کد خبر: ۸۵۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸ 02 June 2020

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تاکید بر اینکه شهرستان آستارا قابلیت تبدیل شدن به پایلوت صادراتی شمال کشور را دارد گفت: بندر آستارا در حوزه صادرات و گسترش مبادلات تجاری از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است.

 
گیلان| «آستارا» قابلیت تبدیل به پایلوت صادراتی شمال کشور را دارد

تابناک/فرهاد دلق‌پوش عصر امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در شهرستان مرزی آستارا اظهار داشت: شهرستان مرزی آستارا در راستای توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است و مسیر کریدور شمال به جنوب نیز یکی از ظرفیت‌های ویژه این شهرستان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه امروز بیش از 45 درصد امورات تجاری این استان از طریق مرز آستارا انجام می‌شود خاطرنشان کرد: وضعیت صادرات کالا از مبدأ گمرکات گیلان در سال 98 مطلوب بوده است و خوشبختانه گیلان سال خوبی را در حوزه صادرات پشت سر گذاشت.

دلق‌پوش با اشاره به اینکه شهرستان مرزی آستارا می‌تواند به‌عنوان پایلوت صادراتی کشور مطرح شود و از ظرفیت‌های تجاری ویژه‌ای برخوردار است گفت: در دو ماهه نخست امسال بیش از 166 هزار تن انواع کالا به ارزش 80 میلیون دلار از گیلان صادر شده است که از لحاظ وزنی با رشد 33 درصدی و از نظر ریالی با رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بودیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه 180 تن از انواع کالا به ارزش 33 هزار دلار از بندر آستارا انجام شده است خاطرنشان کرد: تقویت بنیان اقتصادی جامعه و توسعه فعالیت‌های تولیدی، تجاری و به‌دنبال آن افزایش اشتغال در استان گیلان از جمله رسالت‌های همگانی است که باید محقق شود.

وی به ضرورت همراهی بخش خصوصی و اراده بخش دولتی در کنار هم برای توسعه استان و افزایش مبادلات تجاری در بندر آستارا تاکید کرد و ابراز داشت: برای رفع چالش‌ها و انجام امور زیرساختی نیازمند حمایت‌‌های لازم در این حوزه هستیم از طرفی عدم صدور کد گمرکی از جمله مشکلات و چالش‌های تجارت است که بازرگانان گیلانی با آن روبه‌رو هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه برخی مواقع عدم برخورداری از پایانه ریلی مناسب در انجام امور گمرکی و همچنین نبود زیرساخت‌های لجستیک مناسب منجر به کند شدن خدمات تجاری می‌شود خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای موثر برای افزایش توان صادرات در واقع تقویت تولید بوده که پشتیبان صادرات است.

دلق‌پوش با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های توسعه‌محور برای صادرات بندر آستارا عنوان کرد: در این راستا ایجاد ایستگاه قرنطینه بهداشتی، افزایش ابزار و وسائل نقلیه مجهز برای صادرات کالا و همچنین تجهیز پایانه صادراتی کشاورزی از جمله مهم‌ترین شاخصه‌ها برای توسعه صادرات بندر آستارا هستند.

وی برخورداری از سیستم توزین، سکوی تخلیه و نصب دستگاه ایکس ری ، فیبر نوری و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل یخچالدار ویژه حمل کالا را از جمله نیازمندی‌های تسهیل‌کننده فعالیت‌های تجاری بندر آستارا اعلام کرد و گفت: برای حمایت از تولید که پشتیبان صادرات است نیز پیگیری‌های لازم جهت اجرای معافیت مالیاتی مندرج در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه واحدهای صنعتی مرزی را انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه اهداف جهش تولید با رفع مشکلات تولید محقق می‌شود گفت: از زحمات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گیلان و کسانی‌که برای توسعه مبادلات تجاری و ایجاد هماهنگی میان تجار و تولید‌کنندگان فعالیت‌های خوبی داشتند تشکر می‌کنم.

دلق‌پوش اتاق بازرگانی گیلان و فعالیت‌های انجام شده در آن را یک نهاد اقتصادی پویا معرفی کرد و اظهار داشت: این نهاد اقتصادی در توسعه فعالیت های صادراتی و مبادلات تجاری استان گیلان بسیار موثر است و انتظار می‌رود که توانمندی‌ها و تجارب این تشکل اقتصادی با همت مضاعف گسترش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار