سخنگوی سازمان ثبت احوال درباره شرایط تغییرنام مطابق با ماده ۲۰ قانون ثبت احوال توضیحاتی داد.
کد خبر: ۸۵۸۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 05 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درباره شرایط تغییر نام در شناسنامه اظهار کرد: انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌ شود و همچنین عناوین و القاب و نام‌های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است.

او با اشاره به اینکه تشخیص نام‌های ممنوع بر عهده شورایعالی ثبت احوال است ،گفت: انتخاب نام در مورد اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال مطرح کرد: ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلائل شرعی ثابت شود الزامی است، مگر کسانیکه خود را سید ندانند و یا عدم سیادت آنان شرعاً احراز شود.

او با بیان اینکه انتخاب تعدادی از نام‌ها ممنوع است و دارندگان این نام‌ها می‌توانند برای تغییر نام خود اقدام کنند، عنوان کرد: برخی از نام ها مانند: عبدالات، عبدالعزی موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌ شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال بیان کرد: اسامی مرکبی که عرفا یک نام محسوب نمی‌شوند (اسامی مرکب ناموزون) مانند سعید بهزاد، شهره فاطمه، حسین معروف به کامبیز نیز قابل تغییر هستند.

ابوترابی تصریح کرد: عناوینی اعم از عناوین لشکری و یا کشوری و یا ترکیبی از اسم و عنوان مانند سروان، سرتیپ، دکتر، شهردار و یا سروان محمد و شهردار علی نیز مطابق ماده ۲۰ قانون ثبت احوال می توانند تغییر کنند.

او با اشاره به القابی که ترکیبی از ساده و مرکب هستند، گفت: القابی، چون ملک الدوله، خان، یا شوکت الملک، حاجیه سلطان و سلطانعلی نیز باید تغییر کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال بیان کرد: نام هایی که معرف صفات مذموم و مغایر با ارزش‌های والای انسانی است. مانند: گرگ، قوچی و نام‌هایی که با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبی مردم مغایر باشد. مانند لات، خونریز، چنگیز.

ابوترابی در ادامه افزود: نام‌هایی که موجب تحقیر اشخاص بوده و یا معنای لغوی آن در جامعه قابل پذیرش نباشد. مانند صد تومانی، گت آقا، کنیز، گدا و اسامی نامتناسب با جنس. مانند ماشاءاله برای اناث و یا انتخاب نام اشرف و یا اکرم برای افراد ذکور.

او با اشاره بر اینکه هم نام بودن فرزند با پدر یا مادر در یک خانواده و هم نام بودن برادران و خواهران در یک خانواده باید مطابق قانون تغییر کند، افزود: تغییر نام‌ها از صورت عربی به شکل فارسی از قبیل رحمن به رحمان، اسمعیل به اسماعیل، اسحق به اسحاق و تغییر نام کسانیکه نام آن‌ها اسامی ایام هفته باشد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال بیان کرد: تغییر نام کسانی که تغییر جنسیت داده و دادگاه صالحه حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلی و شناسنامه آنان صادر کرده است. پیشوند عبد خاص اسامی و صفات ذات پروردگار است و در سایر موارد متقاضی می‌تواند تقاضای حذف آن را کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار