بازار ارز امروز در حالی فعالیت خود را آعاز کرد که هنوز ضربه روز پنجشنبه برای بسیاری از خریداران و فروشندگان، عادی نشده است.
کد خبر: ۸۶۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 13 June 2020

به گزارش تابناک خوزستان به نقل از خبرآنلاین؛ قیمت دلار در آخرین روز هفته تا مرز ۱۸ هزار تومان پیشروی کرد تا رکوردی تازه را طی یک سال و سه ماه اخیر بر جا بگذارد. صرافی‌های بانکی روز پنحشنبه قیمت دلار را برابر با ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کردند. این افزایش نزدیک به ۸۰۰ تومانی قیمت در حالی رخ داد که بسیاری معتقد بودند بازار کم کم آماده ورود به فاز ریزشی است.

تاثیر افزایش قیمت‌ها بر بازار چیست؟

بسیاری از صرافان شناسنامه دار در خیابان فردوسی، امروز صبح در مواجهه با این سئوال که آیا وقت خرید دلار است یا خیر؟ می گفتند قیمت‌ها در این محدوده نمی ماند، زیر پای قیمت‌ها شل است و پیش بینی می‌شود بازار برگشتی را در روزهای اتی رقم بزند.

 برخی صرافی‎‌ها نیز با چسباندن برگه‌ای با این محتوا که "خرید نداریم" خود را از پاسخ به سئوالات متعددی رها کرده بودند. یکی از صرافان گفت: امروز و دو روز آخر هفته گذشته دائم با تلفن جواب دادیم که دلار را چند می خریم؟ تعداد مشتریان حضوری هم کم نبود. با توجه به اینکه وضعیت آتی بازار نامعلوم است، طبیعی است ما ریسک خرید را به جان نخریم و بهتر است کسانی که قصد فروش دلار را دارند به صرافی‌های بانکی مراجعه کنند.

 دلالان اما وضعیتی متفاوت داشتند، آنها هم دلار می‌خریدند و هم یورو، البته قیمت پیشنهادی شان پایین‌تر از قیمت پیشنهادی صرافان بانکی بود و دربهترین حالت دلار از سوی آنها به قیمت ۱۷ هزار و ۳۰۰ خریداری می شود. در عین حال قیمت ۱۸ هزار تومان تا ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان، قیمت پیشنهادی شان برای فروش دلار بود.

 خرید بیشتر است یا فروش؟

متصدی یک صرافی در خیابان فردوسی در پاسخ به این سئوال که خرید بیشتر است یا فروش گفت: ان قدر که این قیمت برای فروشندگان جذابیت دارد، برای خریداران ندارد.

 وی با اشاره به اینکه این قیمت می‌تواند ورود دلارهای خانگی به بازار را سرعت بخشد، تاکید کرد: من فکر می‌کنم کسانی که روی این قیمت می فروشند تا چیزی دیگر بخرند، سود لازم را می‎برند.

 همیشه پای بانک‌ها در میان است

 آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سئوال که تحرکات اخیر بازار ارز تحت اثیر چه اتفاقی رخ داده؟ گفت: به نظر می رسد یکی از مهمترین اتفاقاتی که سبب شد در روزهای اخیر قیمت ارز دستخوش افزایش شود، به اعلام تصمیم بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی باز می‌گردد چرا که این خبر برخی دارندگان سپرده‌ها را تحریک می‌کند وارد بازار ارز شوند، از سوی دیگر دلالان ارزی خود شرایط را برای بالا بردن قیمت ارز با استناد به این موضوع مناسب می بینند اما بازارساز در این میان لازم است تعادلی را میان عرضه و تقاضا در عین توجه به جو روانی حاکم بر بازار پیش بینی کند.

 به گفته وی آسیب نوسانات ارزی به اقتصاد و فعالان اقتصادی بسیار بالاست از این رو لازم است با پیش بینی پذیر شدن اقتصاد، فضا برای فعالیت مولد فراهم شود.او معتقد است. 

 افزایش نرخ دلار ادامه دارد؟

 عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی حالا هشدارهای مکرر خود را خطاب به خریداران نرخ ارز اعلام کرده است. می گوید افزایش نرخ لار ادامه ار نیست و قیمت‌ها در بازار غیر واقعی هستند . مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است روند حاکم بر بازار دلار افزایشی نخواهد بود زیرا داده های اقتصادی تغییر چندانی نکرده اند و با فروکش جو روانی، بازار خود را بازیابی خواهد کرد . به نظر می رسد هفته سخت دلار در پیش روی سیاستگذار ارزی و بازارساز باشد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار