کد خبر: ۸۵۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲ 03 June 2020

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم، تصمیمی برای افزایش مشمولان سهام عدالت وجود ندارد، مودیز رتبه اعتباری هند را کاهش داد، خودروسازان موظف به رعایت قیمت‌های شورای رقابت هستند، خسارت کرونا به اقتصاد تا ۱۰ سال ادامه دارد، وراث سهام عدالت منتظر اطلاعیه باشند و کاهش صادرات نفت عراق را در بر دارد.
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم، تصمیمی برای افزایش مشمولان سهام عدالت وجود ندارد، مودیز رتبه اعتباری هند را کاهش داد، خودروسازان موظف به رعایت قیمت‌های شورای رقابت هستند، خسارت کرونا به اقتصاد تا ۱۰ سال ادامه دارد، وراث سهام عدالت منتظر اطلاعیه باشند و کاهش صادرات نفت عراق را در بر دارد.

۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

رئیس کل امور مالیاتی کشور فرار مالیاتی را کاری مجرمانه و غیرقانونی دانست و از وجود بین ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور خبر داد. امیدعلی پارسا اظهار کرد: اگر مؤدیان تا پایان تیرماه کل اصل بدهی مالیاتی را پرداخت کنند ۹۰ درصد برای بخش تولید و ۸۰ درصد برای بخش غیر تولید معافیت در نظر گرفته می‌شود. ماه‌های بعد این میزان معافیت دو درصد، دو درصد کاهش پیدا می‌کند. امسال بحث هوشمندسازی نظام مالیاتی را به عنوان اصلی‌ترین کار دنبال می‌کنیم که همه اطلاعات و داده‌های اقتصادی در همه دستگاه‌های اقتصادی در اختیار ما قرار می‌گیرد و سازمان با این اطلاعات واقعی مالیات را تعیین می‌کند. دنبال این هستیم تحت عنوان اجرای ماده ۹۷ با حذف مالیات علی‌الرأس برای مشاغل از مؤدیان اطلاعات را بگیریم و با اطلاعات موجود در سازمان تطبیق می‌دهیم که امیدواریم قسمت اعظم آن مورد تائید قرار گیرد.

آخرین وضعیت پرداخت بیمه بیکاری مشاغل آسیب دیده از کرونا

سازمان برنامه و بودجه آخرین وضعیت پرداخت بیمه بیکاری مشاغل آسیب دیده از کرونا را اعلام و تصریح کرد که مقرری ‎بیمه بیکاری برای حدود ۱۰۳ هزار نفر از ثبت نام کنندگان اسفند ۱۳۹۸ به حساب مشمولان واریز شد و بخش دوم واریزی، پس از تایید سازمان ‎تأمین اجتماعی و ارسال با فوریت پرداخت خواهد شد.

تصمیمی برای افزایش مشمولان سهام عدالت وجود ندارد

سخنگوی ستاد آزاد سازی سهام عدالت درباره اينکه آیا مشمولان سهام عدالت افزايش مي يابد يا خير گفت: این موضوع در مجلس و دولت به طور جدی مطرح است، اما تاکنون تصمیم قابل ارائه‌ای در این زمینه وجود ندارد. حسین فهیمی افزود: اگر تصمیمی در این باره گرفته شود آمادگی اجرای آن را داریم و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

مودیز رتبه اعتباری هند را کاهش داد

مؤسسه اعتبارسنجی بین‌المللی مودیز رتبه اعتباری هند را از بی ای‌ای ۲ به بی‌ای‌ای‌۳ کاهش داد که این پایین‌ترین سطح اعتبار سرمایه‌گذاری این مؤسسه است. این مؤسسه همچنین اعلام کرد که چشم‌انداز اعتباری هند منفی باقی مانده است. مودیز در بیانیه‌ای در این رابطه گفت: مؤسسات سیاست‌گذار هند در تلاش برای به کارگیری سیاست‌های مناسب برای کاهش ریسک رشد اقتصادی کم در بلندمدت با چالش مواجه خواهند شد و این باعث بدتر شدن موقعیت مالی دولت و فشار به بخش مالی می‌شود. هفته گذشته هند اعلام کرد که اقتصاد این کشور در بازه ژانویه تا مارس ۳.۱ درصد رشد کرده است. اقتصاددانان تخمین می‌زنند که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه کنونی با پابرجا ماندن قرنطینه کرونا از مارس تا می، به شدت کاهش خواهد یافت.

خودروسازان موظف به رعایت قیمت های شورای رقابت هستند

رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه طرح پیش فروش خودرو توسط کمیته خودرو ارایه شده است و مشابه ای در دنیا ندارد، گفت: هر طرحی الزاما نباید مشابهی در دنیا داشته باشد و بگذاریم در برخی موارد نیز دنیا از مشابه ایرانی استفاده کند. وی در پاسخ به این پرسش که در طرح پیش فروش خودرو آیا نقاط ضعف و قوت طرح، بررسی شده است یا خیر؟، افزود: در این طرح همه جوانب کار سنجیده شده است و ما با آمادگی کامل به استقبال اجرای این طرح می رویم.

معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بخش دیگر صحبت هایش را به نحوه قیمتگذاری ها اختصاص داد و گفت: شورای رقابت به عنوان مسئول این کار، یک سری قیمت ها را اعلام کرده است و به زودی برای برخی خودروهای کم تیراژ نیز قیمت گذاری خواهد کرد و خودروساز نیز طبق این دستور، موظف به فروش خودرو است. تابش تصریح کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز به عنوان مدافع حقوق مصرف کننده رصد و نظارت بر این قیمت‌ها را انجام خواهد داد. وی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کالا بسته به متغیرها و شاخص‌های خاص خود تعیین می‌شود، بیان کرد: شورای رقابت نیز قیمت خودرو‌ها را بر اساس این متغیرها و بر اساس نرخ تورم حساب می کند و سازمان حمایت نیز به عنوان مرجع رسیدگی به شکایات، این آنالیز قیمتی را دریافت کرده است تا کار رصد و پایش را به عنوان عضو کمیته خودرو و عضو ستاد تنظیم بازار بهتر و دقیق تر انجام دهیم.

افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید پروپیلن در کشور بیش از ۹۵۰ هزار تن است و اکنون کشور با کمبود روبه‌رواست به همین دلیل هدف‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید پروپیلن انجام شده است. تولید ۱۲ محصول راهبردی از پروپیلن را هدف‌گذاری کرده‌ایم و با تولیدی شدن آنها نیاز صنایع پایین‌دستی تأمین خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه امسال سال جهش طلایی صنعت پتروشیمی ایران است، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۶ طرح پتروشیمی در برنامه افتتاح در سال ۹۹ قرار دارد که البته ممکن است به دلیل موانعی که در پی شیوع بیماری کرونا به وجود آمد ۳ تا ۴ طرح با تأخیر چند ماهه وارد مدار تولید شود. وی با بیان اینکه تولیدی شدن طرح‌های جدید منجر به افزایش ۲۵ میلیون تنی ظرفیت تولید می‌شود، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها در مجموع حدود ۳۵ درصد افزایش ظرفیت تولید تحقق می‌یابد.

خسارت کرونا به اقتصاد تا ۱۰ سال ادامه دارد

در شرایطی که آمریکا کماکان اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان است دفتر کنترل بودجه کنگره در گزارش پیش بینی کرد که تا دو سال آینده این بحران تداوم یابد و پیامدهای آن بر روی اقتصاد آمریکا دست کم تا ۱۰ سال اینده قابل مشاهده باشد. این دفتر پیش بینی کرده است اقتصاد آمریکا تا سال ۲۰۳۰ از شیوع کرونا متحمل خسارت ۱۵.۷ تریلیون دلاری شود که معادل ۳.۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی آن در بازه زمانی فوق خواهد بود. فیلیپ سواگل، مدیر این دفتر در یادداشتی نوشت: تعطیلی کسب و کارها و فاصله گذاری‌های اجتماعی تاثیر زیادی روی میزان درآمد و مخارج شهروندان آمریکایی گذاشته است و این مساله روی جریانات سرمایه ای نیز اثرگذار خواهد بود. سواگل با اشاره به بیکار شدن ۴۰ میلیون آمریکایی بر اثر شیوع کرونا افزود: این میزان واقعا وحشتناک است و اگر تنها چند ماه دیگر این وضعیت باقی بماند شاهد پیامدهای جدی آن بر روی رشد اقتصادی خواهیم بود. دفتر کنترل بودجه هم چنین پیش‌بینی کرده است اقتصاد آمریکا که در سه ماهه نخست سال پنج درصد کوچک شده بود در سه ماهه دوم سال ۳۷.۷ درصد کوچک شود که در صورت تحقق، بدترین عملکرد فصلی تاریخ معاصر اقتصادی آمریکا خواهد بود.

وراث سهام عدالت منتظر اطلاعیه باشند

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه‌های این شرکت در خصوص انتقال سهام عدالت اموات باشند. طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، در گام دوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان از طریق الکترونیکی فراهم می‌شود. در همین رابطه، کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال انجام تست‌های نهایی روی میز خدمت یکی از سامانه‌های این شرکت هستند تا تمامی فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیر حضوری انجام شود.

قیمت هر لیتر بنزین آزاد در ونزوئلا 50 دلار

طارق العیسمی، وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد خودروسواران در صورت تمام کردن 120 لیتر بنزین یارانه‌ای خود، برای هر لیتر بنزین باید 50 دلار بپردازند. این کشور امریکای جنوبی، این هفته، یک سیستم توزیع سوخت جدید به راه انداخت و به چندین دهه پرداخت یارانه سنگین برای سوخت در بحبوحه کمبود این سوخت پایان داد. به گزارش فارس، در بیشتر 1800 پمپ بنزین ونزوئلا، خودروساوران می توانند ماهانه 60 تا 120 لیتر بنزین با نرخ یارانه‌ای حدود 2.5 دلار در هر لیتر خریداری کنند. بیش از این مقادیر دیگر شامل یارانه نمی‌شود و گران‌تر است. بنزین ونزوئلا که روزگاری ارزان ترین بنزین جهان به شمار می رفت اکنون به گران ترین در جهان تبدیل شده است. در 27 آوریل، هر گالن بنزین در ونزوئلا 7.57 دلار (هر لیتر بیش از 2 دلار) فروخته می شد که یکی از گران ترین نرخ ها در جهان به شمار می رفت.

صادرات نفت عراق کاهش یافت

وزارت نفت عراق اعلام کرد که صادرات نفت این کشور، به استثنای اقلیم کردستان، در ماه مه ۶.۶ درصد کاهش یافت، زیرا تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، نفت را با قیمت ۲۱ دلار برای هر بشکه فروختند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: صادرات نفت عراق در ماه مه به‌طور میانگین ۳ میلیون و ۲۱۲ هزار بشکه در روز بود. صادرات نفت عراق در ماه آوریل، ۳ میلیون و ۴۳۸ هزار بشکه در روز بوده است. عراق توافق کرده بود که در ماه مه و ژوئن به‌عنوان بخشی از توافق کاهش تولید اوپک پلاس، مبنی بر کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماه‌های مه و ژوئن، تولید خود را روزانه یک میلیون و ۶۱ هزار بشکه کاهش دهد. عراق که آمار تولید خود را منتشر نمی‌کند، طبق توافق اوپک پلاس باید در ماه‌های مه و ژوئن، ۳ میلیون و ۵۹۰ هزار بشکه در روز نفت عرضه کند. این کشور بیشتر سال گذشته در تلاش بوده است سهمیه خود در توافق پیشین اوپک پلاس را رعایت کند. عراق و عربستان سعودی در ۲۳ ماه مه (سوم خردادماه) بر تعهد خود بر سهمیه کاهش تولید اوپک تأکید کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار