کد خبر: ۸۵۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱ 02 June 2020
 

سیکلامن گیاهی با گل‌های زیبا است و به دلیل فضای کمی که اشغال می‌کند، برای نگهداری در آپارتمان مناسب است.

به گزارش خبرنگار  حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گیاه سیکلامن گیاهی ایرانی است که زیستگاه آن در جنگل‌های شمال ایران از چالوس تا لاهیجان است. گل‌های رنگی روشن آن باعث محبوب شدن این گیاه شده است.

گیاه سیکلامن گیاهی است که عمر چند ساله و گل‌هایی با رنگ‌های متنوعی دارد، اگر شرایط نگهداری از این گیاه مناسب باشد، ارتفاع آن تا ۱۰ سانتیمتر نیز می‌رسد، این گیاه معمولا به مدت چند هفته گل می‌دهد و به مراقبت بسیار کمی نیاز دارد. گلدان این گیاه را در فصل تابستان در شرایطی که نور مستقیم به آن نخورد قرار دهید، البته این گیاه در فصل زمستان به نور کامل خورشید نیازمند است.

نکات مهم درباره نگهداری از گیاه سیکلامن

گیاه سیکلامن معمولاً در گلدان‌ در داخل خانه رشد می‌کند. این گیاه در تابستان می‌خوابد، اما با مراقبت مناسب، در پاییز شکوفه می‌دهد. زمان خاموشی این گیاه به شرایط رشد آن بستگی دارد، اگر این گیاه داخل خانه باشد و در گرمای بالا نگهداری شود، با سرعت بیشتری از خواب بیدار می‌شود و گل می‌دهد، اما اگر در بیرون از خانه رشد کند، در اواخر زمستان یا اوایل بهار شکوفه خواهد داد.

سیکلامن‌های گلخانه‌ای معمولاً تا اواخر زمستان شکوفه می‌دهند، اما دوران شکوفه دادن طبیعی آن‌ها زودتر است.

نور: در تابستان بهترین کار این است که گیاه سیکلامن را در یک نقطه خنک و سایه دار با گردش هوای خوب نگه دارید. همچنین می‌توانید آن را در یک نقطه سایه دار در بیرون از خانه نگه دارید، فقط مراقب باشید که زیاد آب ندهید.

آب: زمانی که گیاه سیکلامن برگ دارد، به طور فعال در حال رشد است. هر زمان که خاک این گیاه در حدود یک سانتیمتر زیر سطح خشک شد، به آبیاری نیاز دارد. از آب دادن به تاج گیاه که می‌تواند باعث پوسیدگی آن شود، خودداری کنید.

آشنایی با گیاه سمی سیکلامن، گیاه بومی ایران

زمانی که گل‌ها شروع به محو شدن می‌کنند، به تدریج به گیاه اجازه دهید تا به مدت دو یا سه ماه خشک شود و بعد به مرحله خفتگی می‌رود و آب اضافی منجر به نابودیش می‌شود. اگر در زمان نهفتگی گیاه را در فضای باز قرار دهید، حتماً ظرفی را بر روی آن بگذارید تا باران رویش نریزد. کمی آب مضر نیست، اما نباید خاکش مرطوب باقی بماند.

دما: گیاه سیکلامن، گرمای زیاد، فشار یا هوای خشک را دوست ندارد. این گیاه آب و هوای محیط بومی خود را دوست دارد که دمای مناسب آن نزدیک به ۵۰ درجه فارنهایت است، باید توجه داشته باشید که رطوبت بالا مخصوصاً در طول زمستان برای این گیاه بسیار مهم است.

سیکلامن را روی یک سینی آب، با یک لایه سنگریزه یا ریگ نگه دارید تا یک قفسه برای گلدان سیکلامن تشکیل شود و روی آن بنشیند. نگذارید پایین گلدان سیکلامن در آب فرو رود و یا ریشه‌هایش را از بین ببرد.

اگر برای تابستان گیاه خود را در بیرون از خانه می‌برید، قبل از اینکه هوا سرد شود، آن را به داخل خانه بازگردانید. یک قاعده خوب این است که انگشتتان را داخل گلدان کنید و اگر دما هنوز برای شما خوب بود، اجازه دهید پنجره‌ها باز بماند.

سیکلامن، اگرچه زیبا و دوست داشتنی است، اما ممکن است که موجب مشکلات هاضمه برای حیوانات خانگی شود. آن‌ها را از دسترس سگ‌ها و گربه‌های خانگی تان دور نگه دارید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار