کد خبر: ۸۵۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷ 29 May 2020

 

 
 
    
 
ساخت سریال سنجرخان کلید خورد
تابناک/ساخت سریال سردار سنجرخان قهرمان مبارزه با استکبار طی مراسمی با حضور استاندار کردستان و سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه استان شروع شد

به گزارش روابط عمومی فرهنگ وارشاد اسلامی کردستان, بهمن مرادنیا استاندار کردستان در راستای زنده نگهداشتن و یادآوری خدمات و آثار مشاهیر و نامداران کورد این بار به سراغ یکی دیگر از مشاهیر سیاسی کردستان سردار سنجرخان کردستانی رفته که قرار است مجموعه تلویزیونی از زندگی و مبارزات وی ساخته شود

مرادنیا هدف از پرداختن به مشاهیر و چهره های فرهنگی, هنری و این بار سیاسی نامدار کورد را تقویت همبستگی ملی, رونق گردشگری و معرفی آثار و خدمات این مفاخر به جامعه جهانی و مردم عزیز ایران به ویژه جوانان و نوجوانان کورد می داند.

یک سال پیش در این ایام شور و نشاط وصف ناپذیری در استان به جهت برگزاری نخستین کنگره مشاهیر کورد برپا بود البته در این کنگره بر خلاف کنگره فرزانگان کورد پرداختن و معرفی مشاهیر در قید حیاط مدنظر بود, پارسال در این ایام چندین اداره و موسسه و انجمن و تشکل مردمی به شدت مشغول تدارکات برگزاری بزرگترین رویداد بین المللی حال حاضر استان کردستان بودند, در واقع کنگره مشاهیر کورد یادگاری بزرگ و بیادماندنی در حافظه تاریخ خواهد بود و در اذهان مردم کورد و ایران هرگز پاک نخواهد شد.

حضور ۲۵ نفر از مشاهیر کورد از سراسر جهان در محفلی بسیار عظیم در شهر سنندج برای چندین روز خبر اول کلیه خبرگزاری ها و سایت ها و شبکه های تلویزیونی جهان بود.

استاندار فرهنگی کردستان اینبار به سراغ یکی از قهرمانان کورد مبارز بر علیه استکبار روس و انگلیس رفته است تا خدمات سردار سنجرخان کردستانی را در قالب سریالی تلویزیونی به جهانیان و به ویژه مردم ایران معرفی نماید.

سردار سنجرخان کردستانی کی بود؟

سنجرخان وزیری معروف به سردار اکرم فرزند حاج یوسف مالک روستای نران از توابع شهر سنندج و فرزندجیران خانم از خانواده اردلان (خاندان حاکم کردستان) و فرزند چهارم از ۹ فرزند خانواده است. بعد از فوت پدر به علت خصومت برادرانش با وی (سنجرخان و یکی از برادرانش از مادری دیگر بودند) مجبور به ترک روستا و زادگاه خود می‌گردد و بعد از خریداری کردن زمینی در میانگروران و احداث روستایی در همان محل مشغول به کار کشاورزی و دامداری و زندگی خود می‌شود و با در اختیار گذاشتن خانه و زمین به کشاورزان عده‌ای از مردم همان منطقه را به دور خود جمع می‌کند و هم‌زمان با کارهای کشاورزی و دامداری رعیت و افراد روستای خود را به کار یادگیری سواری و آموختن فنون جنگاوری وامی‌دارد.

 در این زمان که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده‌اند و آزار و اذیت مردم به جایی رسید که مردم از جنگ جویان میهن دوست تقاضای کمک و یاری کردند. سنجرخان با آگاه شدن از عمق بحران و فشارهای زیاد اشغالگران با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و اجازه از آنها، درخواست اذن جنگ و همچنین در اختیار گذاشتن نیروی جنگی برای انجام چنین امری را می‌کند که البته با مخالفت حاکم سنندج رو به رو می‌شود و در نهایت اصرار و درخواستهای زیاد سنجر خان حاکم سنندج را برآن می‌دارد که جهت جلوگیری از سرکشی و اغتشاش قشونی متشکل از قوای انگلیسی که آنموقع در کردستان جولان می‌دادند را جهت سرکوب ارسال می‌نماید که به جنگ میان سنجرخان و انگلیسی‌ها می‌انجامد و با شکست انگلیسی‌ها راه جنگ با روس‌ها برای این مرد هموارتر می‌شود و این بار بدون اجازه و اذن از کسی، خود جوش و با اتکا به نیروهای مردمی روستاهای اطراف سنندج و جوانان گرد آمده بود، راهی میدان مبارزه و نبرد با روس‌ها گردید.

از روستاهای اطراف کامیاران شروع به جنگ و زد و خورد می‌شود و روس‌ها را تا شهر سنندج فراری داده و با شکست دادن آنان، آن‌ها را مجبور به ترک روستاها و شهرها می‌نماید. در شهر سنندج و در جنگ صلوات آباد بعد ازشکست واردکردن به روس‌ها و تعقیب آنان دچار گلوله‌ای ازدشمن می‌شود و زخمی کاری و مهلک برمی‌دارد. با التیام یافتن سنجرخان از آن زخم، بعد از یک ماه با ندایی از فردی مقدس در عالم خواب خان را دوباره بر جنگ و مبارزه مصر و مصمم علیه اشغالگران مژده فتح و پیروزی را می‌دهد.

با فراهم کردن سوارانی ازروستاهای اطراف و با یاری مردم دوباره راهی میدان می‌شود و از شهر دهگلان روس‌ها را در پی یک نبرد سخت شکست و فراری داده و با به دست آوردن مقدار زیادی غنایم جنگی سبک و سنگین و مهمات به جنگ‌های بعدی ادامه می‌دهد. ادامه جنگ‌ها و فتح و پیروزیهای پیاپی سنجر خان تعجب تمام رجال مملکت رادرپی دارد سیل پیشکشیها و هدایا از اطراف واکناف سرازیر می‌شود پیشنهادهای زیادی برای همکاری دریافت می‌دارد که اکثر آن‌ها به موقع و بعضی واقعی نبود. جنگ‌ها به شهرهای دیواندره و سقز کشیده می‌شود و در اکثر مناطق سواران سنجر خان موفق به شکست روس‌ها و آزادسازی مناطق مذکور می‌گردند. باهمکاری یکی از حاکمان منطقه سقز و بوکان به نام حشمت الملک، خان روس‌ها را تا پل منجیل فراری می‌دهد و به عقب می‌راند و تمامی خاک کردستان را از نیروهای روسی پاکسازی می‌کند. نامه‌ای به میرزا کوچک خان می‌نویسد و میرزا را از کار روس‌ها آگاه می‌کندکه آن‌ها را از کردستان فراری داده‌ام و اکنون نوبت شماست که آن‌ها به طرف شما در راهند.

سنجر خان بعد از خاتمه کار روس‌ها به روستای خود برگشت و چند سالی را بامدارا کردن با دشمنان خانگی خود به سرآورد. برادرانش مخصوصاً خلیل خان با وجود کینه قدیمی و همچنین حاکم سنندج شریف الدوله با خصومتی که از سنجرخان داشت دلایل مشکلات و سبب ناراحتی‌های ایشان بودند. با تطمیع کردن و تشویق شریف الدوله نابرادری سنجرخان دست به توطئه علیه او زدند. او در روز جمعه ماه محرم و روز عاشورا ۱۳۳۷ هجری قمری سنجرخان را به خانه خود دعوت کرد. همچنین یکی از برادران تنی خان به نام یدالله خان به این مهمانی دعوت بود با وجود اینکه خان روزه سنت عاشورا داشت و هنوز روزه خود را افطار نکرده بود، هنگامی که برای گرفتن وضو به کنارحوض داخل حیاط رفته بود مورد هدف گلوله گماشتگان برادرش گشت، او و برادرش توسط برادر دیگر خود کشته شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار