کد خبر: ۸۵۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲ 01 June 2020

کاهش چشمگیر آمار کمّی تعاونی‌ها به دلیل کرونا

تابناک/بر اساس آمارهای ثبتی بخش تعاون تا پایان اردیبهشت ماه امسال ۵۵ شرکت تعاونی به ثبت رسیده که در مقایسه با دو سال گذشته با کاهش چشمگیری همراه بوده است.

به گزارش ایسنا، در ماههای فروردین و اردیبهشت ماه امسال، تعداد ۵۵ تعاونی با عضویت ۲۳۸۵ نفر به ثبت رسیده و برای ۴۳۳ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین تعداد تعاونی ثبت و تشکیل شده طی این مدت به استان گیلان با ۱۱ تعاونی تعلق داشته و استانهای البرز و یزد به لحاظ تعداد تعاونی ثبت شده در رده‌های بعد قرار دارند.

استانهای آذربایجان شرقی، فارس و مرکزی دارای کمترین تعاونی ثبت شده به لحاظ کمی هستند. به لحاظ تعداد نیز استانهای گیلان و خراسان رضوی دارنده بیشترین تعداد اعضای تعاونی به شمار می‌روند.

از نظر رشته فعالیت، بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده متعلق به گرایش کشاورزی و خدمات بوده و این گرایشها با بیشترین میزان اشتغالزایی همراه بوده است. کمترین تعداد تعاونی نیز مربوط به گرایش حمل و نقل، فرش دستباف، ‌تولیدی و توزیعی و تامین نیاز مصرف کنندگان بوده است.

طی این مدت همچنین ۱۵ تعاونی زنان با عضویب ۱۲۱ نفر تاسیس شده و حاصل عملکرد آنها برای ۱۴۴ نفر اشتغالزایی داشته است.

بر اساس آمارهای ثبتی وزارت تعاون،  مقایسه عملکرد تعاونی‌ها در دو ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که تعداد تعاونی‌های ثبت شده در این بازه زمانی، با کاهش ۸۸ درصدی مواجه بوده و کاهش ۱۳۹۵ درصدی فرصتهای شغلی را به دنبال داشته است. به نحوی که تعداد تعاونی ثبت شده از ۵۹۲ واحد در دوماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ به ۴۶۹ واحد در مدت مشابه سال ۱۳۹۸ رسیده و در دو ماهه فروردین و اردیبهشت امسال به ۵۵ واحد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، بخش تعاون در دو ماه ابتدایی امسال به لحاظ تعداد تعاونی ثبت شده و اشتغال ایجادی نسبت به ماههای گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده که گسترش ویروس کرونا و رکود و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها در این زمینه اثرگذار بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار