کد خبر: ۸۶۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ 20 June 2020

قتل «ریحانه عامری» ناموسی نیست/ جزئیات پرونده های فساد اقتصادی

تابناک/رئیس کل دادگستری کرمان با اشاره به اینکه پرونده قتل «ریحانه عامری» ناموسی نیست، گفت: اختلافات خانوادگی باعث وقوع این قتل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، یدالله موحد پیش از ظهر شنبه در جمع اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه بیان داشت: مقابله جدی، فراگیر و لاینقطع با مفاسد درون سازمانی و برون سازمانی از اقدامات دستگاه قضا می‌باشد که در یک سال و نیم اخیر احکام بسیار مهمی نیز در این رابطه صادر شده است. ۹ مورد حکم اعدام اخلالگران در نظام اقتصادی از جمله این موارد است که بعضاً اجرا شده یا در حال اجرا است، چهار مورد حبس ابد، ۴۴ مورد حبس بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال، ۱۱۶ مورد انفصال از خدمت و … از دیگر موارد در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان کرمان در سال گذشته ۳۴۴ نفر از بابت ارتکاب جرایم اقتصادی، ارتشا، اختلاس، پولشویی، قاچاق کالا و ارز، تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال دولتی و … وارد زندان‌های استان شدند، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۹ نفر به دلیل ارتکاب این جرایم وارد زندان شدند.

حضور ۱۴۴ نفر در زندان‌های کرمان به دلیل مفاسد اقتصادی

موحد تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴۴ نفر به اتهام جرایم مربوط به فساد اقتصادی در زندان به سر می‌برند که در حال گذراندن دوره محکومیت خود بوده یا تحت قرار بازداشت موقت هستند و پرونده آن‌ها در حال رسیدگی است که از آن جمله می‌توان به پرونده اخلال در نظام پولی و بانکی در شهرستان سیرجان که در حال رسیدگی است، اشاره کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان به جزئیات پرونده فوق اشاره کرد و گفت: در آبان سال گذشته یک باند با برنامه ریزی و اقدامات پیچیده قصد داشت از طریق اینترنتی به سیستم بانکی نفوذ کند و ۱۵ میلیارد تومان به نفع خود جابه جا کنند که در حین ارتکاب جرم توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و دستگیر شدند.

موحد ادامه داد: در خصوص این پرونده هشت نفر در کرمان زندانی هستند ضمن اینکه مشخص شد این افراد در تهران نیز فعالیت‌هایی داشتند که در این راستا شش نفر متهم تحت تعقیب و بازداشت قرار گرفتند و موفق نشدند که این وجوه را از اموال دولتی خارج کنند.

وی یادآور شد: در رابطه با پرونده فساد شهرداری سیرجان نیز ۱۵ متهم داشتیم که در جریان آن دو نفر تبرئه شدند و مابقی به تناسب جرمشان محکومیت‌های قابل توجهی از جمله حبس، انفصال دائم یا موقت از خدمت، شلاق و … دریافت کردند و تمامی وجوه برگشت داده شد.

جزئیات پرونده فساد اقتصادی مدیرکل غله استان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان به پرونده اداره کل غله استان کرمان اشاره کرد و گفت: در رابطه با این پرونده مدیر کل و یکی از معاونان وی به همراه چند نفر از کسانی که در این باند ارتشا دخیل بودند، دستگیر شدند.

موحد ادامه داد: در حال حاضر مدیر کل و معاون با قرار بازداشت موقت در بازداشت به سر می‌برند این افراد نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان در مراحل مختلف به عنوان رشوه جابه جا کردند که امکان افزایش این عدد وجود دارد.

وی با اشاره به پرونده بانک سپه در سال ۸۷ که با اتهام اختلاس و تضییع وجوه دولتی در اثر اهمال بود، افزود: رئیس یکی از شعب بانک سپه در کرمان مبلغ ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده ضمن اینکه ضمانت نامه بانکی نیز صادر و وجوه از بانک خارج شده است اما پرونده تسهیلات وجود ندارد که در حال حاضر مدیر بانک بازداشت و مابقی متهمان با قرار وثیقه آزاد هستند.

موحد به پرونده دیگری در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی و اداری استان اشاره کرد و ابراز داشت: پرونده شهرداری ارزوئیه اخیراً تشکیل شده و شهردار و یک کارشناس شهرداری به همراه یکی از اعضای شورای شهر در حین ارتکاب جرم توسط اطلاعات سپاه دستگیر شدند و با قرار بازداشت موقت در زندان به سر می‌برند.

وی با اشاره به پرونده ۱۵۰ میلیون تومانی در بخشداری ماهان افزود: این پرونده متعلق به سال‌های گذشته است که اخیراً توسط سازمان بازرسی کل کشور کشف شده و متهم پرونده به دادگاه احضار و مدتی در بازداشت بوده که اخیراً با قرار وثیقه آزاد شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: پرونده شهرداری رودبار جنوب، شهرداری فاریاب، شهرداری نجف شهر سیرجان نیز از نمونه‌های دیگر است؛ همچنین رسیدگی به پرونده بیمه دانا در خصوص جعل و خیانت در امانت به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان بوده است که در این راستا متهم با همکاری دو نفر دیگر وجوه شرکت کرمان موتور را به نفع خود برداشته و تحویل نمایندگی بیمه نداده بودند همچنین پرونده مربوط به شرکت توزیع برق شمال استان کرمان نیز در دست بررسی و تحقیق است.

موحد تصریح کرد: در سال ۹۸ شورای حفظ حقوق بیت‌المال ۲۴۷ مصوبه با رویکرد صیانت از اموال عمومی، انفال و دارایی‌های دولت و نیز نظارت بر دستگاه حفظ حقوق بیت‌المال داشته ضمن اینکه مقابله با توسعه حاشیه‌نشینی و گسترش شهر، زمین خواری، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط و صیانت از بستر رودخانه و منابع آبی زیر زمینی استان را در دستور کار خود داشته است.

اداره تصفیه و امور ورشکستگی در استان کرمان راه‌اندازی می‌شود

موحد گفت: در حوزه اراضی ۷۵۹ هکتار اراضی دولت در سطح استان در سال گذشته به دولت برگردانده شده همچنین از تغییر کاربری ۱۵۵ هکتار اراضی مزروعی جلوگیری شد.

وی افزود: طی سال گذشته ۷۳۷ حکم قضائی در رابطه با مصلوب المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز صادر شده همچنین ۲۳۰ مورد آزادسازی حریم و بستر رودخانه با هماهنگی دستگاه قضائی اجرایی شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: به منظور اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و حمایت از بخش‌های تولیدی در سال ۹۸ تقریباً ۱۳۵ پرونده در دستگاه قضائی استان تشکیل و رسیدگی شده که اگر این رسیدگی‌ها صورت نمی‌گرفت نزدیک به هشت هزار کارگر و نخبه کار خود را از دست می‌دادند که در این خصوص یکی از پنج استان برتر کشور شدیم ضمن اینکه به زودی اداره تصفیه و امور ورشکستگی در استان راه‌اندازی خواهیم کرد.

جزئیات پرونده قتل «ریحانه عامری»

رئیس کل دادگستری استان کرمان به موضوع پرونده قتل «ریحانه عامری» اشاره کرد و افزود: این پدر و دختر به مدت هفت سال به دلیل اختلافات خانوادگی با یکدیگر مشاجره داشتند که در نهایت این اتفاق رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: شایعات در خصوص اینکه وی بر اثر ضربه تبر و به خاطر مسائل ناموسی کشته شده کذب است و صحت ندارد ضمن اینکه باید اطلاع رسانی درباره این چنین وقایعی منطبق با نیازها و شرایط جامعه باشد لذا انتظار از رسانه‌ها این است که افکار عمومی را هدایت کنند.

موحد در خصوص پرونده «مهدی جهانگیری» بیان داشت: مهدی جهانگیری در کرمان نیست و ما اطلاع دقیقی از این پرونده نداریم زیرا پرونده در تهران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار