کد خبر: ۸۵۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳ 07 June 2020

توسعه صنایع تبدیلی حلقه مفقوده نوغانداری

تابناک/ مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا گفت: در صورتی که صنایع تبدیلی توسعه یابد، شاهد تکمیل شدن زنجیره تولید ابریشم خواهیم بود.

احمد پادیاب در گفت‌ و گو با ایسنا گفت: این شهرستان یکی از قطب‌های نوغانداری استان محسوب می شود و در سال‌های اخیر روند نزولی این صنعت در صومعه‌سرا متوقف شده و اکنون روند نزولی دارد.

وی افزود: امسال هزار جعبه تخم نوغان توسط نوغانداران در این شهرستان خریداری شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی دارد.

پادیاب ادامه داد:  بالا رفتن قیمت تضمینی پیله‌تر ابریشم یکی از دلیل افزایش گرایش نوغانداران به این نوع از مشاغل خانگی است.

وی  با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی ابریشم یکی از حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید ابریشم است، خاطرنشان کرد: در صورت توسعه صنایع تبدیلی در حوزه ابریشم می‌توان امیدوار بود، ارزش افزوده بیشتری از فعالیت در نوغانداری به نوغانداران برگردد.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با اشاره به اینکه توسعه نوغانداری در شهرستان علاوه بر اینکه موجب ارتقا درآمد برنجکاران در زمان کشت برنج می‌شود و خانوارهای روستایی در این زمان از سال با مشکلات نقدینگی کمتری مواجه می‌شوند، تصریح کرد: اخیرا جوانان روستایی در پرداختن به نوغانداری استقبال بیشتری می‌کنند و حمایت‌های ویژه از جمله تسهیلات کم‌بهره کمک موثری به این جوانان می‌کند تا در توسعه نوغانداری استان نقش موثری ایفا کنند.

وی گفت: زنان روستایی نیز برای در بازگشت نوغانداری به دوره طلایی‌اش پررنگ تر از قبل ورود کرده‌اند و ما برنامه داریم با توانمندتر کردن و آموزش به این قشر جمعیتی، نوغانداری صومعه‌سرار را بیش از امروز رو به جلو ببریم.

پادیاب افزود: توسعه نوغانداری نیاز ابریشم فرش بافان کشور را از واردات بی‌نیاز می‌کند، ضمن اینکه لازم است مسئولین ذیربط در حمایت از نوغانداران داخلی از واردات بی‌رویه نخ ابریشم خودداری کنند.

وی تصریح کرد: به طور میانگین از هر جعبه تخم نوغان ۲۸ کیلو، پیله‌تر ابریشم تولید می‌شو د و برنامه داریم با افزایش دانش نوغانداران و انتقال یافته‌های تحقیقاتی، میزان عملکرد را بالا ببریم تا از هر جعبه تخم نوغان ۳۵ کیل پیله‌تر ابریشم تولید شود.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار