کد خبر: ۸۶۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷ 09 June 2020

ما می‌توانیم، حتی در بحران کرونا

تابناک/جوانان و نخبگان کشورمان در شرایطی که کرونا تقریبا تمامی جهان را درگیر کرده تلاش می‌کنند با خلاقیت و نوآوری در تولیدات دانش‌محور، افراد جامعه را در مقابل این ویروس، ایمن کنند و این بار شعار ما می‌توانیم، در جیرفت طنین‌انداز شده است.

کرونا یکی از ده‌ها تهدید جوامع بشری است ولی امروز شاهد هستیم جوانان برومند ایران اسلامی از این تهدید یک فرصت ساخته‌ و تلاش می‌کند با تولیدات هایتک و دانش‌بنیان، تا حد امکان از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند.

دانشجویان و اساتید هیات علمی دانشگاه جیرفت از همان ابتدای شیوع ویروس و در شرایطی که لزوما بسیاری از افراد جامعه می‌بایست در خانه بمانند، با همکاری و همدلی و تکیه بر امکانات موجود اقدام به ساخت دستگاه‌های ضدعفونی کردند و این، مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

تولید دستگاه‌های بومی برای تامین نیاز داخلی در سایه تدبیر و حمایت‌های مدیران دانشگاه‌های جیرفت رقم خورد، پس بسیار روشن است که برای خودکفایی و خلق تولیدات ملی، همکاری و تعامل بین دانشگاه‌ها یک اولویت انکارناپذیر است. مسلما ارتباط مجموعه‌های دانشگاهی با دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های صنعتی می‌تواند توفیقات ارزشمندی برای میهن عزیزمان به ارمغان آورد.

 این بار نخبگان جیرفتی در یک منطقه محروم توانستند رباتی بسازند که با استفاده از اشعه، تمامی نقاط آلوده به ویروس را ضدعفونی می‌کند. آن‌ها همچنین موفق به طراحی و ساخت ورودی‌ها و گِیت‌های هوشمند برای ضدعفونی افراد شده‌اند، بی شک حمایتِ مدیران، صنعتگران و سرمایه‌گذاران از این‌دست طرح‌های دانش‌محور می‌تواند آغاز تحولی شگرف در راستای تحقق شعار جهش تولید باشد.

جوانان ما با درک صحیح از شرایط کشور به دنبال خودکفایی در عرصه‌های مختلف هستند به گونه‌ای که مشاهده می‌کنیم حتی دانشجویان سال اول و دوم در تکاپوی خلاقیت و نوآوری بوده و در پیشرفت کشور خود، احساس مسئولیت می‌کنند.

برای اینکه بدانید خواندن این مطلب خالی از لطف نیست همین‌قدر بگوییم که تولیدات پژوهشگرانِ جوان ما خصوصا «ربات هوشمند ضدعفونی‌ هوا و سطوح» ازجمله اختراعات جذاب و کاربردی این روزگار به شمار می‌روند.

پژوهشگران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جیرفت ربات ضدعفونی‌ را با ۱۳ میلیون تومان اعتبار ساختند که نمونه خارجی این محصول هم اکنون با قیمتی بیش از ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، البته مشکلات و موانع پیش روی واردات این محصولات را هم نباید فرآموش کرد.


تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توان داخلی

دکتر اصغر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت است، او و همکارانش برای تقویت حوزه بهداشت و درمانِ هفت شهرستان جنوبی استان کرمان تلاش‌های زیادی کرده‌اند، مکارم در خصوص بهره‌گیری از تخصص دانشجویان نخبه برای نوآوری در تولید محصولات دانش‌بنیان اظهار داشت: تولید محصولات داخلی مورد نیاز کشور مصادق واقعی تحقق اقتصاد مقاومتی است چرا که با تولید این محصولات، کشور از وابستگی به خارج بی‌نیاز می‌شود و در این بین، دانشجویان و نخبگان می‌توانند به خوبی نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به ابلاغ نقشه راه برای خودکفایی در حوزه‌های مختلف از جانب رهبر معظم انقلاب، افزود: مقام معظم رهبری همواره تاکید زیادی بر تحقق اقتصاد مقاومتی داشته‌اند تا شاهد استقلال کشور و کاهش وابستگی باشیم.

مرد شماره یک بهداشت و درمان جنوب کرمان ادامه داد: همه توان خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش در تولیدات بومی به کار گرفتیم و امروز با همکاری دانشگاه جیرفت شاهد تولید دستگاه‌های مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به همکاری‌های مشترک با دانشگاه ملی جیرفت اشاره کرد و گفت: در این همکاری‌ها شاهد تولید ۲ دستگاه موثر در زمینه مقابله با کرونا بودیم.

مکارم از تولید محصولات بومی توسط جوانان جنوب کرمان ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: استعدادهای جوانان این منطقه باید با حمایت‌ و پشتیبانی شکوفا شود تا شاهد تولید محصولات جدید دیگری در بخش‌های مختلف باشیم.وی از تولید محصولات بومی توسط جوانان جنوب کرمان ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: استعدادهای جوانان این منطقه باید با حمایت‌ و پشتیبانی شکوفا شود تا شاهد تولید محصولات جدید دیگری در بخش‌های مختلف باشیم.

او خودکفایی همه‌جانبه را یک هدف والا عنوان کرد و افزود: اگر دنبال وابستگی به خارج از کشور باشیم، پیشرفت نخواهیم کرد لذا با سرلوحه قرار دادن سخنان رهبر معظم انقلاب و تکیه بر توان داخلی شاهد پیشرفت کشور و شکوفا شدن استعدادهای جوانان‌مان خواهیم بود.

 مکارم از همه اعضای هیات علمی در حوزه پزشکی و فنی دعوت کرد تا در طرح‌های پژوهشی مقابله با کرونا مشارکت کنند و شاهد تولیدات علمی و فنی فاخری در این زمینه باشیم.

رونمایی از ربات ضدعفونی کننده در بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت

شاپور کوهستانی رییس دانشگاه جیرفت و ازجمله مدیران بومی، جوان‌گرا و با انگیزه این دیار است، او در این آیین گفت: برای مبارزه با کرونا، ربات ضدعفونی کننده «uv» با تلاش و همت پژوهشگران دانشکده فنی مهندسی این دانشگاه ساخته و به بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت تحویل داده شد.

وی ضمن قدردانی از تلاش تیم پژوهشی دانشگاه جیرفت، افزود: دانشگاه جیرفت در راستای عمل به سیاست جامعه محوری در سال جهش تولید، حمایت از فعالیت‌های پژوهشی که منتج به حل مسائل و مشکلات روز جامعه شوند را به عنوان سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است.

کوهستانی با تاکید بر اینکه تعامل دانشگاه با سایر نهادها باید دوسویه و مستمر باشد، ادامه داد: در این راستا تیم‌های پژوهشی متشکل از اعضای هیات علمی متخصص و مجرب و همچنین دانشجویان مستعد و خلاق در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف تشکیل شده است تا با دقت و تیزبینی به بررسی و موشکافی مشکلات و مسائل روز جامعه پرداخته و طرح‌هایی را برای رفع این مشکلات آماده و به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ارائه کنند.

وی با بیان این مطلب که پشتیبانی از کارکنان و کادر درمانی بیمارستان‌های جنوب استان کرمان که هم اکنون پیش‌قراول مبارزه با ویروس کرونا هستند در اولویت فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه جیرفت قرار دارد، تصریح کرد: تولید ربات ضدعفونی کننده توسط تیم پژوهشی دانشکده فنی و مهندسی و برای رفع آلودگی اتاق‌ها، سالن‌ها و راهروهای بیمارستان و تمامی وسایل و تجهیزات داخل آن‌ها و همچنین ضدعفونی هوای داخلی بیمارستان به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پیشنهاد شد و با نگاه عمیق و مثبت مدیران این مجموعه نسبت به استفاده از ظرفیت‌های بومی، کار طراحی و ساخت آن آغاز شد.

رییس دانشگاه جیرفت با بیان اینکه تیم پژوهشی دانشکده فنی و مهندسی در مدت‌زمان ۱۴ شبانه‌روز و بی وقفه در حال ساخت این ربات بودند، افزود: دانشگاه جیرفت با پرسنل علمی و پژوهشی متعهد و متخصص تونایی تجهیز تمامی بیمارستان‌ها و سازمان‌های جنوب استان کرمان به این ربات‌های ضدعفونی کننده را دارا است.

وی تجهیز سازمان‌ها و ادارات منطقه به این ربات را در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد و افزود: تجهیز بیمارستان به این ربات از هزینه اضافی و گزاف مصرف الکل و محلول‌های ضدعفونی کننده و یا نصب لامپ‌های ثابت UV در تمامی اتاق‌ها و سالن‌های بیمارستان جلوگیری می‌کند.

عملکرد ربات چگونه است

رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جیرفت هم با اشاره به نحوه کار و عملکرد ربات ضدعفونی« uv » گفت: این ربات قابل کنترل از راه دور است همچنین مجهز به باتری‌های قابل شارژ بوده و بدون اتصال به برق کار می‏‌کند.

ایمان گروهی به توان ضدعفونی‌کنندگی این ربات اشاره کرد و افزود: ربات ضدعفونی کننده uv مجهز به پنج لامپ uvc یک متری ۳۰ وات بوده که با تابش اشعه فرآبنفش قابلیت رفع آلودگی سطوح، البسه، میز، تخت و تمامی وسایل موجود در اتاق را دارد.ایمان گروهی به توان ضدعفونی‌کنندگی این ربات اشاره کرد و افزود: ربات ضدعفونی کننده uv مجهز به پنج لامپ uvc یک متری ۳۰ وات با فیلتر بوده که با تابش اشعه فرآبنفش قابلیت رفع آلودگی سطوح، البسه، میز، تخت و تمامی وسایل موجود در اتاق را دارد.

وی با اشاره به اینکه هنگام ضدعفونی هیچ فردی نباید در فضای مورد نظر حضور داشته باشد، تصریح کرد: برای اینکه این لامپ‌ها برای پوست انسان مضر و سرطان‏زا است، یک گیرنده و فرستنده ویدیوئی روی این ربات نصب شده است تا از خارج اتاق و از پشت دیوار توسط اپراتور قابل کنترل و هدایت باشد. دوربین ۳۶۰ درجه نصب شده روی ربات قابلیت انتقال تصویر به فاصله بسیار دور را برای ربات فراهم می‌کند و ربات به سیستم هشدار صوتی نیز مجهز شده است که چند ثانیه قبل از روشن شدن لامپ‌های UVC بیرونی، هشدار مبنی بر ترک اتاق و بستن درها را اعلام می‏‌کند.

گروهی ساخت این ربات را حرکت ارزشمندی از سوی دانشجویان و اساتید علمی منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: ربات طراحی شده مجهز به لامپ‌های دائمی در کف است که حین حرکت اقدام به ضدعفونی کف راهروها، سالن‌ها و اتاق‌ها می‏‌کند همچنین یک هواکش نیز روی ربات نصب شده است که از طریق چهار فَن، هوا را مکش کرده و بعد از عبور از فیلتر با لامپ‌های uvc ضدعفونی کرده و هوا را مجددا به اتاق باز می‏‌گرداند و بدین ترتیب اقدام به ضدعفونی هوای داخل اتاق می‏‌کند. این قابلیت در گرمای جیرفت که مرتب از وسایل سرمایشی همچون کولرهای گازی در فضای بسته استفاده می‏‌شود و عامل مهمی در شیوع ویروس کرونا در منطقه است، موثر خواهد بود.

رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جیرفت گفت: بیمارستان با داشتن یک چنین رباتی دیگر نیاز به نصب لامپ‌های ثابت« UVC » در تمامی اتاق‌ها نداشته و چرخش این ربات در داخل اتاق‌های بیمارستان تمامی اتاق‌ها را ضدعفونی کرده و به میزان قابل توجهی در هزینه‌ها صرفه جویی می‏‌شود.

گروهی ضمن تشکر از دانشجویان تیم پژوهشی و سازنده این ربات افزود: محمدکاظم کرمی، سیدهاشم رشیدی، رامین شریک‌آبادی، رامین مشایخی، محمدرضا حاجبی، فائز پیپر اعضای تیم سازنده این ربات هستند.

طراحی و ساخت گِیت (ورودی) ضدعفونی هوشمند

پژوهشگران دانشگاه جیرفت در سال جهش تولید و برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، موفق به طراحی و ساخت گیت ضدعفونی‌کننده هوشمند شدند.

شاپور کوهستانی رییس دانشگاه جیرفت با اشاره به رسالت دانشگاهیان در سال جهش تولید گفت: تیم پژوهشی دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه توانست گیت ضدعفونی هوشمند را طراحی، اجرا و برای بهره‌برداری در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان راه‌اندازی کند. به گفته او، این طرح با توجه به تقاضای بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت برای ضدعفونی آلودگی‌های احتمالی لباس، دست، صورت و کفش کادر درمان این بیمارستان در برابر ویروس کرونا انجام شده است.

وی با اشاره به فداکاری‌ها و از جان‌گذشتگی‌های کادر درمانی کشور که از روزهای نخست شیوع ویروس در خط مقدم مبارزه هستند، بیان داشت: دانشگاه جیرفت با بیش از ۱۱۰ عضو هیات علمی تمام وقت و برخورداری از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز به ویژه در زمینه فنی و مهندسی وظیفه خود دانست تا در این شرایط حساس وارد گود شده و از تمامی توان علمی و اجرایی خود برای پشتیبانی از مدافعان سلامت و پیشگیری از شیوع این ویروس استفاده کند.

کوهستانی با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه جیرفت این توانمندی را دارند که این دستگاه را در ابعاد مختلف و با توجه به نیازهای بیمارستان‌ها طراحی و ارتقاء دهند گفت: به عنوان مثال این امکان وجود دارد برای بیمارانی که با تخت یا برانکارد و همچنین افرادی که با ولیچر وارد بیمارستان می‌شوند، به شکلی طراحی شود که این افراد هم بتوانند از دستگاه ضدعفونی استفاده کنند. به گفته او، دانشگاه جیرفت آمادگی تولید و تحویل این دستگاه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به متقاضیان دارد.

«هزینه تمام شده این محصول در جیرفت، هفت میلیون تومان اعلام شده است و نمونه خارجی آن به قیمتی بیش از ۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد»

ایمان گروهی رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جیرفت نیز که سرپرستی تیم پژوهشی اجرایی پروژه را برعهده داشت گفت: در راستای تحقق جهش تولید و همچنین به دلیل احساس مسئولیتی که نسبت به مدافعان سلامت در میان اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه جیرفت وجود داشت به محض دریافت تقاضای بیمارستان امام خمینی (ره) تیم پژوهشی متشکل از اعضای هیات علمی متخصص و جمع پنج نفره‌ای از دانشجویان مهندسی برق دانشگاه، فعالیت ساخت دستگاه را آغاز کردند.

 «این تیم در بازه زمانی ۱۰ روزه به صورت شبانه‌روزی و با رعایت نکات بهداشتی در حال ساخت دستگاه بودند»

گروهی با بیان این مطلب که گیت ساخته شده به صورت هوشمند عمل می‌کند، بیان داشت: به محض عبور فرد از داخل گیت، محلول ضدعفونی کننده داخل مخزن را به صورت مه‌پاش در جهات مختلف روی لباس، دست، صورت و کفش‌های فرد، اسپری می‌کند. به گفته او، این گیت مجهز به سنسورهای حرکتی بوده که هر گونه حرکت فرد را تشخیص می‌دهد.

رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جیرفت با بیان اینکه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن بازدید از کارگاه‌های دانشگاه، کیفیت محصول ساخته شده را تایید کرده‌اند، تصریح کرد: محصول ساخته شده با قیمتی به مراتب کمتر از نمونه‌های مشابه داخلی آن ساخته شده است.

اینک در جنوب استان کرمان که از قضا در بحث محرومیت هم زبانزد است شاهد تولیدات ارزشمندی در حوزه‌های دانش‌بنیان هستیم و اواخر سال گذشته همین جوانان مستعد جیرفتی بودند که در حرکتی خودجوش و خلاقانه یک پهپاد سم‌پاش اختراع کردند تا کشاورزان منطقه برای سم‌پاشی نخل‌های بلند و کهن‌سال مجبور نباشند جان خود را به خطر بیندازند. این جوانان با انگیزه و همراه، حمایت می‌خواهند تا بتوانند آنگونه که باید برای سربلندی وطن، گام بردارند.

بنا به اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا کنون ۱۷۳ هزار و ۸۳۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و ۳۵۱ نفر رسیده است.

شهرستان جیرفت با ۳۱۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است. جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده است.

دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مستقل از مرکز استان فعالیت می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار