کد خبر: ۸۶۰۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹ 08 June 2020

 

تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند : چرا مسئولین با هر چه مخالفند آن را به ضد انقلاب نسبت می‌دهند؟ / نظر عضو مجلس خبرگان در مورد احیای قائم مقام رهبری / آیت‌الله اعرافی: حوزه علمیه باید پاسخگوتر باشد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
 
چرا مسئولین با هر چه مخالفند آن را به ضد انقلاب نسبت می‌دهند؟

صادق زیباکلام گفت: من هیچوقت نتوانسته‌ام بفهمم چرا مسئولین ما با هرچه مخالفند آن را به ضد انقلاب، آمریکا، منافقین و سلطنت طلب‌ها نسبت می‌دهند؟ آخرین مورد، نسبت دادن تداوم قرنطینه کرونا به "ضد انقلاب" از سوی آقای روحانی است. در حالیکه عادی سازی یا برعکس تداوم قرنطینه، مناقشه‌ای در همه کشور‌ها بوده است. به اینصورت که معمولا مسئولین بهداشتی خیلی موافق عجله در عادی سازی نمی‌باشند، اما مسئولینی که عهده دار اقتصاد و کار و کسب مردم هستند بر عکس عجله دارند که شرایط را عادی سازند. این مناقشه با شدت و ضعف در بسیاری کشور‌های دیگر هم اتفاق افتاده. ایران، اما تنها کشوری هست که رئیس جمهور آن این مناقشه طبیعی را به ضد انقلاب و عوامل دشمن نسبت می‌دهند.

خرید «هندوانه به شرط چاقو» و خطر ابتلا به کرونا

روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران به شهروندان هشدار داد که با توجه به شیوع ویروس کرونا، هندوانه به شرط چاقو نخرند و هرگز از فروشنده درخواست نکنند که هندوانه را قاچ کند، چرا که چاقوی آلوده ممکن است میوه هندوانه را آلوده کند و بعد از خرید هندوانه، حتماً پوست آن را با محلول ضد عفونی‌کننده میوه‌جات و سبزیجات یا چند قطره مایع ظرفشویی در منزل به خوبی شست‌وشو داده و سپس نسبت به قاچ کردن آن اقدام کنند.

مترو کانون کرونا در تهران شده است

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ضمن هشدار در مورد احتمال انتقال کرونا در مترو گفت: تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در مورد اجرای فاصله گذاری اجتماعی و مبارزه با کرونا بر عهده شهرداری تهران نیست و این موضوع از عهده شهرداری خارج و مسوولیت آن با ستاد ملی مقابله با کرونا است. اگر فاصله‌های اجتماعی در حمل و نقل عمومی رعایت نشود و مسافران از ماسک استفاده نکنند، احتمال انتقال کرونا در مترو و اتوبوس زیاد است؛ بنابراین از شهروندان درخواست داریم که حتما از ماسک هنگام تردد با مترو و اتوبوس استفاده کنند، روزانه چندین بار دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و از دست زدن به صورت به ویژه در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی بپرهیزند. /فارس

رونمایی از «پرمشتری‌ترین» و «کم طرفدارترین» کمیسیون تخصصی مجلس

نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی برای عضویت در ۱۳ کمیسیون مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند. بر اساس این گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ۷۲ داوطلب از نماینده پرطرفدارترین و کمیسیون حقوقی و قضائی هم با ۳ نماینده کم طرفدارترین کمیسیون‌های مجلس یازدهم هستند. /مهر

وای به حال ملت و مجلسی که می‌گوید در مجلس قرآن خوانده و ازدواج اجباری شود

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید: نمی‌شود که کسی را از حقوق اجتماعی و مدی محروم کرد به خاطر اینکه ازدواج نکرده است. آقای دیگری هم گفته است در مجلس ختم روزانه قرآن صورت بگیرد، وای به حال ملت و مجلسی که می‌گوید در مجلس قرآن خوانده شود و ازدواج اجباری شود.

همتی نامزد نمی‌شود؟

فرید مدرسی فعال سیاسی اصلاح طلب درباره کاندیداتوری همتی رئیس کنونی بانک مرکزی در صفحه توئیترخود اذعان کرد که «آقای عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ۱۴۰۰ نیست.» و گفت که نه او و نه هیچ یک از اعضای هیئت دولت آقای روحانی «تمایلی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ندارند.»همزمان با این گفته مدرسی، سایت اقتصاد نیوز بدون این که از همتی یا شخصی دیگر اسم بیاورد، مدعی شد که «یکی از مقام‌های اقتصادی دولت حضورش در انتخابات ریاست جمهوری قطعی شده و ستاد‌های خود را در کشور فعال کرده است.»
 
احمدی نژاد کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

فعال سیاسی نزدیک به محمود احمدی نژاد با بیان اینکه مردم باید بر سرنوشت خویش، انتخاب و عزل همه مسئولان، قوانین موضوعه کشور و قانون اساسی حاکم باشند، تأکید کرد: اگر بنا بر ردصلاحیت احمدی‌نژاد باشد، او نامزد ۱۴۰۰ نمی‌شود.بهمن شریف زاده درباره نامزدی محمود احمدی نژاد یا حمایت او از یکی از نزدیکانش برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به نامه نیوز گفت: می‌تواند حالت سوم باشد یعنی اصلا وارد نشود. اگر بنا بر ردصلاحیت باشد، اصلا ورودی صورت نخواهد گرفت.وی افزود: اصلا نگاه بهار، نگاه حاکمیتی نیست لذا با حاکمیتی شدن همه مسائل سازگاری ندارد. ما نظام جمهوری اسلامی را به عنوان یک نظام دموکراتیک و مردمسالار خواهانیم.فعال سیاسی نزدیک به محمود احمدی نژاد با بیان اینکه مردم باید بر سرنوشت خویش، انتخاب و عزل همه مسئولان، قوانین موضوعه کشور و قانون اساسی حاکم باشند، تأکید کرد: این‌ها اموری است که تفکر بهار خواهان آنهاست.
 
توصیه‌های بورسی سعید جلیلی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس باید همراه با تدبیر برای کارآمدی آن‌ها باشد.سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک رشته توئیت درباره عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس نوشت: فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس باید همراه با تدبیر برای ارتقاء مدیریت و کارآمدی آن‌ها باشد.او در ادامه نوشت: باید تدبیری به کار گرفته شود که روند زیاندهی شرکت‌های دولتی که در گزارش دیوان محاسبات آمده است، متوقف شود و سوددهی آن‌ها به شکل واقعی و با افزایش تولید محقق گردد.جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ضعف‌هایی، چون تغییرات بیش از حد معمول در اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل برخی از این شرکت‌ها، باید مراقبت کرد که پس از تامین مالی با فروش سهام در بازار سرمایه؛ نقدینگی به دست آمده در جهت خدمت به تولید و اقتصاد کشور باشد و صرفا معطوف به هزینه جاری این شرکت‌ها نگردد.
 
نظر صوفی در مورد حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰

وزیر تعاون دولت اصلاحات مخالف این موضوع است که لاریجانی نماینده جریان اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ شود.علی صوفی وزیر تعاون دولت خاتمی در مورد حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی معتقد است آقای لاریجانی هیچ‌جا نگفته من اصلاح‌طلبم. آقای لاریجانی که اصلاح‌طلب نیست. اتفاقاً آقای لاریجانی، اصول‌گراتر از آقای روحانی است. آقای لاریجانی به‌عنوان اصول‌گرای معتدل پذیرفته شده است. اصلاح‌طلبان در انتخابات‌۹۸، هرگونه عدول از اصول اصلاح‌طلبی را نفی کردند. اصلاح‌طلبان در انتخابات سال‌های‌۹۲ و ۹۴ و ۹۶، از فضای هراس مردم از تکرار دولت احمدی‌نژاد یا شبه احمدی‌نژاد و تکرار مجالس هفتم، هشتم و نهم، استفاده کردند و نامزد یا نامزد‌هایی را حتی از جریان اصول‌گرایی معرفی کردند که بتوانند نامزد‌های تندرو را کنار بزنند. این کار صورت گرفت، اما بازخورد منفی داشت. مردم به شدت از این دو نهاد [مجلس دهم و دولت‌های یازدهم و دوازدهم]ناراضی‌اند و این را از چشم اصلاح‌طلبان هم می‌بینند، چون اصلاح‌طلبان به آن‌ها گفتند به این‌ها رأی بدهند...
 
نظر عضو مجلس خبرگان در مورد احیای قائم مقام رهبری

عضو مجلس خبرگان رهبری، می‌گوید که تعیین جایگاه قائم‌مقامی رهبری نه قانونی است و نه فقهی است.آیت الله هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، می‌گوید که تعیین جایگاه قائم‌مقامی رهبری نه قانونی است و نه فقهی است و، چون در قانون اساسی نیست و خود امام خمینی هم این سمت را حذف کرده است، قابلیت احیا ندارد. او همچنین درباره‌ی شورای رهبری هم به همین موضوع اشاره کرده و می‌گوید که در بازنگری قانون اساسی -که پیشنهاد شورایی شدن رهبری داده شد- این پیشنهاد تصویب نشد و نهایتا در قانون اساسی این موضوع به رسمیت شناخته نشده است و «فعلا شورای رهبری خلاف قانون اساسی، غیرقابل طرح و آب در هاون کوفتن است».
 
درخواست نماینده مجلس از نهاد‌های امنیتی: ما را کنترل کنید، شنود کنید!

نماینده کازرون در مجلس و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، گفته «از وزارت اطلاعات و سپاه می‌خواهم مرتبا بنده و نمایندگان را کنترل و مکالمات‌مان را هم شنود کنند.فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در این باره گفت در این رابطه حاضرم به این نهاد‌ها امضا دهم.این نماینده مجلس افزوده این کنترل استقلال او را نمی‌گیرد، چون او مستقل‌بودن‌اش را نشان داده و گفته: «همه کار‌های یک نماینده باید مشخص باشد. اگر نماینده برای ملاقات با کسی می‌رود باید روشن باشد که چرا چنین می‌کند.اگر دامی برای نماینده پهن شده، حتما باید از سوی نهاد‌های امنیتی به او هشدار داده شود. باید اطلاع دهند نه این‌که بروند و در کار او دخالت کنند.»
 
اظهارات وزیر دوران اصلاحات در مورد اصولگرا یا اصلاح طلب بودن ظریف

وزیر دوران اصلاحات نظر جالبی در مورد اصولگرا یا اصلاح طلب بودن ظریف دارد.صوفی وزیر تعاون دولت خاتمی می‌گوید آقای ظریف به‌دلیل اشتغال در وزارت امور خارجه، اساساً از جرگه یک جریان سیاسی خارج است و بنابراین الان نمی‌شود روی آقای ظریف به‌عنوان یک اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا حساب کرد. البته باید دید ارزیابی بعدی اصلاح‌طلبان درباره چهره‌هایی مانند آقای ظریف چه خواهد بود.

واکنش رئیس دفتر خاتمی به محاکمه اکبر طبری

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به قوه قضاییه تبریک می‌گویم که بدون تبعیض، قضایای مربوط به پرونده‌های فساد را رسیدگی و پیگیری می‌کند و در حوزه تبلیغات و شوآف باقی نمانده است.محمدعلی ابطحی، با بیان اینکه برگزاری دادگاه محاکمه معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه از جمله کار‌های بزرگی بود که اجرای آن کمتر تصور می‌شد، گفت: اینگونه تصور می‌شد که این دادگاه به دلیل اینکه جزئی از خود قوه قضاییه بوده است، در پیچ و خم تعارفات و ارتباطات قرار بگیرد و به طور کلی برگزار نشود.وی افزود: به قوه قضاییه تبریک می‌گویم که بدون تبعیض، قضایای مربوط به پرونده‌های فساد را رسیدگی و پیگیری می‌کند و در حوزه تبلیغات و شوآف باقی نمانده است.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه پیگیری برگزاری دادگاه معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه، نشانه بسیار خوبی برای ارزیابی عملکرد قوه قضاییه است، گفت: موضوع فقط فساد‌های اقتصادی معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه نیست، موضوع اصلی این است که وقتی فردی در جایگاه معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه با آن قدرت قرار می‌گیرد و خطا‌هایی از او سر می‌زند، اعتماد بسیاری از افراد جامعه را از بین می‌برد.ابطحی خاطرنشان کرد: امیدوارم در دادگاه معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه، در زمینه از دست رفتن اعتماد بخشی از جامعه به عملکرد دستگاه قضایی هم مجازاتی در نظر گرفته شود.
 
رای پرونده شبنم نعمت زاده اجرا شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از تخریب ساخت و ساز غیرقانونی دختر وزیر سابق در لواسان خبر داد.حجت الاسلام درویشیان در جلسه مسئولان قضایی در خصوص رأی قطعی صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری برای تخریب سازه‎های غیر مجاز در منطقه لواسانات هم اعلام کرد که با پیگیری بازرسی استان، رأی مربوط به پرونده شبنم نعمت زاده، در ۱۵ خرداد ۹۹ اجرایی شده و اجرای رأی در خصوص یکی دیگر از منتسبان به مسئولان هم در حال پیگیری است.وی همچنین گفت که پیرو دستور رئیس قوه قضاییه در خصوص مطالبات کارگری و با پیگیری‎های سازمان متبوعش، شورای عالی کار مصوب کرد حق مسکن کارگران در سال ۹۹ از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان و حداقل دستمزد آنان نیز ۵ درصد افزایش یابد که نیازمند تأیید هیأت دولت است.درویشیان در خصوص پرستاران هم از صدور مجوز استخدام برای بیش از ۴ هزار نفر به عنوان سهمیه سال ۹۸ و بیش از ۲ هزار نفر هم برای سهمیه سال ۹۹ به‎منظور جبران کسری کادر پرستاری در کشور خبر داد که قرار است پس از تأمین اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه به کارگیری شوند.
 
تشکر رهبر انقلاب از کشتیران‌ها

رهبر انقلاب با ارسال پیامی محبت آمیز از حرکت جهادی فرماندهان و کارکنان شناور‌های نفتکش جمهوری اسلامی ایران که محموله فرآورده‌های نفتی را به کشور ونزوئلا منتقل کردند قدردانی نمودند.متن این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم به همه شما عزیزان، کاپیتان و کارکنان کشتی خداقوت می‌گویم. کار بزرگی کردید. حرکت شما حرکتی جهادی بود. کشور را سرافراز کردید. ان شاالله موفق باشید سیدعلی خامنه‌ای ۹۷/۳/۱۹
 
زنگنه به جلسه محرمانه مجلس می‌رود

احمد امیرآبادی‌فراهانی درباره جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه فردا آقایان بیژن زنگنه و حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزرای نفت و اطلاعات میهمان جلسه غیرعلنی نمایندگان هستند.این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار است در جلسه غیر علنی مسائل اقتصادی، امنیتی و انرژی بررسی شود و وزرا نیز گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود به نمایندگان ارائه خواهند کرد.
 
اولین سوال نمایندگان مجلس یازدهم از روحانی کلید خورد

رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم از تهیه سوال نمایندگان مجلس یازدهم از رئیس جمهور برای ساماندهی وضعیت مسکن خبر داد.محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس از طرح سؤال نمایندگان مجلس از روحانی درباره وضعیت نابسامان مسکن خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر به همراه جمعی از نمایندگان درحال تهیه سؤال از رئیس جمهور درباره وضعیت نابسامان مسکن هستیم.وی افزود: متأسفانه دولت نه تنها در راستای حل مشکلات معیشتی مردم و به ویژه مسکن اقدام جدی نداشته است، بلکه روز به روز شاهد نابسامانی در بخش مسکن و به ویژه اجاره بهای مسکن هستیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم شورای اسلامی با ابراز تاسف از افزایش قیمت مسکن به ویژه اجاره بها در این بخش خاطرنشان کرد: حدود یک سال قبل طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک و به ویژه مسکن در راستای جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه تدوین و اعلام وصول شد.رضایی کوچی ادامه داد: هر چند دولت برای موضوع مالیات بر عایدی مسکن قرار است لایحه ارائه کند، اما اگر بنا باشد این تعلل و غفلت در بخش مسکن ادامه‌دار باشد نمایندگان مجلس خود طرح مالیات بر عایدی مسکن را هر چه سریع‌تر کلید می‌زنند.

وی در ادامه گفت: متأسفانه وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و در این حوزه نگرانی‌هایی وجود دارد به ویژه این که در بخش مسکن قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده و حتی امکان اجاره برای آن‌ها نیز بسیار ضعیف شده است، چراکه هر روز شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم.نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی همچنین در تشریح جزئیات سؤال از رئیس جمهور گفت: ما در جریان این سؤال به دنبال این هستیم تا هر چه سریع‌تر در حوزه مسکن و به ویژه اجاره بها در این بخش ساماندهی صورت گیرد.
 
آیت‌الله اعرافی: حوزه علمیه باید پاسخگوتر باشد

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه باید پاسخگوتر، بیدارتر، اجتماعی‌تر، انقلابی‌تر و علمی‌تر باشد، افزود: شورای عالی مجموعه‌ای از اسناد مدیریت حوزه را به تصویب نهایی رسانده است.آیت الله علیرضا اعرافی ظهر دوشنبه در اجلاسیه مدیران استانی و معاونین و مدیران مدارس علمیه مرکز استان با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه حوزه با وجود پیشرفت‌های خود، برخی از ظرفیت‌هایش به فعلیت نرسیده است، افزود: آینده تشیع، مکتب اهل بیت (ع)، اسلام و بشریت به کار حوزویان گره خورده است.

وی با بیان اینکه حوزه باید پاسخگوتر، بیدارتر، اجتماعی‌تر، انقلابی‌تر و علمی‌تر باشد، افزود: شورای عالی مجموعه‌ای از اسناد مدیریت حوزه را به تصویب نهایی رسانده است.عضو شورای عالی حوزه‌های با اشاره به ترسیم ۱۵ نظام جامع راه طی دراز مدت برای حوزه تصریح کرد: در شورای گسترش صدها مصوبه گذرانده شده و بسیاری از مجوزهای اصولی یا موقت تبدیل به دائم شده است و بخش‌هایی از قوانین این شورا نیز اصلاح شد.وی بیان کرد: در شورای گسترش قلمروی تازه ای برای صدور مجوزهای حوزوی برای مراکز فرهنگی، تبلیغی و هنری در حوزه گشوده شده است که از جمله می‌توان به صدور هزار و ۲۰۰ مدرک برای ایثارگران اشاره کرد.آیت الله اعرافی گفت: در شورای پژوهش به عنوان یکی از شوراهای فعال نزدیک به ۵۰ طرح به تصویب رسیده است.
 
محمد قوچانی: روحانی از خیلی اصلاح‌طلب‌ها اصلاح‌طلب‌تر است

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از جمله کسانی است که با انتشار مقالات مفصلی دراین باره در یک سمت این مباحثه‌ها ایستاده است. پیش از این روزنامه ایران در گفتگو با اصلاح طلبانی همچون حمیدرضا جلایی‌پور که در زمره منتقدان نظرات قوچانی قراردارند، به این مباحث پرداخته است. براین اساس، این گفتگو پیگیری نقد‌های دیگری است که پیرامون دیدگاه‌های حزب کارگزاران درباره آینده اصلاح‌طلبی مطرح شده است.

مهمترین بخش اظهارات محمد قوچانی در گفتگو با ایران به شرح زیر است:
* افکار روحانی در سیاست خارجی و داخلی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بازتر از بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب است
* اگر کسی به ساختار دیگری به غیر از جمهوری اسلامی ایران فکر کند اصلاح‌طلب شناخته نمی‌شود.
* ما قرار است در مواجهه با حاکمیت و هسته اصلی قدرت به یک تصمیم مشترک برای بهبود شرایط زندگی مردم برسیم.
* ایده کارگزاران این است که جامعه‌ای که در آن توسعه به وجود بیاید عدالت هم در آن شکل خواهد گرفت؛ عدالت مبتنی بر توزیع ثروت و نه توزیع فقر.
* دوستان اصلاح‌طلب ما می‌گویند دیگر نامزد اجاره‌ای نمی‌خواهیم. حال آنکه به باور من آقای روحانی از خیلی از اصلاح‌طلب‌ها اصلاح‌طلب‌تر است. اصلاح‌طلبی ژن نیست.
* افکار آقای روحانی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و در مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار بازتر از بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب است. کافی است ایشان را با آقای محتشمی مقایسه کنید.
* اینکه این واژه رهبری اصلاحات که به‌کار می‌بریم را خود آقای خاتمی می‌پذیرند یا نه نمی‌دانم، اما معتقدم ایشان مؤسس جبهه اصلاحات است.
* به پای صندوق آوردن مردمی که اصلاح‌طلبان آن‌ها را از صندوق ناامید کردند کار خیلی سختی است.
* ما می‌دانستیم که رأی نمی‌آوریم. فقط حلقه اتصال را با حاکمیت حفظ کردیم تا این حلقه وجود داشته باشد
* باید دوباره پایگاه اجتماعی‌مان را پیدا کنیم و بدانیم که دیگر با توسل به سلبریتی‌ها یا دوقطبی‌سازی بد و خوب نتیجه نمی‌گیریم.
* باید خودمان را به مردم ثابت کنیم و با فساد از هر نوع در جریان خودمان مقابله کنیم
 
زیباکلام: احمدی‌نژاد یا جلیلی رئیس جمهور آینده هستند

صادق زیباکلام در خصوص حضور اکثریتی اصولگرایان در مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس یازدهم تحت نفوذ جریانات تندرو قرار گرفته است، رئیس جمهور آینده هم یا احمدی‌نژاد خواهد بود یا یک فردی مثل سعید جلیلی. صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدرس دانشگاه در رابطه با آسیب‌های روی کارآمدن دولت اصول‌گرا در ۱۴۰۰ و امکان تبدیل نمایندگان مجلس یازدهم به وکیل‌الدوله گفت: سال‌هاست عملاً بُعد نظارتی مجلس کمرنگ‌تر شده و امروز که ما در خرداد ۹۹ هستیم، اساسا چیزی به نام بُعد نظارتی مجلس وجود ندارد. به این معنا که مجلس عملا برابر سیاست‌های مهم اعم از اقتصادی، خارجی، هسته‌ای هیچ کاره است؛ لذا بُعد نظارتی مجلس و پاسخگوطلب بودن مجلس سال‌هاست که از بین رفته است.

این چهره اصلاح‌طلب با اشاره به تاثیرات نظارت استصوابی بر عملکرد مجلس افزود: در واقع نظارت استصوابی چیزی از مجلس به عنوان یک نهاد مستقل باقی نگذاشته است لذا فرقی نمی‌کند که بگوئیم روابط مجلس با دولت چگونه است، این قبیل مباحث که به نقش و جایگاه مجلس برمی‌گردد، عملا بلاموضوع شده است. زیباکلام در خصوص حضور اکثریتی اصولگرایان در مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس یازدهم تحت نفوذ جریانات تندرو قرار گرفته است، سال دیگر این اتفاق برای قوه مجریه می‌افتد و تعداد قابل توجهی از مردم به خصوص اقشار و لایه‌های تحصیلکرده و شهرنشین در انتخابات شرکت نمی‌کنند، همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته. در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فقط طرفداران تندرو‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند، بنابراین رئیس جمهور آینده هم یا احمدی‌نژاد خواهد بود یا یک فردی مثل سعید جلیلی.

این مدرس دانشگاه در ادامه اظهار کرد: از یک جهت بد نیست چراکه در این شرایط همه قدرت از جمله قوه مجریه، مقننه و سایر قوا‌ها دست تندرو‌ها قرار می‌گیرد؛ بنابراین به نوعی یکپارچگی به وجود می‌آید و کمترین فایده آن این است که نمی‌توانند میانه‌رو‌ها و اصلاح‌طلبان را مقصر مشکلات کشور بدانند چراکه همه قدرت از صدر تا ذیل آن، در دست اصولگرایان و جریان تندور است. زیباکلام خاطرنشان کرد: از آن طرف چه جوبایدن باشد چه ترامپ، جریانات داخلی در انتخابات سال آینده به سمت نرمش قهرمانانه خواهند رفت، لذا نگرانی از این‌که دولت به دست اصولگرایان می‌افتد معنی ندارد کما این‌که مجلس هم دست این جریان افتاده است. در نتیجه از جایگاه نظارتی مجلس کاسته می‌شود و این یک مسئله بلاموضوع است، زیرا سالهاست مجلس به عنوان رکن سوم قدرت جایگاهی ندارد.
 
کنایه سنگین توکلی به شورای نگهبان

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ارسال اسناد جدیدی از تخلفات غلامرضا تاجگردون به شورای نگهبان توسط نمایندگان معترض به اعتبارنامه وی، گفت: شورای نگهبان نه معصوم است و نه مقام غیر مسئول، بنابراین باید به سؤالات مردم درباره برخی تصمیمات شگفت‌آور خود توضیح دهد.احمد توکلی ادامه داد: کسی که سال‌هاست از عنوان جعلی دکترا استفاده می‌کند و قوانین تدوین بودجه‌ را نادیده می‌گیرد، چگونه می‌تواند صلاحیت نمایندگی مردم را داشته باشد؟توکلی با بیان اینکه تاجگردون در تحصن معروف نمایندگان مجلس ششم حضور داشته، افزود: وی در اعتراض به شورای نگهبان همراه با سایر مسئولین وزارتخانه‌های دولت اصلاحات استعفا می‌دهد. حال شورای نگهبان باید توضیح دهد که چگونه صلاحیت وی را تأیید کرده است.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما وصیت‌نامه امام را از یاد نبرده‌ایم و پای آن ایستاده‌ایم.
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار