به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ جمعه هفته گذشته، ۱۲ رئیس کمیسیون تخصصی مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور بر ضرورت تغییر در روند هفت ساله مدیریت کشور اشاره و نوشتند: «بنای آنچه سابقا با مجلس داشته اید را کنار بگذارید و بدانید نمایندگان مردم در مجلس یازدهم در مقابل حقوق مردمی که در طول تاریخ بی نظیرند، سکوت نخواهند کرد.»

در این ارتباط «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی»، نماینده پیشین مجلس و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم، درباره نامه‌نگاری 12 رئیس کمیسیون مجلس یازدهم به رئیس جمهور و ابعاد این اقدام، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: نکته مهم این است که مجلس برای نامه‌نگاری تشکیل نشده بلکه برای ریل‌گذاری تشکیل شده است. این اقدام از سوی نمایندگان بسیار ناپخته، عجولانه و سطحی بود. این آقایان باید کمی حوصله کنند چراکه شعار دادند مشکلات کشور را حل می‌کنند. مگر این ایرادات را به مجلس دهم وارد نمی‌کردند؟ این اقدامات به نوعی فرافکنی و فرار رو به جلو است.

او افزود: بنده بر این باورم که مجلس هیچ‌گاه به تنهایی قادر نیست مشکلات را حل کند. همان‌گونه که دولت نیز به تنهایی، توانایی حل مشکلات را ندارد. ضمن اینکه اگر این آقایان راست می‌گویند که امید است راست بگویند، ابتدا کمیسیونی مشترک با دولت تشکیل داده تا مشکلات را حل کنند نه از افراط، نه تفریط و نه از تخریب نتیجه نمی‌گیرند. بنده قبلا هم گفتم تخریب مجالس قبلی از جمله مجلس دهم فقط 6ماه تاریخ اعتبار دارد اما پس از 6ماه، مردم از اینها، گزارش کار می‌خواهند و این نمایندگان باید گزارش کار ارائه دهند. این وضعیت هیچ نتیجه مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.

این نماینده پیشین مجلس اظهار کرد: روسای کمیسیون‌های مجلس یازدهم در همان ابتدای کار به رئیس‌جمهور نامه نوشتند. در واقع در این شرایطِ به وجود آمده در کشور، فقط دولت، دولت‌ها و مجلس و مجلس‌ها مقصر نیستند به هر حال با قبول تحریم، بخشی از فشارها را پذیرفته‌ایم. بحث مقاومت نیز به همین دلیل مطرح شده؛ در واقع مقاومت، بدین معناست که فشارهایی به کشور وارد می‌شود. حال کاهش اثر تحریم فقط در سایه وفاق، دوستی و همدلی به وجود می‌آید نه اینکه توپ مشکلات را در زمین یکدیگر بیندازیم. این توپ انداختن‌ها مشکلی از مردم را حل نخواهد کرد.جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: سوال بنده از نمایندگان مجلس این است شما که می‌خواستید در ابتدا نامه بنویسید آیا نیازی به مهندسی انتخابات بود؟! گفته بودید اگر وارد مجلس شویم شق‌القمر خواهیم کرد؟! از ابتدا باید بگوئیم نه دولت و نه مجلس به تنهایی قادر به انجام کاری نیستند. پیشنهاد کارشناسی تخصصیِ مشخص بنده، نزدیک شدن سه قوه به یکدیگر است البته نه فقط روسای قوه، بلکه در کنار کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و کمیسیون  اقتصادی دولت، قوه قضائیه هم باید یک کمیسیون تخصصی اقتصادی تشکیل دهند. باید اینها با هم بشینند فرمول‌هایی بنویسند، گفت‌وگو کنند، راهکار ارائه دهند و کمیسیون‌های مشترک تشکیل دهند. باید کارها را به پیش برد و با این نامه‌نگاری‌ها، هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد تا کِی می‌خواهند به اقدامات سطحی بپردازند.

نماینده سابق مردم رشت در مجلس عنوان کرد: در کجای قانون‌گذاری آمده، نمایندگان باید نامه‌نگاری کنند؟! اصلا این نامه در حال حاضر چه ارزش و اعتباری دارد؟! تذکر اخلاقی و نامه‌نگاری چه فایده‌ای دارد؟! باید از نمایندگان پرسید آیا همه تقصیرات و مشکلات امروز بر گردن دولت است و هیچ کس دیگری مقصر نیست؟! بنده فکر می‌کنم این اقدام، اقدامی سطحی و عجولانه‌ای بود. این نمایندگان چند نامه دیگر مانند این نامه می‌خواهند بنویسند؟! این اقدام حیرت آور است. انتظار داریم قالیباف در مجلس به معنای واقعی مدیریت کند. شرایط اقتصادی کشور فاجعه آمیز شده است در حالی که اینها به یکدیگر نامه‌نگاری می‌کنند؟ این اقدام به نوعی توهین به شعور مردم است.

او در این باره که دعوت پی در پی وزرا به مجلس، آن هم در این شرایط کشور، تاکنون چه حاصلی در پی داشته و آیا این روند طبیعی است؟ تصریح کرد: این دعوت کردن‌ها تشریفاتی و شکلی است نه یک کار محتوایی. صبح تا ظهر وقت کمی است و هر کدام از وزیران، یک ساعت، یک ساعت گزارش ارائه می‌دهند و هیچ بحث خاصی مطرح نمی‌شود و فقط برخی نمایندگان به صورت تذکری صحبت می‌کنند. وزیر گزارش می‌دهد و نماینده هم تذکر، در نتیجه هر کدام به خانه خود می‌روند و هیچ ضمانت اجرایی نیز ندارد.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم تاکید کرد: پیشنهاد بنده این است که رئیس مجلس، کارگروه‌هایی را تشکیل دهد و بنشیند با وزرا، گفت‌وگو و چانه زنی کند و نتیجه را به صحن آورده و توضیح دهد. به عنوان مثال ابتدا کمیسیون مشترک مجلس و دولت درباره افزایش نرخ ارز، جلسه‌ای تشکیل داده و 5 راهکار مطرح کنند و در نهایت نمایندگان را در صحن در جریانِ نتایج جلسات قرار ‌دهند. در مورد حضور وزرای دولت هم در مجلس دهم و هم در مجلس یازدهم، صرفا به یک‌سری توصیه‌های اخلاقی بسنده می‌شود. جایی نیست که به ادعاهای نمایندگان رسیدگی شود.

او در خصوص مشکلات درون جریانی اصولگرایان در مجلس نیز بیان کرد: از اتفاقاتی که در مجلس یازدهم در حال رخ دادن است از قضیه ختم قرآن تا تغییر نام فرودگاه، خوشحال نیستیم. شبانه 5 بند به آئین‌نامه داخلی اضافه کردند و در حال اضافه کردن 41 بند دیگر هستند فقط برای اینکه افراد مدنظر خود را در کمیسیون‌ها قرار دهند. اینها کمیسیون‌ها را در مجلس مهندسی کردند، همان‌گونه که خارج از مجلس نیز، انتخابات را مهندسی کرده بودند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی اظهار کرد: به عنوان مثال در حال حاضر دکترای الهیات، عضو کمیسیون بودجه و دکترای پزشکی، عضو کمیسیون عمران است. شش روحانی در کمیسیون کشاورزی عضو هستند بنابراین از این به بعد هر کسی سوال شرعی دارد باید به کمیسیون کشاورزی مراجعه کند چراکه شش روحانی در آن کمیسیون نشسته‌اند. 70، 80 نماینده درخواست عضویت در کمیسیون امنیت داشتند. سوال این است اگر سفرهای خارجی لغو شود آیا باز هم نماینده‌ای خواهان این است که عضو این کمیسیون شود؟! در واقع استان‌هایی که دارای مشکلات امنیتی هستند باید عضو این کمیسیون شوند، نمایندگان استان‌های شمالی در این کمیسیون چه می‌کنند؟!/ 3