تابناک گیلان/ مهمترین بندی که فیفا را در مقایل اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران حساس کرده بود، بند حضور وزیر ورزش بین اعضای مجمع این فدراسیون و حق رای وی برای انتخاب رییس فدراسیون بود. گرچه رای وزیر و معاون وی تنها دو رای در مجمع فدراسیون فوتبال محسوب می‌شد، اما همین سهم اندک هم مورد قبول فیفا نبود. با وجود ادعای نبی، فیفا می‌گوید تا عصر امروز هم پیش نویس جدید به دستش نرسیده...
کد خبر: ۸۵۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹ 05 June 2020

تابناک گیلان/ مهمترین بندی که فیفا را در مقایل اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران حساس کرده بود، بند حضور وزیر ورزش بین اعضای مجمع این فدراسیون و حق رای وی برای انتخاب رییس فدراسیون بود. گرچه رای وزیر و معاون وی تنها دو رای در مجمع فدراسیون فوتبال محسوب می‌شد، اما همین سهم اندک هم مورد قبول فیفا نبود. با وجود ادعای نبی، فیفا می‌گوید تا عصر امروز هم پیش نویس جدید به دستش نرسیده...

 
 
با فشار فیفا و در آخرین ساعات باقیمانده از مهلت این تشکیلات معتبر جهانی، فوتبال و بلکه کل ورزش ایران از خطر تعلیق بزرگ فر کرد.
 

به گزارش تابناک ورزشی، در حالی که فدراسیون جهانی فوتبال ازهفته گذشته ، با تعیین ضرب الاجلی یک هفته ای امروز جمعه را آخرین فرصت ایران برای پذیرش شروط بی بازگشت خود شامل چندین خواسته مهم از جمله حذف کامل دخالت دولت در این فدراسیون اعلام کرده بود، خبر می رسد که در واپسین ساعات با پذیرش الزامات از سوی وزیر ورزش خطر از سر فوتبال ایران گذشت و احتمال معرفی کمیته انتقالی از سوی فیفا هم منتفی شد.

فوتبال ایران دقیقه ۹۰ از حکم تعلیق فیفا گریخت / حذف وزیر ورزش و شرط ۱۰ساله مدیریت از اساسنامه فدراسیون

از اسفندماه گذشته که ناگهان نامه محکم و موکد فیفا باعث شد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال لغو شود، اتفاقات زیادی در ساختمان فدراسیون فوتبال ایران رخ داده و با آمدن مهدی محمدنبی این نهاد مساله دار و درگیر با دهها میلیارد تومان بدهی انباشته، به اصلاح اساسنامه تن داد. اما واکنش فیفا به پیش نویس های ارسال شده از سوی فدراسیون ایران ناامیدکننده و نگران کننده بود. چهار نامه ارسالی بی پاسخ از سوی فیفا آغاز تنش های فی مابین بود که در دوره مدیریت تاج به هیچ عنوان نمود پیدا نکرده بود و تنها پس از رفتن او به دلیل بیماری، موجب فاش شدن نامه های بسیار مهم و حیاتی فدراسیون جهانی شد.

مهمترین بندی که فیفا را در مقایل اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران حساس کرده بود، بحث حضور وزیر ورزش بین اعضای مجمع این فدراسیون و حق رای وی برای انتخاب رییس فدراسیون بود. گرچه رای وزیر و معاون وی تنها دو رای در مجمع فدراسیون فوتبال محسوب می شد اما همین سهم اندک هم مورد قبول فیفا نبود.

خبر نبی از پذیرش شرط فیفا از سوی وزیر ورزش ایران

طی سه روز گذشته بحث‌های زیادی در رسانه ها مطرح شد و نگرانی از اتمام فرصت فیفا و تعلیق فوتبال ایران که بلافاصله منجر به حذف تیم ملی از مقدماتی جام جهانی و همچنین کنار رفتن نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا می شد، اوج گرفت تا اینکه مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون از اصلاح قطعی اساسنامه طبق میل و خواسته فیفا آن خبر داد.

دبیرکل تازه که با برنامه شبکه اول تلویزیون ایران صحبت می‌کرد، در واکنش به درخواست فیفا برای حذف وزیر ورزش  از فهرست اعضای مجمع گفت: «ما موارد ذکر شده فیفا را رعایت کردیم و در این بخش مشکلی نخواهیم داشت.با توجه به اینکه از ۱۰ فروردین مسئولیت گرفتم، در کمتر از دو ماه با گروه تدوین مقررات توانستیم با نظر اعضای مجمع، پیشنهادات را وارد کردیم و نظرات هیئت رئیسه را نیز گرفتیم و برای فیفا ارسال شد.»

آنچه که از این صحبت‌ها مشخص شد، مذاکرات فشرده و پیاپی چند روز اخیر میان فدراسیون و وزارت ورزش مثبت و سازنده بود و سلطانی فر پذیرفت که نقشی در ساختار فوتبال نداشته باشد. وزیر ورزش خود نیز خوب می دانست که صرفا داشتن یک یا دو رأی در میان ده‌ها رأیِ اعضای مجمع، هیچ ارزش تعیین کننده ای نداشت جر اینکه تنش را با نهاد بالادستی افزایش دهد.

حالا که وزیر ورزش از مهمترین فدراسیون‌ ورزشی کشور کنار رفته است و اساسنامه فدراسیون فوتبال از بن‌بستی خودساخته خارج شده، سایر فدراسیون ها نیز می توانند طبق خواسته کمیته بین المللی المپیک ساختار خود را با خواسته متولی ورزش جهان همگام و هماهنگ سازند.

فیفا تا ساعت 17:20 ؛ چیزی تا این لحظه بدست ما نرسیده

برخلاف ادعای مهدی محمدنبی مسوول نخست مکاتبات رسمی فدراسیون ایران با نهاد جهانی، فیفا عصر امروز در پاسخ به ایمیل رسانه های فارسی زبان اعلام کرد تا این لحظه چیزی از تغییرات به دست شان نرسیده است! با توجه به اینکه کل مکاتبات رسمی از طریق ایمیل با فیفا صورت می گیرد و نبی هم امضاکننده هر تغییر و نامه ای خواهد بود، باید نگران بود که چگونه فدراسیون جهانی با گذشت چندساعت هنوز دریافت ایمیل را تایید نمی کند و می گوید چیزی دریافت نکرده است. چرا که این به معنی تعلیق حتمی فوتبال ایران خواهد بود.

خطری غیرعادی بنام کمیته «عادی سازی» که از سر ما گذشت

گفته می شد درصورت مقاومت فوتبال و ورزش ایران مقابل خواسته حیاتی فیفا، کمیته‌ای به نام «کمیته عادی‌سازی» با معرفی اعضایش از سوی فیفا در فدراسیون فوتبال مستقر می‌شد که بازگشت به شرایط عادی را شاید تا یکسال دیگر هم به تعویق می انداخت. 

کامبک دقیقه 90 فوتبال ایران با ارسال اساسنامه اصلاحی

دبیرکل فدراسیون فوتبال در واکنش به درخواست فیفا برای حذف وزیر ورزش از اعضای مجمع، گفت: ما موارد ذکر شده فیفا را رعایت کردیم و در این بخش مشکلی نخواهیم داشت. در ماهیت اساسانامه نیز طبق چارچوب قوانین کشورمان عمل کردیم. در این بخش، مقر فیفا در سوئیس بوده و طبق قوانین آنجا به تصویب رسیده است. مقر کنفدراسیون آسیا نیز در مالزی است. بنابراین، در بخش ماهیت، طبق قوانین کشور عمل کردیم. موارد دیگر نیز قطعا حل و فصل خواهد شد. این کار (اصلاح اساسنامه)، سنگین، پرفشار و حاشیه‌های زیادی داشته و کرونا نیز بوده است. رسانه‌ها نیز مطالب متنوعی را منتشر کرده‌اند. در شهریور ماه سال گذشته نیز، تهدید‌هایی صورت گرفته بود.

نبی در پاسخ به این سؤال که در اصلاحیه فیفا اعلام شده که کمیته انضباطی و اخلاق باید در مجمع رای‌گیری شود و همچنین سابقه ۱۰ سال مدیریتی برای انتخاب شوندگان نیز برداشته شده است، گفت: بله، نفرات این دو کمیته با رأی‌گیری انتخاب می‌شوند، حتی کمیته حسابرسی. نفرات انتخاب شده برای رأی دادن نیز چنین شرایطی دارند. ما در بخش اساسنامه و کسانی که می‌خواهند کاندید شوند، انعطاف به خرج دادیم. ما طبق قانون رفتار کردیم و در تاریخ فدراسیون فوتبال این اتفاق بی‌سابقه یا کم سابقه بوده است.

دبیرکل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که آیا بحث تعلیق فدراسیون منتفی است، گفت: بله، منتفی است و باید حاشیه‌ها را دور کنیم. نبی در واکنش به اینکه همه کار‌ها دقیقه نود انجام می‌شود، هم گفت: «بله، دقیقا!»

فوتبال ایران دقیقه ۹۰ از حکم تعلیق فیفا گریخت / حذف وزیر ورزش و شرط ۱۰ساله مدیریت از اساسنامه فدراسیون

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار