کد خبر: ۸۵۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ 28 May 2020

 

رادیو سیتی ، پربیننده ترین سینمای ایران  می باشد که از اواخر دههٔ ۳۰ فیلمهای روشنفکرانه اکران می‌کرد که بیشتر فیلم‌های آمریکایی بودند. سانس ۱۱ صبح روزهای جمعه این سینما بسیار شلوغ بود و جوانان تهرانی با لباس‌های مد روز و شیک برای دیدن فیلم صف می‌کشیدند.سینما رادیوسیتی از مجلل‌ترین و مدرن‌ترین سینماهای ایران بود که توسط حیدر غیایی طراحی و در ۲۷ شهریور ۱۳۳۷ افتتاح شد.

سینما رادیو سیتی

به خاطر معماری متفاوت و قرارگیری در خیابان ولیعصر، سریع میان شهروندان تهرانی به محبوبیت رسید.حیدر قلی خان غیابی شاملو(۱۳۰۱-۱۳۶۴)یکی از پیشگامان معماری نوین ایران است. حیدر غیایی از معماران مشهور معاصر ایران که سابقه طراحی ساختمان‌های مهمی مثل هتل کارلتون تهران، هتل استقلال و بیمارستان لویزان را بر عهده داشت، سینما رادیو سیتی را با توجه به تکنولوژی و معماری روز آن زمان بنا کرده بود. با وجود بمب‌گذاری سال ۱۳۵۲ سینما همچنان فعال بود اما در آبان‌ماه ۱۳۵۷ به آتش کشیده شد و پس از آن تعطیل گشت. این سینما پس از انقلاب ۱۳۵۷ مصادره شد و اکنون متروکه است. در بهمن ماه ۱۳۹۶، ساختمان سینما پس از بررسی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به‌شماره ۳۱۹۲۶ مورخ ۹۶/۱۱/۴ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

دیوار نمای غربی سینما به شکل منحنی است که از قسمت پایینی سقف طبقه دوم شروع می‌شود و به شکل کنسول به سمت پیاده‌روی خیابان ولی‌عصر پیش آمده‌است. همچنین هنگامی که از کناره‌ها به سینما نگاه می‌شود، نمای بیرونی، حالت مقعری شکل دارد که برآمدگی‌های آن از لبه پشت بام قابل مشاهده است. در معماری سینما از شیشه به صورت گسترده‌ای استفاده شده‌است، ضلع غربی و در ورودی از کف سالن تا سقف شیشه‌ای بودند، به گونه‌ای که پلکان مارپیچ و مردمی که داخل سینما حضور داشتند از بیرون سینما پیدا بودند.

ظرفیت سینما ۱۴۰۰ نفر بوده است،سینما دارای یک سالن اصلی بزرگ که همانند استادیوم طراحی شده بود دارای صندلی هایی از جنس مخمل قرمز با پرده ای به اندازه چهارده و نیم متر بوده است.رادیوسیتی همچون سینما سروش (مولن روژ سابق)، کاخ سنا و هتل استقلال (هیلتون سابق) توسط حیدر غیایی که از پیشگامان معماری مدرن ایران بود طراحی و در ۲۷ شهریور ماه سال ۱۳۳۷ افتتاح شد. معماری نمای ورودی سینما به سبک گوگی طراحی شد و در طراحی آن از فرم‌های منحنی و مستقیم استفاده شده بود. چراغ‌های نئون قرمز رنگی بر روی نمای بیرونی ساختمان این سینما نصب شده بودند که شب‌ها روشن می‌شدند و جلوه‌ای مدرن به سینما می‌دادند.

رادیوسیتی،پربیننده ترین سینما ایران در طول تاریخ

اولین فیلم سه‌بعدی که در تهران به نمایش درآمد هم مختص به این سینما بود. The Bubble محصول هالیوود که یک تجربه سه بعدی را ارائه می‌کرد برای چند هفته در این سینما به نمایش درآمد. لازم به ذکر است که رادیو سیتی از جمله سینماهای نمایش دهنده فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم تهران هم بود.رادیوسیتی با نمایش یک فیلم فرانسوی-ایتالیایی به کارگردانی روژه وادیم محصول سال ۱۹۵۸ افتتاح شد. بیش‌تر فیلم‌های اکران شده در این سینما، ساختهٔ هالیوود بودند.

ابراهیم گلستان برای نمایش خشت و آینه، رادیوسیتی را به مدت یک ماه اجاره کرد. این فیلم در ۲۹ دی ماه ۱۳۴۴ به مدت سه هفته در این سینما به نمایش درآمد ولی مخاطب چندانی نداشت.پیش از انقلاب ۱۳۵۷، سینماهایی به همین نام در شهرهای بزرگ ایران از جمله رشت ومشهد ساخته شده بودند.
اما داستان در اینجا به پایان نمی رسد.
رادیو سیتی ، پربیننده ترین سینمای ایران با پشت سر گدراندن بسیاری اتفاق ناگوار در دوران انقلاب و قبل آن ،دوباره مورد بی مهری مردم و سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و همچنان هیچ توجهی به آن نمی شود.
ساختمان منحنی شکل رادیو سیتی قرار بود بازسازی و مرمت شود و به مکانی فرهنگی تبدیل شود اما به زودی تخریب می شود.

نحوه دسترسی به سینما رادیو سیتی

آدرس: استان تهران ،شهر تهران،خیابان ولیعصر،بالاتر از خیابان طالقانی،نبش خیابان گیلان

رادیوسیتی،پربیننده ترین سینما ایران در طول تاریخ

                       

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار