تابناک / در میانه فریادها وعربده ها کسی چیزی نمی فهمد جز مشتی کلمات زشت وعبارات بی سرو ته و نامفهوم که از ته حنجره شان برمی آید و تبدیل به صداهای وحشتناکی می شود که هول و وهراس به دل می اندازد، این همه عصبانیت و خشونت از چیست؟ مبادا کاری دست خود دهند!
کد خبر: ۸۵۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ 01 June 2020
افزایش خشونت در جامعه؛ زنگها برای که به صدا درمی‌آید

 

تابناک / در میانه فریادها وعربده ها کسی چیزی نمی فهمد جز مشتی کلمات زشت وعبارات بی سرو ته و نامفهوم که از ته حنجره شان برمی آید و تبدیل به صداهای وحشتناکی می شود که هول و وهراس به دل می اندازد، این همه عصبانیت و خشونت از چیست؟ مبادا کاری دست خود دهند!

 

جمعیت دوره شان کرده و یکی دو نفر هم مداخله می کنند اما با خشونت و رفتار زشت دو طرف پا پس می کشند.

تصویری دیگر؛ نیمه شب است که با جیغ های ممتد زن و فحش هایی که نثار شوهر و خاندان او می کند، اهل محل بیرون می ریزند اما کسی جرات جلو رفتن ندارد تا اورژانس و پلیس می آید و مرد را به اتهام ضرب و جرح همسر بدزبان به پاسگاه برد و اورژانس هم زن را به مرکز درمانی منتقل می کند.

در قابی دیگر؛ غروب یکی از روزهای اردیبهشت است و هوا رو به گرمی می رود جوانی که بر روی چمن های پارک قدم گذاشته و آنها را زیر پا له می کند با صدای مرد نگهبان به خود می آید، نگهبان معترضانه می گوید: چرا رفتی داخل چمنها، زود خارج شو، این فضا برای استفاده شما و همه مردم است.

اما جوان واکنش تندی نشان می دهد و این بحث به دعوای لفظی و در نهایت منجر به خشم جوان شده و مرد نگهبان را به آنی در میان عصبانیتش چنان هول می دهد که بر زمین افتاده و سرش به جدول خیابان می خورد و در دم جان می سپارد.

 تصویری دیگر و بدتر، خبری است که طی هفته های اخیر منتشر شد و مرد ۵۲ ساله ای حوالی هشت صبح به منزل مادر همسرش در روستای بهنمیر بابلسر می رود و با اسلحه ای همسر و مادر همسر را به قتل می رساند و بعد از آن به منزل خود در روستایی دیگر رفته و دو دختر ۱۷ و ۱۴ ساله اش را هدف گلوله قرار می دهد و متواری می شود.

اما آخرین آن که دلخراش و ترسناک می نماید آن است که پدری با داس سر دختر نوجوانش را در خواب می برد اتفاقی که طی دو روز اخیر در فضای مجازی و رسانه ها بازتاب گسترده ای یافت وهمزمان تصویری از آگهی ترحیم دخترک منتشر شد که نام ۱۰ نفر از مردان خاندان بر بالای آگهی می درخشید مردانی که به نوعی با این قتل ناموسی خود را تطهیر کرده بودند.

اینها نمونه هایی از وقایع خشونت باری است که هر روز ما شاهد یا شنونده آنها هستیم، خشونت، تندخویی، پرخاشگری، غضب و از کوره در رفتن چه بسیار برایمان ملموس و آشناست.

اموری که تبدیل شده به بخشی از امور جاریه زندگی مان، عوارضی که پیامد کاهش آستانه تحمل و تاب آوری جامعه است و در بیشتر موارد منجر به درگیری های کلامی، رفتاری و در نتیجه نزاع و بروز حوادث جبران ناپذیر می شود.

جرائم مبتنی برخشونت، عصبانیت، تندخویی، خشم وبرافروختگی شامل نزاع، توهین و ضرب و شتم این روزها در میان آمار جرائم نه تنها دراستان که بالاترین است بلکه در جامعه ما رقم قابل توجهی است.

 شرایطی که نشان می دهد آستانه تحمل مردم و تاب آوری جامعه کاهش یافته و با کوچکترین تنش شاهد عکس العمل های کلامی و رفتاری خارج از عرف بین افراد هستیم.

حال اگر موضوع کرونا و استرس، دغدغه ها و تبعات ناشی از آن را هم به مسائل عادی بیافزائیم این وضعیت به اعتقاد کارشناسان و دست اندرکاران امر نسبت به قبل وخیم تر هم شده است.

بیشتر ما روزانه دور برمان شاهد بی قراری ها، عصبانیت ها، از کوره دررفتن ها یا به عبارتی کاهش آستانه تحمل مردم و نیز خود هستیم، به طوری که با بی اهمیت ترین و کم جلوه ترین موضوع که می توان با صبر و بی اعتنایی و گذشت از کنار آن عبور کرد، بگو و مگوها، کشمکش ها، جدالها و دعواهای شدید شکل می گیرد و گاهی منجر به شرایط جبران ناپذیری می شود و اتفاقهایی رخ می دهد که زندگی افراد درگیر را نابود می کند.

خشم آن دسته هیجان های منفی به شمار می رود که در بیشتر مواقع افراد به خاطر احساسات زودگذر و تحت تاثیر برخی محیط های اجتماعی دست به عملی می زنند که ممکن است در ادامه مشکلات فراوانی برای آنان ایجاد کند.

جامعه شناسان و روانپزشکان ارتباط کاهش آستانه تحمل با اتفاقات جامعه، بیکاری، بی عدالتی، مشکلات اقتصادی، فاصله و شکاف میان درآمدها ومخارج خانواده، فاصله طبقاتی،  اضطراب و افسردگی و غلبه سیاسی بر اجتماع و فرهنگ را از دلایل خشونت در جامعه می دانند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گیلان با برگزاری میزگرد و دعوت از کارشناسان مربوط به این حوزه، نسبت به واکاوی دلایل خشونت و کاهش آستانه تحمل مردم اقدام کرده است.

 

گیلان؛ بالاترین میزان درگیری فردی و لفظی را در سطح کشور دارد

معاون امور اجتماعی نیروی انتظامی گیلان گفت: علیرغم اینکه فکر می کنند، مردم گیلان آرام هستند، اما بالاترین میزان درگیری فردی و لفظی در سطح کشور مربوط به این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ مجید رسول زاده افزود: متاسفانه استان گیلان در موضوع نزاع فردی و کلامی در سطح کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده، ضمن این که در فصل های گرم سال و اواخر فروردین آمار نزاع ها بالاتر می رود.

وی با بیان اینکه مردم در گیلان با کوچکترین موضوع خاص آزرده خاطر می شوند، اظهار داشت: این مهم زیبنده مردم بافرهنگ این استان نیست.

وی خاطر نشان کرد: نزاع و درگیری فردی طی سال گذشته پنج درصد در استان گیلان کاهش و نزاع و درگیری دسته جمعی ۲۱ درصد افزایش یافته است.

معاون امور اجتماعی نیروی انتظامی گیلان با بیان این که قتل جزء جرائم خشن است، اظهار داشت: همچنین پارسال وقوع قتل در این استان ۷۰ درصد افزایش داشت.

 

رتبه هشتم گیلان از نظر ارجاعات نزاع به پزشکی قانونی

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان نیز بیان داشت: پارسال از نظر ارجاعات نزاع به پزشکی قانونی، رتبه هشتم به این استان اختصاص یافت.

دکتر مهدی قربانی با بیان اینکه آمار ما در پزشکی قانونی با آمار نیروی انتظامی به هم نزدیک است، اضافه کرد: احساس می کنم که بخش عمده ای از درگیری ها در توهین کلامی است.

وی اظهار داشت: بدترین رتبه استان گیلان از نظر ارجاعات نزاع های فیزیکی به پزشکی قانونی بین "۵ تا ۱۰" می باشد که مدعی هستند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه نزاع ها با مقوله اقتصاد ارتباط دارد، خاطر نشان کرد: سال ۹۰ و ۹۱ بیشترین آمار نزاع را داشتیم که البته میان رقم بیشترین و کمترین ۱۰ درصد تفاوت وجود دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان اضافه کرد: مشکلات اقتصادی دایره تاثیرگذاری زیادی دارد و همه را متاثر می کند چنانکه خیلی مواقع افراد قادر به کنترل عصبانیت نیستند و این موجب نزاع و درگیری های فیزیکی می شود.

وی درباره قتل در استان گیلان نیز بیان داشت: سال ۹۷ کمترین موارد قتل را داشتیم اما در ۹ ماه سال ۹۸ نیز آمار قتل از کل آمار سال گذشته، بیشتر شده است.

 

 گیلان در دو سه سال اخیر رتبه دوم و سوم پرونده مربوط به خشونت را دارد

دکتر رضا علیزاده جامعه شناس نیز در این میزگرد با اشاره به بررسی و کار پژوهشی ۱۰ مسئله اساسی استان گیلان در "پژوهشکده گیلان شناسی " گفت: گیلان در دو سه سال اخیر رتبه دوم و سوم پرونده مربوط به خشونت را دارد.

وی افزود: زمانی که در ارتباط با پدیده هایی مانند خشونت صحبت می کنیم، مانند سایر پدیده ها از یک منظر به عنوان آسیب می توان آنها را دید، اما زمانی که تعدد و تنوع یک پدیده در جامعه زیاد می شود، دیگر به آن نمی توان آسیب گفت، بلکه تبدیل به مسئله اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه خشونت فیزیکی بالاترین سطح خشونت عینی است، اظهار داشت: برخی از اتفاقات در جامعه "اتفاقات مربوط به سهمیه بندی بنزین" نشانگر این است، که خشونت های کلامی و فیزیکی بالا است.

این جامعه شناس درباره نقش فضای مجازی در بروز اتفاقات و خشونت ها خاطر نشان کرد: فضای مجازی چیزی که در لایه های زیرین جامعه وجود داشته را نشان می دهد و عیان می کند، اشکال از فضای مجازی نیست بلکه اشکال در سطح جامعه است.

وی در ادامه با بیان اینکه مفهوم خشونت را در جامعه به شکل آماری در سطح بالا و نگران کننده داریم، اضافه کرد: به هر نوع عمل و رفتاری که با هدف ضربه زدن به فرد یا گروهی انجام شود، خشونت گفته می شود.

دکتر علیزاده با اشاره به افزایش خشونت در گیلان اظهار داشت: موضوعات در خشونت فرق دارد، بوق زدن، لمس، تماس و تیکه انداختن در غرب استان بدتر از سایر مناطق است که البته همه این موارد عوامل اجتماعی و فرهنگی دارد، در واقع اینکه چرا خشونت رفتاری و گفتاری در برخی مناطق بیشتر است به علل مختلف ارتباط دارد.

این جامعه شناس با بیان اینکه میانگین سنی خشونت در هر دو جنس زن و مرد پایین آمده است،  خاطر نشان کرد: خشونت هنوز تبدیل به بحران نشده بلکه در حال حاضر مساله ای جدی و نگران کننده است.

 

ارتباط کاهش آستانه تحمل با اتفاقات جامعه

روانپزشک و معاون پیشگیری بهزیستی استان گیلان نیز در این میزگرد بیان داشت: کاهش آستانه تحمل و خشونت با اتفاقات پیش آمده در جامعه ارتباط دارد.

دکتر فرحناز نوبخت راد افزود: اگر چند اتفاق همزمان رخ داد و مغز فردی پردازش همزمان آن را نتواند انجام دهد، صد درصد آستانه تحمل فرد پایین آمده و دچار اضطراب می شود.

وی با بیان اینکه خشم غریزه درونی است که از بدو تولد در نهاد انسان و بشریت وجود داشته است، اظهار داشت: اگر خشم به مرحله پرخاشگری برسد یعنی"اینکه فرد غریزه درونی اش را کنترل نکند و بیرون بریزد" در واقع نمود بیرونی نامناسبی می یابد،  بنابراین پرخاشگری می تواند کلامی، روانی و فیزیکی باشد.

این روانپزشک خاطر نشان کرد: به طور طبیعی غریزه خشم برای کاهش تکانه های بشر در درون انسان وجود دارد و وقتی این تکانه ها زیاد شود تبدیل به پرخاشگری می شود و می گوییم آستانه تحمل پایین آمده است که با توجه به وضعیت موجود علت های مختلف دارد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه یک علت این شرایط درونی است، اضافه کرد: مثل وقتی که به اتفاقاتی که داخل منزل رخ می دهد، واکنش و خشم نشان می دهیم یا افرادی که افسرده اند، در این وضعیت نمود خشم در آنها زیاد است و گاهی خودزنی می کنند.

 وی در ادامه تشریح علت های درونی خشونت اظهار داشت: بنابراین عوامل درونی خشونت به نحوه تربیت فرزندان، مشکلات در خانواده و مشکلات سیستم هویتی افراد مربوط می شود.

 

اضطراب و افسردگی از دیگر علت های درونی خشونت

این روانپزشک در ادامه اضطراب و افسردگی را از دیگر علت های درونی خشونت عنوان و بیان کرد: در این رابطه اختلالاتی رخ می دهد، اینکه فردی احساس کند، نمی تواند مسایلی از جمله معاش خانواده را تامین کند، دچار اضطراب و مشکلات ناشی از آن می شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه نوسانات شدید قیمت ها و عوامل اقتصادی "با توجه به  موضوع بیان شده درباره معاش" جزء عوامل بیرونی هستند، اما آسیبی که به فرد می زند، آسیب درونی است.

وی با بیان اینکه احساس عدم امنیت یکی دیگر از علتهای درونی در ارتباط با خشونت است، اظهار داشت: احساس عدم امنیت و اینکه فردی نمی تواند بر خانواده کنترل داشته و برنامه های پش بینی شده فرزندان را به عمل برساند، این مهم می تواند موجب شده تا کنترل خود را از دست دهد.

وی درباره مسایل بیرونی در ارتباط با خشونت نیز گفت : مسایل بیرونی از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی گرفته تا مشکلات اجتماعی ، همه بر خشونت و کاهش آستانه تحمل مردم ارتباط دارد.

این روانپزشک با اشاره به ریشه ساربیولوژیک در خشونت بیان داشت: در برخی مواقع فردی که پرخاشگری می کند، دوران بد کودکی خود را تکرار می کند.

 

تاثیر مستقیم اقتصاد بر خشونت

معاون امور اجتماعی نیروی انتظامی استان گیلان با اشاره به تاثیر مستقیم موضوع اقتصاد بر افزایش خشونت، گفت: اقتصاد را عامل اول در بروز خشونت می دانم، اقتصاد نه تنها در خشونت، بلکه با اعتیاد، افزایش سرقت و مانند آن ارتباط دارد.

سرهنگ رسول زاده با بیان اینکه رسانه ها و فضای مجازی نیز عامل دیگری در خشونت هستند، افزود: در برخی از برنامه های طنز و سریال ها هم شاهد ترویج خشونت هستیم.

وی با بیان نقش مهم کاردکرد دستگاه ها و ارتباط خشونت مردم با سوء مدیریت ها در استان اظهار داشت: اضطراب، بی اعتمادی مردم، اختلاس ها و مانند آن نیز موجب بروز خشونت مردم می شود.

سرهنگ رسول زاده خاطر نشان کرد: ما در نیروی انتظامی اعتقاد نداریم تنها برخورد سلبی انجام دهیم بلکه معتقدیم  که هم باید کار ایجابی و هم سلبی انجام گیرد، اما ماموریت نیروهای مسلح اقدامات سلبی است.

 

نقش جامعه در کاهش آستانه تحمل

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان هم درباره علت های خشونت و کاهش آستانه تحمل بیان داشت: خود فرد، روان فرد، اجتماع و معنویت چهار عاملی است که با خشونت و آستانه تحمل مردم ارتباط دارد که نقش اجتماع را بیشتر از موارد دیگر می دانم.

دکتر مهدی قربانی با انتقاد به این مهم که امروز درمان معضلات اجتماعی را به جامعه شناسان نمی دهیم، اظهار داشت: متاسفانه جایگاهی به جامعه شناسان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها نمی دهیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ را خیلی تضعیف کرده ایم، خاطر نشان کرد: سیاست غلبه پیدا کرده، کم پیش می آید که افراد فرهنگی، سیاسی و علمی با هم گفت و گویی منطقی در جهت کاهش مسائل اینچنینی در جامعه داشته باشند.

 

مهمترین عامل افزایش خشونت؛ غلبه سیاسی بر فرهنگ و اجتماع

دکتر علیزاده جامعه شناس در ادامه این میزگرد در سخنانی مهمترین عامل افزایش خشونت را غلبه سیاست بر فرهنگ و اجتماع دانست و اظهار داشت: هر کدام از این دو، منطق خاص خود را دارند، با منطق سیاست نمی توان با فرهنگ صحبت کرد.

وی با بیان این که منطق سیاست، منطق فرهنگ و اجتماع نیست، افزود: وقتی نگاه ما به مسایل فرهنگی و اجتماعی با عینک سیاسی است، متاسفانه دچار این مشکلات هم می شویم، خیلی خوشحال نباشیم که جامعه سیاسی است.

وی اظهار داشت: غلبه فرهنگ رسمی بر فرهنگ غیررسمی موجب خشونت در جامعه می شود، فاصله پذیرش فرهنگ رسمی و غیررسمی، مدت زمانش زیاد است و بسیار مقاومت می کنیم تا این فرهنگ را بپذیریم.

این جامعه شناس مشکلات و بحران های اقتصادی را از دیگر عوامل خشونت در گیلان عنوان و خاطر نشان کرد: اقتصاد در این استان بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه احساس تبعیض و محرومیت در جامعه یکی دیگر از عوامل خشونت است، اضافه کرد: احساس محرومیت، اثرش بیشتر از محرومیت است، این مهم خود به خود درگیری و تنش ایجاد می کند.

این جامعه شناس با اشاره به نقش مهم امید به آینده خاطر نشان کرد: کاهش امید به آینده و نگرانی از آینده مردم را عصبانی تر کرده است، ضمن اینکه امنیت روانی، اجتماعی مردم به مخاطره افتاده و خبرهای به ظاهر ساده ای مانند شیرهای آلوده، ذرت و برنج آلوده و غیره این امنیت روانی اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه پمپاژ خبرهای منفی از دیگر معضلاتی است که در جامعه ما نمود گسترده ای دارد و تایید و تکذیب نیز انجام نمی گیرد، خاطر نشان کرد: رسانه رسمی جایگاه خود را از دست  داده، به همین دلیل شاهد اقبال گسترده مردم به فضای مجازی هستیم.

 

ضرورت ارائه آموزش ها برای کنترل خشم

روانپزشک و معاون پیشگیری بهزیستی گیلان با اشاره به ضرورت توجه به آموزش مهارتی زندگی به ویژه از کودکی و در سنین پایین گفت: ارائه آموزش های مربوط به مهارت های زندگی در راستای کنترل خشم و تکانه ها باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر نوبخت راد با تاکید بر ضرورت توجه به اصول اخلاقی افزود: اصول اخلاقی که در جامعه ما کمرنگ شده باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، اصولی مانند بخشش و گذشت از جمله اصول اخلاقی به شمار می رود که باید به فرزندانمان بیاموزیم.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ مذاکره و گفت و گو را ارتقاء دهیم، اظهار داشت: در مدارس باید به این موارد توجه شود و مدارس از حالت رقابتی در آید، دانش آموزان زندگی و کار و فعالیت مشارکتی را یاد گیرند که این مهم آرامش روانی آنان را موجب می شود.

این روانپزشک خاطر نشان کرد: توجه به فرهنگ گفت و گو و ترویج آن در بین دانش آموزان در مدارس، موجب می شود که آنان یاد بگیرند که با گفت و گو مسایل حل می شود و این در زندگی اجتماعی و فردی آنان در آینده تاثیر بسزایی دارد.


 

 

معاون پیشگیری بهزیستی استان گیلان در ادامه سخنانش با اشاره به نقش مهم عدالت و اینکه برقراری عدالت خشم را کاهش می دهد، بیان داشت: چشمان را به مسایل دنیوی که مردم می خواهند، نبندیم، به آنها بها دهیم و عدالت را در جامعه برقرار کنیم که این مهم خشم را کاهش می دهد.

وی اظهار داشت: اعتدال در جامعه را با عدالتی که برای عموم مردم پیش بینی می شود، در سایه قانون مد نظر قرار دهیم تا شادی در مردم و در نتیجه در سطح کلان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دولت نقش بسیار مهمی در ایجاد نشاط در جامعه دارد، خاطر نشان کرد: همه باید برای ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه همکاری کنند، برپایی ورزش های همگانی و پیاده روی. غیره باید برای ایجاد نشاط افراد در جامعه مد نظر قرار گیرد.

این روانپزشک بیان داشت: شادی از غرایز است که خداوند در انسان نهاده، افراد به دنبال شاد بودن هستند، بنابراین باید روش هایی در سطح جامعه برای شادی افراد در نظر گرفته و عملیاتی شود.

لزوم همکاری برای انجام کارهای فرهنگی

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان گیلان در ادامه بیان داشت: کار فرهنگی، نیازمند کاری جمعی است و همه باید همکاری داشته باشند.

وی افزود: با توجه به اهمیت فرهنگ سازی و ارائه آموزش های همگانی در زمینه های مختلف برای کاهش خشونت و آسیب، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی برای آموزش های همگانی در زمینه فضای مجازی، پیشگیری از سرقت و خشونت در مدارس، مساجد و غیره اقداماتی را از مدتها قبل آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه انجام کارهای فرهنگی هزینه بر است، خاطر نشان کرد: برای انجام کارهای فرهنگی باید برنامه های بلند مدت داشته باشیم زیرا برنامه های کوتاه مدت در کارهای فرهنگی تاثیرگذاری آنچنانی ندارد.

وی تقویت انگیزه های ایمانی و معنویت در خانواده را در کاهش خشونت و افزایش آستانه تحمل مهم دانست و اضافه کرد: بهره گیری از روانشناسان و جامعه شناسان نیز در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد.

 

آموزش ها در مدارس به سمت مهارت های زندگی سوق داده شود

دکتر علیزاده جامعه شناس در ادامه این میزگرد با تاکید بر ضرورت ارائه آموزش ها از کودکی به فرزندانمان برای پیشگیری از آسیب ها گفت:  باید آموزشها در مدارس به جای تاکید بر حفظ و خواندن به سمت آموزش های مربوط به مهارت های زندگی و گفت و گو سوق داده شود.

وی با بیان اینکه در مدارس احتیاج به فرهنگ گفت و گو و آموزش مهارت های زندگی داریم، خاطر نشان کرد: با ارائه آموزش های لازم در حوزه مهارت های زندگی در مدارس می توان تا حد زیادی از بروز آسیب ها در بزرگسالی پیشگیری کرد زیرا می آموزند در شرایط مختلف چگونه رفتار و عمل نمایند و مهارتی هایی مانند کنترل خشم را می آموزند.

وی با اشاره به تاثیرگذاری پدر و مادر بر فرزندان و اینکه هنوز خانواده ها بالاترین نمره را به لحاظ تاثیرگذاری بر فرزند دارند، اظهار داشت: سیاست های ما به سمت سرکوب خانواده رفته در حالی که باید نقش خانواده را پررنگ ببینیم.

 

مشکلات اجتماعی راه حل دارند

این جامعه شناس در بخش پایانی میزگرد با بیان اینکه مشکلات اجتماعی راه حل دارند، بیان داشت: اگر مشکلات اجتماعی راه حل نداشت خودمان را خسته نمی کردیم اما باید از ظرفیت و توان و تخصص بخش های مختلف در تصمیم گیری ها و ارائه این راهکارها بهره گرفته شود.

علیزاده  اظهار داشت: تجربیات دنیا پیش روی ماست، اشتباه بزرگ ما مقایسه کردن خودمان با آمریکا و اروپا است، اما بسیاری از کشورهایی که فرهنگ آنان شبیه ماست توانسته اند با تکیه بر ظرفیت های درونی و نقاط قوت فرهنگ و اجتماع خود در مدت ۲۰ سال زندگی مردمانشان را به وضعیت مطلوب رسانده و به طور قطع این مهم برای ما هم شدنی است.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین باید جنبه مثبت قضیه را نگاه کرد، به آینده امیدوار بود اما این مهم نیازمند رعایت ملزومات و فاکتورهایی است.

وی با بیان اینکه فکر نکنیم که پاسخ همه سئوالات و مسایل نزد ما است، اظهار داشت: یکی از گرفتاریهای عمده ما این است که افراد در جایگاه سیاستگذاری، فکر می کنند که پاسخ همه سئوالات را دارند.

وی بیان داشت: از تولی گری باید دست برداریم، مشکل ما آن است که می خواهیم همه چیز را  در دستان خودمان داشته باشیم، می ترسیم تا آن را به اهلش واگذار کنیم، دنبال فیلتر کردن هستیم که این مهم کار را به اینجا رسانده است و باید این شیوه ها اصلاح شود و از توان اهل فن برای حل مسائل و کاهش مشکلات بهره گیریم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار