کد خبر: ۸۶۴۴۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱ 19 June 2020
 
 
تحریم‌های تازه آمریکا علیه بشار اسد و خانواده‌اش، روزگار را برای حکمران جوان و جنجالی سوریه سخت‌تر خواهد کرد، این مطلب درباره بشار اسد است، بخوانیدش.

برترین‌ها: تحریم‌های تازه آمریکا علیه بشار اسد و خانواده‌اش، روزگار را برای حکمران جوان و جنجالی سوریه سخت‌تر خواهد کرد، این مطلب درباره بشار اسد است، بخوانیدش.

 بشار اسد سومین فرزند حافظ اسد در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۵۶ در سوریه به دنیا آمد. وی در رشته چشم پزشکی در دمشق و لندن تحصیل کرد. حافظ اسد از سال‌ها پیش از مرگ خود، پسر بزرگش، باصل اسد را برای جانشینی خویش تعلیم داده بود، اما یک سانحه رانندگی مشکوک در سال ۱۹۹۴ جان او را گرفت و پسر دوم خاندان اسد، بشار اسد که تا آن زمان علاقه چندانی به سیاست نشان نمی‌داد و در لندن در حال تحصیلات پزشکی با تخصص چشم پزشکی بود، به صحنه سیاست کشانده شد. بشار اسد اکنون رئیس جمهور سوریه است.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

بشار اسد پس از به قدرت رسیدن، سعی کرد تا اقتصاد بسته سوسیالیستی سوریه که در زمان پدرش، حافظ اسد ساخته شده بود را به یک اقتصاد باز و غیر سوسیالیستی تغییر دهد.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

خانواده بشار اسد

اسما اسد، متولد۱۱ اوت ۱۹۷۵ است. وی همسر بشار اسد و بانوی اول سوریه محسوب می شود. وی همچنین فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه کینگز لندن است. اسد و اسماء دارای سه فرزند هستند، حافظ 8 ساله و کریم 4 ساله و یک دختر 6 ساله که همگی در یک بلوک آپارتمانی بر روی تپه ای مشرف به دمشق زندگی می کنند. یکی از ماجراهای جالب توجه درباره بانوی اول سوریه مربوط به زمانی است که در سال 2000 با «بشار اسد»، ازدواج کرد. وی اولین کاری که انجام داد ناپدید شدن از دید عموم بود؛ بعد از آن معلوم شد در این مدت به طور ناشناس در سراسر سوریه تردد کرده تا از نزدیک با مشکلات کشورش آشنا شود و قبل از آنکه مردم هرگونه تصور قبلی درباره وی پیدا کنند او مردم خود را بشناسد.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

ریاست جمهوری

در سال ۲۰۰۰ بشار اسد به عنوان تنها کاندیدای ریاست جمهوری سوریه به جانشینی پدرش حافظ اسد انتخاب شد. وی در این انتخابات ۹۷ درصد آرا را به دست آورد. بشار اسد در سال ۲۰۰۷ هفت سال دیگر برای ریاست جمهوری سوریه انتخاب شد. وی در آن سال در همه پرسی، ۱۱ میلیون رای مثبت آورد و فقط حدود ۲۰ هزار نفر با ادامه ریاست جمهوری وی مخالفت کردند.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

جنگ داخلی سوریه

در سال ۲۰۱۱ با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در جهان عرب، تظاهراتی نیز در شهر‌های مختلف سوریه نظیر حمات، جبله، دمشق، لاذقیه، درعا و حمص به وقوع پیوست که با سرکوب ارتش سوریه مواجه شد. تظاهراتی پراکند‌های در شهر‌های دیگر سوریه نیز بوقوع پیوست که در سه شهر حمص، درعا و حما شدیدتر بود. بشار اسد در ابتدا در مورد این اعتراضات در رسانه‌های سوریه نظری نمیداد. اما پس از اینکه سرکوب‌ها توسط ارتش بالا گرفت و هم چنین در برخی شهر‌ها بخصوص در شهر حمص قیام مسلحانه توسط ارتش آزاد سوریه علیه حکومت وی رخ داد به مصاحبه با رسانه‌های دولتی سوریه پرداخت و علت این اعتراضات در سوریه را اسرائیل دانست، او اعلام کرد که با اقتدار در برابر این توطئه‌ها میایستد. اتحادیه عرب پس از خیزش سوریه ۲۰۱۲-۲۰۱۱ و کشته شدن هزاران معترض سوری توسط حکومت بشار اسد، عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآورد.

تحریم‌ها

در تاریخ ۲۳ مه ۲۰۱۱، وزیران خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، بشار اسد و ۹ شخصیت ارشد و دارایی های خارجی حکومت سوریه را تحریم کردند. در شورای امنیت پس از پنج روز رایزنی، سرانجام در ۴ فوریه ۲۰۱۲ و پس از گذشت یازده ماه از خیزش سوریه، دولت‌های چین و روسیه با قطعنام‌های که پایان حکومت بشار اسد را خواسته بود مخالفت و آن را وتو کردند.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ سوریه

در ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، بشار اسد برای شرکت در انتخابات ریاستجمهوری سوریه (۲۰۱۴) ثبت نام کرد و در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ صلاحیت وی و دو نفر دیگر، ماهر حجار و حسن النوری تأیید شد. بشار اسد نهایتاً با کسب ۸۸٫۷ درصد آرا مجدداً برای سومین دوره هفت ساله رئیس جمهور سوریه شد.

قطعنامه برکناری بشار اسد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۷ فوریه ۲۰۱۲، با تصویب قطعنامه‌ای یازده ماه سرکوبی معترضان در سوریه را محکوم کرد. قطعنامه تصویب شده در مجمع عمومی از دولت بشار اسد می‌خواهد که ظرف ۱۵ روز طرح اتحادیه عرب را اجرایی کند. اتحادیه عرب خواستار کناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری و انتقال قدرت به معاونش بود. ۱۳۷ کشور که به این قطعنامه رای مثبت دادند، خواستار پایان خشونت‌ها در سوریه شده‌اند. ۱۲ کشور از جمله ایران، روسیه، چین، کوبا، ونزوئلا و کره شمالی به این قطعنامه رای منفی دادند.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

نحوه زندگی رییس جمهور سوریه از نگاه رسانه‌ها

خبرگزاری فرانسه: اسد از پدرش "حافظ اسد" خونسردی را به ارث برده است اما اگر او بنا بر ادعاها دستور حمله شیمیایی را صادر کرده باشد نشان می دهد بشار حکمت را از پدرش به ارث نبرده است.

واشنگتن پست: اسماء (همسر بشار اسد) به میزان زیادی درگیر ساخت موزه کودکان در مرکز دمشق است. این زوج وقت زیادی را به همراه فرزندان خود می گذرانند. در چند هفته اخیر تنها تغییر روی داده این است که در جای قبلی خود نمی خوابند.

رویترز: بشار اسد سعی می کند تصویری از یک رهبر آرام و آماده مقابله با بزرگترین چالش از زمان برعهده گرفتن قدرت تاکنون ارائه کند.

بسیاری از این موضوع متعجب اند که بشار اسد و همسر انگلیسی او، اسما، که روزی به دنبال مدرنیزه کردن خاورمیانه بودند، در نهایت در جایگاه قدرت حکومتی نشسته‌اند که به اعمال خشونت متهم است.

برای مدتی طولانی او از انظار عمومی مخفی بود. اما ایمیل‌های هک شده او در سال ۲۰۱۲ نشان داد که اسما در این مدت مشغول خریدهای اینترنتی بوده است. اتحادیه اروپا با بلوکه کردن اموالش، و قرار دادن ممنوعیت مسافرتی برای او، اسما را تحریم کرد. در نهایت او در صحنه حاضر شد و شروع به سخنرانی برای مادران سربازان کشته‌شده برای دفاع از همسرش کرد. او با تلویزیون روسیه مصاحبه می‌کرد و در مورد همسرش حرف می‌زد و در اینجا بود که اسما،به بانوی اول سوریه بدل شد.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

نقش روسیه در تحولات سوریه

گزارش‌هایی غیررسمی منتشر می‌شد که روسیه حاضر شده به خانواده اسد پناه دهد؛ اگر این نوع گزارش‌ها تأیید نگرفت، اما ورود روسیه به جنگ داخلی سوریه، چنان تاییدیه عملی گرفت که سوریه پایگاه نظامی نیز در اختیار روس‌ها گذاشت به این امید که در کنار کمک‌های عملی و مالی ایران و حزب‌الله بقای رژیم دمشق تضمین شود. بشار اسد بارها از کمک های روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم و برقراری دوباره صلح در سوریه قدردانی کرد. جنگ سوریه را جنگ هفتاد و دو ملت نیز می‌نامند؛ از ترکیه و ایران تا شرق و غرب دنیا و حامیان جناح‌هایی مانند عربستان و امیرنشین‌ها و سایر کشورهای عربی که سوریه را از اتحادیه عرب بیرون کردند، تا روسیه و آمریکا و دیگران پایشان به این جنگ باز شد. حالا سوریه چند تکه شده اما دولت دمشق در ماه‌های اخیر ظاهراً تا حد زیادی دست بالا را گرفته و می‌گوید که خود را برای دوران جدید آماده می‌کند.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

نظر اسد در مورد رابطه با ایران

اسد خرداد ماه سال ۱۳۹۷ در گفتگو با شبکه العالم در پیرامون رابطه ایران و سوریه گفت: درباره موضوع ایران، باید به صورت واضح تأکید کنم، رابطه سوریه و ایران رابط‌های راهبردی است و تحت تاثیر مسائل جنوب و شمال قرار ندارد، این رابطه با همه جوانبش به صورت واقعی با حال و آینده منطقه مرتبط است، و تحت تاثیر قیمت‌های بازار بین المللی قرار نمی گیرد. نه سوریه و نه ایران هرگز این رابطه را در بازار سیاسی بین المللی مطرح نمی‌کنند، تا بخواهد مکانی برای سازش باشد از نظر ما، تصمیم گیری دربارۀ سوریه فقط متعلق به خود سوری‌ها است. ما در یک نبرد یکسان هستیم، و اگر تصمیمی درباره ایران داشته باشیم، با ایرانی‌ها سخن خواهیم گفت و با هیچ طرف دیگر صحبت نخواهیم کرد.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

فرانسه بازیگر جدید بحران سوریه

با این که همواره از کشورهای آمریکا، روسیه، ایران و ترکیه به عنوان مهم ترین بازیگران در بحران سوریه یاد می شود ولی در این میان بازیگر دیگری که در "بازی سوریه" به دنبال منافع خاص خود بوده و بیشتر مواقع در پشت پرده قرار گرفته است، فرانسه است. فرانسه که به تعبیر دیگری در سوریه به صورت چراغ خاموش حرکت و فعالیت می کند در واقع منافع و اهداف متعددی را از حضور در این کشور دنبال می کند. یکی از مهم ترین برنامه هایی که فرانسه به صورت آهسته و گام به گام پیش می برد طرح جایگزینی نیروهای نظامی فرانسه به جای نیروهای آمریکایی پس از خروج آمریکا از سوریه است. در واقع فرانسه با نزدیکی به بشار اسد و کمک مالی به دولت او و به دست آوردن همراهی بشار اسد در پی نهادینه کردن حضور خود در شمال سوریه و پر کردن خلأ پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

پایان خوشبختی؛ همسر بشار اسد و ابتلا به سرطان

ظاهراً اما خوشبختی خاندان اسد در هاله‌ای از تردید قرار گرفته‌است؛ بانوی اول سوریه در اتفاقی نادر در دنیای عرب به سرطان پستان مبتلا است. به گفته بشار اسد، سرطان اسما حاد است اما «زود شناسایی شده و مراحل درمان آغاز شده‌است». شبکه‌های اجتماعی بشار اسد نیز عکس‌هایی از او را در کنار همسرش در حال درمان منتشر کرده‌اند؛ تصاویری که لاغر و نحیف‌تر شدن اسما را بیش از هر زمان دیگری به خوبی نشان می‌دهد. اما اسما اسد در کنار شوهر پزشک حکمرانش، هنوز بیشترین امکانات پزشکی و درمانی را دارد مگر آنکه سرطانش پیشرفته‌تر از آن باشد که کاخ اسد بیان کرده و در آن صورت، شاید زنی دیگر امید بانوی اول شدن را در دل بپروراند.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

تظاهرات در سوریه علیه بشار اسد به دلیل اوضاع بد اقتصادی

خبرگزاری آلمان از تظاهراتی در سوریه گزارش داده است که چندین روز ادامه داشته است. در شهر سویدا، محل زندگی دوروزی‌های سوریه واقع در جنوب این کشور مردم به شرایط وخیم اقتصادی اعتراض کردند.

معترضین علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شعار داده‌ و در مرکز این شهر دست به راهپیمایی زده‌اند. در روزهای گذشته صدها نفر به خیابان‌ها آمدند و معترضین با سر دادن شعار خواستار برکناری رئیس جمهور این کشور شدند. سوریه در حال حاضر دچار بحران شدید اقتصادی شده و لیر این کشور ارزش خود را در مقابل دلار به شدت از دست داده است. یک دلار آمریکا برابر است با ۳۵۰۰ لیر سوریه. با سقوط لیر سوری بهای اجناس و کالاهای ضروری بیش از حد افزایش پیدا کرده و بسیاری از فروشگاه‌ها تعطیل اعلام شدند. علاوه بر آن  تحریم‌های آمریکا تحت عنوان "لایحه سزار" علیه بشار اسد نیز اعمال شده که اوضاع را در این کشور بدتر خواهد کرد.

روزگار سخت آقای بشار اسد و بانوی محترمه

آمریکا بشار اسد و همسرش را تحریم کرد

شبکه خبری اسکای‌نیوز گزارش داد:  «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد دولت متبوعش 39 شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با سوریه تحریم کرده است که نام «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و همسرش «اسماء اسد» نیز در بین آنها دیده می‌شود. وزیر امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید دولت این کشور علیه سوریه اعلام کرد: «وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه 39 مورد تحریم را تحت قانون سزار و فرمان اجرایی 13894 به‌عنوان آغازی بر یک کارزار فشار اقتصادی و سیاسی پایدار برای مسدود کردن درآمدها و حمایت‌هایی که رژیم اسد برای جنگ‌افروزی و خشونت علیه مردم سوریه به کار می‌گیرد، اعلام می‌کنند.»

همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه سوریه تاکید کرد که روابط و همکاری های اقتصادی مان با سوریه را حفظ و تقویت خواهیم کرد. وی افزود: در شرایطی که جهان درگیر همه گیری کرونا است، اعمال این قبیل تحریم های غیرانسانی، تنها رنج و آلام مردم سوریه را تشدید خواهد کرد.

بسیاری از مخالفان داخلی دولت سوریه ادعا می کنند که دولت اسد موفق نخواهد شد. با این حال هنوز نمی‌دانیم که بشار اسد و همسر انگلیسی‌اش چه طرحی برای آزادسازی سوریه از شر مخالفان و بهبود شرایط اقتصادی در سر می‌پرورانند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار