کد خبر: ۸۵۷۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹ 02 June 2020
 
تابناک/رئیس سازمان بازرسی کشور: مأموران شهرداری برای تخریب خانه آسیه پناهی دستور قضائی نداشتند و از اسپری فلفل استفاده کردند

 

[شهروند]  ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه دیروز درباره ماجرای مرگ دو زن واکنش نشان داد؛ آسیه پناهی و رومینا اشرفی. اولی زنی بود در کرمانشاه که خانه ١٢متری‌اش در شهرکی، اوایل خردادماه توسط مأموران شهرداری ویران شد و مقاومت او جانش را گرفت و دومی، دختری ١٤ساله که پدرش به دلیل فرار از خانه، او را کشت. پس از واکنش‌های گسترده به این دو مرگ، دیروز عالی‌ترین مقام قضائی ایران هم در این‌باره صحبت کرد. ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه گفت: «برخورد دستگاه قضا با عامل کشته‌شدن رومینا اشرفی در گیلان عبرت‎‎آموز خواهد بود.» او از مراکز علمی و دانشگاهی خواست به آسیب‌‎شناسی مسائل اجتماعی بپردازند تا ریشه و علل و عوامل چنین جنایات هولناکی که احساسات عمومی را جریحه‎دار می‌‎کند، بررسی شود. او یکی از علل و عوامل اصلی حوادث و جنایاتی نابخشودنی همچون حادثه گیلان را دوری از اخلاق و معنویت دانست: «عدالت در توزیع ظرفیت‌ها، تأمین معیشت مردم و توجه به اخلاق و معنویت در جامعه از مهم‌ترین اصول کاهش ناهنجاری‌‎های اجتماعی و اقتصادی است که باید بیش از همه مورد توجه مسئولان اجرایی قرار گیرد.» رئیس قوه‌قضائیه که در جلسه شورای‌عالی سخن می‌گفت، درباره بررسی‌های سازمان بازرسی درباره تخریب آلونک آسیه پناهی، زن کرمانشاهی هم گفت: «جهاد کشاورزی و شهرداری‌ها در اجرای قانون به اولویت‌ها توجه کنند؛ چراکه بی‌توجهی به اولویت‌ها در اجرای قانون نتیجه‌اش می‌شود تخریب آلونک‌ها به ‌جای برخورد با کاخ‌سازی‌های غیرقانونی در مناطق خوش‌آب‌وهوای کشور. اگر با دانه ‌درشت‌ها برخورد شود، جرایم جزئی هم جمع می‌شود کما اینکه اگر با قاچاق کانتینری برخورد شود، قاچاق خرد هم جمع می‌شود.» رئیسی بهترین شاخص در اجرای عدالت را عمل به قانون دانست و گفت که هیچ‌کس در هیچ جایگاهی نباید به خود اجازه قانون‌گریزی بدهد.  

اسپری فلفل برای شکست آسیه
«مأموران شهرداری فاقد دستور قضائی تخریب بودند و برای اینکه مقاومت آسیه پناهی را بشکنند تا مانع تخریب آلونک نشود، از اسپری فلفل غیرمجاز استفاده کرده‌اند.» این جملات، بخشی از صحبت‌های روز گذشته، حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کشور درباره پرونده آسیه پناهی است. پرونده او موجب برکناری و بازداشت رئیس، معاون اجراییات شهرداری و مسئول امور حقوقی شهرداری کرمانشاه شد و حالا رئیس سازمان بازرسی کشور می‌گوید در اینکه زمین اوقافی بوده، تصرف شده، کاربری آن فضای سبز است و ساخت‌وساز در آن از هر جهت غیرمجاز بوده، تردیدی وجود ندارد ولی برخورد مأموران شهرداری با او و تعدادی از بستگانش که در محل حاضر بودند، غیرقابل قبول است. «مطابق بررسی‌های سازمان بازرسی و دادگستری، مأموران شهرداری برای اینکه مقاومت متوفی را بشکنند تا مانع تخریب آلونک نشود، از اسپری فلفل غیرمجاز استفاده کرده‌اند که با همین عنوان، تحت تعقیب دادگستری قرار گرفتند و قرار برای آنها صادر شده است.»

دستورات لازم صادر شده
به گفته رئیس سازمان بازرسی کشور، مأموران شهرداری به دستور کلی یکی از سرپرستان نواحی دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه که‌ سال گذشته و برای مدت یک‌سال صادر شده بود و هنوز مهلت آن به اتمام نرسیده، استناد کرده‌اند و این درحالی است که مجوز مذکور صرفا برای جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز صادر شده و برای تخریب نبوده که این موضوع هم یکی از موارد اتهامات است. «دستورات لازم به بازرسی استان کرمانشاه برای پیگیری موارد مشابه از برخورد‌هایی که شهرداری انجام می‌دهد، صادر شده تا شاهد موارد مشابه نباشیم.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار