کد خبر: ۸۶۴۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 18 June 2020
 
تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ابتلای ۱۲۰ نفر به کرونا در یک مراسم عروسی / فتاح به مجلس گزارش می‌دهد / حمله توپخانه‌ای و موشکی سپاه در غرب کشور و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

دبیر ساماندهی مد: دنیا به سمت پوشیدگی می‌رود

مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور: دنیا در حال حاضر به سمت پوشیدگی پیش می‌رود و در حال خروج از برهنگی هستند؛ این برای کشور ما یک فرصت است که جایگاه خود را در این عرصه نشان بدهد. /انصاف نیوز

جوابیه دفتر رییس جمهور به ادعای فشار دولت به صداوسیما

روابط عمومی ریاست جمهوری در پی درج خبری با تیتر «فشار دولت به صداوسیما برای جلوگیری از پخش مذاکرات هیات دولت» در یک خبرگزاری با اشاره به اینکه صداوسیما اجازه پخش مذاکرات ستاد ملی کرونا را نداشت، سیاست دولت را بسط شفافیت و آزادی اطلاعات عنوان کرد. در بخشی از این جوابیه آمده: پوشش رسانه‌ای جلسات رسمی و غیر علنی کشور، همچون جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا یا نشست شورای عالی امنیت ملی و مواردی از این قبیل، تابع ضوابط و روال‌های روشنی است و انتشار محتوا و مباحث این جلسات از قواعد خاصی پیروی می‌کند و رسانه‌های رسمی کشور به ویژه رسانه ملی به این ضوابط اشراف دقیقی دارند. در این نامه از ریاست محترم سازمان صداوسیما درخواست شده تا نسبت به تخلف مسئولان بخش خبری که برای دومین بار محتوای جلسه را بدون هماهنگی پخش کرده‌اند، رسیدگی شود و معلوم نیست از کجای این نامه خبرگزاری فارس استنتاج کرده که دولت صداوسیما را برای سانسور حداکثری جلسات دولت تحت فشار قرار داده است.

ماجرای قتل دختر جوان کرمانی توسط پدرش از زبان پلیس

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به کشته شدن یک دختر در کرمان گفت: خبر کشتن این دختر با تبر توسط پدرش صحت ندارد. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان: در پی اختلاف خانوادگی و پس از جر و بحث صورت گرفته بین پدر و دختر، پدر در حین عصبانیت یک میله آهنی به سمت دخترش پرتاب کرده که با اصابت میله به سر دختر، باعث مرگ دختر می‌شود. مطالب عنوان شده در فضای مجازی کذب بوده و در این حادثه دختر به دلیل ضربه میله آهنی که بر سرش وارد شده، فوت کرده است.

این فرد سالم بوده و هیچ گونه مشکلی و یا اعتیادی نداشته است. مقتول دختر خانمی ۲۵ ساله بوده و اکنون پدر وی نیز در بازداشت پلیس به سر می‌برد.

واکنش ابتکار به قتل‌های ناموسی اخیر

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در واکنش به اخبار تازه قتل‌های ناموسی به خبرآنلاین گفت: «بهترین کاری که در حال حاضر برای پیشگیری از این نوع قتل‌ها می‌توانیم انجام دهیم، تسریع در اجرایی شدن لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت است.» البته پاسخ او در مقابل این که با شنیدن این اخبار اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد، چیست، این است: «هر بار از شنیدن این اخبار غصه می‌خورم، حس غم و درد اولین چیزی است که به سراغم می‌آید.»

گلایه چمران از ورود زودهنگام به انتخابات ۱۴۰۰

عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب گفت: تبلیغات انتخاباتی در این شرایط مناسب نیست و باید از آن پرهیز شود. مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در گفتگو با تسنیم، طی سخنانی درخصوص مطرح شدن موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ توسط برخی محافل سیاسی علیرغم فاصله زمانی یک ساله تا انتخابات و وجود مشکلات معیشتی برای مردم، اظهار داشت: اولویت اول این است که الان فضای کشور انتخاباتی نشود، چون خیلی از مسائل در فضای انتخاباتی یا به حاشیه می‌رود و یا فراموش و یا مخصوصا فراموش می‌شود. وی افزود: این‌طور بر نارضایتی مردم هم افزوده و موجب می‌شود مردم از انتخابات زده شده و مشارکت‌شان کاسته شود؛ به این علت که می‌بینند کسانی که شخصیت‌های سیاسی هستند یا طرفداران آن‌ها به‌جای اینکه به مسائل اصلی بپردازند، فقط فکر انتخابات هستند. عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب تصریح کرد: یعنی برداشت مردم این خواهد بود که آن‌ها دنبال کسب قدرت هستند و این تأثیر منفی در بین مردم خواهد گذاشت. انرژی خود این افراد هم صرف این می‌شود که چه کسی وارد عرصه انتخابات می‌شود و چه کسی به عرصه وارد نخواهد شد؛ این مسائل متأسفانه در جامعه هم مطرح شده و هر کسی چیزی را که به نظرش می‌رسد و دوست دارد، عنوان می‌کند.

حمله توپخانه‌ای و موشکی سپاه پاسداران به عناصر مسلح ضدانقلاب در مرز کردستان

سپاه پاسداران علیه عناصر ضدانقلاب در شمال غرب دست به عملیات گسترده زد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انجام حملات توپخانه‌ای گسترده به کوهستان‌های آلانه و حاجی عمران در مرز اقلیم کردستان عراق عناصر مسلح ضدانقلاب مستقر در مناطق فوق را مورد هدف قرار داد. در این گزارش آمده است: گروه‌هایی از حزب دمکرات و کومله در این ارتفاعات مخفی شده‌اند. روزگذشته هم سپاه پاسداران مناطق کوهستانی مرزی کردستان را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داد.

انتقادات صریح روحانی اصلاح‌طلب از نمایندگان جدید

یک فعال سیاسی با اشاره به اینکه نماینده مجلس باید درک درستی از جایگاه خود داشته باشد، به ایسنا گفت: مجلس شورای اسلامی با هزینه میلیاردی و از بیت‌المال اداره می‌شود، بنابراین نمایندگان به جای اقدام برای تغییر نام خیابان‌ها به دنبال حل مسائل کلان کشور از جمله مشکل گرانی، بیکاری و تورم باشند. حجت‌الاسلام محسن رهامی با اشاره به چگونگی برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، اظهار کرد: اصولگرایان در این انتخابات با توجه به ردصلاحیت رقیب و عدم استقبال مردم و طرح شعار‌هایی همچون اجرای عدالت، رسیدگی به محرومان، شفافیت و انتقاد از دولت و مجلس دهم پیروز شدند، ولی سمت و سوی حرکت آن‌ها عوام‌گرایانه است. آن‌ها موضوع قرائت قرآن یا تغییر نام فرودگاه و خیابان را در مجلس با دو فوریت مطرح می‌کنند، در حالیکه مجلس با هزینه میلیاردی و از بیت‌المال اداره می‌شود و به جای مطرح کردن این مسائل که وظیفه شورای شهر است، باید به دنبال حل مسائل کلان کشور از جمله مشکل گرانی، بیکاری و تورم باشند. این فعال سیاسی با بیان اینکه اصولگرایان منتقد مجلس دهم باید شفافیتی که وعده داده بودند را محقق کنند، خاطرنشان کرد: آن‌ها شعار شفافیت، مبارزه با فساد و نابرابری دادند و اکنون زمان آن است که شعار خود را عملی کنند. نمایندگان مجلس یازدهم باید هر پرونده فسادی که مطرح می‌شود را پیگیری کنند و متر آن‌ها برای افراد مختلف، یکسان باشد. آن‌ها نباید به اسم افراد کار داشته باشند، بلکه با فساد از سوی هرکسی که رخ داده مقابله کنند. اگر در شعار مبارزه با فساد جدی هستند، گزارش‌های تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم انجام، ولی بایگانی شد را پیگیری کنند، زیرا مردم براساس همین شعار‌ها و عملکرد‌ها قضاوت می‌کنند و فرصت نمایندگان هم برای حل مشکلات مردم و تحقق برنامه‌ها کم است و اگر تعلل کنند، فرصت آن‌ها مثل نمایندگان مجلس دهم تمام می‌شود.

ابتلای ۱۲۰ نفر به کرونا در یک مراسم عروسی

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در برخی استان‌ها که به ویژه خصوصیات محلی قوی‌تری دارند برخی مراسم، عروسی‌ها و عزاداری‌ها برگزار می‌شود و گزارشی داشتیم که فقط ۱۲۰ نفر در یک مراسم عروسی به کرونا مبتلا شده‌اند گفت: از دادستان‌ها می‌خواهیم که در این زمینه اقدام کنند؛ کما اینکه در برخی استان‌ها این اقدام انجام شده است. ایرج حریرچی در جلسه‌ای در استانداری کردستان ضمن قدردانی از صداوسیما به ویژه کردستان که با پخش برنامه‌های پربیننده و پرشنونده توانسته‌اند تاثیر زیادی بر مدیریت بیماری کرونا بگذارند گفت: از دادستان‌های استان‌ها درخواست بسیار جدی درباره تجمعات داریم. وی افزود: در برخی استان‌ها که به ویژه خصوصیات محلی قوی‌تری دارند برخی مراسم، عروسی‌ها و عزاداری‌ها برگزار می‌شود و گزارشی داشتیم که فقط ۱۲۰ نفر در یک مراسم عروسی به کرونا مبتلا شده‌اند. از دادستان‌ها می‌خواهیم که در این زمینه اقدام کنند؛ کمااینکه در برخی استان‌ها این اقدام انجام شده است.

عضو پایداری: پرونده احمدی‌نژاد سنگین است

حجت الاسلام روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری می‌گوید: جریان سوم همان جریان انقلابی است که در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شده است. این جریان دارای تفکر اصولگرایی ناب است که با روش اصلاح طلبی به پیش می‌رود. نگرانی‌ها از بابت کاهش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰، شعار «اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تموم ماجرا، کاندیدا‌های جوان انتخابات ریاست جمهوری، عزم احمدی نژاد برای بازگشت به پاستور و جریان سوم از جمله مباحثی بود که با حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در میان گذاشتیم. او تاکید دارد یکی از راه‌های جلب مشارکت بیشتر مردم در پای صندوق‌های رأی، تغییر «قانون انتخابات» و به تبع آن بازنگری در تعریف جامع «رجل سیاسی» است و البته او عملکرد مجلس یازدهمی را نیز تاثیرگذار می‌کند. قائل به شعار «تمومه ماجرا» نیست و می‌گوید وجود دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی را نمی‌توان انکار کرد. این عضو جبهه پایداری جریان سوم را جریان انقلابی با تفکر اصولگرایی و روش اصلاح طلبی می‌داند. روانبخش که حمایتش از احمدی نژاد در گذشته را انکار نمی‌کند، این را هم می‌گوید که احمدی نژاد امروز مورد حمایت اصولگرایان نیست و پرونده اش آنقدر سنگین شده که بعید است تایید صلاحیت شود.

فتاح به مجلس گزارش می‌دهد

رئیس بنیاد مستضعفان و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام هفته آینده برای ارائه گزارش به نمایندگان در جلسه علنی مجلس حاضر می‌شوند. علاوه بر این سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز هفته آینده با حضور در صحن علنی مجلس به نمایندگان گزارش خواهند داد.

دفاع فاضل میبدی از دوچرخه‌سواری زنان در خیابان

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خانمی که سوار دوچرخه می‌شود یا به خاطر صرفه‌جویی است و نمی‌خواهد هوا را آلوده کند یا اینکه می‌خواهد ورزش کند، لذا از هر جهت این خانم عمل خلاف شرعی را مرتکب نشده است. «محمدتقی فاضل میبدی» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به اینکه ترویج خرافه‌پرستی چه آسیبی به کشور وارد می‌کند؟ به برنا گفت: برخی با هدف تمسخر و توهین به اسلام خرافاتی نظیر مراسم گرفتن برای زعفر جنی را مطرح می‌کنند، همچنین افرادی براساس جهل به اسلام نیز چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند، دسته سوم افرادی هستند که با هدف بسته شدن اینستاگرام برخی موارد خرافی را از طریق آن نشر می‌دهند، که به بهانه توهین به اسلام آن را ببندند؛ لذا احتمالات زیادی در خصوص این قضیه وجود دارد. این مدرس دانشگاه افزود: طرح مباحث خرافاتی در اینستاگرام هیچ‌گونه توجیه عقلانی و شرعی ندارد و باید مقابل این قبیل اقدامات ایستاد؛ بنابراین نهاد‌های فرهنگی و اسلامی که در زمینه دین کار می‌کنند، باید در برابر خرافاتی که به این صورت در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، ایستادگی کنند. در واقع مسائلی نظیر زعفر جنی، نه تنها ساختگی است و ریشه‌ای در دین ندارد بلکه به نوعی بدعت در دین اسلام و دروغ محض است. عده‌ای در تاریخ برای اینکه قدرت را در دست داشته باشند، مردم را با این مسائل سرگرم می‌کردند. فاضل‌میبدی ضمن تاکید بر خطر خرافات برای دین تصریح کرد: همانطور که خرافات برای دین خطرناک است، اینکه به نام دین جلوی بسیاری از کار‌هایی را بگیریم که دین حرام نکرده، هم خطرناک و بدعت است. ترویج خرافات کار افراد جاهل است، اما اینکه عده‌ای که عالم به دین هستند مواردی نظیر دوچرخه سواری زنان را حرام اعلام می‌کنند، لذا این قضیه کار جاهلان نیست.

حمله توپخانه‌ای و موشکی سپاه در غرب کشور

سپاه پاسداران علیه عناصر ضدانقلاب در شمال غرب دست به عملیات گسترده زد. به گزارش کانال تلگرامی نورنیوز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انجام حملات توپخانه‌ای گسترده به کوهستان‌های آلانه و حاجی عمران در مرز اقلیم کردستان عراق عناصر مسلح ضدانقلاب مستقر در مناطق فوق را مورد هدف قرار داد. در این گزارش آمده است: گروه‌هایی از حزب دمکرات و کومله در این ارتفاعات مخفی شده‌اند. روز گذشته هم سپاه پاسداران مناطق کوهستانی مرزی کردستان را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داد.

خواسته امام جمعه مشهد درباره مدیریت کرونا

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بسیاری مسائل مربوط به استان‌هاست و نمی‌شود از مرکز برای همه تصمیم‌گیری شود، اجازه دهند خود استان مدیریت مساله را در استان در دست بگیرد. آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد در وبینار مشترک با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی گفت: بحث ما از اول این بوده که هر استان باید خودش با توجه به شرایط خودش در خصوص کرونا تصمیم‌گیری مستقل باشد، مشکلات هر منطقه اقلیمی است و هر منطقه مشکلات مربوط به خود را دارد، اما اجازه تصمیم‌گیری اقلیمی داده نمی‌شود. او افزود: بسیاری مسائل و مشکلات مربوط به استان‌هاست، نمی‌شود از مرکز برای همه استان‌ها تصمیم‌گیری شود، اجازه دهند خود استان مدیریت مساله را در استان در دست بگیرد. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: هر منطقه تابع شرایط خودش است، مشهد و خراسان رضوی شرایط خاصی دارد که در هیچ کجای کشور این شرایط وجود ندارد، اما متأسفانه این شرایط در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ نمی‌شود. آیت الله علم الهدی بیان کرد: فشار از طرف مردم وجود دارد که اقتصاد شهر خوابیده و تا زائر نیاید، این مشکلات حل نمی‌شود، فشار می‌آورند که باید چه کنیم و باید این وضعیت برای آنان روشن شود.

آشنا: چه تاریخی بشود این تاریخ طبری!

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس‌جمهور روحانی در واکنش به اظهارات اخیر حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای که گفته بود «برای بسیاری از معاونین عالی قوه قضاییه، رییس پیشین و حتی من تخلف اکبر طبری احراز نشد»، نوشت: مردم به مسئولان اعتماد کرده‌اند تا از حقوق عمومی حراست کنند نه آن‌که چشم بر سوء استفاده اطرافیانشان ببندند. آشنا در توییتر نوشت: «تمسک به “عدم احراز صلاحیت” در طول سال‌های گذشته هزاران نفر را از امکان نمایندگی ملت محروم کرده‌است. چطور حال که نوبت به نزدیکانتان رسیده است”دشواری احرازِ عدمِ صلاحیت”را بهانه می‌کنید؟ چرا احتیاط نکردید؟ احتیاط شرط عقل و دین و حکمرانی عادلانه است. مردم به مسئولان اعتماد کرده‌اند تا از حقوق عمومی حراست کنند، نه آن‌که چشم بر سوء استفاده اطرافیانشان ببندند. این شامل حال همه افراد و قوا و نهادهاست». او دقایقی پس از انتشار این توییت در توییت کنایه‌آمیز دیگری نوشته است: «‏چه تاریخی بشود این تاریخ طبری!»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار