کد خبر: ۸۵۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ 07 June 2020

حق زیتون زنجان از بازار فروش احیا شود

تابناک/در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بر برندسازی، جلوگیری از واردات زیتون و برطرف شدن مشکلات زیست‌محیطی تأکید شد.

فتح‌الله حقیقی امروز (۱۸ خرداد) در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: مدیران باید درگیر کار باشند و کسانی که گرفتار حاشیه شوند و در فکر رفع مشکلات نباشند، باید تغییر کنند و جای آن‌ها را افراد چابک و کارآمد بگیرد.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد که استان زنجان برترین ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را برگزار می‌کند، عنوان کرد: به اقدامات مسکنی در بخش کشاورزی اعتقاد ندارم؛ چرا که اقدام اساسی برای تولید در این بخش راحت‌تر از بهره‌برداری از یک واحد تولیدی صنعتی یا احیای واحدهای راکد است و باید مشکل آب شهرستان طارم، اصولی برطرف شود.

استاندار زنجان به چابک‌سازی مدیران، نیروها و دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: باید اقدامات، کنترل و نظارت اصولی شکل گیرد، به منافع شخصی توجه نکنیم و در انجام وظیفه تعصب داشته باشیم، متاسفانه در گذشته اقدامات نسنجیده، معضلاتی را اکنون روی هم انباشته کرده؛ مشکلاتی همچون باغ‌شهرها و پسماندها را روی دست گذاشته است.

وی در مورد فروش محصولات تولیدی زنجان با نام دیگر استان‌ها ابراز کرد: قالی بافت شده در زنجان با برند دیگر استان‌ها به فروش می‌رسد و این موضوع در مورد زیتون هم صادق است. با توجه به جایگاه زنجان در تولید زیتون شایسته نیست که در هیچ ‌کجا تعریف نشده باشد، چرا که بدون تعریف نقشه راه نمی‌توان راه به جایی برد.

این مسئول با اشاره به لزوم جلوگیری از واردات زیتون، تصریح کرد: ما در تولید زیتون در کشور صاحب حق هستیم، اما نتوانستیم از حق خود دفاع کنیم. 

نماینده عالی دولت در استان، با اشاره به اینکه صادرات زیتون زنجان ضعیف است، بیان کرد: برای ممنوعیت واردات زیتون نامه‌ای تنظیم و برای عضویت ایران در اتاق بازرگانی یونان یا دیگر کشورها نیز راهکار ارئه شود و ایجاد بازارچه فروش زیتون هم مورد بررسی قرار گیرد.

حقیقی با اشاره به اینکه بخشی از تولیدات نیاز به تکنولوژی خاص ندارد و با قیمت کمتر می‌توان از ظرفیت‌های محلی استفاده کرد، ادامه داد: باید برای بنگاه‌های زودبازده، طرح‌های خوبی تهیه شود. همچنین ایرادات جذب سرمایه‌گذاری هم شناسایی شود تا نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در ادامه این جلسه اظهار کرد: رایزنی‌ها برای برگزاری نخستین جلسه مجازی هیئت تجاری با اتاق بازرگانی ترکیه بر اساس نقشه راه تجاری انجام شده و پیشنهاد داریم زیتون در نظام کشاورزی جهانی ثبت شود و زنجان می‌تواند جزو گمرکات تخصصی قرار گیرد.

علی یگانه‌فرد با اشاره به اینکه ۹۵ درصد تجارت فرآورده‌های زیتون به روغن زیتون اختصاص دارد، تصریح کرد: زنجان سهم ۳ درصدی از صادرات زیتون دارد که با توجه به ظرفیت‌های موجود، می‌تواند قوی‌تر عمل کند و اتاق بازرگانی آمادگی دارد برای سر و سامان دادن به این موضوع، شرکت هلدینگی تاسیس کند.

این مسئول با اشاره به اینکه میزان زیتون تولیدی کشور ۱۰۸ هزار تن است، ادامه داد: استان زنجان با سطح زیر کشت ۲۰ هزار هکتاری بین ۲۵ هزار تا ۴۵ هزار تن معادل ۳۲ درصد سهم کشور زیتون تولید می‌کند اما نبود سرمایه‌گذار و نبود نام تجاری رسمی و هویت برای صنایع زیتون شهرستان طارم، این ظرفیت را مغفول گذاشته است.

وی به مشکلات زیست‌محیطی اشاره کرد و افزود: پساب زیتون در شهر آب‌بر، هزینه سنگین تأمین تجهیزات سپتینگ، نبود سیستم تصفیه، ورود پسماند و پساب به رودخانه و نوع تولید و الگوی روغن‌کشی از طریق دستگاه ۳ فازی که خروجی آن شامل تفاله، آب و زیتون است، مشکلاتی را در این بخش به‌وجود آورده است.

یگانه‌فرد پیشنهاد ثبت زیتون در نظام میراث کشاورزی جهانی و نشان جغرافیایی داخلی را مطرح کرد و گفت: اتاق بازرگانی زنجان پیگیری لازم برای ثبت بین‌المللی تجربیات سنتی کشاورزی و ژئوتیپ‌های بومی زیتون منطقه طارم در نظام میراث کشاورزی جهانی دفتر مرکزی نمایندگی فائو در ایران انجام داده است.

مهدی عباسی، رئیس انجمن شورای ملی زیتون نیز در این جلسه نبود برندیگ، مشکل مدیریت منابع آب را از مشکلات تولید و عرضه زیتون دانست و گفت: زنجان بیشترین تولید زیتون کشور را دارد، اما این زیتون‌ها با تشکیل نوار اتوبانی در گیلان به نام دیگر استان‌ها به فروش می‌رسد، در حالی‌که می‌توانیم با ایجاد بازارچه بین مسیر زنجان و ابهر این بازار را به دست بگیریم.

تاراسی، رئیس جهادکشاورزی اسان زنجان در ادامه این جلسه اظهار کرد: یکی از طرح‌های جهادکشاورزی توسعه کشت زیتون در ۱۳۰۰ هکار از اراضی شیب‌دار است که بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش داریم از محل تعدیل چاه‌ها و ارتقای بهره‌وری آب شهرستان طارم، مشکل تأمین آب را برطرف کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار