آزادی‌خواه میرزا مشکل داشتند تخریب‌شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته بنده خودم سنگ‌نوشته‌ای را در این مکان نصب کردم که بعد از چهار روز مورد تخریب قرار گرفت.

وی با اشاره به مظلومیت میرزا افزود: رهبر نهضت جنگل در طول تاریخ همیشه مظلوم و تنها بوده چه زمانی که در قید حیات بود و چه حتی پس از یک قرن از شهادتش. میرزا سردار سرافراز تاریخ کشورمان بوده که حکومتی بر پایه اسلام در گیلان بنانهاده است و قطعاً این خصومت‌ها ریشه در تفکرات ضد دینی عده‌ای خاص دارد.

رئیس میراث فرهنگی ماسال با تأکید بر اینکه نصب سنگ‌نوشته‌ای عمودی بر مقتل میرزا کوچک جنگلی در شأن این مرد بزرگ نیست بیان کرد: میرزا چنان شخصیت والا و برجسته‌ای داشته و دارد که می‌بایست مکانی باشکوه برای یادبود این مرد بزرگ ایجاد شود البته مطالعات و طراحی‌هایی انجام‌شده که نیاز به اعتبارات و بودجه لازمه دارد.

به نظر می‌رسد باید اقدام جامع‌تری برای جلوگیری از تخریب سریالی میراث ماندگار فرهنگی در مناطق بکر صورت گیرد.

گفتنی است در سال ۹۶ فیروز فاضلی مدیرکل ارشاد گیلان گفته بود که پروژه ساخت بنای یادمان مشهد میرزا کوچک جنگلی در منطقه سیاه خانی در ارتفاعات ماسال از موارد مورد تأکید استاندار گیلان است که به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واگذار شده است

همچنین در سال ۹۸ طبق اظهارات ولی جهانی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان مجری اجرای طرح یادمان مشهد میرزا کوچک خان در شهرستان ماسال شده است.

/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار