کد خبر: ۸۶۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳ 29 June 2020
 
 

فدراسیون فوتبال ایران در نامه‌ دوم به فیفا لحن قاطع و صریحی را خطاب به نهاد تصمیم گیر این ورزش در جهان ارسال کرد که با وجود همه مزایا، خطر رد و تعلیق فوتبال کشورمان را افزایش می دهد.

به گزارش تابناک ورزشی، مشکل و اختلاف بزرگ درباره ماهیت این فدراسیون در اساسنامه اصلاحی است؛ جایی که فدراسیون تعریف می‌شود. در این نامه بر عدم امکان تغییر ماهیت فدراسیون به عنوان یک نهاد "عمومی - غیردولتی" تاکید شده است.

فدراسیون فوتبال ایران در تازه‌ترین مکاتبه با فیفا در نامه‌ای قاطع، پاسخ ایرادهای اخیر فیفا به ماهیت فدراسیون فوتبال را داده تا علاوه بر توضیح درباره شرایط اصلاح اساسنامه، توجه فدراسیون جهانی را به دغدغه‌های این فدراسیون و مقررات ملی کشور نیز جلب کند.

فدراسیون فوتبال ایران، با استناد به قوانین جاری کشور، مسائل مختلف را برای فیفا تشریح کرده تا بدون تغییر در ماهیت فدراسیون، تاییدهای بین‌المللی را دریافت کند. فدراسیون فوتبال در این نامه به تداوم و چرایی ضرورت حفط عنوان نهاد "عمومی- غیردولتی" در اساسنامه پیشنهادی فدراسیون تاکید و اعلام کرده که هر عنوانی غیر این، مغایر با قوانین ملی ایران خواهد بود.

در نامه مذکور با بیان اینکه تمام فدراسیون های ورزشی و کمیته ملی المپیک برابر قانون مصوب سال ۱۳۷۱ در مجلس شورای اسلامی جزو نهادهای عمومی غیردولتی به شمار می‌روند و به جز این، ماهیت دیگری در سازمان اداری ایران وجود ندارد، بر حفط این عنوان در اساسنامه تاکید شده است.

هم‌چنین در این نامه تاکید شده که درج هر عنوانی مانند "مستقل - غیرانتفاعی" برای سازمان‌هایی مانند کمیته ملی المپیک نیز در سازمان اداری و قانونی ایران بلحاظ هویتی موجودیتی ندارد و اعلام شده که احتمالا درج چنین عنوانی در اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران به دلیل مطابقت با عنوان‌های مشابه خارجی و در چارچوب نهادهای عمومی - غیردولتی بوده است.

فدراسیون فوتبال برای رفع سوء تفاهم‌ها با فیفا و اعلام استقلال این مجموعه در ایران، تضمین‌های لازم را داده و گواه آن را نیز عدم دخالت دولت در اداره فدراسیون از زمان تعلیق این فدراسیون از سال ۸۶ به این سو عنوان کرده است.

با این حال، فدراسیون فوتبال برای رفع برخی از ایرادهای جزئی مانند بند وجود ۱۰ سال مدیریت در سابقه نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال و غیره را مورد تجدیدنظر قرار داده و تا جای ممکن ایرادهای مدنظر فیفا را اصلاح و تلطیف کرده است.

به نوشته خبرگزاری دانشجویان نامه دوم فوتبال ایران به فیفا در پی دومین مرحله ایرادهای فدراسیون جهانی به اساسنامه فدراسیون ایران نوشته شده است. فدراسیون فوتبال در نامه نخست خود به فیفا اعلام کرده بود که ماهیت این مجموعه همانند کمیته ملی المپیک، «عمومی - غیردولتی» است که فیفا نیز در ادامه نسبت به این موضوع ایراد گرفت و با اعلام اینکه کمیته ملی المپیک ایران به عنوان یک نهاد «مستقل - غیرانتفاعی» است، از این فدراسیون خواست تا هشتم تیرماه فدراسیون فوتبال با همین عنوان مشابه ثبت و اصلاحات را اعلام مجدد کند.

این خواسته فیفا در حالی مطرح شده بود که رئیس کمیته‌ی تدوین مقررات فدراسیون فوتبال ایران در این باره می‌گوید: "ما دو راه داریم یا باید بگوییم که فدراسیون موسسه خصوصی است که این برخلاف مقررات داخلی است یا باید تلاش کنیم فیفا را قانع کنیم که براساس مقررات ملی و داخلی ایران ، فدراسیون‌ها موسسات عمومی - غیردولتی هستند و درج عنوانی دیگر برای آنها موجب ایجاد تعارض بین اساسنامه فدراسیون با مقررات ملی می شود".

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار