کد خبر: ۸۵۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ 07 June 2020
رکود 15 ساله طرحی با 10 هزار شغل مستقیم در سوادکوه بیانگر حضور مدیران و کارشناسانی در جهت عکس جهش تولید است.
رکود 15 ساله طرحی با 10 هزار شغل مستقیم در سوادکوه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، اشتغال و تولید از شاخص‌های مهم و اساسی در پیشرفت کشور است و مولّد‌بودن آن هم اثر‌گذاری مضاعف‌تری دارد.

*15 سال انتظار برای اجرای طرح توسعه

در نگاه اول به نظر می‌رسد مدیران و کارشناسان مرتبط با طرح‌های اقتصادی، تولیدی و اشتغال‌زا منتظر ارایه طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و اجتماعی هستند تا کمک‌ها و بستر‌های لازم را برای اجرایی‌شدن آن انجام دهند و جامعه را از شرّ بیکاری و آسیب‌های گسترده آن نجات دهند ولی برخی پیگیری‌ها و مصاحبه‌ها با کار‌آفرینان دارای سابقه موفق کاری با وضعیتی که در نگاه اول به نظر می‌رسد، مغایرت دارد و فعالیت‌های اردشیر نجاتی‌جوارمی که استاد‌تمام دانشگاه تهران و دارای فوق‌دکتری اصلاح‌نژاد از کانادا است و دارای چند طرح بزرگ اقتصادی مرتبط با رشته خود در کشور است که این طرح بدون تقاضای کمک اقتصادی از دولت و تنها انتظار واگذاری زمین‌های کم‌بازده سوادکوه، دارای شرایط ویژه‌ای است که برای علاقمندان به توسعه و اشتغال‌زایی جای تأسف دارد که پیگیری 15 ساله وی برای اجرایی‌شدن طرح توسعه سوادکوه هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

*مدارج علمی

اردشیر نجاتی‌جوارمی متولد ۱۳۴۰ در روستای جوارم بخش زیراب شهرستان سوادکوه است و کلاس اول و دوم ابتدایی را در مدرسه تعلیمات دینی در روستای کرد‌آباد سوادکوه گذراند که 6 کیلومتر با روستای جوارم فاصله داشت و به دلیل شغل پدر از کلاس سوم ابتدایی به قائم‌شهر رفت و دوران ابتدایی و متوسطه را به جای ۱۲ سال طی ۱۰ سال به پایان برد و در ۱۶  سالگی دیپلم را به صورت جهشی اخذ کرد و در دو رشته علوم طبیعی و ریاضی دیپلم گرفت.

2 ترم را در دانشگاه گذرانده بود که با انقلاب فرهنگی مواجه شد و در جهاد کشاورزی  سوادکوه مشغول به کار شد و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها و در سال 1364 از دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان شاگرد اول موفق به اخذ مدرک کارشناسی شد.

در دفاع مقدس و در عملیات فاو در بخش پشتیبانی و سنگرسازی حضور داشت که  مجروح شیمیایی شد.

در سال 13۶۷  در آزمون اعزام به خارج پذیرفته شد و با بورسیه وزارت علوم در نیوزیلند و در رشته اصلاح‌نژاد فوق لیسانس گرفت و دوره دکتری و فوق دکتری را در کانادا تحصیل کرد و در سال 1376 به کشور بازگشت و در حال حاضر، استاد تمام دانشگاه تهران است.

سال 1362 ازدواج کرد و همسرشان کارشناس ارشد ادبیات انگلیسی و دخترش دانشجوی  دکتری تخصصی مکانیک با گرایش  مهندسی پزشکی و پسرش هم دکتری تخصصی هوش مصنوعی را داراست.

به زبان‌انگلیسی مسلط است و با زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی و عربی آشنایی دارد.

 

* منتظر مجوز‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری بزرگ

اردشیر نجاتی‌جوارمی با اشاره به اینکه به خاطر عشق به کشور و شهرستان سوادکوه پس از تحصیلات تکمیلی به وطن برگشت و سعی در  ایجاد اشتغال در شهرستان دارد، ایجاد مزرعه مرغ اجداد در سوادکوه و طرح اصلاح نژاد و تولید اسپرم گاو شیری و گوسفند در فیروزکوه از جمله کارهایی است که به سرانجام رسانده است.

وی گفت: طرح‌های زیادی را در نظر دارم و تنها مجوز‌های قانونی دولت برای اجرای این طرح‌ها را برای آغاز به کار نیاز دارم و تاکنون برای اجرای طرح هایم از هیچ تسهیلات دولتی استفاده نکردم و اگر در  یکی دو مورد  وامی هم اخذ شد از منابع کم بهره نبود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان سوادکوه زمینه‌های پیشرفت مانند کشورهای پیشرفته وجود دارد و نیاز به تقویت زیرساخت‌ها و ساختار‌ها است، افزود: مدیر باید تدبیرکننده  باشد و توقف برای دریافت و اجرای دستورات بالا‌دست شجاعانه نیست و برخی از مدیران در اجرای وظایف خود از بالادستی‌های اداره خود می‌ترسند و شرایط پیشرفت را کُند می‌کنند.

نجاتی با بیان اینکه می توانستم زندگی راحت در خارج از کشور داشته باشم و امکانات مورد نیاز زندگی را دارم اما می خواهم آثار خدمت بر جای بگذارم و دوستانی که از سایر کشورها به شهرستان سوادکوه می‌آیند از زیبایی‌ها وتوانمندی‌های سوادکوه تعجب می‌کنند.

این استاد دانشگاه، فاصله یک ساعت با دریا و یک ساعت با ارتفاعات پوشیده از برف، تفاوت فصل‌ها و وجود میوه‌ها و سبزی‌ها در طول سال، اختلاف دما و تفاوت‌های جغرافیایی و طبیعی در سوادکوه را کم‌نظیر توصیف کرد و وجود نیروی انسانی را در  برابر همه توانمندی‌ها برتر دانست که شهرستان سوادکوه در این زمینه هم سرمایه‌های فراوانی دارد.

*رکود 15 ساله طرحی با 10 هزار شغل مستقیم در سوادکوه

وی که دارای مزرعه مرغ اجداد و مجتمع کشاورزی و دامداری است و معتقد است که امنیت زیستی مزرعه ایشان هم نادر است از تحقیق خود درباره سوادکوه خبر داد و بیان اینکه ۴۳ هزار هکتار در سوادکوه به عنوان اراضی مرتعی ثبت شده است  و ۱۵ هزار هکتار آن جنگل مخروبه یا شیب‌دار و کم‌بازده است، خاطر نشان کرد: طرح توسعه اقتصادی سوادکوه را 15 سال قبل ارایه کردم که ۵ هزار هکتار از 15 هزار هکتار زمین‌های جنگلی مخروبه، شیب‌دار یا کم‌بازده را در 5 فاز هزار هکتاری را برای طرح اقتصادی اجرایی کنم.

طرح‌های این استاد دانشگاه مبتنی بر توسعه پایدار است و برای اجرای طرح بر طبق قواعد مالک و مستأجر اشاره کرد و افزود:در طرح توسعه اقتصادی سوادکوه مقرر کردم که زمین‌هایی که نیاز به ساخت و ساز هم داشته باشد را به صورت شخصی بخرم و در مراتع هیچ ساخت و ساز برخلاف قوانین نداشته باشم و در آن مجتمع هم فرآوری میوه‌ها و محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی، کشت محصولات زراعی و باغی بخشی از فعالیت مورد نظر است که وجود مسیر تهران و راه آهن شمال ظرفیت گردشگری هم مورد توجه بود و برآورد من تولید ناخالص ۵۰۰ میلیون دلاری سالانه و ایجاد ۱۰ هزار شغل مستقیم و حدود ۳۰ هزار شغل غیرمستقیم بود که در 5 هزار هکتار هم زراعت متنوع مدنظرم بود.

 

* مانع، شورای عالی جنگل

وی با بیان اینکه استفاده از توانمندی گردشگری و تنوع ژنتیکی و زیستی در طرح توسعه اقتصادی گردشگری سوادکوه مورد نظرم است که دو بار ربیع‌فلاح استاندار سابق و مدیران کل و معاونان وی برای این طرح به شهرستان آمدند و اعلام پشتیبانی کامل کردند  و در جلسه شورای اداری استان هم به همه  سوالات مدیران کل پاسخ دادم ولی برخی‌ها در صندلی‌های کارشناسی نشستند که کارشناس نیستند و این طرح درنهایت با مانع  شورای عالی جنگل به بهانه‌هایی که از نظر من ضد‌توسعه است متوقف شد، در حالی که اجرای چنین طرح‌هایی سبب توسعه اقتصادی پایدار و حفظ جنگل و محیط‌زیست خواهد بود.

کارآفرین متخصص سوادکوهی معتقد است که آن‌قدر کارآفرینان را اذیت می‌کنند که خسته می‌شویم و از ادامه کار دلسرد می‌شویم، افزود: مزرعه مرغ اجداد من در آبادی درکامیان سوادکوه که روستای مجاور آن دارای برق بود و با طرح خروج روستا از جنگل، تیربرق‌ها را جمع کردند و برق به من ندادند و در حالی که مزرعه مرغ اجداد بدون برق نمی‌تواند فعالیت کند و چند موتور برق خریدیم و پس از ۱۵ سال در کمیسیون رفع موانع تولید با انتقال برق به مزرعه مرغ اجداد من موافقت شد.

وی با اشاره به اینکه برخی اقدامات و یا عدم همکاری‌ها و تأخیر در ارایه مجوز‌ها باعث می‌شود که سرمایه‌گذار فرار کند، خاطر نشان کرد: مرکز اصلاح نژاد گاو شیری تنها مرکز اصلاح نژاد کشور که در خاورمیانه منحصر به فرد است را در فیروزکوه راه اندازی کردم و اصلاح نژاد گوسفند در فیروزکوه دارم که می‌تواند نیاز کل کشور را تامین کند و اسپرم گاو و گوسفند با بهترین ارزش ژنتیکی که دارای کد بین المللی  است و ۲۰ دلار می ارزد را به قیمت ۴ دلار تولید و در اختیار دامداران قرار می‌دهیم.

 

*بن‌بست برای طرح‌ها

نجاتی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس درباره مطالبات خود از دولت، گفت: از بخش  دولتی مطالبه و تسهیلاتی نمی‌خواهم فقط مانع و مزاحمت ایجاد نکنند و مجوزها را بموقع صادر کنند چون با تجربه چندساله ای که در این زمینه دارم که  پس از پیگیری‌های مختلف و موانعی که به وجود آمد، دیگر تمایلی به مراجعه به ادارات ندارم.

وی گفت: به روستایی بودنم افتخار می‌کنم و در آرامش محیط روستا به کارهای علمی‌ام می‌پردازم وی با اشاره به اینکه  به عنوان متخصص در خارج از کشور به حرف ما  گوش می‌دهند ولی در مملکت خودمان غریبیم و طرح‌هایمان با بن‌بست روبرو هستند از کندی امور گِله‌مندم.

وی از از همکاری فرماندار سوادکوه و بخشدار زیراب تشکر کرد که با نگاه حل مشکلات تلاش می‌کنند و معتقد است که به دنبال درآمد و سود نیستم و سود طرح‌ها را در خدمت توسعه شهرستان قرار می‌دهم.

کارآفرین سوادکوهی، گفت: طرح گردشگری دیگری دارم که از آن به عنوان ماسوله مازندران نام می‌برم که ۵۰۰ شغل ایجاد می‌کند و برای جاده مسیر جوارم به لفور هم برنامه گردشگری دارم و طرح ملی اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلای من جهت اجرا برای منطقه ی لفور در سازمان دامپزشکی کشور راکد ماند.

*پیشنهاد توقف یک‌ماهه فعالیت‌های مدیران برای اجرای طرح توسعه اقتصادی سوادکوه

طرح توسعه اقتصادی سوادکوه با سود عظیم و اشتغال‌زایی مستقیم 10 هزار نفری نماد شفافی از جهش تولید که توسط مقام معظم رهبری برای سال 1399 انتخاب شد است، قلمداد می‌شود و سنگ‌اندازی‌ها و موانعی که کارآفرین دارای کارنامه از آن نام برد، غیرقابل قبول است و به نظرم اگر نمایندگان مجلس، فرماندار، استاندار، مدیران شهرستانی و مدیران کل استانی برای یک‌ماه همه فعالیت‌های خود را برای اجرایی‌شدن طرح توسعه اقتصادی سوادکوه متوقف کنند، می‌ارزد تا کارنامه درخشانی برای همگان و زمینه توسعه جهشی سوادکوه شود.

از طرف دیگر دادستان استان و شهرستان هم با رویکرد‌های جدید دستگاه قضا برای رفع موانع تولید به موضوع ورود پیدا کنند تا موانع را بردارند و علاقمندان به توسعه شهرستان و استان هم دست در دست همدیگر دهند تا به یکی از مهمتر‌‎ین اهداف خود که اشتغال‌زایی و گردش مالی برای توسعه است، دست یابند.

حضور کارشناسانی در جهت عکس جهش تولید هم از بلایایی است که توسعه کشور و استان را هدف قرار داده است و البته سهم مدیران در این ضعف‌ها را هم نباید نادیده‌ گرفت و نگاه جدی دست‌اندرکاران مختلف برای اجرایی‌شدن طرح‌های اردشیر نجاتی‌جوارمی که دارای تعهد و عملکرد قابل ستایشی است از انتظارات و مطالباتی است که نیاز به عزم جدی و همه‌جانبه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار