کد خبر: ۸۵۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶ 03 June 2020

 

مجلس صبح روز یکشنبه 26 آبان ماه هم جلسه علنی داشت و هم غیرعلنی با حضور شمخانی برای ارائه توضیح درباره چرایی افزایش قیمت بنزین.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، صبح روز یکشنبه 26 آبان ماه، مجلس شورای اسلامی کار خود را با نشست غیرعلنی آغاز کرد و شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی است توضیحاتی درباره افزایش قیمت بنزین به نمایندگان ارائه داد.

پس از آن جلسه علنی مجلس به ریاست دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 9 و 25 و با حضور 267 نفر از نمایندگان آغاز شد.

دکتر لاریجانی در تشریح جلسه غیرعلنی مجلس درباره افزایش قیمت بنزین گفت: امروز از ساعت 8 صبح درباره مباحثی که این روزها مطرح است و درباره بحث یارانه ها صبحت کردیم و آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این جلسه حضور داشت و گزارشی از وضعیت را ارائه کرد همچنین نمایندگان نیز نظراتی داشتند که مطرح کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: آنچه که مهم است این است که اولا دولت منابعی را که به عنوان مابه‌التفاوت در نظر گرفته شده در اسرع وقت به حساب مردم واریز کند و نشان دهد که پای عهد خود ایستاده و کمیسیون مربوطه نیز باید حتما این کار را پیگیری کند.

وی ادامه داد: نگرانی مردم این است که این تصمیم (افزایش قیمت بنزین) تبعاتی در سایر قیمت ها داشته باشد که مقرر شد کمیسیون اقتصادی مجلس با ستاد تنظیم بازار، تعزیرات، قوه قضائیه و مسئولان ذیربط جلساتی بگذارد که نظارت جدی روی کنترل قیمت ها شود.

دکتر لاریجانی اضافه کرد: در زمینه اصلاح روش ها نیز قرار شد مرکز پژوهش ها و کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی های لازم را صورت دهند؛ از این رو همه باید هم داستان باشیم که فشار از روی مردم برداشته شده و به آنها کمک شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه دغدغه اصلی نمایندگان محترم نیز فشار روی مردم است، خاطرنشان کرد: ان شاءالله در این مسیر، کمیسیون ها در روزهای آتی جلساتی دارند تا مشکلات حل شود و قطعا در فضای آرام اصلاحات سامان خواهد یافت و ما احتیاج داریم فضای آرامی برای تصمیمات درست فراهم کنیم.

در ادامه نمایندگان با طرح الحاق یک تبصره به ماده (5) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی در خصوص مستثنی شدن بانک رفاه کارگران از سقف مجاز تملک سهام بانک‌های تجاری غیردولتی با 164 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع نمایندگان حاضر موافقت کردند.

در ماده واحده این طرح آمده متن زیر به عنوان تبصره (5) به ماده (5) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مصوب 25/3/1387 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن الحاق می‌شود:

تبصره 5- سازمان تأمین اجتماعی با تعریف مالک واحد موضوع تبصره (1) این ماده به عنوان سهامدار بانک رفاه کارگران، با رعایت شروط ذیل تا 5 سال بعد از تصویب این تبصره از شمول حکم این ماده مستثنی خواهد بود؛ در صورتی که هر یک از شروط ذیل نقض شود، بانک رفاه کارگران مشمول حکم این ماده و تبصره (2) آن خواهد شد و وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است، ظرف مدت یک سال سهام مازاد بر 33 درصد سازمان تأمین اجتماعی در بانک رفاه را از طریق بورس اوراق بهادار یا خارج از بورس اوراق بهادار در چارچوب قوانین و مقررات به فروش رسانده و وجوه حاصل از فروش سهام مازاد را پس از کسر هزینه‌های مربوط، به سازمان تأمین اجتماعی مسترد نماید:

الف- انتشار عمومی آخرین صورت‌های مالی سالانه تلفیقی حسابرسی شده سازمان تأمین اجتماعی تا شش ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این تبصره و برای سال‌های بعد تا پایان تیر ماه سال بعد

ب- رعایت سقف رشد سالانه مانده بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی با تعریف مالک واحد موضوع تبصره (1) به بانک رفاه کارگران در سطح حداکثر 10 درصد علاوه بر رعایت سایر مقررات بانک مرکزی

ج- تأمین شرایط پذیرش بانک رفاه کارگران در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران تا حداکثر دو سال پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون

د- واگذاری 33 درصد از سهام بانک رفاه کارگران و درخواست پذیرش در بورس اوراق بهادار یا فرابورس در سال‌های سوم و چهارم و 34 درصد از سهام این بانک تا حداکثر 5 سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون.

ناطقان میان دستور جلسه امروز صبح نیز حسین مقصودی نماینده سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب؛ محمد دامادی نماینده ساری؛ غلام محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا؛ عین الله شریف پور نماینده ماکو، چالدران، پلدشت و شوط و سیدحمیدرضا کاظمی نماینده پلدختر بودند.

پس از ارائه نطق میان دستور حسین مقصودی، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس به اعتراض معاون امور مجلس رئیس جمهور اشاره کرد که معتقد بود صحبت‌های آقای مقصودی در نطق میان دستور متضمن توهین به مقامات نظام بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دولت می‌تواند متنی را در اعتراض به این صحبت‌ها تنظیم کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان تاکید کرد: از برادران و خواهران می‌خواهم که متن و گفتارشان توهین‌آمیز نباشد. نمایندگان می‌توانند اعتراض و نقد داشته باشند اما توهین اقدام مناسبی نیست.

پس از تسلیت مسعود پزشکیان در پی درگذشت فریبرز انصاری، نماینده دوره پنجم حوزه انتخابیه ممسنی و رستم آباد در مجلس و قرائت تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی، زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 26 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 11 و 47 دقیقه به صدا درآمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار