تابناک/قطبالدین صادقی عصر امروز در آئین پیش تولید سریال فاخر سنجرخان که در خانه کرد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: شهر محل تولید فرهنگ و هنر است و تمدن و زندگان شهری به معنای خلق فرهنگ و هنر است که تمامی جامعهشناسان بزرگ آن را توضیح دادهاند.
وی با اشاره به تفاوت فرهنگ شهر و فرهنگ روستایی افزود: بر اساس نظر جامعه شناسان روستاییان برخی مراسم را در یک زمان بدون ذرهای تغییر تکرار میکنند در حالیکه شهر بدلیل پیچیدگی مسائل فرهنگی، اجتماعی و طبقاتی که دارد همواره نیازمند نگرشهای نو، تحلیلهای تازه و خلاقیتهای بدیع است.
وی خاطرنشان کرد: ما در این فرهنگ شهری و مقطع تاریخی با بیانهای ساده هنری فرهنگی دورانهای پیش نمیتوانیم مسائل را بیان کنیم و نیازمند بیانهای دیگری چون سینما و فیلم و غیره هستیم که باید با این تکنولوژی مدرن هنری با رویی گشاده و قلب و روح استقبال کرد.
حرفهای بودن هر اثر نیازمند توان تکنیکی است
ناظر و مشاور سریال سنجرخان در کردستان اعلام کرد: حرفهای بودن هر اثری نیازمند ارزشهای حرفهای و تسلط فنی و توان تکنیکی است و آنچه که امروز میتواند در سطح ملی و جهانی به یک محتوا، جذابیت، زیبایی و مقبولیت ببخشد، تکنیک و فن است.
صادقی با اشاره به اینکه ما امروز نیازمند خلق آثار توانمند تکنیکی هستیم و از آثار خانگی و آماتوری باید دست کشید، بیان کرد: اگر در جهت اثبات سخنان بزرگی، دست به آرمانهای درخشان و واکنش های درست بزنیم باید تکنیک را بالاتر ببریم و دقیق کار کنیم.
وی اعلام کرد: تمام پژوهشگران تاریخ هنر معتقدند سرچشمه هنر دو چیز بوده که شامل مراسم آئینی و یا روایت است که روایت در ذات خود یک امر حماسی است چرا که تجربه و دانش را به نسلهای بعد منتقل میکند.
روایت امری حماسی است
وی بیان کرد: روایات ما را به دانشهای برتر رهنمون میکند و یک امر حماسی به شمار میرود که به انسان یاد میدهد چگونه میتواند با تجربیاتش بر جهان پیروز باشد.
این نویسنده کُرد یادآور شد: امروز نیاز به روایت داریم و نباید اجازه داد خلاء ایجاد شود چرا که با ایجاد خلاء دشمنان روایتگر خواهند شد و به عقیده من سریالهایی چون سنجرخان با سرنوشت یک فرهنگ و یک سرزمین سروکار دارد و امر روایات ما را بسیار خطیر میکند که باید به درستی و بدون تحریف روایت شود.
صادقی اضافه کرد: سریال سنجرخان فرصتی است تا با تکیه بر اراده، شهامت، درست بودن روان ذات و خصایص فرهنگی انسانها از پس دشمنان با تمام قوت برآمد.
وی گفت: ساخت سریال سنجرخان فرصتی برای بیان تلاش بزرگمردان و نمایش راستی، شجاعت، مردانگی و اصالت آنها است.
تهیه کننده سریال سنجرخان نیز در این مراسم بیان کرد: چند سال گذشته در کنار یکی از پژوهشگران کردستانی و مشاور پروژه ساخت سریال سنجرخان در خصوص افسانههای کردی بحث شد و به چند سوژه از جمله سنجرخان وزیری کردستانی رسیدیم.
سنجرخان در زمان رفتار ارباب رعیتی با زیردستان مهربان بود
حسین جلالی اعلام کرد: زمانیکه وارد تحلیل شخصیت سنجرخان شدم شیفته برجستگی و ویژگی ایشان شدم که در ظرف زمان و مکان آن زمان و رفتار ارباب و رعیتی، سنجرخان خلاف جریان آب شنا کرده و با زیر دستان مهربان بوده است.
وی بیان کرد: یکی از نطفههای اصلی شیطنت و دشمنی با سنجرخان که منجر به قتل وی شد رفتار مبتنی بر مهربانی وی بوده است.
وی به دومین ویژگی شخصیت سنجرخان اشاره کرد و گفت: زمانیکه سنجرخان روسها را تا منجیل عقب میراند نامهای برای میرزا کوچک خان مبنی بر اینکه ما کُردها دشمنان را تا مکان یاد شده عقب راندهایم، مینویسد و بیان میکند از اینجا به بعد نوبت شماست و تاریخ از این جا به بعد روایت و میرزاکوچک خان ماندگار شد و قبل از آن روایتی در مورد سنجرخان نبود.
تهیه کننده سریال سنجرخان بیان کرد: بعد از اقتدار و معروفیت و کسب لقب سردار اکرم از سوی عثمانیها توسط سنجرخان، ایشان گفت که کردها زیر بیرق هیچ قومی غیر از ایران نخواهند رفت و این شخصیت بزرگ در آن اوج اقتدار با آن همه معروفیت دنبال کشاورزی رفت و این شخصیت قابل تجلیل، تحسین و جاودانه ماندن است.
جلالی افزود: کارهای زیادی برای ساخت سریال سنجرخان انجام شده و کارهای زیادی نیز باقی مانده است و از تمامی کسانیکه در این راستا تلاش کردند جای قدردانی دارد.