کد خبر: ۸۵۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲ 07 June 2020

 

تابناک/بهره‌گیری از توانایی مهندسان جوان در امورات شهر رشت و پیگیری لایحه کمک به دو تیم سپیدرود رشت و داماش گیلانیان از جمله موضوعاتی بودند که در صد و چهل و چهارمین جلسه شورای شهر رشت مطرح شدند.

 
عمده درآمد شهرداری رشت از ساخت‌وساز تامین می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، اسماعیل حاجی‌پور عصر امروز در صد و چهل و چهارمین جلسه شورای شهر رشت اظهار داشت: 20 خرداد ماه روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای را گرامی می‌داریم و معتقدم که جوانمردی در ورزش پهلوانی بسیار اهمیت دارد البته ورزش بدون جوانمردی معنا ندارد لذا این‌ روز را به همه ورزشکاران و پهلوانان این عرصه را تبریک عرض می‌کنم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به سیر صعودی کرونا در چند روز اخیر گفت: در چند روز اخیر متاسفانه آمار مبتلایان به کرونا در شهرمان افزایش یافت که این یک هشدار است لذا از مردم و شهروندان می‌خواهم که نکات بهداشتی را رعایت کنند و به‌گونه‌ای قدردان پرستاران و پزشکانی باشیم که در این مدت حجم سنگین کار درمان بر دوش آنان بود.

حاجی‌پور مغفول ماندن برخی پروژه‌های شهری در یک بازه زمانی خاص را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: برای بنده جای سوال است که چرا با طرح شهر الکترونیک مخالفت می‌شود یا پروژه‌هایی مانند فیبر نوری مدتی متوقف می‌شود در صورتی‌که این پروژه‌ها بسیار اهمیت دارند و با پیگیری شورا تا این لحظه 70 کیلومتر از فیبر نوری در شهر کار شد.

وی با بیان‌ اینکه شهردار رشت موظف است به مصوبات شورا عمل کند گفت: در خصوص اضافه‌کاری و بیمه پاکبانان هم مطالباتی وجود دارد و ساعات برخی اضافه‌کاری‌ها کم محاسبه شده در صورتی‌که این کارگران و پاکنان بیشتر کار می‌کنند و ما در قبال آنان مسئولیت داریم از طرفی چند نفر حتی فیش حقوقی دریافت نکردند و این تذکراتی به شهرداری رشت است تا این به امورات رسیدگی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با ارائه پیشنهادی مبنی بر بهره‌گیری از نظریات نخبگان و دانشگاهیان در رفع مشکلات شهری و ضرورت حضور آنان در جلسات شورای شهر رشت گفت: در روزهای آتی از نخبگان، دانشگاهیان و حتی تعدادی از شهروندان دعوت می‌کنیم که در جلسات شورا حضور پیدا کنند و بر عملکرد شورا نظارت مستقیم داشته باشند.

حاجی‌پور با اشاره به لزوم جایگزینی معاونان و کارشناسان مناطق شهرداری افزود: بنده به شهردار گفتم که معاونان و کارشناسان مناطق شهرداری را که مدت زیادی مشغول کار در این عرصه هستند را جایگزین کند که فعلاً عملی نشده است و انتطار داریم که شهردار به حرف ما که تجربه بیشتری در این امور داریم و نماینده مردم هستیم بیشتر توجه کند.

وی با اشاره به لزوم حمایت از دو تیم سپیدرود و داماش گیلان عنوان کرد: بسیاری از تیم‌ها در کشور همواره حمایتگرانی دارند اما تیم‌ سپیدرود که محبوبیت و طرفداران زیادی داشته و بازیکن‌ساز هم بودند همچنان مظلوم است و در حال حاضر به هر یک از این تیم‌های سپیدرود و داماش 500 میلیون تومان کمک می‌شود در صورتی‌که این تیم‌ها هر فصلی بالای 5 میلیارد تومان هزینه دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: بنده به مدت 6 ماه با مبلغ 50 میلیون تومان فقط به جرم حمایت از تیم‌های محبوب گیلانی محروم‌ شدم در صورتی‌که فقط از تیم‌های شهرم حمایت کردم. 

حاجی‌پور بیان کرد: در طول این سال‌ها شهرداری و شورای شهر بیش از هر ارگان دیگری به این دو تیم محبوب کمک کردند و همچنان به‌عنوان یک ورزش دوست در کنار این دو تیم محبوب هستیم و مردم هم از این دو تیم حمایت می‌کنند اما مشکلات تیم باید با جدیت پیگیری شود از طرفی این دو تیم در افزایش نشاط اجتماعی نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به 16 خرداد ماه سالروز اعلام روز جمهوری گیلان توسط میرزاکوچک جنگلی اظهار داشت: این روز برای ما گیلانیان بسیار اهمیت دارد و باید این روز را گرامی بداریم.

بهراد ذاکری با اشاره به افزایش آمار بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های رشت ابراز داشت: یکی از دلایل افزایش این آمار، افزایش مسافران در چند روز اخیر بوده که از مسئولان استان انتظار داریم که محدودیت‌های لازم را در این حوزه اِعمال کنند تا شاهد افزایش بیماری نباشیم البته مردم هم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت با بیان اینکه چند دفتر مهندسی خاص در شهر بیش از 80 درصد کارهای عمرانی شهر و مربوط به شهرداری رشت را انجام می‌دهند تصریح کرد: این کار باعث بروز مشکلات مختلفی شده است که لازم است پیگیری شود.

ذاکری با اشاره به خروج برخی اسناد مربوط به شهرداری رشت از این نهاد خاطرنشان کرد: این خروج اسناد موجب آسیب‌هایی برای شهرداری رشت و غرامت‌های سنگین می‌شود و لازم است که نهادهای نظارتی در این حوزه به‌شکل جدی ورود کنند.

وی حمایت مساعدت مالی از دو تیم سپیدرود و داماش را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در کنار حمایت از این دو تیم باید برنامه جامعی برای حمایت از سایر حوزه‌های ورزشی نیز در نظر گرفته شود از جمله فوتبال بانوان که نگرفتند و معتقدم که حمایت از دو تیم سپیدرود و داماش فقط بر عهده شهرداری نیست بلکه اداره‌کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال باید پاسخگو باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت گفت: همه از مشکلات شهرداری رشت خبر دارند و شهرداری با وجود مشکلات متعدد اما همیشه از این دو تیم حمایت کرده است و متولیان ورزش گزارشی از نحوه هزینه این پول‌ها ارائه دهند البته متولی اصلی اداره‌کل ورزش و جوانان است که باید از این دو تیم حمایت کند و در این حوزه پاسخگو باشد.

نایب‌ رئیس شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از توانایی مهندسان شهر در پروژه‌های شهری اظهار داشت: اقداماتی که در نحوه صدور پروانه در شهر اتفاق می‌افتد باعث می‌شود که از توانایی مهندسان جوان شهر بهره نبریم می‌طلبد که شهردار در این راستا گام جدی بردارد.

فرهام زاهد 16 خرداد روز اعلام جمهوری گیلان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: همه ما خود را جزو فرزندان میرزا می‌دانیم اما برای حفظ ارزش‌ها و سرمایه‌های منطقه‌ای و بومی گام موثری برداشته نشد در صورتی که باید برای گرامیداشت 16 خرداد ماه به‌عنوان میراث بومی و منطقه‌ای برنامه‌ ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شد.

عضو کمیسیون عمران و توسعه‌ شهری شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت استفاده از توانایی‌های مهندسان جوانان این شهر در امورات شهری اظهار داشت: بیش از 16 هزار و 200 عضو نظام مهندسی در رشت هستند طوری‌که گیلان در این حوزه در کشور سرآمد است که این مسئولیت ما را در حوزه برنامه‌ریزی امورات شهری بیشتر می‌کند.

رضا رسولی با بیان اینکه در این سال‌ها با تغییر فرآیند صدور پروانه از ساختار سنتی به ساختار متفاوت روبه‌رو بودیم خاطرنشان کرد: عده‌ای همواره در تلاش هستند تا پرونده‌های کارشناسی را به یک دفتر خاص ارسال شود از طرفی عده‌ای شبانه در درب منازل برخی کارشناسان شهرداری حضور پیدا می‌کنند تا منافع خود را پیش ببرند.

وی افزود: یک جریان درون ساختار وجود دارد که جلوی بهره‌گیری از توانایی مهندسان این شهر در امورات شهری را می‌گیرد؛ دانشجویی که با مدرک فوق لیسانس عمران سبزی می‌فروشد و یا کار بنایی انجام‌می‌دهد لذا باید از این مهندسان حمایت کنیم و البته خود این مهندسان هم مطالبه اجتماعی داشته باشند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه برون‌سپاری خدمات مهندسی امروز در سطح کشور انجام می‌شود خاطرنشان کرد: باید با ارائه خدمات‌ مهندسی و خودکارسازی این خدمات بتوانیم جریان فساد را در شهرداری ریشه‌کن کنیم و این نیاز به یک پشتوانه دارد.

رسولی با اشاره به اینکه سالانه بیش از نیمی از درآمد شهرداری از حوزه ساخت و ساز تامین می‌شود تصریح کرد: بنده شاهد بود که شهردار تا جایی‌که ممکن بود با این فساد برخورد کرد و همین باعث دلگرمی بنده شد اما باز تاکید می‌کنم که مهندسان شهرمان بسیار ناراضی هستند لذا این ویژه‌خواری در ارائه خدمات مهندسی در مناطق باید پایان یابد.

فاطمه شیرزاد، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر رشت نیز در این جلسه وضعیت تیم فوتسال بانوان در شهرداری را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: شهرداری و شورا بارها به تیم‌های داماش و سپیدرود به‌صورت نقدی، غیرنقدی و جانبی کمک کرده و این کمک فقط وظیفه شهرداری نیست بلکه متولیان این حوزه هم باید حمایت کنند.

عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه تا زمانی‌که شهرداری ساختار نداشته باشد بسیاری از مشکلات آن حل نمی‌شود اظهار داشت: پیشنهاد بنده این است که به شهردار در یک بازه زمانی خاص فرصت داده شود تا وضعیت طرح برون‌سپاری خدمات شهرداری رشت مشخص شود.

حامد عبداللهی افزود: از طرفی ما هنوز نمی‌دانیم که املاک شهرداری کجاست و در حوزه مالی شهرداری چقدر بدهکار است چون هیچ فایلی در دسترس ما نیست و بحث برون‌سپاری از شورای چهارم مطرح می‌شود که بنده معتقدم برای این موضوع باید به شهردار فرصت داده شود تا وضعیت این طرح مشخص شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار