نشست وزیر اقتصاد و مدیران ارشد در بابلسر
نشست وزیر اقتصاد و امور دارایی به همراه مجموعه‎ای از مدیران ارشد این وزارتخانه روز گذشته (پنجشنبه) در حالی در بابلسر برگزار شد که بخش تولید و مدیران اقتصادی استان بیشتر به جای بیان مشکلات خود به مسائل حاشیه‌ای و ارائه اطلاعات عمومی استان پرداختند، وضعیتی که وزیر آن را " فرصت‌سوزی " نامید .
کد خبر: ۸۶۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹ 19 June 2020

به گزارش تابناک مازندران ، نخستین نشست هم اندیشی وزیر مازندرانی با فعالان اقتصادی استان به همراه معاونان و مدیران سازمان های زیرمجموعه این وزاتخانه و همچنین مدیران عامل بانک های دولتی در هتل میزبان بابلسر برگزار شد و هدف آن هم شنیدن مشکلات بخش های مختلف اقتصادی اعم از تولیدی و غیرتولیدی و گره گشایی از آنها بوده است.

وزیر و مجموعه وزارت اقتصاد در این نشست به نوعی با تمام قوا به مازندران سفر کردند زیرا هیات همراه وزیر شامل رییس سازمان امور مالیاتی ، رییس سازمان بیمه ،ریئس گمرک و مدیران عامل حدود ۸۰ درصد بانک های کشور و معاونین بانک ها ، شرکت های سرمایه گذاری و وزارتخانه بودند ، جلسه ای که به قول خود وزیر اقتصاد و دارایی برای حل مشکلات بخش تولید و فعلان اقتصادی مازندران برگزار شد و مدیرانی که به اصرار وزیر به بابلسر کشیده شدند تا حرف ها و مشکلات اقتصادی سرسبز ترین استان کشور را بشنوند و برای برون رفت از آن راهکاری ارائه دهند.

اما با وجود حضور تمام قد مدیران ارشد اقتصادی کشور در نشست هم اندیشی ، مسائل مطرح شده کمتر ارتباطی با مشکلات اقتصادی مازندران داشت و بیشتر همانند جلسات دیگر استانی به توصیف طبیعت زیبای مازندران و اعلام میزان تولید پرتقال و کیوی و همچنین چشم نوازی سواحل خلاصه شد.

خبرنگار ایرنا که از ابتدا تا انتهای جلسه حضور داشت ، می نویسد که گویا مدیران و متولیان اقتصادی مازندران دستور کار و هدف جلسه را فراموش کرده و چنین جلسه ای را که عملا در سطح ملی برگزار شد ، با جلسات دیگر همسان پنداشتند.

یکی از خلاء های مهم نشست هم عدم حضور استاندار مازندران بود که به دلیل همزمانی با افتتاح پروژه های ملی استان با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری موفق نشد در نشست حضور یابد.

تکیه بر حرف‌های کلی

۲ سخنرانی آغازین جلسه هم اندیشی دیروز وزیر اقتصاد با فعالان اقتصادی استان که تقریبا ۴۵ دقیقه به طول انجامید ، فقط به ارائه تصویری زیبا از استان مازندران خلاصه شد؛ از تولید ناخالص داخلی مازندران گرفته تا نرخ بیکاری ، از گردشگر پذیری دریا تا بکر بودن جنگل های سرسبز هیرکانی ، از وجود چهار بندر مازندران تا جاده های چهار بانده و زیبای استان و همچنین از پولدار بودن مازندرانی ها تا بالا بودن نرخ سپرده گذاری مردم استان ؛ مطالبی که هر روزه به انحای مختلف در رسانه ها تکرار می شود.

از جمله مطالب دیگری که دیروز توسط سخنرانان نخست نشست هم اندیشی مطرح شد ، طول زیاد جغرافیای مازندران ، قدرت استان در تولید کیوی و مرکبات ، مرغوبیت برنج استان و همچنین خاک حاصلخیز استان بود.

مدیران اقتصادی استانی با دغدغه ملی

جالب اینجا بود که از سخنرانی مدیران اقتصادی استان که بگذریم، متولیان بخش خصوصی نیز کمتر به مشکلات اقتصادی خاص بخش تولید استان اشاره کردند و بیشتر به طرح مسائل ملی و حتی بین المللی پرداختند.

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معاون و کشاورزی و همچنین رییس خانه صنعت ، معدن و تجارت ۲ نماینده بخش خصوصی برای طرح مشکلات این بخش بودند که عمده سخنانشان به مسائل ملی گذشت ؛ مسائلی همچون مشکلات حوزه سوییفت و نقل و انتقالات مالی ، ۲ نرخی بودن ارز ، ضمانت صادراتی و ارز پایه صادراتی و همچنین مشکلات فقدان فروش نفت ، مشکلاتی که کشور در شرایط خاص کنونی گرفتار آن است و راه برون رفت از آنها هم در اختیار وزیر اقتصاد و معاونانش نیست ضمن این که وزیر و مجموعه وزارتخانه هم خودشان بهتر از همه در جریان این دست مشکلات قرار دارند و هم راه حلش را می دانند.

تنها موضوع مرتبطی که در سخنان نمایندگان بخش خصوصی به آن اشاره شد ، پایین بودن سطح اختیارات مدیران بانک های استان مازندران و کم برخورداری استان از سقف تسهیلاتی بانک ها بود.

کلی گویی در نشستی که کلیت یک وزارتخانه مهم اقتصادی کشور در آن حضور داشتند به حدی دلسرد کننده بود که در نهایت فعالان اقتصادی حاضر در جلسه را به انتقاد واداشته و آنها را متقاعد کرد تا شخصا پیگیر مشکلاتشان شوند و به همین دلیل هم یکی یکی با پرونده هایی زیر بغل شخصا به حضور وزیر تا برای حل مشکلاتشان چاره جویی کنند و این کار لحظاتی حتی نظم جلسه را به هم ریخت.

فرصت سوزی به سبک نمایندگان مجلس

نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز گذشته حضور پررنگی داشتند و از 12نماینده استان در مجلس 11 نماینده در نشست فعالان اقتصادی با وزیر اقتصاد حاضر بودند.یکی از ویژگی های خوب این نشست دادن فرصت طرح مسایل و مشکلات به شرکت کنندگان بود تا جایی که هشت تن از نمایندگان استان در این جلسه سخنرانی کردند.

با وجود این که حدود 70 درصد نمایندگان استان فرصت سخنرانی یافتند و انتظار این بود که دستکم آنها مسایل و مشکلات استان را مطرح کنند یا موانع و مشکلات تحقق برنامه هایی را در تبلیغات انتخاباتی به مردم وعده داده بودند ، طرح نمایند ، اینگونه نشد و آنها نیز به با اظهار نظر کلی تلاش کردند تا در جلسه اعلام حضور کنند.

یکی از محورهای صحبت های بعضی از نمایندگان گذشته از کلی گویی و انتقاد از وضعیت موجود استان ، ارائه نظرات شخصی در باره مدیریت کلان کشور بود. اظهارات کلی نمایندگان هم بیشتر معطوف به نقد کلی عملکرد دولت ، سخنرانی شعاری و احساسی بود و کمتر رنگ و بوی راه حل ، پیشنهاد و همچنین چگونگی برون رفت از مشکلات پیش آمده برای فعالان اقتصادی داشت.

نکته جالبی که توسط برخی از نمایندگان مطرح شد این عبارت بود که " اینگونه جلسات و سخنرانی ها دردی را دوا نمی کند و باید برای مشکلات اساسی مردم چاره اندیشی کرد ".

طولانی شدن سخنرانی هشت نماینده از 12 نماینده مازندران در مجلس شورای اسلامی در نشست نیمه روزه هم اندیشی و طرح مسایل کلی و بی ارتباط با مشکلات استان و موضوع نشست ، سبب اعتراض فعالان اقتصادی شرکت کننده شد. آنها سخنرانی نمایندگان را اتلاف وقت نشست ارزیابی کردند و بر این اعتقاد بودند که نمایندگان فرصت دیدار خصوصی با وزیران را دارند و می توانند ارائه دیدگاههای خود در باره مسایل و مشکلات کلان کشور و انتقاد از مشی دولت را در آن جلسات به وزیران منتقل کنند و در نشست های استثنایی که اینگونه در استان تشکیل می شود ، نباید وقت جلسه به کلی گویی و ارائه مطالب بی ربط بگذرد.

تذکر پشت تذکر

سخنرانی های پیوسته مدیران اقتصادی ، مجمع نمایندگان مازندران و نمایندگان بخش خصوصی در حالی بود که وزیر اقتصاد و دارایی در خلال جلسه چندین بار نسبت به بیان مسائل کلی ، فرعی و حاشیه ای به سخنرانان تذکر داد.

دکتر فرهاد دژپسند با اظهار این که برگزاری چنین نشستی در شرایط کرونایی برایش چندان کار آسانی نبوده و انتقادات زیادی را به جان خریده است تا بتواند این نشست را با حضور تمامی مدیران ارشد بخش های اصلی اقتصادی برگزار کند ، گفت : آنچه که باعث شد تا همه انتقادات را تحمل و برگزاری چنین نشستی را توجیه کنم این است که بتوانیم مشکلی از بخش تولید حل کنیم چرا که امسال سال جهش تولید است و همه ما برای حل مشکل تولید وظیفه داریم .

وی افزود : قرار بود این نشست سال گذشته و ماه اسفند برگزار شود ، اما شرایط ویژه کرونایی برگزاری آن را به تعویق انداخت و البته در برگزاری این نشست نیز مسائل متعددی را پیش آورد.

دژپسند حل مشکلات بخش تولید را برنامه دولت دانست و گفت : حل مشکلات حوزه تولید استان ها از جمله مازندران از اولویت های دولت است زیرا مازندران دارای ظرفیت هایی است که هم برای مردم استان و هم برای کشور بسیار حیاتی محسوب می شود.

حسرت وزیر

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: مشکلاتی که مطرح شد برای همه استان ها مشترک است در حالی که من و همراهانم امروز انتظار داشتیم بیشتر وارد مسائل و مشکلات استان مازندران شویم.

دژپسند با اشاره به اینکه بحث هایی در مورد نرخ ارز و سیاست های ارزی در همه استان ها مشترک است و همواره در حال شنیدن آنها هستیم ، افزود: اما کاش امروز مدیران و نمایندگان فعالان اقتصادی بیشتر به مشکلات استان خود می پرداختند.

وی با اعلام این که گردآوری مدیران عامل بانک ها ، شرکت های سرمایه گذاری و همچنین رییس سازمان های مالیاتی و بیمه و همچنین معاونین این سازمان ها و وزارت اقتصاد و دارایی کار دشواری بوده است ، گفت : می شد از این فرصت استفاده مفیدتری کرد و به جای مسائل کلی که فایده ای برای استان ندارد ، به مسائل جزئی تر و مشکلات ویژه تولید کنندگان استان می پرداختیم.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود : ما مشکلات و طرح های نیمه تمامی در استان مازندران داریم که نیازمند راهکار و پیگیری های خاص است که می شد در جلسه امروز آن را مطرح کرد.

دژپسند با بیان اینکه پیگیری تسهیلات بانکی ، مشکلات بیمه ای ، مشکلات حوزه مالیاتی تولید کنندگان مازندرانی خواسته نشست امروز بود ، گفت : ولی دریغ از این نوع مباحث که به نوعی فرصت سوزی بخش اقتصادی استان بود.

وی بحث های کلی و گلایه از وزیر اقتصاد را امری عادی توصیف کرد و گفت: وزارت اقتصاد و دارایی گوش شنوایی برای انتقادها دارد ، اما امروز جای حل مشکلات بود و نه بیان انتقادها ، تعریف ها ، تمجید ها ، خیر مقدم گویی و امثال آن.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه برنامه وزرات اقتصاد کوچ از ساختمان ستادی به کف مسائل اقتصادی بوده است ، افزود : فرصت سوزی امروز بیانگر مدیریت نادرست مدیران اقتصادی مازندران بوده که نیازمند تغییر رویه است.

وی حرف های عملیاتی و پیشنهادات اجرایی برای حل دغدغه بخش های اقتصادی را نیاز اصلی نشست مدیران اقتصادی با فعالان اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت : خوب بود امروز مدیران و تولید کنندگان و فعالان بخش اقتصادی استان مشکلات خود و پیشنهادات مدنظر را ارائه و از تعارف پرهیز می کردند.

البته در پایان وزیر اقتصاد خود به مشکلات فعالان اقتصادی استان در خصوص صدور مجوز ، پنجره واحد، تامین تسهیلات و همچنین خروج تملک دارایی توسط بانک ها پرداخت و وعده داد که در آینده نزدیک بار دیگر چنین نشستی در استان برگزار خواهد شد اما لازم است در خصوص دستور کار جلسه تجدید نظر شود.

منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار